• Anonym (?)

    Kommer Ryssland anfalla Sverige?

    Ja vad tror ni, kommer Ryssland anfalla Sverige? I senaste uppdateringen på Aftonbladets hemsida står det hur svensk militär snabbmobiliserades till Gotland pga ett ökat hot från Ryssland. 

    Kommer det bli krig framöver tror ni?

  • Svar på tråden Kommer Ryssland anfalla Sverige?
  • Tecum
    Anonym (Förbannad) skrev 2016-12-17 14:45:55 följande:
    Ta en titt på sjökortet så inser du att den ubåtskränkningen omöjligt kunde ha berott på felnavigering. I så fall hade den gått på grund betydligt längre ut i skärgården. Den hade åkt slalom mellan ett stort antal öar, kobbar, skär och grynnor innan den slutligen gick på grund.
    De flesta höga militärer är inne på att det var en felnavigering. Ubåten gjorde ungefär alla fel som tänkas kan om de var ute på spionuppdrag. Inte nog med att de hade tomma ballasttankar på grunt vatten, de gick in redan tidigt på kvällen när folk och båtar fortfarande var i rörelse. Redan vid sjutiden på kvällen hörde lokalbefolkningen hur de körde motorerna på max för att komma loss. Så klantigheten talar emot spionuppdrag och för sjöfylleri.
  • Tom Araya
    Tecum skrev 2016-12-17 18:34:36 följande:
    De flesta höga militärer är inne på att det var en felnavigering. Ubåten gjorde ungefär alla fel som tänkas kan om de var ute på spionuppdrag. Inte nog med att de hade tomma ballasttankar på grunt vatten, de gick in redan tidigt på kvällen när folk och båtar fortfarande var i rörelse. Redan vid sjutiden på kvällen hörde lokalbefolkningen hur de körde motorerna på max för att komma loss. Så klantigheten talar emot spionuppdrag och för sjöfylleri.
    Klantighet och spionuppdrag talar inte nödvändigtvis mot varandra...
  • Ascendere
    Tecum skrev 2016-12-17 18:28:37 följande:

    Nu börjar argumenten ta slut för kanonkramarna och då går man över till att misstänkliggöra de som inte har "rätt" åsikter...

    Jag får väl skicka en faktura till Putin. Du som är så välunderrättad, hur mycket brukar psyobsarna få? Är det betalt per inlägg eller blir det månadslön...


    Är man normalbegåvad klarar man av att skilja på påståendet "främmande makt har psyops som är aktiva på nätet" och "alla som inte delar mina åsikter är psyops"...

    Om du läser en gång till så ser du att det är endast det första påståendet jag framför.

    Det första påståendet är ett faktum, det andra påståendet är naturligtvis rent blaj, det finns givetvis helt vanliga svenskar som har Moskvavänliga åsikter av helt andra orsaker. Dessa är dock inte psyops, jag föredrar termen "nyttiga idioter för Putinregimen".

    Vidare är det ju helt olika saker att vara kritisk till Ryssland och ryska folket å ena sidan, och att vara kritiskt mot den nuvarande regimen och dess agerande å andra sidan, tycker du inte?

    Att jag är extremt kritisk mot den ryska regimen och ryska krigsmaktens aggressiva agerande och anser att vi måste agera med detta i åtanke betyder inte att jag har något emot att Sverige exempelvis handlar med Ryssland, om de nu skulle skärpa till sig och börja bete sig som folk.
  • Ascendere
    Anonym (Va) skrev 2016-12-17 15:53:32 följande:

    Vad ska något land vilja anfalla ett land som Sverige för? Vi är betydelselösa och värdelösa i stort sett.


    Det viktiga att förstå här är att påverkan med militära medel kan börja långt innan man avlossat ett enda skott. Och behöver man inte avlossa några skott utan uppnår sina mål ändå så fine.
  • Tecum
    Ascendere skrev 2016-12-17 19:03:59 följande:
    Är man normalbegåvad klarar man av att skilja på påståendet "främmande makt har psyops som är aktiva på nätet" och "alla som inte delar mina åsikter är psyops"...
    Om du läser en gång till så ser du att det är endast det första påståendet jag framför.

    Det första påståendet är ett faktum, det andra påståendet är naturligtvis rent blaj, det finns givetvis helt vanliga svenskar som har Moskvavänliga åsikter av helt andra orsaker. Dessa är dock inte psyops, jag föredrar termen "nyttiga idioter för Putinregimen".
    Vidare är det ju helt olika saker att vara kritisk till Ryssland och ryska folket å ena sidan, och att vara kritiskt mot den nuvarande regimen och dess agerande å andra sidan, tycker du inte?
    Att jag är extremt kritisk mot den ryska regimen och ryska krigsmaktens aggressiva agerande och anser att vi måste agera med detta i åtanke betyder inte att jag har något emot att Sverige exempelvis handlar med Ryssland, om de nu skulle skärpa till sig och börja bete sig som folk.
    Alla normalbegåvade vet att Ryssland har psyobs som är aktiva på nätet, det är välkänt och helt naturligt. Felet är att media borde vara mer observanta på det. Så om man påpekar detta självklara faktum i en tråd som denna är det en form av maktutövning med syfte att misstänkliggöra de som har en annan åsikt än den som hävdar rysskräck och omedelbar krigsrisk.

