• pollyankan

    Lämnar barn på förskolan

    Okej. Hjälp mig nu.

    Pappan jobbar o dotter på 3 år är på dagis och mamman är med vänner och åker skidor i Sälen.

    Är detta okej?

    Lämna barnen tidigare på dagis för att gå på morgon yoga?

    Detta gäller inte mig utan barn på mitt dagis där föräldrarna sen lägger upp tex på FB.

    Jag blir så ledsen o irriterad. Vi har aldrig barnvakt men behövs tydligen inte om man får göra så här.Jag är extremt noga med att mina barn inte är på dagis om jag inte jobbar. Livrädd tex när jag de få gånger måste handla innan hämtning.

    Vad säger reglerna?

    Mvh.......

  • Svar på tråden Lämnar barn på förskolan
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Eh, va?) skrev 2018-02-10 13:13:26 följande:

    Skollag (2010:800):

    5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.

    6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

    7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.

    Anonym (förskollärare) får gärna visa för mig var i den här lagtexten (eller andra paragrafer om jag missat någon) det står att ena föräldern inte får åka på en resa med kompisarna medan den andra föräldern är hemma med barnen och jobbar som vanligt.

    Det finns kanske kommuner som specificerar detta i sin tolkning av skollagen, men du skrev att det stod i skollagen och därför alltid gäller.


    Skollagen reglerar endast vad man minst har rätt till. Där ingår inte semester eftersom det inte står något om det i skollagen. Däremot är det helt upp till varje kommun att vara mer generös än vad skollagen reglerar och därför är det ok i många kommuner.
  • modsey
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-10 13:05:05 följande:

    Jag anser aldrig att det är ok.


    Ja då är du konsekvent i alla fall om du anser att det är fel att den frånskilde förälden reser bort eller gör något utöver arbete när barnen är på dagis och det är den andre föräldern som har barnvecka...
  • Anonym (Förskollärare)
    modsey skrev 2018-02-10 13:25:26 följande:

    Ja då är du konsekvent i alla fall om du anser att det är fel att den frånskilde förälden reser bort eller gör något utöver arbete när barnen är på dagis och det är den andre föräldern som har barnvecka...


    Ja som sagt. Det beror på vad man menar med fel. Det är ju inte fel enligt reglerna men jag hade aldrig valt att göra så. Känns fel för mig.
  • Anonym (Eh, va?)

    Jag passade på att lusläsa regelverket för förskoleplats för min egen kommun, och där står inte ett ord om förvärvsarbete. Inte ett enda ord. Det enda som står är att om föräldrarna är arbetslösa eller föräldralediga så är vistelsetiden begränsad till 30 tim/vecka.
    Jag tolkar det som att jag också kan åka på semester en vecka och lämna barnen på förskolan (dagtid) om jag skulle vilja det.
    Innebär det att jag plötsligt har moralisk rätt att göra det?

    Jag hade för övrigt ett mycket intressant samtal med en pedagog och en förskolechef i samband med att mitt andra barn föddes (det första bor vv).
    De hävdade med emfas att bara för att jag var föräldraledig så måste pappan också följa 20-timmars reglerna på sina veckor (det var 20 timmar då, nu är det 30).
    Jag blev tvungen att ringa förskoleansvarig i kommunen och fråga om det verkligen stämmer att mitt äldre barn bara får träffa sin pappa varannan helg bara för att jag har den dåliga smaken att skaffa ett barn till.
    Svaret var givetvis att så är det inte.

    Pedagogen och förskolechefen var paragrafryttare på samma sätt som jag bedömer att TS och anonym (förskollärare) är och skapade en väldig massa stress och extra arbete för min familj bara för att de vägrade tänka utanför boxen. Eller egentligen att tänka överhuvudtaget.
    Nämnde jag att jag tycker fruktansvärt illa om folk som faktiskt lägger en massa tid på att jävlas med andra bara för att de har tolkat ett svårtolkat regelverk som att någon har gjort fel och vägrar att ens överväga att de inte vägt in alla faktorer?
    Lägg tiden och orken på att göra BRA saker i stället!

  • modsey
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-10 13:27:38 följande:

    Ja som sagt. Det beror på vad man menar med fel. Det är ju inte fel enligt reglerna men jag hade aldrig valt att göra så. Känns fel för mig.


    Ok.

