• Äldre 13 Sep 16:06
    153534 visningar
    31 svar
    31
    153534

    Varning biverkningar mirena hormonspiral

    Hej!

    Jag hade själv mirena hormonspiral i ett års tid.

    Under denna tid tilltog en mängd biverkningar som ledde till att jag valde att ta ut den.

    Trötthet

    Nedstämdhet

    Minskad sexlust

    Sömnproblem

    Pirrningar, domningar, trötthet i armar och ben

    Efter uttag drabbades jag av något som verkar kallas "the mirena crash". Enorm trötthet och huvudvärk. Jag har aldrig ont i huvudet i vanliga fall..

    Nu 4 veckor efter jag blev fri från spiralen börjar jag komma ur dimman. Pirrningarna i armar och ben kvarstår dock och jag undrar om någon annan upplevt detta?

    Jag har varit hos läkare som tagit alla möjliga prover. Bl.a. B12-, järn-, och magnesium-brist är uteslutit. Likaså borrelia. MS verkar inte troligt då det är vänster ben och höger hand som pirrar mest.

    Jag kan ångra att jag inte läste på lite mer innan jag satte in spiralen för den har enormt många biverkningar. Och många som inte producenten/fass upplyser om.

    Hur är era erfarenheter med mirena?

    Tack på förhand ????

  • Svar på tråden Varning biverkningar mirena hormonspiral
  • Äldre 13 Dec 11:28
    #21

    Hej! Har haft Mirena i snart 12 års tid. Fördelarna är ju stora, det är inte gynekologerna sena med att berätta: ingen mens att tala om, och säkert. Men, nyligen, fick jag problem med hörsel på vänster öra. Vanliga sjukvården skriver direkt ut en hörapparat, utan att kunna analysera problemet. Jag har inte lyssnat på hög musik och har ingen vaxpropp.

    Jag gick till en kinesisk läkare/akupunktur, som förklarade att hormonpreparat aldrig är bra för våra kroppar. Kvinnans kropp menstruerar och blodet cirkulerar därmed. Mitt problem med hörseln hör samman med att jag inte får tillräckliget med blodcirkulation till öronen. Levern får inte tillräckligt med blod, och det påverkar ämnesomsättningen, som varit extremt långsam, äter knappt något men går ändå inte ner i vikt, etc. Om levern inte funkar som den ska, så påverkas också njurarna, jag hade börjat få urinvägsinfektioner allt oftare. Jag botade dessa med tranbärsjuice och kolloidialt silver förvisso, men det var ju också ett tecken på att allt inte stod rätt till i kroppen.

    Jag lever för övrigt ett väldigt "friskt" liv med ekologisk kost, nästan inget socker, mjöl eller mjölkprodukter, jag yogar och tränar. Man kan ju fråga sig vad som annars hade hänt? Jag har nu fått akupunktur och kinesiska örter som hjälper jättemycket. Ämnesomsättningen har satt igång igen, jag är hungrig! och det finns en lätthet i kroppen igen. Men huvudprolemet är ju spiralen, med dess hormonpreparat - fått tid i januari att ta ut den - så varning, den kommer påverkar hela din kropp - välj hellre en spiral utan hormoner, den skapar normalt sett inga problem! Allas kroppar påverkar olika, men med tanke på hur många som har biverkningar, tänk noga efter innan du sätter in en sådan här grej i din kropp.

  • Äldre 31 Jan 13:59
    #22

    Har blandade erfarenheter men fler nackdelar än fördelar, så funderar verkligen på att ta ut min.

    Fördelar:
    - Ingen mens. Har bara mellan blödning typ var annan/tredje månad. Ingen direkt mensvärk, vilket har varit ett problem för min del tidigare.

    - Färre migränattacker. Fick alltid i samband med min mens migrän. Upplever att spiralen dämpar attackerna, och de uppstår mer sällan.

    - Har testat p-piller, mini piller och p-ring inget av dessa har hjälpt mot min migrän och mensvärk.

    - Långvarigt skydd. Håller ju i 5 år, så de är bra. Bra valuta för pengarna också.

