• Farfallos

    Vad är bra med mångkultur?

    Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

    Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

    Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

    Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

    Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

  • Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Smörkola

    Finns det nåt bra eg?
    Det är inte bra när det bara är män män o åter män som kommer. Kolla dagens sk demonstration på plattan, av tusen pers gissar jag att det är 900 afghanska killar. 

  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-22 22:07:05 följande:

    Mångkulturalisterna får gärna berätta vad för positivt de ser i detta...

    www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/h%C3%A4r-st%C3%B6der-svenska-ungdomar-hedersv%C3%A5ld-helt-%C3%B6ppet-1.3669800


    Det finns inget positivt med detta men frågan är varför du kopplar detta till mångkultur? Det finns idioter inom alla kulturer såväl inom den svenska kulturen som inom kulturer från andra länder.  


    Jag har aldrig hört att någon har kopplat de som hyllade Anders Breiviks mord på 69 ungdomar till den svenska kulturen eller att någon har kopplat de sympatisörer till SD som önskar att en ung kvinna ka bli gängvåldtagen till den svenska kulturen. Har du det?


    Men eftersom du nu är inne på detta spår så undrar jag vad du tycker är det positiva med att svenskar hyllar Breiviks massmord på ungdomar och vad som är det positiva med att svenskar önskar att kvinnor ska bli gängvåldtagna?

    www.metro.se/nyheter/hyllade-breivik-sedan-knivhogg-de-en-invandrare-svart/EVHkiA!k00GlQPekXyB/

    www.interasistmen.se/granskning/hotas-med-valdtakt-efter-lat-om-akesson-sd-politiker-instammer-hotet/


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta

    Drottning Margrethe har lite synpunkter på ämnet integration i en ny bok:

    www.b.dk/politiko/dronning-margrethe-om-integration-det-er-ikke-en-naturlov-at-man-bliver-dans

    - Vi troede nok, at den slags ting ville gå i sig selv. Hvis man gik på gaderne i København og drak det kommunale vand og tog den kommunale bus, blev man nok dansker i løbet af kort tid. Det var så indlysende for os, og derfor troede vi, at det måtte det også blive for dem, der slog sig ned og boede her.

    - Sådan var det ikke. Det har vi lært. Det er ikke en naturlov, at man bliver dansker af at bo i Danmark. Det gør man ikke nødvendigvis. Der skal skiftes lidt af jorden i potten, tror jeg. Man må gerne beholde sine rødder, men man skal sørge for, at jorden er frisk, siger Dronningen i bogen.

    - Vi kan ikke lade, som om det bare går over af sig selv. Det gør det ikke. Det troede vi en overgang. Mange af os mente, at når folk kom til et fremmed sted, var de sådan en slags åbent klatpapir, der trak det nye til sig. Men folk har ikke så meget klatpapir i fødderne, så det trænger ind i dem. Måske handler det også om, at når der kommer så mange på en gang fra så anderledes vilkår og med en bestemt religion, bliver det sværere. De kommer til at isolere sig og leve isoleret, med eller uden deres vilje.

    Undrar om vi får höra något liknande i kungens nyårstal?

  • nattuv
    KillBill skrev 2016-10-23 11:08:09 följande:
    Jag har aldrig hört att någon har kopplat de som hyllade Anders Breiviks mord på 69 ungdomar till den svenska kulturen
    Det kanske beror på att han inte var svensk. Dessutom används Brevik ofta till "skuld genom sammankoppling". Senast i inlägg #612. Att han inte använts för att direkt attackera svensk kultur lär nog mest bero på att även den mest korkade aktivist kan inse att en sådan sammankoppling även kommer att inbegripa aktivisten själv.
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-10-23 21:13:53 följande:
    Det kanske beror på att han inte var svensk. Dessutom används Brevik ofta till "skuld genom sammankoppling". Senast i inlägg #612. Att han inte använts för att direkt attackera svensk kultur lär nog mest bero på att även den mest korkade aktivist kan inse att en sådan sammankoppling även kommer att inbegripa aktivisten själv.
    Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag skriver om de svenskar som hyllade Breivik.

    Mitt inlägg är dessutom riktat mot Tom som i ett tidigare inlägg försöker lägga skulden för vad några invandrare gör på invandrarna som grupp. Det Tom gör menar jag är lika dumt som den som kopplar hyllningar till Brevik (av svenska nationalister) till den svenska kulturen.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-10-23 21:30:09 följande:
    Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag skriver om de svenskar som hyllade Breivik.
    Jag har aldrig hört att någon har kopplad de som hyllar Stalins politik till svensk kultur trotts att det antagligen finns fler av den varan. Om Stalin däremot varit svensk så hade den kopplingen varit lättare att göra.
    KillBill skrev 2016-10-23 21:30:09 följande:
    Mitt inlägg är dessutom riktat mot Tom som i ett tidigare inlägg försöker lägga skulden för vad några invandrare gör på invandrarna som grupp. Det Tom gör menar jag är lika dumt som den som kopplar hyllningar till Brevik (av svenska nationalister) till den svenska kulturen.
    Och om du stöter på något som du tycker är dumt så måste du genast göra samma sak själv?
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-10-23 22:01:19 följande:
    Jag har aldrig hört att någon har kopplad de som hyllar Stalins politik till svensk kultur trotts att det antagligen finns fler av den varan. Om Stalin däremot varit svensk så hade den kopplingen varit lättare att göra.
    KillBill skrev 2016-10-23 21:30:09 följande:Mitt inlägg är dessutom riktat mot Tom som i ett tidigare inlägg försöker lägga skulden för vad några invandrare gör på invandrarna som grupp. Det Tom gör menar jag är lika dumt som den som kopplar hyllningar till Brevik (av svenska nationalister) till den svenska kulturen.
    Och om du stöter på något som du tycker är dumt så måste du genast göra samma sak själv?
    Tagga ner, med min liknelse/med mina frågor ville jag belysa det befängda i att göra som Tom gjorde i sitt inlägg.
  • K Kalle
    KillBill skrev 2016-10-22 15:33:52 följande:

    Resultatet är fantastiskt sett till att Sverige precis har gått igenom den svåraste flyktingkatastrofen i historien vilket har resulterar i stora utmaningar på bostadsmarknaden och inom skolväsendet. Det har ju också, under en längre tid, pågått en hätsk debatt kring islamsk kultur och kring islamism så att en så stor majoritet av befolkningen är positiv till mångkultur visar tydligt att svenskar i allmänhet är mycket positiva till mångkultur. 


    Vi har inte alls gått igenom den. Vi har bara sett toppen på isberget än så länge...
  • K Kalle
    Tom Araya skrev 2016-10-22 22:07:05 följande:

    Mångkulturalisterna får gärna berätta vad för positivt de ser i detta...

    www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/h%C3%A4r-st%C3%B6der-svenska-ungdomar-hedersv%C3%A5ld-helt-%C3%B6ppet-1.3669800


    Ja, det vill jag också gärna veta!!!
  • K Kalle
    KillBill skrev 2016-10-23 11:08:09 följande:
    Jag har aldrig hört att någon har kopplat de som hyllade Anders Breiviks mord på 69 ungdomar till den svenska kulturen
    Du kanske inte vet att Breivik är norrman...

    Hur som helst, det är en viss skillnad när attityder är väl utbredda i en kultur och till viss del hämtas från den religion som är dominerande i kulturen och en särling med en alldeles egen konstig världsbild.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?