• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • nihka
    Xelol skrev 2019-10-31 00:28:20 följande:
    Intressanta är att nyheten är regeringens åsikt om kd förslag, inte vad Kd förslag är.

    Vad kommer nästa gång, svt rapporterar inte om budgeten utan enbart vänsterpartiernas åsikt om budgeten,
    Nej, det är kulturministerns åsikt om KD-representantens uttalande om "krimskrams"-program.

    Som man ropar får man svar i skogen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • K Markatta

    Kulturminister Amanda Lind (MP) och SVT:s VD Hanna Stjärne har samma uppfattning i frågan om att skala bort krimskrams. Ja, de tycker så lika att de till och med använder samma formuleringar när de bemöter KD:s argument.

    Det framgår av SVT:s båda artiklar i ämnet:

    www.svt.se/kultur/kristdemokraterna-public-service
    www.svt.se/nyheter/inrikes/kulturministern-kristdemokraterna-ger-uttryck-for-en-valdigt-elitistisk-syn

    SVT:s VD: "Det som upplevs som krimskrams av en person kan vara veckans höjdpunkt för en annan. Om det ska vara en uppgift för politiken att till och med på titelnivå gå in i den definitionen blir jag oroad. Idag tar nästan 9 av 10 del av något från SVT varje vecka så över tid har i princip alla i Sverige en relation till SVT."

    Kulturministern (MP): "Kristdemokraterna och Peter Kullgren ger uttryck för en väldigt elitistisk syn. Det som är krimskrams för Peter Kullgren kan vara veckans höjdpunkt för någon annan."

  • Digestive
    K Markatta skrev 2019-10-31 01:11:24 följande:

    Kulturminister Amanda Lind (MP) och SVT:s VD Hanna Stjärne har samma uppfattning i frågan om att skala bort krimskrams. Ja, de tycker så lika att de till och med använder samma formuleringar när de bemöter KD:s argument.

    Det framgår av SVT:s båda artiklar i ämnet:

    www.svt.se/kultur/kristdemokraterna-public-service

    www.svt.se/nyheter/inrikes/kulturministern-kristdemokraterna-ger-uttryck-for-en-valdigt-elitistisk-syn

    SVT:s VD: "Det som upplevs som krimskrams av en person kan vara veckans höjdpunkt för en annan. Om det ska vara en uppgift för politiken att till och med på titelnivå gå in i den definitionen blir jag oroad. Idag tar nästan 9 av 10 del av något från SVT varje vecka så över tid har i princip alla i Sverige en relation till SVT."

    Kulturministern (MP): "Kristdemokraterna och Peter Kullgren ger uttryck för en väldigt elitistisk syn. Det som är krimskrams för Peter Kullgren kan vara veckans höjdpunkt för någon annan."


    Finstämt som ett ackord. Lika märkligt som att MP-väljare råkar ha allra högst förtroende för Public Service och så vidare...

    För övrigt lite kul att vissa inte reagerar på att Public Service rubricerar sina artiklar på samma vis/med samma metoder som Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter eller Nya Tider.

    Samma skribenter som alltså anser att Public Service hade politiserats om materialet även hade någonting att erbjuda nationalister och konservativa eller om konsumenterna konsekvent informeras om den som kommer till tals har en politisk bakgrund samt vilken.

    Det ante mig.
    Skriver i E-Prime.
  • FDFMGA
    daodaodao skrev 2019-10-31 00:38:27 följande:

    Ser att moderatorfjanten är inne och raderar inlägg som en dåre. Det är ju inget nytt. Tillhör man inte vänsterklanen så blir inläggen raderade.

    Själv blir man utsatt för förtalsattacker, helt utan åtgärd.


    Oj, det är ju oerhört - men också något som flera av nyhögerns främsta tänkare här på FL påtalat vid upprepade tillfällen.

    Vilket osökt för mig in på nästa tema SVT där K Markatta, Digestive och du i vanlig ordning förmår att se det andra skyggar för - att endast nyhögerns politiker kan avgöra vad som är krimskrams eller inte och att man behöver en politisk styrning av SVT:s programinnehåll.

    Kanske M, KD och SD kan göra en gemensam Ungernresa för inspiration från den store ledaren Viktor och därefter fortsätta att verka för orbaniseringen av SverigeSkrattande
  • nihka
    K Markatta skrev 2019-10-31 01:11:24 följande:

    Kulturminister Amanda Lind (MP) och SVT:s VD Hanna Stjärne har samma uppfattning i frågan om att skala bort krimskrams. Ja, de tycker så lika att de till och med använder samma formuleringar när de bemöter KD:s argument.

    Det framgår av SVT:s båda artiklar i ämnet:

    www.svt.se/kultur/kristdemokraterna-public-service
    www.svt.se/nyheter/inrikes/kulturministern-kristdemokraterna-ger-uttryck-for-en-valdigt-elitistisk-syn

    SVT:s VD: "Det som upplevs som krimskrams av en person kan vara veckans höjdpunkt för en annan. Om det ska vara en uppgift för politiken att till och med på titelnivå gå in i den definitionen blir jag oroad. Idag tar nästan 9 av 10 del av något från SVT varje vecka så över tid har i princip alla i Sverige en relation till SVT."

    Kulturministern (MP): "Kristdemokraterna och Peter Kullgren ger uttryck för en väldigt elitistisk syn. Det som är krimskrams för Peter Kullgren kan vara veckans höjdpunkt för någon annan."


    Väldigt subjektivt och oproffsigt sätt att uttala sig. Populistiskt.

    Bättre att begränsa sig till att tala om vilka program man menar och motivera utan att lägga i subjektiva värderingar med ord som "krimskrams" - vilket också uttrycker att den som gillar sådana program har dålig smak.

