• Jooosen

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Jooosen
    XAHHA92 skrev 2018-03-07 22:50:05 följande:

    Vårt sexliv är som bortblåst men vårt förhållande har växt.

    Visst, det är tråkigt att sexet enbart handlar om att göra barn just nu, men jag tror också att det är betydligt ?lättare? att åtgärda det än om vårt förhållande skulle vara dåligt. Det viktigaste i den här resan är kärleken till min partner, det är ju trots allt han jag vill leva med! Med eller utan barn.

    Själv då? Hur har detta påverkat er?


    Förstår vad du menar! Känns som man bara vill ligga när man är fertil helst också.. vi har sex rätt sällan annars. Det hade vi innan också men mer sällan nu tror jag... vår relation har annars inte tagit stryk hittills som tur e..
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • LLW

    Blev uppringd av kvinnokliniken igår, försökt nå dom i ett par veckor men telefonkön blir full på 5 minuter så man måste ringa 7 på morgonen för att ha nån chans att komma fram. Sen tog det en vecka innan den som är ansvarig för vårt fall att ringa upp..

    Första gången jag ringde och bad att få komma dit var i september. Blev kallad i slutet på november. Nu kommer vi förmodligen inte få komma dit igen och få svar på hur vi ska gå vidare förens i september..

    Alla ni som går runt och väntar på att söka hjälp, sluta vänta! När vi kommer dit i september får vi veta om vi kan göra ivf, och då sätts vi på en ny väntelista.

    Så om vi har tur kan vi kanske ha påbörjat någon behandling om ett år. Då har vi väntat i över 1 1/12 år på hjälp.

    Ni kan alltid säga att ni har försökt i ett år, för när ni väl kommer få komma in så lär den tiden ha gått. På min klinik har dom nu intagningsstopp, så alla nya som söker hjälp blir hänvisade till privat istället.

    Känns så hopplöst allting...

  • XAHHA92
    LLW skrev 2018-03-09 10:40:19 följande:

    Blev uppringd av kvinnokliniken igår, försökt nå dom i ett par veckor men telefonkön blir full på 5 minuter så man måste ringa 7 på morgonen för att ha nån chans att komma fram. Sen tog det en vecka innan den som är ansvarig för vårt fall att ringa upp..

    Första gången jag ringde och bad att få komma dit var i september. Blev kallad i slutet på november. Nu kommer vi förmodligen inte få komma dit igen och få svar på hur vi ska gå vidare förens i september..

    Alla ni som går runt och väntar på att söka hjälp, sluta vänta! När vi kommer dit i september får vi veta om vi kan göra ivf, och då sätts vi på en ny väntelista.

    Så om vi har tur kan vi kanske ha påbörjat någon behandling om ett år. Då har vi väntat i över 1 1/12 år på hjälp.

    Ni kan alltid säga att ni har försökt i ett år, för när ni väl kommer få komma in så lär den tiden ha gått. På min klinik har dom nu intagningsstopp, så alla nya som söker hjälp blir hänvisade till privat istället.

    Känns så hopplöst allting...


    Förstår att det är jobbigt med lång kö i vården, är själv i den karusellen.. Men däremot är jag emot alla de som ljuger om hur lång tid de försökt för att få hjälp fortare. För det innebär ju att vi som faktiskt försökt den tid som ?krävs? får vänta ännu mer pga de som ljuger. Så nej, man ljuger inte. Vill man ha hjälp tidigare så får man söka privat.
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Jooosen

    Vi har ju precis sökt hjälp! Tog kontakt hos gyn så tror det är privat? Fattar inte riktigt det där! För oss har det gått 12 månader nu. Vet många som sa efter 9 månader typ ?men säg att ni försökt 1 år? men kändes så himla dumt att ljuga liksom...


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • XAHHA92
    Jooosen skrev 2018-03-09 14:20:06 följande:

    Vi har ju precis sökt hjälp! Tog kontakt hos gyn så tror det är privat? Fattar inte riktigt det där! För oss har det gått 12 månader nu. Vet många som sa efter 9 månader typ ?men säg att ni försökt 1 år? men kändes så himla dumt att ljuga liksom...


