• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-05 18:15:55 följande:

    Mm, det stämmer. Tutingen som skapar ett nytt nick om dagen brukar försöka ge dig tröst och sympati. Men det kan man ju knappast lasta dig för

    Lyssnade du på Beatrice Aurore. Harriet Löwenhjelm skrev den för mer än 100 år sedan - hon dog 1918, endast 31 år gammal i tuberkulos.

    Det fantastiska är att jag aldrig någonsin stött på en bättre sammanfattning av ditt sökande efter innehåll från någon skribent här på FL. Och hon gjorde alltså den långt, längt innan du ens var född.

    Jag ska se om jag hittar den i textform - men då får man ju inte med Youtubes fina och symboliskt viktiga väderkvarn.

    Jepp, den fanns. Jag lånar hennes eminenta sammanfattning av din diskurs-kurs. Hur är det idag - år du KD:are, centerpartist, piratpartisk, anarkist eller har du upptäckt något annat i drömboken i folioformat och dess väderkvarn


    I gamla sta´n, vid Kornhamnstorg,

    I Hallbecks antikvariat

    en gammal drömbok köpte jag

    i folioformat.

    Sen drömde jag förliden natt

    om Beatrice-Aurore.

    Det är en gammal käresta

    väl död sen många år.

    Hon stod mig när, hon tog min hand,

    hon manade mig: Kom!

    Med ens förstod jag, att hon var

    den enda jag tyckt om.

    Vi gingo i en lindallé

    på gula, våta blad,

    och tårar sköljde på min kind

    och jag var ändå glad.

    Vi gingo länge hand i hand

    och talade som barn.

    Så stodo vi med ens framför

    en gammal väderkvarn.

    Jag sade: Beatrice-Aurore,

    säg vill du bliva min?

    Ta fatt mig då! hon ropade

    och slank i dörren in.

    Och jag sprang in och letade

    i alla dunkla vrår

    och ropade, men ingenstans

    fanns Beatrice-Aurore.

    Jag vaknade vid att jag grät

    och kände hjärtats sting,

    och i min drömbok sökte jag,

    men där stod ingenting.

    ----------------------
    Petar dit den med melodi och väderkvarn också

    Ja, du hade ju verkligen mycket att komma med.

    Står alltid stadigt som anarkist och helt oavsett vilket parti jag röstar på för stunden. Det har du redan fått reda på flertalet gånger men i vanlig ordning sviker minnet.

    Jag byter liksom inte värderingar och världsbild genom rösten utan jag byter synen på vilka politiska verktyg som lämpar sig bäst i aktuell tid.

    Har i övrigt även påpekat att jag upplever mig som partilös för tillfället. Men tyvärr så lever ditt minne sitt eget korta liv.

    Jag brukar sällan ha lika många frågor om dig som vice versa men här kommer ett undantag: känns det spännande att återupptäcka Familjelivs innehåll varje vecka?
    Skriver i E-Prime.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-05 18:48:39 följande:
    Ja, du hade ju verkligen mycket att komma med.

    Står alltid stadigt som anarkist och helt oavsett vilket parti jag röstar på för stunden. Det har du redan fått reda på flertalet gånger men i vanlig ordning sviker minnet.

    Jag byter liksom inte värderingar och världsbild genom rösten utan jag byter synen på vilka politiska verktyg som lämpar sig bäst i aktuell tid.

    Har i övrigt även påpekat att jag upplever mig som partilös för tillfället. Men tyvärr så lever ditt minne sitt eget korta liv.

    Jag brukar sällan ha lika många frågor om dig som vice versa men här kommer ett undantag: känns det spännande att återupptäcka Familjelivs innehåll varje vecka?
    Nej, jag skulle ju möjligen önska att du kunde variera dig mer.

    Men att påstå att jag återupptäcker är att ta i - jag är rätt selektiv i min läsningGlad

    En yrkesskada, tvingas plöja igenom mycket skit på jobbet utan att riskera att missa eventuella guldkorn. Jag tror inte att jag missat några guldkorn här på FL:s samhällsavdelning - men du ska ha tack för de tillfällen till skratt du gett och ger.

    Och lycka till med sökandet efter den rätta dis-kursenSolig
  • Rataxes
    Digestive skrev 2019-11-05 18:48:39 följande:
    Ja, du hade ju verkligen mycket att komma med.

    Står alltid stadigt som anarkist och helt oavsett vilket parti jag röstar på för stunden. Det har du redan fått reda på flertalet gånger men i vanlig ordning sviker minnet.

