• Grodanboll187

    Vet ni vad Highly Sensitve person är?

    Om ni svarar ja, kan ni berätta i nån rad vad det innebär,
    samt om ni anser er ha barn med HSP eller anser er att ha det själv skulle ni kunna berätta lite mer. Gör ett examens arbete om detta så jätte tacksam för hjälp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-13 20:48
    eftersom det finns människor som retar sig så mycket på att jag skrivit fel

    "Vet ni vad highly sensitive person är?"

    och ursäkta att jag gjorde mellanslag också i examensarbete ;)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-14 20:27
    Om ni inte orkar skriva nått får ni jätte gärna bara rösta på om ni vet vad HSP är, det hjälper mig också inför undersökningen :) Tack!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet ni vad Highly Sensitve person är?
  • Anonym (L)
    Kallamakka skrev 2018-04-13 12:40:43 följande:

    HSP är väl egentligen inte en diagnos, utan ett sätt att vara. Precis som att någon är lättstött, långsökt eller instängd.

    En person med HSP är extra känslig för ljud, känsla och intryck. Ett barn som är på det här sättet kan vara svår att ha att göra med när det gäller påklädning, att lappar skaver eller att det blir kallt/varmt, att strumpan rullat sig eller att kunna fokusera när det är mycket ljud.


    Allt det du beskriver är snarare en person under stress och psykiska påfrestningar som behöver jobba med sig själv, klart allt blir känsligt om du inte är utrustad för det som är naturligt och verkligt.
  • legomum
    Anonym (L) skrev 2018-04-13 13:01:09 följande:

    Jag var så, när jag var liten, är inga problem längre, HSP cured (y)


    Du vet inte vad HSP är för något och babblar på som om du vet.
  • Rödtjärnens Anna

    Jag har en extra känslig personlighet.. kalla det HSP om du vill, jag vet själv inte om jag vill gå under den benämningen eftersom det verkar vara mode i att kalla sig HSP idag.Den som benämnt mig som en extra känslig person är psykiatrin, och det var innan HSP blev ett mode-ord.

    Jag tål inte allt för mycket intryck, har en god känsla för detaljer och nyanser. Har en gid förmåga att känna in folk, deras mående och upplevs som empatisk. Jag är till skillnad från många extrakänsliga utåtriktad. Att vara extra känslig är en tillgång.

  • Kallamakka
    Anonym (L) skrev 2018-04-13 13:05:09 följande:

    Allt det du beskriver är snarare en person under stress och psykiska påfrestningar som behöver jobba med sig själv, klart allt blir känsligt om du inte är utrustad för det som är naturligt och verkligt.


    Ja, allt går att beskriva och dra slutsatser kring. På ett eller annat sätt, tycker du att det låter som någon som behöver jobba på sig själv och någon som är under stress- så är det din tolkning.

    Enligt mig är det en person som behöver bli förstådd för att dennes upplevelser om vardagliga ting är större och mäktigare intryck än för en annan. Så även andra behöver jobba på att hjälpa det barnet att klara vardagliga situationer isåfall.
  • Anonym (Språksnuten)
    Grodanboll187 skrev 2018-04-13 09:56:40 följande:

    Om ni svarar ja, kan ni berätta i nån rad vad det innebär,
    samt om ni anser er ha barn med HSP eller anser er att ha det själv skulle ni kunna berätta lite mer. Gör ett examens arbete om detta så jätte tacksam för hjälp


    Examensarbete?!?

    I vilken årskurs förväntas man kunna stava och uttrycka sig någorlunda korrekt i skrift?
  • Anonym (HSP)

    Man tar in allt, och analyserar, om jag pratar med någon så ser jag ärret i högra ögonbrynet (hur har hon fått det, kanske ramlade på cykeln när hon var liten?), påsarna under ögonen (inte sovit bra, varför, bråkat med mannen?, fläcken på tröjan (hon hade nog en stressig morgon?), den gamla bilen som passerar bakom (har den verkligen gått igenom besiktningen?), fast vi bara står och pratar om våra döttrars fotbollsträning. Hjärnan tar in allt och man blir ganska så slutkörd, men om man bara ser till att hämta igen sig ibland med lugn och ro, kan räcka en kvart, så är det ok. 

  • Meriall

    Det är en personlighetstyp bara, ja man föds så men det är inget fel. Vissa föds extroverta och vissa föds känsliga. Man får göra det bästa av vad man har :)

    Sedan kan man få personlighetsstörningar, neuropsykiatriska diagnoser, hormonella obalanser och what have you men det är en helt annan sak.