    Elitistiskt? Ja.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Digestive
    nihka skrev 2019-10-31 10:29:34 följande:

    Väldigt subjektivt och oproffsigt sätt att uttala sig. Populistiskt.

    Bättre att begränsa sig till att tala om vilka program man menar och motivera utan att lägga i subjektiva värderingar med ord som "krimskrams" - vilket också uttrycker att den som gillar sådana program har dålig smak.

    Elitistiskt? Ja.


    Det följde exempel när KD:s partisekreterare Peter Kullgren uttalade sig så som han gjorde:

    >>Ett starkt public service får vi bara om de som tvingas betala den obligatoriska avgiften upplever ett mervärde. Den upplevelsen urholkas av bantningsprogram för hundar, dejtingserier för präster, hitlistemusik eller annat som redan tillhandahålls av marknaden.<<

    omni.se/kd-forandra-public-service-mindre-krimskrams/a/wP5PoP

    Sedan kan man givetvis tycka att sådana program har ett lika högt (eller för all del ett högre) värde som(/än) kärnverksamheten - det motiverar dock väldigt dåligt att uppgiften att producera/sända dessa program... ska falla på Public Service.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-31 10:18:58 följande:

    Oj, det är ju oerhört - men också något som flera av nyhögerns främsta tänkare här på FL påtalat vid upprepade tillfällen.

    Vilket osökt för mig in på nästa tema SVT där K Markatta, Digestive och du i vanlig ordning förmår att se det andra skyggar för - att endast nyhögerns politiker kan avgöra vad som är krimskrams eller inte och att man behöver en politisk styrning av SVT:s programinnehåll.

    Kanske M, KD och SD kan göra en gemensam Ungernresa för inspiration från den store ledaren Viktor och därefter fortsätta att verka för orbaniseringen av Sverige


    Ja, de flesta har förstått att nihka och Padriac anser att Public Service styrs politiskt - om materialet även hade någonting att erbjuda nationalister och konservativa eller om konsumenterna konsekvent informeras om den som kommer till tals har en politisk bakgrund samt vilken. Anser du det samma?

    Hittar du för övrigt mycket annan kritik här i tråden? Eller lyckades du helt enkelt komma till slutsatsen att alla som inte tycker och tänker som du, nihka och Padriac... måste tycka och tänka precis likadant som Peter Kullgren (KD)/KD?

    I en värld utan nyanser verkar du och dina gelikar leva. Det spelar inte ens någon roll att man kan läsa helt andra åsikter om Public Service uppdrag här i tråden... avsändarna tycker tänker precis likadant som Peter Kullgren (KD) ändå.
    Skriver i E-Prime.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-31 11:44:05 följande:
    Ja, de flesta har förstått att nihka och Padriac anser att Public Service styrs politiskt - om materialet även hade någonting att erbjuda nationalister och konservativa eller om konsumenterna konsekvent informeras om den som kommer till tals har en politisk bakgrund samt vilken. Anser du det samma?

    Hittar du för övrigt mycket annan kritik här i tråden? Eller lyckades du helt enkelt komma till slutsatsen att alla som inte tycker och tänker som du, nihka och Padriac... måste tycka och tänka precis likadant som Peter Kullgren (KD)/KD?

    I en värld utan nyanser verkar du och dina gelikar leva. Det spelar inte ens någon roll att man kan läsa helt andra åsikter om Public Service uppdrag här i tråden... avsändarna tycker tänker precis likadant som Peter Kullgren (KD) ändå.
    Det hade inte jag. Menar du att de har rättat in sig i orbaniseringsledet och vill att KD:s förkunnare ska avgöra vilka program som ska sändas och vilka som är krimskrams.

    Det förvånar mig.

    Nåja, själv anser jag att politikerna inte ska agera smakdomare och avgöra över folkets och SVT:s huvuden vad som är krimskrams.

    Påminner lite om Trump det där - men i vanlig ordning hade det väl varit i säck innan det kom i KD-påse.
  • auster

    SvT är starkt vänstervriden. Titta bara på hur de attackerar Leif Östling när han uttrycker sin åsikt. Lägg ner public service, vi behöver ingen statlig pk-propaganda betalt med våra egna skattepengar.

  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-31 12:01:49 följande:

    Det hade inte jag. Menar du att de har rättat in sig i orbaniseringsledet och vill att KD:s förkunnare ska avgöra vilka program som ska sändas och vilka som är krimskrams.

    Det förvånar mig.

    Nåja, själv anser jag att politikerna inte ska agera smakdomare och avgöra över folkets och SVT:s huvuden vad som är krimskrams.

    Påminner lite om Trump det där - men i vanlig ordning hade det väl varit i säck innan det kom i KD-påse.


    Nu skrev du dock att jag, K Markatta och daodaodao såg hur >>endast nyhögerns politiker kan avgöra vad som är krimskrams eller inte och att man behöver en politisk styrning av SVT:s programinnehåll.<< i ett sammanhang där Peter Kullgren (KD) hade uttalat sig.

    Oavsett vad man tycker om vederbörandes ordval så motiverar det inte att Public Service ska spendera skattemiljarder på underhållning. För min del spelar det dock mindre roll så länge de fullföljer sitt uppdrag någorlunda rimligt - det vill säga erbjuda alla större samhällsgrupper material som faller i deras ideologiska/filosofiska intresse.

    Jag kan i ett svep länka till 14 föreläsningar med svensk statsfeminism som förtecken, bland Public Services material, medan jag inte hittar någonting dylikt som kritiserar det samma. Opartiskt? Objektivt? Att adressera alla större ideologiska/filosofiska intressen som vi har i landet?
    Skriver i E-Prime.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?