• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (jag)
    EnAnonumius skrev 2016-04-17 15:19:37 följande:

    Blir du besviken för att din svärdotter inte följde dina råd?

    Ditt exempel du tar här visar ju på hur skärmade okunskap från ditt håll.

    Att använda sig av ett fall med sjukdom, för att försöka påvisa att hon "inte uppskattar dig", säger en hel del om dig egentligen än din svärdotter.

    Du ser inte hur otrevlig du är mot din svärdotter när du kommer med oombedda råd till henne om vad man skall göra i sjukdomsfall, eller i andra fall med.

    Att dra ut ett barn i kylan med hosta kan faktiskt få förödande konsekvenser beroende på vilken typ av hosta det handlar om, och hur barnet tål kyla i övrigt.

    Dock så finns det barn som blir högkänsliga mot kyla när de har hosta vid förkylning eller om de har _oturen_ att dra på sig Mykoplasma. 

    Har barnet rester av lunghinneinflamation så kan de hosta mycket, och många barn, och även vuxna få problem med kylan också även om man skulle uppskatta frisk luft.

    Jag tror att din svärdotter har bättre koll på sitt barn då hon har hand om det och vad som är bra för deras barn och inte bra för deras barn. Bara för att du har din s.k " samlade erfarenheter från familjen bara för att ni alltid gjort så" betyder inte att dina råd är rätt och riktiga per se.


    Ja det är klart att jag blir besviken. Menade vanligt förkylningshosta inget annat. Det är knappast nyttigt att bara sitta inne oavsett.
  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-04-17 15:04:55 följande:

    Varför har de så ont om pengar?


    För att de jobbar så lite.
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-04-17 16:03:19 följande:

    För att de jobbar så lite.


    Har de valt att gå ner i tid för barnets skull? (Du har ju tidigare skrivit om karriärskvinna, att båda är skötsamma och jobbar etc, så det låter ju lustigt nu om de går utan jobb)
  • Fiona M

    Hur gamla var du och maken när ni fick barn eftersom ni inte kunde ta hand om dem själva varken ekonomiskt eller praktiskt?

  • K med lilla E
    Anonym (jag) skrev 2016-04-17 16:01:56 följande:

    Ja det är klart att jag blir besviken. Menade vanligt förkylningshosta inget annat. Det är knappast nyttigt att bara sitta inne oavsett.


    Och knappast dödligt heller. Inget du alls har att göra med.
  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-04-17 16:06:06 följande:

    Har de valt att gå ner i tid för barnets skull? (Du har ju tidigare skrivit om karriärskvinna, att båda är skötsamma och jobbar etc, så det låter ju lustigt nu om de går utan jobb)


    Ja de har gått ner i tid
  • Anonym (jag)
    K med lilla E skrev 2016-04-17 16:08:33 följande:

    Och knappast dödligt heller. Inget du alls har att göra med.


    Har att göra med?? Jag menade väl, måste du förstå.
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-04-17 16:09:41 följande:

    Ja de har gått ner i tid


    Då har de resonerat och kommit fram till att de har råd, så du kan sluta fundera på det.

    (Du skrev tidigare att du och din man hade det knapert, fokusera på er istället..,)
  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-04-17 16:07:32 följande:

    Hur gamla var du och maken när ni fick barn eftersom ni inte kunde ta hand om dem själva varken ekonomiskt eller praktiskt?


    Jag har aldrig sagt att vi inte kunde, bara att vi fick mycket hjälp.
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-04-17 16:10:43 följande:

    Har att göra med?? Jag menade väl, måste du förstå.


    Om man hela tiden tror man vet bättre menar man inte väl.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?