• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2022-08-21 11:14:59 följande:

     


    Det stämmer att skjutvapenvåldet och de dödsfall som de orsakar är ett stort problem i Sverige men för att nyansera bilden har annat dödligt våld genom t.ex. våld eller andra vapen minskat och det är fortfarande större risk att dö av dödligt våld i Finland än vad det är i Sverige.
    Ja så var det dags igen. Folk diskutera om dödsfall med skjutvapen. 
    Trots att det (kanske) större risk att dö av våld i Finland än i Sverige, så fråntar det aldrig fakta att det är fortfarande större risk att dö av skjutvapen här i Sverige än i Finland,
    Då Finland har LÄGRE antal skjutvapen än Sverige.

    Vad är ditt nästa försök att trivialisera Sveriges problem med att vi har det högsta andel dödade av illegala skjutvapen än övriga EU?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Padirac
    EnAnonumius skrev 2022-08-21 12:38:08 följande:
    Ja så var det dags igen. Folk diskutera om dödsfall med skjutvapen. 
    Trots att det (kanske) större risk att dö av våld i Finland än i Sverige, så fråntar det aldrig fakta att det är fortfarande större risk att dö av skjutvapen här i Sverige än i Finland,
    Då Finland har LÄGRE antal skjutvapen än Sverige.

    Vad är ditt nästa försök att trivialisera Sveriges problem med att vi har det högsta andel dödade av illegala skjutvapen än övriga EU?


    Jag tror inte de mördade eller de mördades närstående bryr sig om att de mördats genom skjutning eller med något annat vapen/någon annan metod.

    Däremot verkar en del av undergångsprogeterna i tråden vara besatta av skjutningar och fullständigt sakna empati för för de som inte skjutits men ändå mördats eller skadats.

    Risken att råka ut för dödligt våld är större i Finland än det är att råka ut för dödligt våld i Sverige.   

    Risken att råka ut för dödligt våld i Sverige beror i stor omfattning på om du är medlem eller nästående kriminella gäng. I Finland är inte dödligt våld kopplat till kriminella gäng.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2022-08-21 12:38:08 följande:
    Ja så var det dags igen. Folk diskutera om dödsfall med skjutvapen. 
    Trots att det (kanske) större risk att dö av våld i Finland än i Sverige, så fråntar det aldrig fakta att det är fortfarande större risk att dö av skjutvapen här i Sverige än i Finland,
    Då Finland har LÄGRE antal skjutvapen än Sverige.

    Vad är ditt nästa försök att trivialisera Sveriges problem med att vi har det högsta andel dödade av illegala skjutvapen än övriga EU?
    Vad håller du på med? Jag skriver uttryckligen att Sverige har problem med  skjutvapenvåld och det dödsfall som det leder till. Det jag gör är att nyansera bilden och förklara att det är större risk att bli dödad i t.ex. Finland om man lägger till annat dödligt våld än just skjutvapen (t.ex. kniv och dödlig misshandel).

    Om man blir dödad eller förlorar en anhörig i dödligt våld så det vapen som användes av underordnad betydelse. 

    Är din åsiktskorridor inte tillräckligt bred för att klara av en diskussion om det totala dödliga våldet?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2022-08-20 15:28:42 följande:
    I Malmö.

    Såklart. 
    Ja, men hade kunnat vara i vilken medelstor svensk stad som helst.

    Tror inte det finns någon stad av lite storlek som INTE har skottlossningar på öppen gata idag.

    Karlstad
    sverigesradio.se/artikel/skott-avlossades-pa-kronoparken
    Sundsvall

    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tva-personer-begars-haktade-efter-skottlossningen-i-skonsberg

    Umeå
    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fyra-atalas-efter-skottlossning-i-umea

    Kalmar
    www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/man-skottskadad-i-kalmar

    Halmstad 
    sverigesradio.se/artikel/skottlossning-i-halmstad

    Det bara råkade vara Malmö den här gången.
    Blå och gul
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2022-08-21 12:50:45 följande:
    Vad håller du på med? Jag skriver uttryckligen att Sverige har problem med  skjutvapenvåld och det dödsfall som det leder till. Det jag gör är att nyansera bilden och förklara att det är större risk att bli dödad i t.ex. Finland om man lägger till annat dödligt våld än just skjutvapen (t.ex. kniv och dödlig misshandel).
    Jag håller inte på med något. 
    Att du slänger med en mikroskopisk notering om
    "jag har ju skrivit att Sverige har problem med skjutvapenvåld och dödsfall som det leder till". Är just detta bara små mikroskopiska noteringar.
    Du har bara gjort "små korta mikroskopiska noteringar kring det hela. Inte diskuterat det alls det faktiska problemet i sig.