    Ja men precis! Förstår inte varför man ska ljuga för att försöka få tid fortare.. Det hade ALDRIG känts bra i mitt hjärta och det är oerhört egoistiskt. Det drabbar ju alla som behöver hjälp och de har gränsen ett år av en anledning ju
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • LLW
    XAHHA92 skrev 2018-03-09 11:21:11 följande:

    Förstår att det är jobbigt med lång kö i vården, är själv i den karusellen.. Men däremot är jag emot alla de som ljuger om hur lång tid de försökt för att få hjälp fortare. För det innebär ju att vi som faktiskt försökt den tid som ?krävs? får vänta ännu mer pga de som ljuger. Så nej, man ljuger inte. Vill man ha hjälp tidigare så får man söka privat.


    Vi sökte tidigare då min man tagit flera tester som visat att han hade mycket nedsatt spermieproduktion, så vi tyckte inte att det var värt att vänta de extra 3 månaderna. Lyckas man innan man får komma dit så är det ju bara att gå ur kön, så jag förstår inte vad problemet är? Bor man på ett ställe där vården faktiskt fungerar som den ska så kan man såklart vänta, men i mitt fall har sjukhuset en enda fertilitetsläkare som jobbar 70% och nästan bara jour, så väntetiderna är extrema. Här är det uppenbarligen så att man inte får någon hjälp på ett år, så alla som söker kommer ha försökt den rekommenderade tiden. Har läst att det är ännu värre i Stockholm tex.

    Självklart menar jag inte att sånna som försökt 3-4 månader ska ljuga sig till en tid, men är man på 10-11 månader så tycker inte jag att man behöver vänta. Upp till var och el, men jag tycker att man ska vara beredd på lång väntan så man inte drar ut på det.
  • XAHHA92
    LLW skrev 2018-03-10 08:51:02 följande:

    Vi sökte tidigare då min man tagit flera tester som visat att han hade mycket nedsatt spermieproduktion, så vi tyckte inte att det var värt att vänta de extra 3 månaderna. Lyckas man innan man får komma dit så är det ju bara att gå ur kön, så jag förstår inte vad problemet är? Bor man på ett ställe där vården faktiskt fungerar som den ska så kan man såklart vänta, men i mitt fall har sjukhuset en enda fertilitetsläkare som jobbar 70% och nästan bara jour, så väntetiderna är extrema. Här är det uppenbarligen så att man inte får någon hjälp på ett år, så alla som söker kommer ha försökt den rekommenderade tiden. Har läst att det är ännu värre i Stockholm tex.

    Självklart menar jag inte att sånna som försökt 3-4 månader ska ljuga sig till en tid, men är man på 10-11 månader så tycker inte jag att man behöver vänta. Upp till var och el, men jag tycker att man ska vara beredd på lång väntan så man inte drar ut på det.


    LLW skrev 2018-03-10 08:51:02 följande:

    Vi sökte tidigare då min man tagit flera tester som visat att han hade mycket nedsatt spermieproduktion, så vi tyckte inte att det var värt att vänta de extra 3 månaderna. Lyckas man innan man får komma dit så är det ju bara att gå ur kön, så jag förstår inte vad problemet är? Bor man på ett ställe där vården faktiskt fungerar som den ska så kan man såklart vänta, men i mitt fall har sjukhuset en enda fertilitetsläkare som jobbar 70% och nästan bara jour, så väntetiderna är extrema. Här är det uppenbarligen så att man inte får någon hjälp på ett år, så alla som söker kommer ha försökt den rekommenderade tiden. Har läst att det är ännu värre i Stockholm tex.

    Självklart menar jag inte att sånna som försökt 3-4 månader ska ljuga sig till en tid, men är man på 10-11 månader så tycker inte jag att man behöver vänta. Upp till var och el, men jag tycker att man ska vara beredd på lång väntan så man inte drar ut på det.