    Hsp behöver ingen behandling för det är inget fel.

  • Anonym (Y)

    Är väl själv typ HSP;

    - Tar lätt åt mig av stämningen i ett rum, är enormt emotionell och empatisk och klarar inte att se någon som tex far illa utan att bli väldigt påverkad ofta en längre tid framöver än vad som är normalt.

    - Och musik betyder mycket för mig, samtidigt som andra "oljud" kan vara förfärligt enerverande. Tex skrammel eller sådant.

    - Även lukter är jag känslig för. Avskyr att åka kollektivt pga folk som stinker och tappar aptiten i ett lunchrum där 30 olika maträtter värmts i micron och det luktar av en konstig matos.

    - Tar lätt åt mig av andras känsloläge, och är bra på att läsa av människor/känslolägen/stämningar och att sätta mig in i andras situation.

    - Behöver mycket tid för återhämtning och orkar inte med stora folksamlingar nån längre stund utan att må fysiskt och psykiskt dåligt.

    Ja, det är vad jag kommer på nu direkt. Har rankat högt på HSP-självtester. Sedan är detta då ingen diagnos eller sjukdom utan bara en personlighetstyp som folk redan påpekat. Jag är inte sjuk och ska inte ha några "fördelar" eller någon annan behandling pga mina "svårigheter". Utan jag hittar själv strategier för att hantera vardagen och återhämta mig, som vem som helst får göra. Tex vill jag inte jobba 100% utan värderar min fritid högre för att må bra. Och det inkomstbortfallet skyller jag inte på nån annan och kräver ingen ersättning för. Men benämningen (HSP) på min personlighetstyp har hjälpt mig förstå att det är sådan jag är och att jag inte är ensam om det.

    Och nej, det handlar INTE om att vara curlad. Det handlar om tröskeln för påfrestningar och tolerans för intryck. Inget annat. Och den kan man inte curla fram. Man kommer inte att bli mer eller mindre HSP av att ha curlingföräldrar.

  • Anonym (Y)
    Anonym (Språksnuten) skrev 2018-04-13 16:33:02 följande:

    Examensarbete?!?

    I vilken årskurs förväntas man kunna stava och uttrycka sig någorlunda korrekt i skrift?


    Ja. Jätte (mellanslag) tråkigt att inte kunna stava till 'examensarbete' när man ska göra ett.
  • Tihi
    Anonym (Y) skrev 2018-04-13 17:08:15 följande:
    Är väl själv typ HSP;
    - Tar lätt åt mig av stämningen i ett rum, är enormt emotionell och empatisk och klarar inte att se någon som tex far illa utan att bli väldigt påverkad ofta en längre tid framöver än vad som är normalt.
    - Och musik betyder mycket för mig, samtidigt som andra "oljud" kan vara förfärligt enerverande. Tex skrammel eller sådant.
    - Även lukter är jag känslig för. Avskyr att åka kollektivt pga folk som stinker och tappar aptiten i ett lunchrum där 30 olika maträtter värmts i micron och det luktar av en konstig matos.
    - Tar lätt åt mig av andras känsloläge, och är bra på att läsa av människor/känslolägen/stämningar och att sätta mig in i andras situation.
    - Behöver mycket tid för återhämtning och orkar inte med stora folksamlingar nån längre stund utan att må fysiskt och psykiskt dåligt.

    Ja, det är vad jag kommer på nu direkt. Har rankat högt på HSP-självtester. Sedan är detta då ingen diagnos eller sjukdom utan bara en personlighetstyp som folk redan påpekat. Jag är inte sjuk och ska inte ha några "fördelar" eller någon annan behandling pga mina "svårigheter". Utan jag hittar själv strategier för att hantera vardagen och återhämta mig, som vem som helst får göra. Tex vill jag inte jobba 100% utan värderar min fritid högre för att må bra. Och det inkomstbortfallet skyller jag inte på nån annan och kräver ingen ersättning för. Men benämningen (HSP) på min personlighetstyp har hjälpt mig förstå att det är sådan jag är och att jag inte är ensam om det.

    Och nej, det handlar INTE om att vara curlad. Det handlar om tröskeln för påfrestningar och tolerans för intryck. Inget annat. Och den kan man inte curla fram. Man kommer inte att bli mer eller mindre HSP av att ha curlingföräldrar.
    Intressant läsning. På tal om lukter har du svårt för parfymer också?
Svar på tråden Vet ni vad Highly Sensitve person är?