• Jooosen

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Hedblomster
    Grumpycavat skrev 2018-08-06 11:37:09 följande:

    Hur går det till?

    Vi har nu försökt lite mer än 1 år. Vi är inte superstressade, men känner ändå att jag iallafall vill göra en undersökning hos gyn för att se att allt ser fint ut. 

    Men, jag har aldrig besökt barnmorska/gyn (Mer än för cellprov och förnyelse av P-piller). Så vad ska jag säga när jag ringer?

    Att jag vill göra en undersökning? 

    Är så rädd för att bli avvisad, som jag blivit många gånger hos vården förut (Nej, jag är INTE hypokondriker, och söker endast vård när det är absolut akut). 

    Tacksam för inputs från likasinnade. :D 


    Ring en gynekolog eller kvinnoklinik eller fertilitetsklinik och säg att ni försökt i mer än ett år så kommer ni få en tid :) barnmorskemottagningen brukar inte göra det. Förstår känslan att bli avvisad, har haft samma upplevelse... Men ni uppfyller kraven för en utredning så det borde inte vara några problem!
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Hedblomster
    Matildalinea skrev 2018-08-06 12:49:53 följande:

    Är 27 i år och hade amh på 1.0 vilket skulle vara lågt då för min ålder och det bekräftades när hon kollade med ul förra veckan.

    Är så rädd för att de inte skulle vara fri passage, vill gärna bli gravid på naturlig väg samt att här är väntetiden på ivf ca 8-12 månader... håller på att gå sönder inuti så vet inte hur jag ska klara den väntan i vetskapen om att de inte kommer fungera av sig själv :(


    Vad tråkigt :( oj vad lång väntetid! Vet inte var du bor men det finns ju många privata kliniker som har avtal med landstinget där man kan göra ivf till landstingspris bara man fått remissen godkänd, då slipper man den långa väntetiden. En sån klinik är tex carl von Linné i Uppsala men finns fler. Hoppas du hinner bli gravid på naturlig väg om det är det du vill!
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Matildalinea
    Hedblomster skrev 2018-08-06 13:00:24 följande:

    Vad tråkigt :( oj vad lång väntetid! Vet inte var du bor men det finns ju många privata kliniker som har avtal med landstinget där man kan göra ivf till landstingspris bara man fått remissen godkänd, då slipper man den långa väntetiden. En sån klinik är tex carl von Linné i Uppsala men finns fler. Hoppas du hinner bli gravid på naturlig väg om det är det du vill!


    Bor i Göteborg, min läkare skulle skicka remiss till Sahlgrenska oavsett ifall det inte skulle ta sig. Men hur menar du med att få den godkänd, hur vet man de ?
  • Matildalinea
    Grumpycavat skrev 2018-08-06 11:37:09 följande:

    Hur går det till?

    Vi har nu försökt lite mer än 1 år. Vi är inte superstressade, men känner ändå att jag iallafall vill göra en undersökning hos gyn för att se att allt ser fint ut. 

    Men, jag har aldrig besökt barnmorska/gyn (Mer än för cellprov och förnyelse av P-piller). Så vad ska jag säga när jag ringer?

    Att jag vill göra en undersökning? 

    Är så rädd för att bli avvisad, som jag blivit många gånger hos vården förut (Nej, jag är INTE hypokondriker, och söker endast vård när det är absolut akut). 

    Tacksam för inputs från likasinnade. :D 


    Hörde av mig till privatklinik och dom har varit så hjälpsamma, nu kostar det ju en del eftersom jag hörde av mig privat men kände att det var något fel och vi har inte uppfyllt kvoten om ett år förrän nu i september så jag hörde av mig just dit för där fick jjag hjälp ändå. Men du kan säkert höra av dig till någon gyn mottagning eller så ! :)
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2018-08-06 08:35:57 följande:

    Ringde kliniken där vi gjorde utredningen eftersom vi skulle höra av oss efter sommaren, kunde tyvärr absolut inte få en telefontid med läkaren så har en tid där om en månad... Skulle inte bli förvånad om läkaren bara säger att vi ska försöka ett halvår till, kul att ta ledigt från jobbet och åka 6 mil för det.


