• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-08-18 12:31:40 följande:
    Du resonerar väl ungefär som Kakan Hermansson på SR som skrev "ACAB. Dom skyddar nassarna inte oss" och även "Palla när snuten tycker synd om sig själv" om Malexandermorden.
    Aha, ironi kan vara svår.

    Nej, jag ironiserade över skrikhögerns oförmåga att förstå att det är möjligt att vara professionell i sin yrkesroll oavsett vad man har för politisk uppfattning.

    Du läste nog mitt inlägg ur ett önskeperspektiv - jag har stort förtroende för polisen och försvaret.

    Bara oss emellan kan jag avslöja att jag jobbar på ett ställe där de flesta har sympatier som ligger till höger, det hindrar inte att jag har förtroende för dem och att jag gillar de allra flesta.

    Jag tillhör alltså inte skrikhögerns motsvarighet skrikvänstern - om det nu finns någon sådan. Jag uppfattar det som att vänsterextremister kan vara dogmatiska intill vansinne men de har inte samma prägel av häpnadsväckande enfald och okunnighet som skrikhögern.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2016-08-18 13:02:21 följande:
    Aha, ironi kan vara svår.

    Nej, jag ironiserade över skrikhögerns oförmåga att förstå att det är möjligt att vara professionell i sin yrkesroll oavsett vad man har för politisk uppfattning.
    Jo, jag såg det... och kommenterade det.
    FDFMGA skrev 2016-08-18 13:02:21 följande:
    Jag tillhör alltså inte skrikhögerns motsvarighet skrikvänstern - om det nu finns någon sådan.

    Skrikvänstern har man skrivit lite då och då i media. Det syftar, precis som namnet antyder, på att vissa som står långt till vänster har en benägenhet att just skrika i tid och otid, exempelvis när de anordnar motdemonstrationer. Eller varför inte när man håller valvaka?


    "Skrikhöger" har jag, förutom i dina inlägg här på familjeliv, endast läst i en dåligt författad krönika i aftonbladet. Det handlade inte om att några som stod till höger höll på att skrika och gapa som på bilden här utan artikelförfattaren verkade mest ha blivit provocerad av att det pratades om skrikvänster och ville därför ge igen med samma mynt.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-08-18 13:17:37 följande:
    Jo, jag såg det... och kommenterade det.


    Skrikvänstern har man skrivit lite då och då i media. Det syftar, precis som namnet antyder, på att vissa som står långt till vänster har en benägenhet att just skrika i tid och otid, exempelvis när de anordnar motdemonstrationer. Eller varför inte när man håller valvaka?

     


    "Skrikhöger" har jag, förutom i dina inlägg här på familjeliv, endast läst i en dåligt författad krönika i aftonbladet. Det handlade inte om att några som stod till höger höll på att skrika och gapa som på bilden här utan artikelförfattaren verkade mest ha blivit provocerad av att det pratades om skrikvänster och ville därför ge igen med samma mynt.
    Jag tycker skrikhögern är en träffande benämning för den del av högern som dels önskar större förståelse för sverigedemokratins våndor och dels har anammat samma form av argumentationsteknik som man kan se på exempelvis avpixlat, alltså att peta fram enskilda exempel som man sällan förstår men som anses bevisa ett generellt påstående.

    Du ska inte ta "skrik" så bokstavligt, till skillnad från skrikvänstern så skriker skrikhögern hellre hemma på kammaren med tangenterna än på gator och torg.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Anton Chigurh skrev 2016-08-18 10:17:03 följande:
    Du verkar ha en poäng, BillGladdet måste jag erkänna, att endast 60 % svarar på enkäten ger inte det mest tillförlitliga resultat. Jag vidhåller dock att den trots det visar på att journalister rent allmänt lutar åt en viss riktning inom politiken, att journalisters partisympatier på intet vis motsvarar svenska folkets, vilket förstås vore helt orimligt att begära, men ändå visar på att media, vad som än sägs, inte är opartiska.

    Mvh //Anton
    Nä, det finns ingen poäng eftersom "poängen" bygger på att du struntar i vetenskap och fakta.

    Den bygger på att du struntar i att du får representativa resultat även om du bara frågar en mindre del av en population.