    LLW skrev 2018-03-10 08:51:02 följande:

    Vi sökte tidigare då min man tagit flera tester som visat att han hade mycket nedsatt spermieproduktion, så vi tyckte inte att det var värt att vänta de extra 3 månaderna. Lyckas man innan man får komma dit så är det ju bara att gå ur kön, så jag förstår inte vad problemet är? Bor man på ett ställe där vården faktiskt fungerar som den ska så kan man såklart vänta, men i mitt fall har sjukhuset en enda fertilitetsläkare som jobbar 70% och nästan bara jour, så väntetiderna är extrema. Här är det uppenbarligen så att man inte får någon hjälp på ett år, så alla som söker kommer ha försökt den rekommenderade tiden. Har läst att det är ännu värre i Stockholm tex.

    Självklart menar jag inte att sånna som försökt 3-4 månader ska ljuga sig till en tid, men är man på 10-11 månader så tycker inte jag att man behöver vänta. Upp till var och el, men jag tycker att man ska vara beredd på lång väntan så man inte drar ut på det.


    Fast det blir ju längre kö när de som inte söker hjälp när de ska gör det!! Punkt slut. Tack vare såna personer måste ju vi som gjorde rätt vänta längre!
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Hedblomster

    Jag fattar inte varför man söker sig till landstinget öht, om det inte är absolut enda alternativet. Välj privat till landstingstaxa. Jag valde en klinik 10 mil bort, hellre det än väntetiden.


    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Hedblomster

    Jag fattar inte varför man söker sig till landstinget öht, om det inte är absolut enda alternativet. Välj privat till landstingstaxa. Jag valde en klinik 10 mil bort, hellre det än väntetiden.


    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • LillaAw
    LLW skrev 2018-03-10 08:51:02 följande:

    Vi sökte tidigare då min man tagit flera tester som visat att han hade mycket nedsatt spermieproduktion, så vi tyckte inte att det var värt att vänta de extra 3 månaderna. Lyckas man innan man får komma dit så är det ju bara att gå ur kön, så jag förstår inte vad problemet är? Bor man på ett ställe där vården faktiskt fungerar som den ska så kan man såklart vänta, men i mitt fall har sjukhuset en enda fertilitetsläkare som jobbar 70% och nästan bara jour, så väntetiderna är extrema. Här är det uppenbarligen så att man inte får någon hjälp på ett år, så alla som söker kommer ha försökt den rekommenderade tiden. Har läst att det är ännu värre i Stockholm tex.

    Självklart menar jag inte att sånna som försökt 3-4 månader ska ljuga sig till en tid, men är man på 10-11 månader så tycker inte jag att man behöver vänta. Upp till var och el, men jag tycker att man ska vara beredd på lång väntan så man inte drar ut på det.


    Vi sökte också privat gyn tidigare än ett år hade gått. Men det gick snabbt att göra klart utredningen hos henne och betalade landstingstaxa 350 kr besöket upp till frikort som är typ 1100 eller något så nu går både jag och min partner gratis på alla besök på Sophiahemmet ivf då vi både är uppe i frikort. Många privata i Stockholm är anslutna till landstingstaxa så vi betalar inte mer än ett vanligt läkarbesök hos de privata mottagningarna :)

    Jag tycker absolut att man får söka vård precis när man vill trots att det inte gått 12 månader. Ingen vet vad man har för anledning då alla har olika problem. Har man ingen ägglossning eller PCO etc så behöver man inte vänta ett år. Tänker absolut inte ha dåligt samvete över att vi bestämde oss för att söka hjälp hos gynekolog tidigare. Ägglossning kan man se med ett enkelt ultraljud hos en vanlig gynekolog så det går snabbt. Nu har 12 månader gått och vi har redan avslutat utredningen och fått påbörja behandling på Sophiahemmet.

    I Stockholm finns många privata gynekologer som kan göra utredningar som sen skickar remiss till ivf-klinikerna/godkännande för landstingsfinansierad ivf. Ser såklart olika ut i hela landet :)
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år