    Tur våra pedagoger haft och förmedlat en mer empatisk syn i frågan. Just när de stora barnens pappa dog var de till och med de som föreslog att jag delade på barnen lite med deras hjälp och gjorde saker med ety barn i taget.

    I fallet med de yngre barnen som var på dagis när vi / jag var på semester var det heller inget problem.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Eh, va?) skrev 2018-02-10 13:29:58 följande:

    Jag passade på att lusläsa regelverket för förskoleplats för min egen kommun, och där står inte ett ord om förvärvsarbete. Inte ett enda ord. Det enda som står är att om föräldrarna är arbetslösa eller föräldralediga så är vistelsetiden begränsad till 30 tim/vecka.

    Jag tolkar det som att jag också kan åka på semester en vecka och lämna barnen på förskolan (dagtid) om jag skulle vilja det.

    Innebär det att jag plötsligt har moralisk rätt att göra det?

    Jag hade för övrigt ett mycket intressant samtal med en pedagog och en förskolechef i samband med att mitt andra barn föddes (det första bor vv).

    De hävdade med emfas att bara för att jag var föräldraledig så måste pappan också följa 20-timmars reglerna på sina veckor (det var 20 timmar då, nu är det 30).

    Jag blev tvungen att ringa förskoleansvarig i kommunen och fråga om det verkligen stämmer att mitt äldre barn bara får träffa sin pappa varannan helg bara för att jag har den dåliga smaken att skaffa ett barn till.

    Svaret var givetvis att så är det inte.

    Pedagogen och förskolechefen var paragrafryttare på samma sätt som jag bedömer att TS och anonym (förskollärare) är och skapade en väldig massa stress och extra arbete för min familj bara för att de vägrade tänka utanför boxen. Eller egentligen att tänka överhuvudtaget.

    Nämnde jag att jag tycker fruktansvärt illa om folk som faktiskt lägger en massa tid på att jävlas med andra bara för att de har tolkat ett svårtolkat regelverk som att någon har gjort fel och vägrar att ens överväga att de inte vägt in alla faktorer?

    Lägg tiden och orken på att göra BRA saker i stället!


    Ursäkta men paragrafryttare är jag verkligen inte. Jag har endast berättat vad jag själv personligen hade gjort för val och vad jag anser är fel för min del. Sen tycker hag att man ska följa reglerna. Jag är väl befattas med skollagen och vet vad som gäller. I ditt exempel med pedagogen och förskolechefen så har de ju fel. Dra nu inte alla över en kam bara för att du stött på folk dom tolkat paragrafer felaktigt.
  • Anonym (Förskollärare)
    modsey skrev 2018-02-10 13:30:51 följande:

    Ok.

    Tur våra pedagoger haft och förmedlat en mer empatisk syn i frågan. Just när de stora barnens pappa dog var de till och med de som föreslog att jag delade på barnen lite med deras hjälp och gjorde saker med ety barn i taget.

    I fallet med de yngre barnen som var på dagis när vi / jag var på semester var det heller inget problem.


    Jag pratar dock om min roll som förälder. Som förälder hade jag aldrig valt att göra så.
  • Ebo88

    På förskolan där jag jobbade så var barn lediga när föräldrar var lediga. Dock hade vi undantag när det gällde bortrest och planerad resa.

    Men var en förälder ledig en typisk dag bara så fick inte barnet vara på förskola.

    Dem får heller inte lämna tidigare för att träna eller hämta senare för att först åka och handla.

    Är mamma eller pappa ledig ska barnet vara hemma. För mig är det en självklarhet att man inte lämnar sitt barn på förskola för att uträtta ärenden eller för att barnet ska leka av sig när man är ledig.

  • modsey
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-10 13:37:20 följande:

    Jag pratar dock om min roll som förälder. Som förälder hade jag aldrig valt att göra så.


    Ok du hade alltså inte sett till dina barns behov. Ok....
  • Anonym (Iris)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-10 13:37:20 följande:

    Jag pratar dock om min roll som förälder. Som förälder hade jag aldrig valt att göra så.


    Men om du var änka med flera barn utan möjlighet till privat barnpassning och hade ett barn med behov av egentid med dig. Hade du då satt ditt barns bästa först eller hade du stått fast vid dina principer ?
Svar på tråden Lämnar barn på förskolan