    Ditt trivialisera (ja det är pinsamt uppenbart att du gör det) Sveriges problem, nej f'låt det var ju nyansera du gör (Drömmer), genom att dra in dödligt våld med andra vapen och att de är minsann större risk att bli döda i exempelvis Finland tack vare detta.

    Ingen har förnekat detta med att det är större risk att dö i Finland exempelvis, av dödljgt vål om man blandar in alla andra vapen, eller fysiskt med nävarna...

    Fast vad hjälper det Sverige och att Sverige har det högsta antalet illegala skjutvapen och att risken är fortfarande större att  oskyldiga dör av illegala skjutvapen, än även (t.o.m) Finland? Inte ett skit. 
    Problemen blir ju fan inte mindre för det i Sverige och att vi har det högsta antalet illegala skjutvapen och dödsfall som kommer av detta i hela EU.
    Det borde ju du begripa ELLER har jag för höga tankar om dig att du skall kunna begripa detta?

    Så nej ingen har missat att du saknar intresse att diskutera problemet kring  illegala skjutvapen och att vi har det högsta antalet dödsskjutningar i Sverige än övriga EU.
    För det är uppenbart att du vill triviali.. nej juste det ja nyanserar bilden hette det ja, och diskutera annat i stället.

    Fotnot:
    Påminner mig om ditt trivialiserande du gjorde av otrygga kvinnor, kvinnor som kände sig så otrygga att de valde att riskera att åka dit för vapenbrott med att bära pepparsprej i väskan/fickan..
    Då var det minsann viktigare att försöka flytta fokus från denna otrygghet kvinnorna kände och svammla om att det är ju "bra att man är lika inför lagen". Kvinnors otrygghet var inte ens av intresse för dig att skriva en en enda lite bokstav om.  För det var ju så förfärligt att kvinnorna bröt emot vapenlagen. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Flash Gordon
    EnAnonumius skrev 2022-08-21 13:44:47 följande:
    Ingen har förnekat detta med att det är större risk att dö i Finland exempelvis, av dödljgt vål om man blandar in alla andra vapen, eller fysiskt med nävarna...
    Finland? Vem är pinsam nog att försöka relativisera sprängningar, skjutningar och våld på öppen gata i Sverige med knivmord på fyllan i supar-gäng och familjer?

    Svensken konsumerar inte alkohol på samma sätt längre. Alltså har vi slutat kniva ned varandra på fyllan över någon skitsak.

    Istället har vi våld med skjutvapen och sprängningar på öppen gata som drabbar slumpmässigt. En norsk kvinna nu senast i Malmö.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

    Senast det skedde ett klassiskt fyllemord i min kommun var ganska prick tio år sedan.

    Det är inte packade festpolare med kniv vanligt folk är rädda för idag.


    Blå och gul
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2022-08-21 13:44:47 följande:
    Jag håller inte på med något. 
    Att du slänger med en mikroskopisk notering om
    "jag har ju skrivit att Sverige har problem med skjutvapenvåld och dödsfall som det leder till". Är just detta bara små mikroskopiska noteringar.
    Du har bara gjort "små korta mikroskopiska noteringar kring det hela. Inte diskuterat det alls det faktiska problemet i sig.

    Ditt trivialisera (ja det är pinsamt uppenbart att du gör det) Sveriges problem, nej f'låt det var ju nyansera du gör (Drömmer), genom att dra in dödligt våld med andra vapen och att de är minsann större risk att bli döda i exempelvis Finland tack vare detta.

    Ingen har förnekat detta med att det är större risk att dö i Finland exempelvis, av dödljgt vål om man blandar in alla andra vapen, eller fysiskt med nävarna...

    Fast vad hjälper det Sverige och att Sverige har det högsta antalet illegala skjutvapen och att risken är fortfarande större att  oskyldiga dör av illegala skjutvapen, än även (t.o.m) Finland? Inte ett skit. 
    Problemen blir ju fan inte mindre för det i Sverige och att vi har det högsta antalet illegala skjutvapen och dödsfall som kommer av detta i hela EU.
    Det borde ju du begripa ELLER har jag för höga tankar om dig att du skall kunna begripa detta?

