• Anonym (..)

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (konstigt argument)
    molly50 skrev 2022-04-02 16:08:43 följande:
    Ja,och det är ju det som är så fel.
    Ingen ska kunna bestämma över någon annans kropp.
    Det är vad jag menar.
    Men det förekommer att män göra ändå och de lyckas. Så du har fel i att abort inte blir mannens frihet.
  • Anonym (XXX)
    molly50 skrev 2022-04-02 16:08:43 följande:
    Ja,och det är ju det som är så fel.
    Ingen ska kunna bestämma över någon annans kropp.
    Det är vad jag menar.
    Det blir ju så i praktiken, eftersom det inte ens finns något obligatoriskt samtal med kvinnan före aborten, där hon får vara ensam med någon professionell personal, så att hon skulle kunna berätta att hon inte vill göra aborten, och att hon behöver stor och omfattande hjälp att genast komma ifrån maken/pojkvännen/föräldrarna och få skyddat boende, och all den hjälp och det stöd hon behöver för att kunna gå igenom graviditeten, föda och ta hand om sitt barn på ett säkert sätt. För vissa kan detta dessutom handla om liv och död för kvinnan/flickan och inte "bara" för fostret.

    Känner hon inte att hon kommer att få den hjälpen, och att hon kan lita på den, så blir det ju abort då hon inte har något annat val. Sedan har hon kanske samvetskval resten av livet, tänker på hur stort barnet skulle vara nu, om det skulle vara en pojke eller flicka, hur det skulle se ut och vad det skulle heta...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2022-04-02 17:04:04 följande:
    Men det förekommer att män göra ändå och de lyckas. Så du har fel i att abort inte blir mannens frihet.
    Ja, jag skulle säga att det främst är männen som har glädje av aborträtten. Genom den slipper de växa upp, klippa sig och skaffa sig ett jobb och ta ansvar för en familj... Hur kvinnan mår efteråt är det ingen som bryr sig om. 
  • Anonym (Aborter)
    molly50 skrev 2022-04-02 12:26:43 följande:
    Ja,men tycker du det är rätt att mannen ska ha inflytande över kvinnans kropp?
    Tycker du att även kvinnan ska ha inflytande över mannens kropp och t ex kräva att han ska sterilisera sig?

    Jag kanske har missförstått dig,men du verkar vara starkt emot abort,medans du rekommenderar folk att äta mindre kött.
    Det är ju en viss skillnad.
    Vid sterilisering så är syftet att man förhindrar att mannen ska bli pappa medan vid abortmotstånd så är syftet att barnet ska födas. 

    Dessutom abortmotstånd är att kvinnan inte ska få göra något ingrepp dvs abort medan steriliseras är de utför ett ingrepp på en människas kropp. 
  • molly50
    Anonym (konstigt argument) skrev 2022-04-02 17:04:04 följande:
    Men det förekommer att män göra ändå och de lyckas. Så du har fel i att abort inte blir mannens frihet.
    Ja,och det är ju det som är så fel. Återigen.
    Männen lär sig att de kan fortsätta bete sig oansvarigt och kvinnan står med en stor sorg som hon ofta får bära själv.

    Skulle en kvinna ställa samma krav på en man om t ex sterilisering så skulle det nog bli annat ljud i skällan.
  • molly50
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-02 17:33:40 följande:
    Det blir ju så i praktiken, eftersom det inte ens finns något obligatoriskt samtal med kvinnan före aborten, där hon får vara ensam med någon professionell personal, så att hon skulle kunna berätta att hon inte vill göra aborten, och att hon behöver stor och omfattande hjälp att genast komma ifrån maken/pojkvännen/föräldrarna och få skyddat boende, och all den hjälp och det stöd hon behöver för att kunna gå igenom graviditeten, föda och ta hand om sitt barn på ett säkert sätt. För vissa kan detta dessutom handla om liv och död för kvinnan/flickan och inte "bara" för fostret.

    Känner hon inte att hon kommer att få den hjälpen, och att hon kan lita på den, så blir det ju abort då hon inte har något annat val. Sedan har hon kanske samvetskval resten av livet, tänker på hur stort barnet skulle vara nu, om det skulle vara en pojke eller flicka, hur det skulle se ut och vad det skulle heta...
    Ja,och det är sorgligt att det ska behöva vara så.
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2022-04-02 19:51:04 följande:
    Vid sterilisering så är syftet att man förhindrar att mannen ska bli pappa medan vid abortmotstånd så är syftet att barnet ska födas. 

    Dessutom abortmotstånd är att kvinnan inte ska få göra något ingrepp dvs abort medan steriliseras är de utför ett ingrepp på en människas kropp. 
    Det vet jag.
    Abort är ju faktiskt också ett ingrepp.
    Och att försöka tvinga en kvinna att genomgå det är ju faktiskt lika illa som att försöka tvinga en man att genomgå en sterilisering.
    Både män och kvinnor måste ju ha rätt att få bestämma över sina egna kroppar.
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Kantarell) skrev 2022-04-02 14:00:21 följande:
    Det är inget barn. Det är ett foster.
    Och vad DU anser är inte vad "MAN" ska göra.

    Fri abort är fri abort och det ska vi vara förbannat tacksamma för.
    Man kan välja att skona ett foster också, även om lagen tillåter en abort i fallet i fråga. Jag är för att skona, även om lagen tillåter nåt annat.
  • Anonym (Pro life & vegan)
    molly50 skrev 2022-04-02 16:15:11 följande:
    Ja,men ofta så stannar det inte vid förslag utan många gånger så kan det vara rena krav.
    Ja. I vissa fall kan det vara rena krav att göra abort. "Du kan inte tinga mig att bli pappa". Det tycker  i alla fall jag inte är ett schysst argument.
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-02 17:35:24 följande:
    Ja, jag skulle säga att det främst är männen som har glädje av aborträtten. Genom den slipper de växa upp, klippa sig och skaffa sig ett jobb och ta ansvar för en familj... Hur kvinnan mår efteråt är det ingen som bryr sig om. 
    Bra skrivet. Glad
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?