• JakobK

    Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?

    Med idéer från en annan tråd ("Alla män är potentiella våldtäktsmän") så startar jag här en tråd där vi kan diskutera och ge förslag på vad som kan göras för att minska antalet våldtäkter i samhället.


     
  • Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?
  • Haskel

    Det är helt ofattbart att människor inte inser att de har ett ansvar. Alla borde väl inse att det inte är männens ansvar att beskydda alla kvinnor, så de inte blir våldtagna. Det ska männen givetvis göra om de kan, men det yttersta ansvaret ligger alltid på den enskilda medborgaren.

    En liknelse: Vem är ansvaret att du inte blir påkörd, när du går eller cyklar i trafiken? Vems är ansvaret att du inte drunknar, när du badar?

    Det är bara så enkelt, att i vår värld existerar det en fara, vid namn våldtäktsmän. Vi människor bär själva det yttersta ansvaret att passa oss för faror.

    Det har INGENTING att göra med våldtäktsmannens fel eller ansvar att göra. Bara för att en person har ett ansvar, eller begår ett fel, innebär det INTE att den andra parten gör rätt.

    Dock är min uppfattning, att kvinnor ändå är ganska försiktiga. Insikten om ansvar skulle därför, sannolikt, inte få ner antalet våldtäkter i större utsträckning.

    För att få ner antalet våldtäkter, skulle främst killar göras medvetna om sig själva. Testosteronet kan, liknas vid ett vapen. Det krävs ett stort ansvar att "bära" det.

  • Anonym (Eh!)
    LindaSolis skrev 2016-05-03 10:34:13 följande:
    Jag är inte så säker på det. En rättsperson tror jag skulle vara mycket nyfiken över vad jag hade för avsikter med att springa in med en tröja klädd med anti motorcykel budskap på deras årsmöte. Det är ju hårfint om jag medvetet ville provocera dem eller inte vilket ju borde påverka ett eventuellt straff.
    De kommer inte att få lindrigare straff för det!
  • Anonym (Eh!)
    Haskel skrev 2016-05-03 11:44:33 följande:

    Det är helt ofattbart att människor inte inser att de har ett ansvar. Alla borde väl inse att det inte är männens ansvar att beskydda alla kvinnor, så de inte blir våldtagna. Det ska männen givetvis göra om de kan, men det yttersta ansvaret ligger alltid på den enskilda medborgaren.

    En liknelse: Vem är ansvaret att du inte blir påkörd, när du går eller cyklar i trafiken? Vems är ansvaret att du inte drunknar, när du badar?

    Det är bara så enkelt, att i vår värld existerar det en fara, vid namn våldtäktsmän. Vi människor bär själva det yttersta ansvaret att passa oss för faror.

    Det har INGENTING att göra med våldtäktsmannens fel eller ansvar att göra. Bara för att en person har ett ansvar, eller begår ett fel, innebär det INTE att den andra parten gör rätt.

    Dock är min uppfattning, att kvinnor ändå är ganska försiktiga. Insikten om ansvar skulle därför, sannolikt, inte få ner antalet våldtäkter i större utsträckning.

    För att få ner antalet våldtäkter, skulle främst killar göras medvetna om sig själva. Testosteronet kan, liknas vid ett vapen. Det krävs ett stort ansvar att "bära" det.


    Att ha ansvar för att man råkar ut för något förminskar inte gärningsmannens skuld. Av någon anledning gäller detta allt utom just våldtäkt och andra sexbrott och det är ju in i h****te fel.
  • Haskel
    Anonym (Eh!) skrev 2016-05-03 11:47:20 följande:
    Att ha ansvar för att man råkar ut för något förminskar inte gärningsmannens skuld. Av någon anledning gäller detta allt utom just våldtäkt och andra sexbrott och det är ju in i h****te fel.
    Nej, det gäller även i andra situationer.
    Om du är oförsiktig i trafiken, och kliver ut i gatan, utan att se dig för. Så kan straffet lindras för bilisten. 
    Likaså om du bestämmer dig för att ta en promenad, rakt över en skjutbana.
    Detsamma om du vistas på en byggarbetsplats, utan lov, eller utan hjälm.
    Om du är oförsiktig med djur, gäller samma sak.

    Dock häller jag med om, att det i många fall ställs ovidkommande frågor och att våldtäktsoffer i viss mån skuldbeläggs på mycket felaktiga grunder.
  • Anonym (Eh!)
    Haskel skrev 2016-05-03 12:05:21 följande:
    Nej, det gäller även i andra situationer.
    Om du är oförsiktig i trafiken, och kliver ut i gatan, utan att se dig för. Så kan straffet lindras för bilisten. 
    Likaså om du bestämmer dig för att ta en promenad, rakt över en skjutbana.
    Detsamma om du vistas på en byggarbetsplats, utan lov, eller utan hjälm.
    Om du är oförsiktig med djur, gäller samma sak.

    Dock häller jag med om, att det i många fall ställs ovidkommande frågor och att våldtäktsoffer i viss mån skuldbeläggs på mycket felaktiga grunder.
    Jag har aldrig hört talas om en misshandel eller rån eller liknande där gärningsmannen fått lindrigare straff därför att domstolen ansett att brottsoffret fått skylla sig själv.
  • Palestrina
    Haskel skrev 2016-05-03 11:44:33 följande:

    Det är helt ofattbart att människor inte inser att de har ett ansvar. Alla borde väl inse att det inte är männens ansvar att beskydda alla kvinnor, så de inte blir våldtagna. Det ska männen givetvis göra om de kan, men det yttersta ansvaret ligger alltid på den enskilda medborgaren.