    Jag tycker faktiskt att vi bör vara kritiska till det ryska folket också, och deras attityd till omvärlden. De är alltför villiga att köpa Putins världsbild, trots att de borde veta bättre mtp den relativa öppenhet som funnits i Ryssland under Jeltsins tid och åren därefter. Att okritiskt jubla över militär annektering och inblandning i ett grannland talar inte till folkets fördel, inte heller deras syn på doping och att ryska idrottare är offer för en västerländsk komplott. 
  • Tom Araya
    Tecum skrev 2016-12-17 18:28:37 följande:
    Nu börjar argumenten ta slut för kanonkramarna och då går man över till att misstänkliggöra de som inte har "rätt" åsikter...
    Vilka är "kanonkramarna"? Ryssar?
  • Anonym (Förbannad)
    Tecum skrev 2016-12-17 18:34:36 följande:

    De flesta höga militärer är inne på att det var en felnavigering. Ubåten gjorde ungefär alla fel som tänkas kan om de var ute på spionuppdrag. Inte nog med att de hade tomma ballasttankar på grunt vatten, de gick in redan tidigt på kvällen när folk och båtar fortfarande var i rörelse. Redan vid sjutiden på kvällen hörde lokalbefolkningen hur de körde motorerna på max för att komma loss. Så klantigheten talar emot spionuppdrag och för sjöfylleri.


    Säger det igen. Titta på sjökortet och bedöm sannolikheten att ta sig till platsen för grundstötningen som ett resultat av felnavigering. Uteslutet!

    Jag åker i dessa vatten varje sommar och vet hur svårt det kan vara att hitta rätt mellan alla skär. Ändå har jag GPS vilket ryssarna inte hade då.
  • Anonym (Förbannad)
    Tecum skrev 2016-12-17 18:34:36 följande:

    De flesta höga militärer är inne på att det var en felnavigering. Ubåten gjorde ungefär alla fel som tänkas kan om de var ute på spionuppdrag. Inte nog med att de hade tomma ballasttankar på grunt vatten, de gick in redan tidigt på kvällen när folk och båtar fortfarande var i rörelse. Redan vid sjutiden på kvällen hörde lokalbefolkningen hur de körde motorerna på max för att komma loss. Så klantigheten talar emot spionuppdrag och för sjöfylleri.


    Säger det igen: Ta en titt på sjökortet så förstår du hur orimligt det är. Hur många hinder har man inte passerat innan man gick på grund. Prova med en vanlig fritidsbåt ska du se att det är omöjligt. Självklart var det felnavigering slutligen. De gick ju inte på grund med flit. En Ubåt är ju ännu svårare att vingla sig igenom yttre-, mellan- och halva inre skärgården med. Visst kan man tänka sig att det var klantighet och onykterhet inblandat. Men vad säger det i så fall? I min värld betyder det att det är/var rutin att uppehålla sig på svenskt vatten. Ingen super till på hemligt uppdrag i främmande land om man inte gjort det många gånger tidigare. Det fattar du väl?
  • Tecum
    Anonym (Förbannad) skrev 2016-12-19 18:37:46 följande:
    Säger det igen: Ta en titt på sjökortet så förstår du hur orimligt det är. Hur många hinder har man inte passerat innan man gick på grund. Prova med en vanlig fritidsbåt ska du se att det är omöjligt. Självklart var det felnavigering slutligen. De gick ju inte på grund med flit. En Ubåt är ju ännu svårare att vingla sig igenom yttre-, mellan- och halva inre skärgården med. Visst kan man tänka sig att det var klantighet och onykterhet inblandat. Men vad säger det i så fall? I min värld betyder det att det är/var rutin att uppehålla sig på svenskt vatten. Ingen super till på hemligt uppdrag i främmande land om man inte gjort det många gånger tidigare. Det fattar du väl?
    Men varför håller inte alla höga militärer med dig då? Karl Andersson som skötte förhandlingarna med kaptenen hävdar ju att det var en felnavigering och han är mer insatt än någon annan.

    Och om det nu var rutin att tuffa omkring i svenska skärgården på fyllan, varför i h-e lyckades aldrig vårt försvar fånga någon ubåt? Då hade vi ändå ett på pappret starkt försvar.
    Om det är som du skriver är det ett än värre misslyckande och frågan är om det öht är meningsfullt med ett försvar?
Svar på tråden Kommer Ryssland anfalla Sverige?