• Hedblomster

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • Hoppomliv
    mulin skrev 2019-02-12 23:15:41 följande:

    Fick min mens en tag tidigare än förväntat, så startar imorgon med första sprutan. Följer gärna dina steg när vi ligger så lika :). Okej, skönt att ha den biten avklarad iaf och fått orsaken. Hur är Era känslor med att dra igång nu då? Själv känner jag mest oro hela tiden, att slutresultatet på resan inte blir som vi tänkt oss. Dumt att oroa sig för det innan man ens startat första försöket så jag hoppas oron lägger sig lite med tiden.


    Har också börjat med sprutor idag! Följer gärna er och ser hur det går för oss alla!
  • Hoppomliv
    Ärdetminturnu skrev 2019-02-12 21:59:46 följande:

    Ja då blir det nog start precis samma dag, kul! För oss är det en trolig kombination av att spermiernas koncentration (inte antal dock) är låg (osäker på vad det betyder egentligen) och jag har aningen få ägg. Jag har inte fått utslag för ÄL varje månad, kanske beror på lågt äggantal. Ska bli otroligt skönt att få professionell hjälp.


    Har också börjat med sprutor idag! Följer gärna er och ser hur det går för oss alla!
  • Raggie
    Hoppomliv skrev 2019-02-13 20:38:01 följande:

    Det är olika! På landstingsförsöken var det inga problem men på vår privata klinik blev jag sövd förra gången men de har sagt denna gång att det inte är säkert att de har narkossköterska på plats. Det sa dem förra gången med men då hade jag tur!


    Ja okej! Är förmodligen lite olika ja. Går via landstinget och ska göra första äggplock i mars förmodligen. Nervös och rädd!
  • Hoppomliv
    Raggie skrev 2019-02-13 21:02:28 följande:

    Ja okej! Är förmodligen lite olika ja. Går via landstinget och ska göra första äggplock i mars förmodligen. Nervös och rädd!


    Lycka till! Det kommer säkert att gå jättebra! Det är väldigt olika, många som inte känner av det alls! Har förstått att det dessutom kan skilja mellan klinikerna hur de sätter bedövningen också.
  • Ärdetminturnu
    mulin skrev 2019-02-12 23:15:41 följande:

    Fick min mens en tag tidigare än förväntat, så startar imorgon med första sprutan. Följer gärna dina steg när vi ligger så lika :). Okej, skönt att ha den biten avklarad iaf och fått orsaken. Hur är Era känslor med att dra igång nu då? Själv känner jag mest oro hela tiden, att slutresultatet på resan inte blir som vi tänkt oss. Dumt att oroa sig för det innan man ens startat första försöket så jag hoppas oron lägger sig lite med tiden.


    Min mens smög igång igår men startade ordentligt idag. Dock ville BM att jag startar imorgon då prel äggplock blir måndag 25/2 (skulle blivit söndag annars). Ultraljud på onsdag. Vilka läkemedel ska du använda?

    Ja det verkar ju vara en bidragande faktor som försvårar om inte annat. Vi tänker väldigt positivt ändå. Jag brukar ofta vara inställd på det bästa så i mitt fall försöker jag nu komma ihåg att det är inte alls särskilt stor chans att det blir något, bara 35% sa vår läkare. Men samtidigt ännu lägre om man ska lyckas bli gravida naturligt. Däremot känner jag mig stressad men har nog mest med min ålder att göra! Det är verkligen svårt att påverka hur man mår, hoppas du kan koppla av från oron. Nu är ju försöket igång, det är ju det viktiga just nu! Sen får tiden ha sin gång.
  • Ärdetminturnu
    mulin skrev 2019-02-12 23:15:41 följande:

    Fick min mens en tag tidigare än förväntat, så startar imorgon med första sprutan. Följer gärna dina steg när vi ligger så lika :). Okej, skönt att ha den biten avklarad iaf och fått orsaken. Hur är Era känslor med att dra igång nu då? Själv känner jag mest oro hela tiden, att slutresultatet på resan inte blir som vi tänkt oss. Dumt att oroa sig för det innan man ens startat första försöket så jag hoppas oron lägger sig lite med tiden.


    Min mens smög igång igår men startade ordentligt idag. Dock ville BM att jag startar imorgon då prel äggplock blir måndag 25/2 (skulle blivit söndag annars). Ultraljud på onsdag. Vilka läkemedel ska du använda?

    Ja det verkar ju vara en bidragande faktor som försvårar om inte annat. Vi tänker väldigt positivt ändå. Jag brukar ofta vara inställd på det bästa så i mitt fall försöker jag nu komma ihåg att det är inte alls särskilt stor chans att det blir något, bara 35% sa vår läkare. Men samtidigt ännu lägre om man ska lyckas bli gravida naturligt. Däremot känner jag mig stressad men har nog mest med min ålder att göra! Det är verkligen svårt att påverka hur man mår, hoppas du kan koppla av från oron. Nu är ju försöket igång, det är ju det viktiga just nu! Sen får tiden ha sin gång.
  • Ärdetminturnu
    Hoppomliv skrev 2019-02-13 20:43:30 följande:

    Har också börjat med sprutor idag! Följer gärna er och ser hur det går för oss alla!


    Ja absolut gärna! Vilka läkemedel ska du använda?
  • Hoppomliv
    Ärdetminturnu skrev 2019-02-13 22:42:24 följande:

    Ja absolut gärna! Vilka läkemedel ska du använda?


    Jag kör långa protokollet, så har sprayat Synarela några veckor nu och idag började jag med Menopur. Vilka läkemedel tar du?
  • Ärdetminturnu
    Hoppomliv skrev 2019-02-13 22:52:21 följande:

    Jag kör långa protokollet, så har sprayat Synarela några veckor nu och idag började jag med Menopur. Vilka läkemedel tar du?


    Ok! Hade du gjort tidigare försök med korta protokollet?

    Jag kör korta med menopur.
  • mulin
    Hoppomliv skrev 2019-02-13 20:42:53 följande:

    Har också börjat med sprutor idag! Följer gärna er och ser hur det går för oss alla!


    Åh vad spännande! Alltid kul att följa människor som ligger i samma steg som en själv :) . Är det ert första försök eller har ni kört tidigare? Nästa steg här efter sprutorna är ultraljud på onsdag , skönt att ha lite delmål tycker jag så månaden inte känns lika lång.
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019