• Hedblomster

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • CrookedTail
    LottaU skrev 2019-02-04 14:47:37 följande:
    Tack!

    Åh, detta med åldersgränser också! Vi är nog lika gamma, jag blev 38 för en dryg vecka sedan. Ok, men då är det iaf inget att fundera på där.

    Hoppas ni hittar en bra lösning som funkar för er!
    Nu har jag haft några utbrott och kunnat sansa mig och tänka efter lite. Jag har läst på om DHEA och tänker ge det ett försök även om jag kanske inte direkt tror på det (men nu är jag desperat!). Så vi kommer att skjuta på IVF2 tills om några månader medans jag tar DHEA-tillskott, sen kör vi långt protokoll med menopur (körde kort protokoll på IVF1).

    Igår fick jag dessutom reda på att min mamma har fått cancer, så jag är glad att vi tog beslutet att skjuta på det oavsett. Kan man reklamera det här året, trots att det inte ens har börjat?
    April 2017: spontangravid, MA i V.13, Januari 2019 IVF1: 3 ägg, 1 befruktat, 0 ET
  • melissa8601
    Hedblomster skrev 2019-02-05 12:13:03 följande:
    Ja det är väldigt vanligt! Så det är ett jättebra resultat med fyra i frysen :) vi har också fyra kvar i frysen, av 10 befruktade och en blastocyst insatt.

    Tack för svar :)!

    Kul! Vi fick också 10 befruktade, alla hade delat sig fint dag 2 och då fick vi ett 4-celligt insatt. Hoppas verkligen att det de satte in dag 2 också blev en blastocyst :p

    Även att jag försökte förbereda mig på att såklart inte alla resterande 9 skulle kunna odlas 5 dagar och frysas blev jag fortfarande lite besviken. Mest för att det känns så vanskligt om det jag fick tillbaka på dag 2 var ett av de som skulle klarat sig eller inte.... Lottolotto :)


    Men det kanske jag inte alls ska vara utan ganska glad istället.
    Glad får det bli!

  • Edlf
    carola18 skrev 2019-02-05 08:27:12 följande:

    Testdag idag testade negativt ca 1 timme senare kom mensen


    Åh vad tråkigt! Jag vet hur det känns... Så himla tungt. Ska ni ta tag i ett nytt försök direkt eller hur planerar ni framåt?

    Kram
  • H@llon

    Jag kan tänka mig att det är en fin avvägning hur man ska odla. Embryona mår ju bäst i livmodern så ett 2-dagars frodas ju fint där inne. :) Sen är det ju toppen att du har flera blastosar i frysen som backup!


    melissa8601 skrev 2019-02-05 12:25:08 följande:

    Tack för svar :)!

    Kul! Vi fick också 10 befruktade, alla hade delat sig fint dag 2 och då fick vi ett 4-celligt insatt. Hoppas verkligen att det de satte in dag 2 också blev en blastocyst :p

    Även att jag försökte förbereda mig på att såklart inte alla resterande 9 skulle kunna odlas 5 dagar och frysas blev jag fortfarande lite besviken. Mest för att det känns så vanskligt om det jag fick tillbaka på dag 2 var ett av de som skulle klarat sig eller inte.... Lottolotto :)

    Men det kanske jag inte alls ska vara utan ganska glad istället.

    Glad får det bli!


  • Loviisa89
    Mect skrev 2019-02-05 07:15:01 följande:

    Dag 8 idag! Vi har bestämt att inte testa förens testdagen som är på söndag...


    Spännande, närmar sig BIM för dig då, hoppas den inte kommer. Såg att du hade fått utomkveds förra gången och tagit bort andra äggledaren. Det som är positivt nu är väl att det verkar kunna fastna och att det nu inte kan fastna fel :)
  • Mect
    Loviisa89 skrev 2019-02-05 13:33:28 följande:

    Spännande, närmar sig BIM för dig då, hoppas den inte kommer. Såg att du hade fått utomkveds förra gången och tagit bort andra äggledaren. Det som är positivt nu är väl att det verkar kunna fastna och att det nu inte kan fastna fel :)


    Haha, man kan ju tro det! Men enligt läkaren så finns det alltid en liiiten del av äggledaren kvar som det kan fastna i och det kan även fastna i ett hörn av livmodern, men vi får de vad den beslutat sig för!
  • Loviisa89
    Mect skrev 2019-02-05 13:37:02 följande:

    Haha, man kan ju tro det! Men enligt läkaren så finns det alltid en liiiten del av äggledaren kvar som det kan fastna i och det kan även fastna i ett hörn av livmodern, men vi får de vad den beslutat sig för!


    Nej, fy vad orättvist att det kan vara så! Hade jag ingen aning om.
  • Mect
    Loviisa89 skrev 2019-02-05 15:06:19 följande:

    Nej, fy vad orättvist att det kan vara så! Hade jag ingen aning om.


    Inte jag heller! Men vi håller tummarna att det inte händer :)
  • Fröken fräken 80

    Hej, 

    Hoppar gärna in här med som den nybörjare jag är.
    Är 38år, fyllr 39 i år. Kör första IVF, har dock ett barn sedan innan utan ivf.
    Hade ET igår och tror att jag får lov att göra gradv-test den 20/2.

    Har försökt i 2 år, 2 missfall och en sen abort pga komplikationer. 

    PS. Har lite svårt med alla förkortningar

  • Fröken fräken 80
    Fröken fräken 80 skrev 2019-02-05 15:17:57 följande:

    Hej, 

    Hoppar gärna in här med som den nybörjare jag är.
    Är 38år, fyllr 39 i år. Kör första IVF, har dock ett barn sedan innan utan ivf.
    Hade ET igår och tror att jag får lov att göra gradv-test den 20/2.

    Har försökt i 2 år, 2 missfall och en sen abort pga komplikationer. 

    PS. Har lite svårt med alla förkortningar


    Glömde säga- bor i Göteborgsområdet, körde långt protokoll på Sahlgrenska
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019