• Anonym (Ellen)

    Om man skulle få ett handikappat barn, kan man lämna bort det?

    Om man tar tester (NIPT eller vad de nu heter) för att försöka undvika att det händer, men trots det skulle få ett barn med t.ex. DS, kan man lämna bort barnet då? går det lätt i Sverige?

  • Svar på tråden Om man skulle få ett handikappat barn, kan man lämna bort det?
  • Anonym (fast)
    Anonym (Gfy) skrev 2017-11-02 08:53:00 följande:
    Jag läste kommentarerna innan jag kommenterade. Brukar göra det för att få en bättre helhetsbild. Därför utgick jag inte enbart från ts.

    Ja, det kan man se. Men det har inte med saken att göra? Jag svarade på varför jag tycker att ts har dålig koll, inte på vilka olika diagnoser man kan se redan in utero.
    Fast du har ju lika dålig koll som TS, men ändå ville dy vara dryg i ditt svar till henne.
  • Anonym (fast)
    sextiotalist skrev 2017-11-02 09:37:15 följande:

    Jag kan förstå din fråga.
    Min stilla undran är vad som händer med dessa barn, där all större börda läggs på föräldrarna och den dagen de inte orkar längre. Vad händer med barnen då?

    Förut fanns det hem, där barnen hamnade, men de avvecklades eftersom man ändå var rätt ense om att barnen mår bättre hos sina föräldrar. Men många barn har ju ett så stort vårdberoende så föräldrarna knappt mäktar med detta. De har ju fått hjälp av LSS, men den hjälpen håller på att utarmas (och nu för fullt då de som ligger bakom LSS inte sitter i regeringsställning längre, dvs liberalerna).


    Det är tyvärr vanligt att föräldrarna inte orkar. Det kan resultera i omsorgssvikt, inte för att föräldrarna inte vill ta hand om sitt barn, men just för att de inte orkar mer.

    Det är rätt stor skillnad rent fysiskt på att byta blöja på en 14-åring jämfört med en 1-åring. Att ha ett ganska stort barn som fortfarande är lika osjälvständigt som ett småbarn, men lika tung och lång som sin faktiska ålder. Att vara borta från jobbet veckovis för att barnet är sjukt är inte lika lätt eller accepterat från omgivningen som när barnet är litet. 

    Och sen de ständiga kampen med försäkringskassan, oron för minskade assistanstimmar, den störda sömnen och allt arbete som läggs tillbaka på föräldrarna när assistansen minskar. Känslan av otillräcklighet både gentemot de sjuka barnet men även mot syskon som kommer i skymundan.

    Jag tycker att tanken att alla barn ska kunna få bo med sina föräldrar och att föräldrar ska kunna ta hand om sina sjuka och handlikappade barn är god. Men den förutsätter att stödet från samhället är tillräckligt. Och det finns och bör finnas alternativ (annat boende) som måste vara lika okej som att själva ta hand om barnet. 
  • Anonym (fast)
    Tow2Mater skrev 2017-11-01 21:23:52 följande:

    Du kan ju lämna barnet med pappan och dra. Bara betala lite underhåll.


    Det är avsevärt mycket vanligare att det är pappan som lämnar barnet till mamman och drar.

    Det gäller ju även friska barn, men ännu mer med sjuka och handikappade barn.
  • Vixen90

    Gällande (små/späd)barn som kommer till familjehem i tidig ålder SKA socialtjänsten överväga att vårdnaden skrivs över till familjehemsföräldrarna efter att barnet bott i fam-hemmet i 3 år, tror jag det är. Dock kan jag tänka mig att det dels råder extrem brist på fam-hem som tar emot svårt sjuka barn och än färre som faktiskt vill överta vårdnaden. Tyvärr. Men det ska göras en övervägning om vem som ska ha vårdnaden efter att ett litet barn bott i ett familjehem i 3 år. Allt för stabilitet för barnets skull.

    Så hypotetiskt skulle vårdnaden kunna överflyttas genom soc efter 3 år om man överlämnar barnet i samhällets vård. Dock lär soc under dessa 3 år jobba för att barnet ska komma tillbaks till bio-familjen. Och fortsättningen på en fam-hemsplacering SKA övervägas var 6:e månad. De kommer alltså minst göra en ny bedömning varje halvår gällande vad som är bäst för barnet.


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Anonym (Gfy)
    Anonym (fast) skrev 2017-11-02 10:17:06 följande:

    Fast du har ju lika dålig koll som TS, men ändå ville du vara dryg i ditt svar till henne.