    Jag byter liksom inte värderingar och världsbild genom rösten utan jag byter synen på vilka politiska verktyg som lämpar sig bäst i aktuell tid.

    Har i övrigt även påpekat att jag upplever mig som partilös för tillfället. Men tyvärr så lever ditt minne sitt eget korta liv.

    Jag brukar sällan ha lika många frågor om dig som vice versa men här kommer ett undantag: känns det spännande att återupptäcka Familjelivs innehåll varje vecka?
    Sidfot raderad av smurfan
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2019-11-05 19:04:06 följande:
    Bra där. Solidaritet och stöttning behövs alltid.

    i synnerhet efersom du skriver att du fått din smurf raderad i din nya sidfot.

    Skulle någon till äventyrs anmäla så kommer du nog att bli en legend bland de nyauktoritära på FL och kunna fjädra dig i ära och berömmelseÄpple
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-05 19:15:29 följande:

    Bra där. Solidaritet och stöttning behövs alltid.

    i synnerhet efersom du skriver att du fått din smurf raderad i din nya sidfot.

    Skulle någon till äventyrs anmäla så kommer du nog att bli en legend bland de nyauktoritära på FL och kunna fjädra dig i ära och berömmelse


    Du bollar både det ena och det andra mellan skribenter som exempelvis nihka, Padirac och KillBill - men det ska alltså ses som någonting anmärkningsvärt när särskilt utvalda skribenter gör det samma mellan sig?

    Du har nog fått lite för god vana med att använda dubbla måttstockar.
    Skriver i E-Prime.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-05 19:22:12 följande:
    Du bollar både det ena och det andra mellan skribenter som exempelvis nihka, Padirac och KillBill - men det ska alltså ses som någonting anmärkningsvärt när särskilt utvalda skribenter gör det samma mellan sig?

    Du har nog fått lite för god vana med att använda dubbla måttstockar.
    Ärligt talat, så har jag inget emot att diskutera med folk som är här för att diskutera - det händer ju stundtals att du håller den linjen.

    Men måste man kokettera med att man fått sin sidfot raderad av en smurf - då kan jag bara känna löje och medlidande.

    Herregud, jag får en hel del inlägg borttagna och skulle någon roa sig med att anmäla dina inlägg och mina från de sensate dagarna fick vi väl plocka fram kulramen för att räkna dem om vi hade den läggningen.

    Men jag bryr mig inte och kommer heller aldrig att ha ett sådant behov av att kokettera att jag skulle klaga offentligt.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-05 19:03:16 följande:

    Nej, jag skulle ju möjligen önska att du kunde variera dig mer.

    Men att påstå att jag återupptäcker är att ta i - jag är rätt selektiv i min läsning

    En yrkesskada, tvingas plöja igenom mycket skit på jobbet utan att riskera att missa eventuella guldkorn. Jag tror inte att jag missat några guldkorn här på FL:s samhällsavdelning - men du ska ha tack för de tillfällen till skratt du gett och ger.

    Och lycka till med sökandet efter den rätta dis-kursen


    Inget fel i det men det drabbar tyvärr din trovärdighet och i slutändan din sak. Man kan dock undra om styrkan i din sak när du sällan vill eller kan debattera för den... utan letar guldkorn istället.

    Men visst, på den punkten missar du faktiskt sällan något. Inte så konstigt när det mesta av energin går åt till det.

    Du missar dock en del korn guldvaskarN:
    Lena1979 skrev 2019-10-22 12:18:12 följande:

    [...]

    I går debatterade man och det framkom att skattebetalarna kommer lägga 54 miljarder kronor på public service under de kommande åren.

    [...]




    Du borde träna på att inte enbart skratta med dig själv utan även åt dig själv... ibland gör det gott för själen.

    Har nog aldrig sett någon som vet så lite mopsa sig om så mycket.
    Skriver i E-Prime.
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-11-05 19:51:42 följande:
    Inte bara jag som noterat det tydligen
    Nej, det har vi väl lite till mans.

    Men dina dubbla vad gäller synen på israeler kontra palestiner och deras respektive rättigheter och skyldigheter skulle vara favoriter om du ställde upp med dem i OS för dubbla måttstockar.

    Trist egentligen.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-05 19:29:38 följande:

    Ärligt talat, så har jag inget emot att diskutera med folk som är här för att diskutera - det händer ju stundtals att du håller den linjen.

    Men måste man kokettera med att man fått sin sidfot raderad av en smurf - då kan jag bara känna löje och medlidande.