    Så nej ingen har missat att du saknar intresse att diskutera problemet kring  illegala skjutvapen och att vi har det högsta antalet dödsskjutningar i Sverige än övriga EU.
    För det är uppenbart att du vill triviali.. nej juste det ja nyanserar bilden hette det ja, och diskutera annat i stället.

    Fotnot:
    Påminner mig om ditt trivialiserande du gjorde av otrygga kvinnor, kvinnor som kände sig så otrygga att de valde att riskera att åka dit för vapenbrott med att bära pepparsprej i väskan/fickan..
    Då var det minsann viktigare att försöka flytta fokus från denna otrygghet kvinnorna kände och svammla om att det är ju "bra att man är lika inför lagen". Kvinnors otrygghet var inte ens av intresse för dig att skriva en en enda lite bokstav om.  För det var ju så förfärligt att kvinnorna bröt emot vapenlagen. 

    Nu är du fjantig. Det du kallar mikroskopisk notering utgjorde nästan halva mitt inlägg.

    När det gäller pepparspray så har jag påpekat för dig att de flesta poliser är starkt emot att legalisera vapnet pepparspray då detta skulle leda till att kriminella plötsligt fick tillgång till ett legalt vapen som kunde bäras på allmän plats.

    Det intressanta i sammanhanget är varför du brusar upp om man påpekar att det dödliga våldet är större i Finland eller att påpekar att förlaget att legalisera vapnet pepparspray är rätt korkat..


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2022-08-21 12:50:45 följande:
    Är din åsiktskorridor inte tillräckligt bred för att klara av en diskussion om det totala dödliga våldet?
    Ja det är den, och vet du min åsiktskorridor långt mycket bredare än din åsiktskorridor.
    Varken du gillar fakta eller inte.

    När det är på diskussion om totala dödsfall och vilken land som har högst antal dödligt våld (oavsett vilket  vapen som används), ja då skall jag diskutera det.

    Nu diskutera det Sveriges förhållanden om skjutvapen, och att vi har det högsta antalet dödsfall av illegala skjutvapen än övriga Europa.

    Frågan är när du skall diskutera det, i stället... Att komma med noteringar om att "ja det är ju ett problem med skjutvapen och dödsfall om det, men i Finland har de ju andraparen och högre dödsfall".

    Så din patetiska och direkt irrelevanta fråga du har här (se citatboxen) kan du stoppa upp där solen inte skiner på dig själv.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-08-21 13:51:21 följande:
    Finland? Vem är pinsam nog att försöka relativisera sprängningar, skjutningar och våld på öppen gata i Sverige med knivmord på fyllan i supar-gäng och familjer?

    Svensken konsumerar inte alkohol på samma sätt längre. Alltså har vi slutat kniva ned varandra på fyllan över någon skitsak.

    Istället har vi våld med skjutvapen och sprängningar på öppen gata som drabbar slumpmässigt. En norsk kvinna nu senast i Malmö.
    Varje dödsfall orsakat av dödsligt våld är en tragedi, i sig och de orsaker som ligger bakom.

    Tror du att någon anser att 1-2 oskyldigas dödsfall i Sverige är tragiska på ett annat sätt än de många dödsfall i Finland som orsakas på oskyldiga av 'knivmord på fyllan i supar-gäng och familjer' ?

    Menar du att 'kniva ned varandra på fyllan över någon skitsak' inte spelar någon roll för de liv som släcks, de oskyldiga som får sätta lvet till för att de befinner sig p fel plats bara fär att det är gyll aoch knivar inblandade?  

    Är det val av vaper som spelar roll för hur du värderar oskyldiga människors liv?  Får de oskyldiga skylla sig själva för att de befinner sig på platser där det sups och finns knivar.?

    Oavsett vilka som dödas av dödligt våld så är siffrorna klara - risken för att som oskyldig dödad av dödligt våld är många gånger högre i Finland än i Sverige - då en överväldigande majoritet av dödsfall av dödligt våld i Sverige är personer som är direkt inblandade i de kriminella gängen.

    I Finland räcker det med att befinna sig hemma eller med vänner eller på krogen för att utsättas för en många gånger större risk att  dödas av dödligt våld.

    Trivialiseringen och relativiseringen av risken för att utsättas för dödligt våld görs enbart av dig Flash. Du vet själv vilka motiv du har för det.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna