• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Kellie13
    Twoblirthree skrev 2018-10-03 12:16:39 följande:

    Hur går det för er alla? Idag har min tjejja fått vaccin. Hoppas på att slippa feber o att hon inte blir så stel i benen som sin syster blev...:/ Annars växer hon fint, lite kort o tjock. ;)


    Här går det upp och ner med Milos mage, ena dagen har han jätteont i magen och nästa dag ingenting. Använder både magdroppar och minifom men ja vet inte om det fungerar. Nått som har räddat oss är babysittern som vibrerar i rumpan. Där bajsar han jämt medans han tittar på tv. Verkligen kanonbra! Ibland kan han sitta 30 min helt själv där.  Vill bara att han ska bli 3-4 månader för då ska ju magproblemen upphöra sägs det.
  • Lillflickan

    Min lilltjej är nu tre månader. Hon fick sitt vaccin igår. Idag har hon 38 graders feber. 6,2kg och 57 cm nu. Dags att börja titta på storlek 62 i kläder.

  • Iowhannah

    Nu har första förkylningen slagit klorna i Alice :( Både sonen och jag har varit dunderförkylda så det var väl oundvikligt tyvärr. Hon nyser och snorar och har slemhosta, i natt hade hon flera hostattacker. Det känns så fel att en så liten ska behöva ha en så jobbig hosta :/ Hoppas hon slipper feber åtminstone.

    On another note: det jag trodde var en mild mens var visst bara avslagets comeback. Nu har jag haft ett riktigt blodbad i nästan en vecka, först nu börjar det lugna ner sig till en vanlig mens.

  • jennie08

    Åh nej stackars Alice. Så jobbigt när de är så små och sjuka. Hoppas det snabbt blir bättre, så problematiskt när när de ska äta eller ligga ner och sova eftersom de andas med näsan. Funkar saltlösning?

    Brukar ni smörja era små? Edward är så himla torr och efter badet igår så såg jag att han hade flera stora röda, torra fläckar på armarna, benen och vid alla veck. Han är supertorr i ansiktet också. Kan säkert vara eksem. Han badar inte så ofta utan 1-2 ggr i veckan och alltid med olja. Hans storebror har atopisk eksem och har alltid haft.

    Men vad ska man smörja med? Känns inte kul att kladda på en massa konstiga ingredienser på en så liten bebis.

  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-10-10 09:21:33 följande:

    Åh nej stackars Alice. Så jobbigt när de är så små och sjuka. Hoppas det snabbt blir bättre, så problematiskt när när de ska äta eller ligga ner och sova eftersom de andas med näsan. Funkar saltlösning?

    Brukar ni smörja era små? Edward är så himla torr och efter badet igår så såg jag att han hade flera stora röda, torra fläckar på armarna, benen och vid alla veck. Han är supertorr i ansiktet också. Kan säkert vara eksem. Han badar inte så ofta utan 1-2 ggr i veckan och alltid med olja. Hans storebror har atopisk eksem och har alltid haft.

    Men vad ska man smörja med? Känns inte kul att kladda på en massa konstiga ingredienser på en så liten bebis.


    Ja, saltlösning och snorsug funkar jättebra. Som tur är så är hon inte så täppt, det är mest löst (inte rinnigt) snor och en massa hosta. Nu har ögonen börjat rinna lite också :/

    När vår son hade problem med torr hud när han var bebis så fick vi rådet att använda minicare och mildison varje dag. Det hjälpte till viss del men i övrigt var det väl bara att vänta ut det. För hans del växte det bort, även om han fortfarande kan få lite torra fläckar vid årstidsomställningarna.

    Alice har som tur är inga hudproblem, hon badar med mandelolja och det räcker. Skönt att slippa smörja och ha sig :)
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-10-10 10:34:17 följande:

    Ja, saltlösning och snorsug funkar jättebra. Som tur är så är hon inte så täppt, det är mest löst (inte rinnigt) snor och en massa hosta. Nu har ögonen börjat rinna lite också :/

    När vår son hade problem med torr hud när han var bebis så fick vi rådet att använda minicare och mildison varje dag. Det hjälpte till viss del men i övrigt var det väl bara att vänta ut det. För hans del växte det bort, även om han fortfarande kan få lite torra fläckar vid årstidsomställningarna.

    Alice har som tur är inga hudproblem, hon badar med mandelolja och det räcker. Skönt att slippa smörja och ha sig :)


    Skönt att hon inte är så täppt men jobbigt ändå när de inte mår bra. Oundvikligt dock när man har storasyskon på förskola.

    Ja miniderm har vi prövat eftersom storebror har flera stycken hemma men jag upplever det som att det svider på honom för alltid när jag smörjer den på de torraste partierna så skriker han till. Så igår beställde jag faktiskt Minicare från apotea, den ska inte svida så mycket. Mandelolja är super, använder den både på mig och edward i badet :)
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-10-10 10:45:20 följande:

    Skönt att hon inte är så täppt men jobbigt ändå när de inte mår bra. Oundvikligt dock när man har storasyskon på förskola.

    Ja miniderm har vi prövat eftersom storebror har flera stycken hemma men jag upplever det som att det svider på honom för alltid när jag smörjer den på de torraste partierna så skriker han till. Så igår beställde jag faktiskt Minicare från apotea, den ska inte svida så mycket. Mandelolja är super, använder den både på mig och edward i badet :)


    Hm, det är inte för att han redan har ont då? Jag tänker att själva beröringen kanske gör att han skriker. Jag tror att det inte skulle skada att testa Mildison, det är en mild kortisonkräm som ska hjälpa eksemen att försvinna.
  • Iowhannah

    Usch, jag tror att Alice har RS. Vi har fortfarande inte märkt någon förbättring i hennes tillstånd. Hon har fortfarande slemhosta, rosslig andning, kräkningar (och då är hon ingen kräkbebis), tröttare och ledsnare än vanligt. Ingen feber dock, men hon är verkligen inte sig själv. Pallar att vara vaken max en timme innan hon är så trött att hon gråter :( Det är så synd om henne. Jag vet heller inte om/när man bör ringa 1177.

  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-10-16 16:13:14 följande:

    Usch, jag tror att Alice har RS. Vi har fortfarande inte märkt någon förbättring i hennes tillstånd. Hon har fortfarande slemhosta, rosslig andning, kräkningar (och då är hon ingen kräkbebis), tröttare och ledsnare än vanligt. Ingen feber dock, men hon är verkligen inte sig själv. Pallar att vara vaken max en timme innan hon är så trött att hon gråter :( Det är så synd om henne. Jag vet heller inte om/när man bör ringa 1177.


    Åh stackars liten. Hon kanske behöver inhalera så att det blir lite lättare med rosslet. Jag skulle ringa 1177 och rådfråga.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-10-16 20:51:35 följande:

    Åh stackars liten. Hon kanske behöver inhalera så att det blir lite lättare med rosslet. Jag skulle ringa 1177 och rådfråga.


    Hon rosslar inte hela tiden, det är mer som att det slemmar ihop emellanåt. Om det är RS så är det åtminstone en mild form av det.
Svar på tråden Julibebisar 2018