    Herregud, jag får en hel del inlägg borttagna och skulle någon roa sig med att anmäla dina inlägg och mina från de sensate dagarna fick vi väl plocka fram kulramen för att räkna dem om vi hade den läggningen.

    Men jag bryr mig inte och kommer heller aldrig att ha ett sådant behov av att kokettera att jag skulle klaga offentligt.


    Ja, det hade nog inte funnits mycket kvar av det meningsombytet om någon fick för sig att sålla bort olämpliga inlägg.

    Skillnaden ligger väl i att inte se sig som förmer.
    Skriver i E-Prime.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-11-05 17:22:02 följande:
    Så jag får åter igen betala för ditt slarv? - för nionde gången om inte fler.

    Förstår du verkligen inte att du har synats? Någonstans har du säkert en känsla av att du själv slösar med din tid här och med en dalande karaktär på köpet...
    Det är helt OK om du inte vill fortsätta diskutera premisserna för sina argument. Det kan kanske kallas att ha synats om du så vill.

    Jag vet inte för vems skull du skriver här - det låter som att du har helt andra motivationsfaktorer än jag har.

    Jag skriver för att jag tycker det är intressant att gräva i premisser, länka till fakta om falska påståenden och så är jag mot SDsvansens propaganda.

    Jag fann det märkligt med påståenden om att andra människor på jorden inte skulle ha upplevt upplysningen 'på samma sätt som vi västerlänningar gjort' med tanke på hur
    * många olika skilda åsiktsströmningar som finns i västvärlden,
    * hur västvärlden påverkat nationsbildningar och regeringssätt,
    * hur västvärldens kultur finns över hela jordklotet
    * att upplysningstiden skulle ha påverkat enbart de efterlevande i västvärlden
    * att ingen av de människor som lever i resten av världen skulle ha upplevt upplysningstidens efterverkningar på samma sätt som de efterlevande i västvärlden

    Hur menar du att upplysningen skulle ha skapat så olika åsiktsströmningar som nazism, fascism, kommunism och allt däremellan men att upplysnings efterverkningar inte skulle ha påverkat tex japansk politik och kultur eller i stort sett vilken annan politik och kultur som helst på jorden.

    Men det var kanske inte så du menade - istället tog du mina frågor som något annat än en möjlighet att gräva vidare - så till den grad att du undslapp dig ett litet hot om jag förstod dig rätt.
    Digestive skrev 2019-11-03 07:39:32 följande:
    ...

    KD, SD och M? Du får nog sluta utgå från att människor från kulturer som inte har upplevt den västerländska Upplysningen - det vill säga på samma vis som västerlänningar har gjort - skulle utgöra nämnvärt progressiva grupper bara för att de röstar på S och i viss mån på V och MP (och även på andra partier såklart, men det berör inte min poäng angående progressivitet och konservatism). Och relativt för gemene svensk, eller då det svenska etablissemanget/rådande paradigm, så räknas större delen av Europa som konservativa. Det gäller även mellanting, angående relationen till den västerländska Upplysningen, som människor från Sydamerika.

    ...
    Digestive skrev 2019-11-03 22:25:43 följande:
    .....

    Hade övriga kulturer upplevt Upplysningen som västerlänningarna gjorde så hade det inte funnits några anmärkningsvärda kulturskillnader mellan västerlänningar och övriga kulturer. Tidsskillnader, kulturella bakgrunder, assimilera/assimileras med mera skiljer det som västerlänningar upplevde från det övriga kulturer kom att uppleva.

    Du får acceptera det självklara behovet av att specificera strömningen i fråga som den >>västerländska Upplysningen<< och inte enbart >>Upplysningen<< helt ospecificerat - för det senare kan lika väl handla om Upplysningen i Japan över 100 år senare och har ingenting med något att göra.

    De flesta platser på jorden har upplevt strömningar av Upplysningen men enbart västerlänningar har upplevt den västerländska Upplysningen.

    Vilka kulturer utöver den västerländska skulle du kunna påstå upplevde Upplysningen så som västerlänningar upplevde den? - alltså upplevde den västerländska Upplysningen.

    Grubblar jag själv på saken och svävar bort från den tekniska omöjligheten när man redan har specificerat det som >>den VÄSTERLÄNDSKA Upplysningen<< så landar det möjligtvis i Ryssland.

    ....
    Digestive skrev 2019-11-05 02:53:48 följande:
    ....

    Prova inte mig mer. Det kommer sällan att sluta som du tror.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?