• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Lillflickan

    Min lilla väger nästan sju kilo också nu strax innan fyra månader. Sonen var sju månader när han vägde det. Hon är väldigt mycket större. 60 cm. Kläderna i 56 börjar bli lite små. Dags att shoppa lite igen. Och leta bland det vi hade till sonen, har inte hittat så mycket där så jag undrar vad han hade på sig.

  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-10-24 19:38:13 följande:

    Oj så skönt att bara behöva gå upp 1 gång per natt. Lyx :) Vi är uppe var och varannan timme. Inatt ammade jag nog 5-6 ggr men det var lite värre än vad det brukar vara. Som tur är så blir jag inte så trött ändå.

    Är hon feberfri nu?


    Ja, i dag har hon inte haft nån feber. Dock har kvällen varit lika skrikig och gråtig som i går, hoppas verkligen att det inte är nåt hon tänker fortsätta med framöver. Man blir verkligen helt matt och slut i huvudet när de skriker så mycket!
  • Kellie13
    jennie08 skrev 2018-10-24 19:38:13 följande:
    Oj så skönt att bara behöva gå upp 1 gång per natt. Lyx :) Vi är uppe var och varannan timme. Inatt ammade jag nog 5-6 ggr men det var lite värre än vad det brukar vara. Som tur är så blir jag inte så trött ändå.

    Är hon feberfri nu?
    Kellie13 skrev 2018-10-24 16:31:16 följande:

    Vi var på Bvc i fredags o mätte,vägde o fick vaccin. Det gick jättebra. Han skrek till bara när dom stack o sen slutade han direkt. Han blev lite varm efterråt men annars inte märkbart påverkad. Han väger över 7 kg vilket känns när man bär på honom hehe.


    Lika som Edward då :) Han känns riktigt tung. Som tur är så gillar han att ligga i soffan/babysitter/barnvagnen så jag behöver inte gå runt och bära på honom så mycket.

    Hur är hans mage nu? Har för mig att han hade det kämpigt med magen eller har jag blandat ihop honom med någon annan bebis ;)
    Nja den har väl blivit lite bättre, det är ju inte detta kolikskrik längre men han kämpar fortfarande med gaser i magen. Nu har han inte bajsat på över 1 vecka o har jättemycket gaser som han kämpar med. Han blir så svårammad när han lider av det för han släpper bröstet hela tiden för att sen suga frenetiskt i några sekunder för att sen släppa igen o han e ryckig i kroppen så det e lite jobbigt.  Men oj att du går upp var och varannan timme! Det låter jobbigt! Vanligtvis går jag upp mellan 1-2 gånger om natten men nu inatt så vaknade han 3 gånger på 3 timmar o det tyckte jag var jobbigt. Jo jag går inte heller runt o bär på honom, antingen får han sitta i babysittern eller i vagnen eller gymmet. Vägrar gå o bära på honom, sambon gör det o har fått jätteont i ryggen. Ja menar ryggen ska ju hålla några år till förhoppningsvis.
  • jennie08
    Kellie13 skrev 2018-10-25 05:34:02 följande:

    Nja den har väl blivit lite bättre, det är ju inte detta kolikskrik längre men han kämpar fortfarande med gaser i magen. Nu har han inte bajsat på över 1 vecka o har jättemycket gaser som han kämpar med. Han blir så svårammad när han lider av det för han släpper bröstet hela tiden för att sen suga frenetiskt i några sekunder för att sen släppa igen o han e ryckig i kroppen så det e lite jobbigt.  Men oj att du går upp var och varannan timme! Det låter jobbigt! Vanligtvis går jag upp mellan 1-2 gånger om natten men nu inatt så vaknade han 3 gånger på 3 timmar o det tyckte jag var jobbigt. Jo jag går inte heller runt o bär på honom, antingen får han sitta i babysittern eller i vagnen eller gymmet. Vägrar gå o bära på honom, sambon gör det o har fått jätteont i ryggen. Ja menar ryggen ska ju hålla några år till förhoppningsvis.


    Inatt var en bra natt, ammade bara 3 ggr :) Jag vet inte om han verkligen är så hungrig alla gånger eller om det är så att han helt enkelt bara vill ligga vid bröstet. Jag hoppas att han kommer tycka om gröt så småningom så att det kanske mättar lite mer.

    Men vad jobbigt det låter att han fortfarande är så orolig i magen. Att han inte bajsat på en vecka kan man ju läsa här och där att det är vanligt. Men det verkar ju ändå som att han har det jobbigt så det låter ju inte kul. Bebisar som ammas blir väl inte förstoppade?
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-10-24 22:30:32 följande:

    Ja, i dag har hon inte haft nån feber. Dock har kvällen varit lika skrikig och gråtig som i går, hoppas verkligen att det inte är nåt hon tänker fortsätta med framöver. Man blir verkligen helt matt och slut i huvudet när de skriker så mycket!


