• hundtok

    Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!

    Jag har bestämt mig för att äta nyttigare from nu. Ingen diet utan "vanlig" mat men nyttigare än det jag äter nu. Har ingen stor övervikt att bli av med men vill ner 2-3kg och blir mer tränad. Någon som vill vara med?

  • Svar på tråden Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!
  • Carabellis kusp
    hundtok skrev 2016-10-30 21:46:07 följande:

    Ja, därför man följs årligen. Har även stark ärftlighet för diabetes. Hoppas slippa diabetes med bra vikt och hälsosamt liv.


    Det kan du säkert lyckas med och om inte, så i alla fall skjuta upp sjukdomen och få lindrigare symtom.
  • hundtok
    Axe skrev 2016-10-30 21:54:16 följande:

    Är det för sent att hoppa på tråden? Jag är dock gravid och valde för ett par dagar sen att sluta med godis och liknande.

    Inte tänkt gånger i vikt men att endast gå upp max 7 kilo till under graviditeten. Är i v 11.


    Det är aldrig försent! Välkommen!

    Jag åt inga sötsaker under min senaste graviditet pga graviditetsdiabetes och gick endast upp 4 kg totalt.
  • Carabellis kusp
    hundtok skrev 2016-10-30 22:27:20 följande:

    Det är aldrig försent! Välkommen!

    Jag åt inga sötsaker under min senaste graviditet pga graviditetsdiabetes och gick endast upp 4 kg totalt.


    Det var verkligen skickligt!
  • Aniiee

    Jahapp, ska man ta och utvärdera idag också, då?

    Mat: C- Jag har bara ätit potatisgratäng och helgskinka idag, med broccolisallad till, och efterrätt.
    Motion: F. Legat på sofflocket.

    Några tips till er "viktvaktare" istället:
    1: Dryga ut färsen ni använder, vare sig det är till biffar, tacos, köttfärssås eller annat, med champinjoner. Mixa lika delar champinjoner och färs i matberedare, så blir det inga svampbitar som man kan säga "äckligt" till. de flesta har ju problem med konsistensen i svamp, men inte nödvändigtvis smaken. Om man gör detta går man från 182 kcal och ca 11 g fett (räknat på nötfärs) per 100 gram till 105 kcal och 5 g fett per 100 gram.

    2: Studier har visat att 10 sötmandlar om dagen kan boosta viktnedgång med upp till 18%, även om mandlarna spräcker kcal-budgeten. Så överväg att lägga till 10 mandlar som snacks, och låta bli att logga dem  =P Det gäller både råa, honungsrostade och chokladdoppade (förutsatt att chokladlagret är tunt och mörkt.)

    3: Om du står upp 10 minuter för varje timme du jobbar (exempelvis ställer dig upp varje gång klockan slår), så bränner du lite över 1000 kcal på en arbetsvecka om du väger 70 kg, nästan 1200 kcal om du väger 80 kg, och lite ver 1300 kcal om du väger 90 kg. Det är lika mycket som 3 timmars promenad i medeltakt (70 kg), ett 3 timmars medelsvårt aerobicspass (80 kg) eller 3 timmars simning (90 kg). om du har ett stillasittande jobb, fundera på att ta nästa telefonsamtal ståendes =)


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • whattodowhattodo

    Fy vilken dålig helg för mig....

    Nu kör vi ny vecka - nya tag!

    Ska försöka få dagen att bli följande:


    Frukost: Kvarg + tinade frysta bär
    Mellis1 (9.30): Morötter
    Lunch: Kyckling, sötpotatis och broccoli
    Mellis2 (15.00): kvarg + bär
    Middag: Tonfisksallad

    det är OK om jag skulle bli akuthungrig med ännu ett mellis med morötter eller dylikt. SÅ länge jag håller mig borta från godiset!!

  • whattodowhattodo
    whattodowhattodo skrev 2016-10-31 06:05:53 följande:

    Fy vilken dålig helg för mig....

    Nu kör vi ny vecka - nya tag!

    Ska försöka få dagen att bli följande:


    Frukost: Kvarg + tinade frysta bär
    Mellis1 (9.30): Morötter
    Lunch: Kyckling, sötpotatis och broccoli
    Mellis2 (15.00): kvarg + bär
    Middag: Tonfisksallad

    det är OK om jag skulle bli akuthungrig med ännu ett mellis med morötter eller dylikt. SÅ länge jag håller mig borta från godiset!!


    Nu är visserligen klockan bara 17.30, men matdagen har hittills hållt sig bra/enligt plan!! :) äter tonfisksallad nu och tänkte ta mig en promenad efteråt så jag inte bara sätter mig vid tvn för då är det lite för  enkelt att bli sugen på något sött...
  • Carabellis kusp
    whattodowhattodo skrev 2016-10-31 17:49:01 följande:

    Nu är visserligen klockan bara 17.30, men matdagen har hittills hållt sig bra/enligt plan!! :) äter tonfisksallad nu och tänkte ta mig en promenad efteråt så jag inte bara sätter mig vid tvn för då är det lite för  enkelt att bli sugen på något sött...


    Bra jobbat!
  • Axe

    Idag har jag tyvärr ätit lite halloween godis... Men men imorgon blir det inga mer godsaker!

    Tyvärr har jag blivit ofrivillig vegetarian under graviditeten för jag känner inte för att äta kött alls...

    Fisk går iofs bra :)

  • whattodowhattodo
    Carabellis kusp skrev 2016-10-31 17:58:56 följande:
    Bra jobbat!
    Tack :) Jag försöker tänka positivt! och det är alltid kul och lättare att tänka positivt med lite pepp från Familjeliv!
  • Duckan

    Höstlovs-Halloween-Fail, ätit godis nu ikväll och några pommes till middagen. (Kött med tomat och mozzarella)

    Nu är det omstart som gäller. Snart.

Svar på tråden Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!