    Nackdelar:
    - Insättningen av den. Jag va väldigt kaxig vid insättningen, trodde de bara skulle känna litegrann. Antingen är min livmoderhalstapp extremt känslig eller så va detta bland de värsta jag gjort. Min mamma sa i efterhand att de va värre än att föda barn för henne, (tror kanske hon överdriver lite, hehe). Men jag fick riktigt buksmärtor typ mensvärk gånger 10 och kände mig yr, illamående och förvirrad typ. Försvann dock efter något dygn. Sedan blöder man typ i några veckor den första tiden. 

    - Cystor på äggstockarna. Har flera gånger fått cystor på äggstockarna. Vid ett tillfälle hade jag en så stor att jag fick uppsöka sjukvården. De kunde då konstatera att den varit stor (men den hade gått sönder av sig självt), så ingen operation behövdes göras. Men hade VÄLDIGT ont i typ över 3 månader och kunde inte ha sex pga av den.

    - Acne, har alltid fått någon finne då och då (i samband med mens) samt lite pormaskar på hakan, näsan etc. Men efter jag satt i spiralen har jag fått två nya finnar dagligen, på ställen jag aldrig fått tidigare, (typ kinderna, käkpartiet, munnen, etc, samt ibland bölder som inte går att trycka. Detta är nästan de värsta för mig, för de gör både ont och självförtroende går i botten. 

    - Mindre blödningar vid sex. Ibland kan man få en mindre blödning vid sex. Enligt läkaren som jag talat med, beror detta på att slemhinnorna blir skörare och torrare av hormonerna. 

    - Minskad sexlust. Beror säkert på allt överstående. Men upplever dock nästan direkt efter insättningen att den gick ner betydligt.

    Jag vill dela denna informationen till alla som funderar på en hormonspiral. Hoppas jag kan hjälpa någon.

  • Anonym (hejho­pp)
    Äldre 7 Feb 06:45
    #23

    Hur mår du nu när du tagit ut den ? 


     


    Pippi Långstrum skrev 2017-12-13 11:28:42 följande:

    Hej! Har haft Mirena i snart 12 års tid. Fördelarna är ju stora, det är inte gynekologerna sena med att berätta: ingen mens att tala om, och säkert. Men, nyligen, fick jag problem med hörsel på vänster öra. Vanliga sjukvården skriver direkt ut en hörapparat, utan att kunna analysera problemet. Jag har inte lyssnat på hög musik och har ingen vaxpropp.

    Jag gick till en kinesisk läkare/akupunktur, som förklarade att hormonpreparat aldrig är bra för våra kroppar. Kvinnans kropp menstruerar och blodet cirkulerar därmed. Mitt problem med hörseln hör samman med att jag inte får tillräckliget med blodcirkulation till öronen. Levern får inte tillräckligt med blod, och det påverkar ämnesomsättningen, som varit extremt långsam, äter knappt något men går ändå inte ner i vikt, etc. Om levern inte funkar som den ska, så påverkas också njurarna, jag hade börjat få urinvägsinfektioner allt oftare. Jag botade dessa med tranbärsjuice och kolloidialt silver förvisso, men det var ju också ett tecken på att allt inte stod rätt till i kroppen.

    Jag lever för övrigt ett väldigt "friskt" liv med ekologisk kost, nästan inget socker, mjöl eller mjölkprodukter, jag yogar och tränar. Man kan ju fråga sig vad som annars hade hänt? Jag har nu fått akupunktur och kinesiska örter som hjälper jättemycket. Ämnesomsättningen har satt igång igen, jag är hungrig! och det finns en lätthet i kroppen igen. Men huvudprolemet är ju spiralen, med dess hormonpreparat - fått tid i januari att ta ut den - så varning, den kommer påverkar hela din kropp - välj hellre en spiral utan hormoner, den skapar normalt sett inga problem! Allas kroppar påverkar olika, men med tanke på hur många som har biverkningar, tänk noga efter innan du sätter in en sådan här grej i din kropp.


  • Anonym (Hyggl­o)
    Äldre 31 Jul 22:38
    #24

    Hade hormonspiral för många år sedan. Fick alla biverkningar plus några till. Och blev psykiskt dålig. Overklighetskänslor på gränsen till psykos. Blev förvirrad och tappade mitt logiska tänkande. Läste en utbildning och allt gick bra tills jag fick spiralen. Förstod inte vad jag läste längre.