    För att ge perspektiv: Andelen svar i enkäten motsvarar att en 70000-80000 röstberättigade svarar på frågan om vilket parti de skulle rösta på. Undersökningar som betraktas som fullt legitima om endast 1000-2000 svarar på dem.

    .

    Att journalistkåren i allmänhet, och den hos public service i synnerhet, består av i huvudsak vänsterfolk är bara att acceptera men det finns de som absolut inte vill att det ska vara så, så man drar till med allehanda fantasier och tokerier.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-08-17 21:43:27 följande:
    Personen i fråga är/har varit praktikant på SVT. Av dina länkar hittar jag inte vad personen i fråga ska har gjort för olämpligt (I tjänsten). Kan du förtydliga?
    Det är bara ett enkelt konstaterande av sakens tillstånd. Vare sig mer eller mindre.
  • Anton Chigurh
    Flash Gordon skrev 2016-08-19 07:19:49 följande:
    Nä, det finns ingen poäng eftersom "poängen" bygger på att du struntar i vetenskap och fakta.

    Den bygger på att du struntar i att du får representativa resultat även om du bara frågar en mindre del av en population.

    För att ge perspektiv: Andelen svar i enkäten motsvarar att en 70000-80000 röstberättigade svarar på frågan om vilket parti de skulle rösta på. Undersökningar som betraktas som fullt legitima om endast 1000-2000 svarar på dem.

    .

    Att journalistkåren i allmänhet, och den hos public service i synnerhet, består av i huvudsak vänsterfolk är bara att acceptera men det finns de som absolut inte vill att det ska vara så, så man drar till med allehanda fantasier och tokerier.
    Aaah....ja, jag är ingen statistiker men det verkar onekligen som att Kent Asp, oavsett vad Bill & co säger, faktiskt har en hel del rätt i påståenden. Vilket var vad jag misstänkte...
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Flash Gordon
    Anton Chigurh skrev 2016-08-19 09:05:46 följande:
    Aaah....ja, jag är ingen statistiker men det verkar onekligen som att Kent Asp, oavsett vad Bill & co säger, faktiskt har en hel del rätt i påståenden. Vilket var vad jag misstänkte...
    Den rimliga kritik man kan framföra är att undersökningen är gjord under den tid när Juholt hade som mest problem.
    Det kan alltså tänkas vara så att en del som kanske egentligen är S svarat ex MP eller V istället.

    Den brutala övervikten för MP bland journalisterna kan alltså vara något mindre.

    Icke förty så är detta givetvis en plausibel förklaring till varför framförallt MP genom åren har varit så positivt särbehandlade av media som de har varit.

    Om Kaplanaffären innebär ett slutgiltigt brott mot detta eller inte återstår att se.

    MP har trots allt hållit låg profil i det mesta post-Kaplan.
  • Flash Gordon

    Vad var det egentligen SVT:s journalist rapporterade? Frilansjournalist följer upp samma historia som SVT:s journalist men finner någonting helt annat:

    https://putilov.org/2016/08/16/i-sanningens-tjanst/

    "Reportagen fick ett stort genomslag i Sverige med flera efterföljande artiklar och inslag av lätt förståeliga skäl - det är hemskt när bl.a. småbarn tvångsdeporteras till ett krig. Vid det här läget skulle man kunna berömma Stina Blomgren för ett bra journalistiskt arbete men det finns ett problem: enligt Mahinour ElMasry själv sa hon aldrig något sådant till Stina."

  • KillBill
    Mentat skrev 2016-08-31 21:51:55 följande:

    Välkommen till vänster-SVT: www.expressen.se/ledare/valkommen-till-vanster-svt/

    Vänstersympatisörer kanske vill intala sig att Public service är opartiskt. Borgerliga sympatisörer som är politiskt intresserade har allt som oftast en annan åsikt.


    Oj, en nästan1 år text från Expressen!

    Här kommer två svar på ledaren (jag tycker att Johan Cronemans är mest intressant):
    www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/11/23/svts-robert-olsson-svarar-pa-vanster-kritiken/

    www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-om-nagot-har-mediernas-vridning-skett-at-hogerhallet/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?