    En liknelse: Vem är ansvaret att du inte blir påkörd, när du går eller cyklar i trafiken? Vems är ansvaret att du inte drunknar, när du badar?


    Trafiksituationer går inte att jämföra med våldtäkter. Det finns trafikregler att följa, till att börja med, vilket kanske skulle kunna liknas vid en samtyckeslag, som ännu inte finns.

    Men om vi ändå leker med tanken; ifall en gångtrafikant kliver ut på gatan framför dig där du kör din bil i okänd hastighet, trampar inte du på bromsen då? Jag skulle tro det, eftersom du inte vill köra på någon, oavsett om denne gör fel i trafiken, men beroende på hastigheten kan det vara svårt att hinna i tid.

    Då undrar jag; är det inte lättare att hejda en penis i framfarten, än ett fordon? Den går ju så oerhört mycket långsammare och är så mycket mindre, mjukare och lättare än en bil. 

    Och en drunkningssituation är ju en singelolycka, så länge det inte handlar om en dränkning - i vilket fall det finns en gärningsman och situationen möjligen är överförbar på våldtäkt.
  • Palestrina
    Haskel skrev 2016-05-03 11:44:33 följande:

    Dock är min uppfattning, att kvinnor ändå är ganska försiktiga. Insikten om ansvar skulle därför, sannolikt, inte få ner antalet våldtäkter i större utsträckning.


    Insikten om ansvar hos män skulle sannolikt få ner antalet våldtäkter.
  • JakobK
    Haskel skrev 2016-05-03 11:44:33 följande:

    Det är helt ofattbart att människor inte inser att de har ett ansvar. Alla borde väl inse att det inte är männens ansvar att beskydda alla kvinnor, så de inte blir våldtagna. Det ska männen givetvis göra om de kan, men det yttersta ansvaret ligger alltid på den enskilda medborgaren.

    En liknelse: Vem är ansvaret att du inte blir påkörd, när du går eller cyklar i trafiken? Vems är ansvaret att du inte drunknar, när du badar?

    Det är bara så enkelt, att i vår värld existerar det en fara, vid namn våldtäktsmän. Vi människor bär själva det yttersta ansvaret att passa oss för faror.

    Det har INGENTING att göra med våldtäktsmannens fel eller ansvar att göra. Bara för att en person har ett ansvar, eller begår ett fel, innebär det INTE att den andra parten gör rätt.

    Dock är min uppfattning, att kvinnor ändå är ganska försiktiga. Insikten om ansvar skulle därför, sannolikt, inte få ner antalet våldtäkter i större utsträckning.

    För att få ner antalet våldtäkter, skulle främst killar göras medvetna om sig själva. Testosteronet kan, liknas vid ett vapen. Det krävs ett stort ansvar att "bära" det.


    Vad är det för ansvar du pratar om i så fall? Kan du ge exempel? En våldtäktsman kan ju angripa kvinnor när de minst anar det, många lurar kvinnor att tro att de är trevliga för att sedan våldta. Jag kan också tänka mig att det finns kvinnor som lever i förhållanden med våldsamma män som av rädsla inte vågar göra något. 
  • Haskel
    Anonym (Eh!) skrev 2016-05-03 12:30:00 följande:
    Jag har aldrig hört talas om en misshandel eller rån eller liknande där gärningsmannen fått lindrigare straff därför att domstolen ansett att brottsoffret fått skylla sig själv.
    Inte? Det förekommer ofta. Låt säga att du "muckar gräl" med någon. Du startar en kraftig osämja, och du fortsätter trots att den andra säger nej. Om den andre till slut tar till fysiskt våld, kan det ändå ses som förmildrande omständighet. Eftersom du startat bråket.

    Om du springer runt och viftar med en massa tusenlappar, och någon tar dem, kommer det ses som du får skylla dig själv. Gärningsmannen kommer givetvis få sitt straff, men sannolikt inte lika allvarligt.

    Jag säger inte att det är rätt, såsom lagen fungerar. Men det är så det fungerar.
  • Haskel
    Palestrina skrev 2016-05-03 12:34:44 följande:
    Trafiksituationer går inte att jämföra med våldtäkter. Det finns trafikregler att följa, till att börja med, vilket kanske skulle kunna liknas vid en samtyckeslag, som ännu inte finns.

    Men om vi ändå leker med tanken; ifall en gångtrafikant kliver ut på gatan framför dig där du kör din bil i okänd hastighet, trampar inte du på bromsen då? Jag skulle tro det, eftersom du inte vill köra på någon, oavsett om denne gör fel i trafiken, men beroende på hastigheten kan det vara svårt att hinna i tid.

    Då undrar jag; är det inte lättare att hejda en penis i framfarten, än ett fordon? Den går ju så oerhört mycket långsammare och är så mycket mindre, mjukare och lättare än en bil. 

    Och en drunkningssituation är ju en singelolycka, så länge det inte handlar om en dränkning - i vilket fall det finns en gärningsman och situationen möjligen är överförbar på våldtäkt.
    En liknelse, är aldrig exakt samma sak. Det säger sig väl självt. Vill man hitta motsättningar i liknelsen är det alltså inte svårt.

    Du vill inte se några likheter, därmed är det svårt att förklara.
Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?