    Hade den i två år. Förstod inte vad som hände med mig. Tyvärr så blev jag inte riktigt bra trots att jag tog ut den. Varning ifall ni är känsliga.

    Och ja. Min livmoder blev större. Hade små myom innan men nu går livmodern över naveln och blev tjockare

  • Äldre 1 Aug 08:30
    #25

    Har Mirena och är supernöjd. Inga biverkningar och nästan ingen mens!

  • Äldre 7 Jan 16:42
    #26

    Ser att det är en gammal tråd men jag undrar hur det gick med dom psykiska biverkningarna direkt när du tog ut spiralen försvann dom och det var trötthet, pirrningar kvar bara?

    Är i samma läge nu, haft spiralen i 3 vecko och på dagen när det gått 2 veckor så började sömnsvårigheter för att sedan bli ångest, deprission, rädsla, nästan suicidal. Värsta jag varit med om, ska ta ut den nu, hoppas att det går över snabbt.

  • Anonym (Hyggl­o)
    Äldre 8 Jan 12:47
    #27
    Saka88 skrev 2019-01-07 16:42:25 följande:

    Ser att det är en gammal tråd men jag undrar hur det gick med dom psykiska biverkningarna direkt när du tog ut spiralen försvann dom och det var trötthet, pirrningar kvar bara?

    Är i samma läge nu, haft spiralen i 3 vecko och på dagen när det gått 2 veckor så började sömnsvårigheter för att sedan bli ångest, deprission, rädsla, nästan suicidal. Värsta jag varit med om, ska ta ut den nu, hoppas att det går över snabbt.


    Jag svarar sålänge i avvaktan på ts svar.

    Skrev ovan i augusti. Jag blev labil och ofokuserad. Pluggade på en utbildning men kunde inte längre förstå längre texter. Hade innan dess extremt bra förståelse men nu var det bara virrvarr i texterna. Fick avsluta och kasta bort utbildningen som jag själv bekostat.

    Tyvärr blev jag inte bättre med tiden efter uttaget av spiralen. Fortfarande massa psykiska symptom. Fick också suicida tankar. Kände mig som en galning. Och känner mig dålig än. Instabil, frånvarande, nervös svårt att göra saker.

    Hade min två år så kanske blir du bra igen?
  • Sun 18 Sep 2022 10:29
    #28

    Hej, 
    Jag provade nyligen slinda p-piller och fick precis samma typ av pirrningar i ben och armar som du fått av mirena hormon stav. Nu när jag slutat med pillrena så fortsätter pirrningarna, fast med mindre styrka. Jätteläskigt, min första tanke var att jag fått ms. Jag har en tid inbokad för sätta in mirena, men ångrar mig nu när jag läser att dessa pirrningar kan komma av hormonstaven också. 

  • Sun 18 Sep 2022 11:07
    #29

    Jag trivdes bra med Mirena. Inga biverkningar och ingen mens. Jag hade säkert.... 5 eller 6 stycken efter varandra. 

  • Anonym (Cance­r)
    Tue 8 Nov 2022 10:28
    #30
    AndreaBD skrev 2022-09-18 11:07:55 följande:

    Jag trivdes bra med Mirena. Inga biverkningar och ingen mens. Jag hade säkert.... 5 eller 6 stycken efter varandra. 


    Men du har koll på att risken för bröstcancer ökar med över 50% Va? Särskilt när du haft det så länge.

    Förstår att det är skönt att slippa mens, men för de som fortfarande har mens (alltså tar det för sin killes skull) tycker jag man ska fundera en extra gång vad man utsätter sig för risker i framtiden.

    De är ju ganska biverkningsfria men för mig rök den efter ett halvår då jag fortfarande hade mens varje månad (en hel vecka varje gång dessutom, har Max 3 dagar i vanliga fall). Då var det inte värt det Alls För mig. och för Mig gör inte kondom någon skillnad, så killen får faktiskt sterilisera sig själv.

  • Fri 27 Jan 2023 20:47
    #31

     såg detta satt in min spiral för ca 2 månader sen o magen är som du skrev . Hur gjorde du tog du ut den ?

    /Zelda 

Svar på tråden Varning biverkningar mirena hormonspiral