    Hmm, hon är nog inte helt bra efter sprutan. Så jobbigt när de är så små och mår dåligt. Man känner sig så maktlös. Kan du inte prova att ge henne alvedon om hon skriker ikväll också? Edward hade ont i benen första kvällen och blev svullen och röd och skrek till varje gång man kom åt benen, så jag gav honom alvedon och då blev han som vanligt igen.
  • Utvandraren2

    Hej alla! Nu har vi varit här i Sverige i tre veckor. Blir här en vecka till. Lite tråkigt för pappan, men han har fått supermkt gjort på huset och han vet att mormor och morfar är stormförtjusta över att ha fått ha barnbarnet hos sig en hel månad!

    Skulle åkt hem i helgen, men så fick hon sin första förkylning. Har burit henne mycket i selen, den har varit fantastiskt bra att ha. Eftersom hon är upprest då får hon inte så mkt slem i halsen.

    Ni som är förstagångsmammor, får ni gjort något hemma på dagarna? Jag hinner tvätta lite tvätt, men det är ungefär allt.

    När vi varit här i Sverige nu har vi gått upp tidigare på morgonen och sovit middag. Då har jag fått lite egentid, men då är det jättesvårt att lägga henne, och jag är jättetrött och sover middag när hon sover.

    När vi istället går upp kl 10-11 blir det inte så mkt soving på dagen, men det är läggdags kl 20 och det går snabbt och lätt. Hon sover några korta lurar på dagen, och jag behöver inte sova middag.

    Det känns som att det är fel, eftersom vårt samhälle är byggt för att man ska vara uppe med tuppen...

    Hur gör ni?

  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-10-25 09:15:37 följande:

    Hmm, hon är nog inte helt bra efter sprutan. Så jobbigt när de är så små och mår dåligt. Man känner sig så maktlös. Kan du inte prova att ge henne alvedon om hon skriker ikväll också? Edward hade ont i benen första kvällen och blev svullen och röd och skrek till varje gång man kom åt benen, så jag gav honom alvedon och då blev han som vanligt igen.


    Dessvärre tänkte jag inte på att köpa alvedon efter bvc-besöket så det vi har är bara sonens och de är lite för starka. Men jag minns att han också blev svullen och öm efter sprutorna, Alice verkar dock inte reagera vid beröring av sprutställena.

    Usch, nu är sonen förkyld och febrig igen. Han kom hem från farmor och hade en temp på 39,3 -.- Palla alla dessa sjukdomar! Jag som just började känna mig lite pigg igen och började fantisera om gymmet...
  • Kellie13
    jennie08 skrev 2018-10-25 09:10:39 följande:
    Inatt var en bra natt, ammade bara 3 ggr :) Jag vet inte om han verkligen är så hungrig alla gånger eller om det är så att han helt enkelt bara vill ligga vid bröstet. Jag hoppas att han kommer tycka om gröt så småningom så att det kanske mättar lite mer.

    Men vad jobbigt det låter att han fortfarande är så orolig i magen. Att han inte bajsat på en vecka kan man ju läsa här och där att det är vanligt. Men det verkar ju ändå som att han har det jobbigt så det låter ju inte kul. Bebisar som ammas blir väl inte förstoppade?
    nä vad jag förstår så kan bebisar som helammas inte bli förstoppade. Faktum är att när jag skrev inlägget så sket han ner hela sig o babysittern hehe. Men gaserna kämpar han med fortfarande.
  • Kellie13
    jennie08 skrev 2018-10-25 09:10:39 följande:
    Inatt var en bra natt, ammade bara 3 ggr :) Jag vet inte om han verkligen är så hungrig alla gånger eller om det är så att han helt enkelt bara vill ligga vid bröstet. Jag hoppas att han kommer tycka om gröt så småningom så att det kanske mättar lite mer.

    Men vad jobbigt det låter att han fortfarande är så orolig i magen. Att han inte bajsat på en vecka kan man ju läsa här och där att det är vanligt. Men det verkar ju ändå som att han har det jobbigt så det låter ju inte kul. Bebisar som ammas blir väl inte förstoppade?
    nä vad jag förstår så kan bebisar som helammas inte bli förstoppade. Faktum är att när jag skrev inlägget så sket han ner hela sig o babysittern hehe. Men gaserna kämpar han med fortfarande.
  • Lillflickan

    Nu är det förkylt här också. Stackaren är så hes att hon bara piper när hon skriker. Börjar bli förkyld själv också. Perfekt när det är lov nästa vecka så jag har två barn hemma hela veckan...

Svar på tråden Julibebisar 2018