    Nej det har jag inte. Men du får gärna tro det. Bryr mig inte ett smack
  • Anonym (fast)
    Anonym (Gfy) skrev 2017-11-02 10:45:06 följande:
    Nej det har jag inte. Men du får gärna tro det. Bryr mig inte ett smack
    Det märks ju att du har det, oavsett vad du tror. Och oavsett dina svar så ställer TS en relevant fråga som är väldigt komplex och därför blir också svaren väldigt komplexa. 
  • Tow2Mater
    Anonym (fast) skrev 2017-11-02 10:25:04 följande:
    Det är avsevärt mycket vanligare att det är pappan som lämnar barnet till mamman och drar.

    Det gäller ju även friska barn, men ännu mer med sjuka och handikappade barn.
    Vilken relevans har ditt påstaende for TS situation och den har tråden?
  • Anonym (fasst)
    Tow2Mater skrev 2017-11-02 12:29:45 följande:
    Vilken relevans har ditt påstaende for TS situation och den har tråden?
    Det var ett svar på ditt förslag att lämna barnet till pappan om mamman inte vill ta hand om det. I verkligheten är det oftast tvärtom. 

    Relevans för vilken situation? TS har ingen situation med ett handikappat barn, hon undrar om det finns möjlighet att lämna bort barnet om det föds ett hafdikappat barn.

    Det gör det, det finns säkert även pappor som tar huvudansvaret om mamman inte kan eller vill, men det vanligaste är att det är mammor som tar huvudansvaret och att pappor checkar ut i större eller mindre utsträckning.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-11-02 06:31:15 följande:

    Tack till er som faktiskt gav svar på frågan istället för att börja prata om annat.

    Frågan har kommit upp i mig efter att ha sett föräldrar/hjälppersoner pusha runt på handikappade barn låsta i sin position i avancerade rullstolar, jag har tänkt "stackars föräldrar" och det ledde vidare till tankar om hur föräldrar gör när de faktiskt inte orkar eller känner att de kan ta hand om ett barn med grava handikapp.

    Ni som är så fördomsfulla, sitter högt upp på sina stolar, och ser ner på de stackars människor som kanske känner så här, skriver "önskar att xxx aldrig får barn", "försöker bara provocera" eller "xxx är nog 13 år", hurfan tänker ni? 


    Har du inget bättre för dig än att tycka synd om andra människor du inte vet något om?

    Du förstår, det är en ytterst låg procentandel av befolkningen som är så känslomässigt lågbegåvade att de ens skulle tänka tanken att lämna bort sitt älskade barn, vilket handikapp barnet än har. Det betyder att det är högst sannolikt att du tycker synd om dessa föräldrar helt i onödan.

    De kanske tycker synd om dig för att de tycker du klär dig fattigt eller har risigt hår, fast du själv tycker ditt hår och kläder är jättefina. Eller, om de känner dig bättre kanske de tycker synd om dig för att du inte har normal kapacitet till kärlek, fast du inte upplever det som ett problem. Onödigt, med andra ord.
  • sextiotalist
    Vixen90 skrev 2017-11-02 10:35:25 följande:

    Gällande (små/späd)barn som kommer till familjehem i tidig ålder SKA socialtjänsten överväga att vårdnaden skrivs över till familjehemsföräldrarna efter att barnet bott i fam-hemmet i 3 år, tror jag det är. Dock kan jag tänka mig att det dels råder extrem brist på fam-hem som tar emot svårt sjuka barn och än färre som faktiskt vill överta vårdnaden. Tyvärr. Men det ska göras en övervägning om vem som ska ha vårdnaden efter att ett litet barn bott i ett familjehem i 3 år. Allt för stabilitet för barnets skull.

    Så hypotetiskt skulle vårdnaden kunna överflyttas genom soc efter 3 år om man överlämnar barnet i samhällets vård. Dock lär soc under dessa 3 år jobba för att barnet ska komma tillbaks till bio-familjen. Och fortsättningen på en fam-hemsplacering SKA övervägas var 6:e månad. De kommer alltså minst göra en ny bedömning varje halvår gällande vad som är bäst för barnet.


    Tyvärr finns risken att det blir verklighet, att helt plötsligt så finns det flertal barn, vars föräldrar inte mäktade med längre, och än en gång, undrar hur de styrande hade tänkt sig vad som händer då med barnen?
    Det scenario du målar ut verkar mänskligt syn rent förskräckligt och dessutom väldigt dyrt och kommer kräva väldiga resurser från samhället
Svar på tråden Om man skulle få ett handikappat barn, kan man lämna bort det?