    Aah vad tråkigt!! Tänk att allt tar sån jävla tid :(. Kämpa på <3
    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • Hedblomster
    Matildalinea skrev 2018-08-06 18:04:04 följande:

    Bor i Göteborg, min läkare skulle skicka remiss till Sahlgrenska oavsett ifall det inte skulle ta sig. Men hur menar du med att få den godkänd, hur vet man de ?


    Vet inte hur det funkar riktigt och vilka platser i landet det finns på men tex på Carl von Linnés hemsida står det:

    "Även landstingsfinansierade IVF kan för närvarande göras hos oss, förutsatt att man uppfyller landstingets kriterier för IVF. Det behövs ingen remiss utan det går bra att vända sig direkt till oss."

    Så behövs tydligen ingen remiss men det är det där med att uppfylla landstingets kriterier då... Och hur vet man det? Fick veta under min utredning att Västerås har 2 år vid oförklarad barnlöshet innan ivf tex, det kunde jag inte läsa innan.
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Långväntanefterdig
    Matildalinea skrev 2018-08-06 18:04:04 följande:

    Bor i Göteborg, min läkare skulle skicka remiss till Sahlgrenska oavsett ifall det inte skulle ta sig. Men hur menar du med att få den godkänd, hur vet man de ?


    Sahlgrenska samarbetar inte med någon privat klinik

    . För att uppfylla kriterier innebär det att ni har ett stadigt förhållande skrivna på samma adress samt att ni aktivt försökt att få barn i 1 år utan att lyckas.

    Det är jättelång kö på sahlgrenska, man får räkna med 9 månader. Det finns inget som heter vårdgaranti där , så om man vill ha vård inom 3 månader kan kan själv vända sig till annat landsting som gör ivf.

    Lycka till !
  • Matildalinea
    Långväntanefterdig skrev 2018-08-06 20:09:34 följande:

    Sahlgrenska samarbetar inte med någon privat klinik

    . För att uppfylla kriterier innebär det att ni har ett stadigt förhållande skrivna på samma adress samt att ni aktivt försökt att få barn i 1 år utan att lyckas.

    Det är jättelång kö på sahlgrenska, man får räkna med 9 månader. Det finns inget som heter vårdgaranti där , så om man vill ha vård inom 3 månader kan kan själv vända sig till annat landsting som gör ivf.

    Lycka till !


    Jo fick höra det också, min läkare så en väntetid på 8-12 månader ... har du några tips på bra landsting man kan vända sig till i så fall ? Vissa verkar till och med ha vänt sig till ex Danmark ?
  • Percafluviatilis
    Långväntanefterdig skrev 2018-08-06 20:09:34 följande:

    Sahlgrenska samarbetar inte med någon privat klinik

    . För att uppfylla kriterier innebär det att ni har ett stadigt förhållande skrivna på samma adress samt att ni aktivt försökt att få barn i 1 år utan att lyckas.

    Det är jättelång kö på sahlgrenska, man får räkna med 9 månader. Det finns inget som heter vårdgaranti där , så om man vill ha vård inom 3 månader kan kan själv vända sig till annat landsting som gör ivf.

    Lycka till !


    När Sahlgrenska fick vår remiss sista oktober i höstas sa de att vi skulle få vänta 6-8 månader men det visade sig sedan att vi fick tid redan i mitten på mars, alltså "bara" 4,5 månad. Så det kan gå snabbare än de säger! :)
  • Matildalinea
    Percafluviatilis skrev 2018-08-06 21:13:04 följande:

    När Sahlgrenska fick vår remiss sista oktober i höstas sa de att vi skulle få vänta 6-8 månader men det visade sig sedan att vi fick tid redan i mitten på mars, alltså "bara" 4,5 månad. Så det kan gå snabbare än de säger! :)


    Åh va skönt att höra ! Hur har det gått för er om man får fråga ? :)
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år