• Hedblomster

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • jooo

    Hej hopp

    Hoppar gärna in.

    Vi gjorde äggplock igår i Falun. 8 ägg med gonal foch. Idag var 7 st befruktade..Återföring på tisdag ska bli spännande :)

  • mulin
    Ärdetminturnu skrev 2019-02-15 17:55:42 följande:

    Det är ok, nog mest jag som känner mig stressad och att tiden rinner ut. Låter drastiskt men man vet ju hur chanserna blir sämre och riskerna högre över 35.

    Nej jag har inte berättar än för min chef. Har sagt att jag vill vara ledig 25e eller 26e för att hjälpa mina föräldrar med en grej så tänkte ta ut en semesterdag då. Men håller med, det blir svårt i längden att hitta på en massa ursäkter. Men jag har en bra chef så jag tror jag kommer berätta om första försöket inte lyckas.

    Spännande att se hur det ligger till på onsdag oavsett! Är ju min första gång så allt är nytt.


    Jo, tyvärr är det så, håller tummarna att ni inte ska behöva många försök, tycker att månaderna flyger iväg trots att man tycker det går sakta.

    Okej, svårt med arbetsplatsen tycker jag, inte jättesugen på att gå in på det men ju längre det går ju svårare kommer det bli. Jag jobbar på industri med majoriteten män, och min chef har Hållt tystnadsplikten sådär förut. Men jag tror han skulle kunna vara tyst om detta. Hur är det med era vänner och familj då? Vet de något?

    Ja samma här, för tillfället ser jag allt ned skräckblandad förtjusning!
  • Ärdetminturnu
    mulin skrev 2019-02-15 21:18:31 följande:

    Jo, tyvärr är det så, håller tummarna att ni inte ska behöva många försök, tycker att månaderna flyger iväg trots att man tycker det går sakta.

    Okej, svårt med arbetsplatsen tycker jag, inte jättesugen på att gå in på det men ju längre det går ju svårare kommer det bli. Jag jobbar på industri med majoriteten män, och min chef har Hållt tystnadsplikten sådär förut. Men jag tror han skulle kunna vara tyst om detta. Hur är det med era vänner och familj då? Vet de något?

    Ja samma här, för tillfället ser jag allt ned skräckblandad förtjusning!


    Tack! Ja, hoppas det går bra för oss. Min stress kommer nog accelerera rätt fort om försöken misslyckas.

    Jag jobbar på kontor med endast kvinnliga medarbetare, så nästan raka motsatsen mot dig! Jobbigt om du inte känner att du kan lita på din chef! Isf skulle jag också dra mig för det. Du kanske inte behöver säga exakt vad det gäller utan säga att du genomgår en behandling men inte vill gå in på detaljer? Jag har berättat för mina vänner (har fyra vänner med ivf bebisar så det var nästan en självklarhet) och för mina föräldrar (har en nära relation till min mamma och vet att hon undrade hur vi tänker kring barn och så). Jag tycker det känns skönt att ens närmaste vet och är insatta i vad som händer, tänker att dom är ett bättre stöd då om det blir misslyckade försök eller komplikationer.

    Försöker sova men har nyss tagit sprutan och känner hur det spänner och svider lite i magtrakten så blir nog vaken en stund till...
  • Hoppomliv
    mulin skrev 2019-02-15 16:52:40 följande:

    Då får vi se vad vi får för besked då :) vi fick prel på måndagen därpå. Okej, hur känns det efter att ha gått igenom detta i några omgångar då? Blir det kämpigare rent psykiskt? Ja, det här kommer bli vårt första besök, då just nu känns allt hoppfullt men är ganska inställd på att det kan bli en lång resa som man inte vet hur utgången kommer bli.


    Ja, det får vi göra! Det går i vågor hela tiden, tänker ju på det varje dag men framförallt denna gång har det känts avlägset mellan gångerna. Försöker att inte deppa ner mig i det, men just mellan läkarbesöken brukar det bli väldigt känslomässigt och tufft. Svårt att hålla tårarna tillbaka under de veckorna under behandlingarna. Det är ju trots allt en konstant sorg man bär på. Vi har ställt in oss på att vi antagligen kommer behöva donerade ägg istället, men det tar tid att vänja sig vid tanken och hoppas fortfarande att vi klarar det med våra egna! Håller tummarna för att ni klarar det på första!! Men kanske bra att du är inställd på annat, det var inte vi. Vi fick en ordentlig chock efter vårt första misslyckande!
  • Ärdetminturnu
    jooo skrev 2019-02-15 18:55:36 följande:

    Hej hopp

    Hoppar gärna in.

    Vi gjorde äggplock igår i Falun. 8 ägg med gonal foch. Idag var 7 st befruktade..Återföring på tisdag ska bli spännande :)


    Spännande! Bra att så många blev befruktade! Är det ditt första försök?
  • melissa8601

    Jag sitter fortfarande fast i lite mellanläge /:

    Plussade svagt och blödde ju 4 dagar ganska rikligt, sedan började testen sakta öka efter några dagar av att se likadana ut.

    Nu idag går det nedåt igen ser det ut som.

    Suck. Fick ringa kliniken och meddela plus igår fast jag inte tror en sekund på det. Hört att hcg kan hoppa vid X? Vill bara ha tydlig sänkning nu så vi kan börja om ):

  • Mect
    melissa8601 skrev 2019-02-16 09:53:58 följande:

    Jag sitter fortfarande fast i lite mellanläge /:

    Plussade svagt och blödde ju 4 dagar ganska rikligt, sedan började testen sakta öka efter några dagar av att se likadana ut.

    Nu idag går det nedåt igen ser det ut som.

    Suck. Fick ringa kliniken och meddela plus igår fast jag inte tror en sekund på det. Hört att hcg kan hoppa vid X? Vill bara ha tydlig sänkning nu så vi kan börja om ):


    Du borde be om att få komma till kliniken för att ta blodprov och kolla med ultraljud... Jag har två utomkveds i bagaget.
  • jooo
    melissa8601 skrev 2019-02-16 09:53:58 följande:

    Jag sitter fortfarande fast i lite mellanläge /:

    Plussade svagt och blödde ju 4 dagar ganska rikligt, sedan började testen sakta öka efter några dagar av att se likadana ut.

    Nu idag går det nedåt igen ser det ut som.

    Suck. Fick ringa kliniken och meddela plus igår fast jag inte tror en sekund på det. Hört att hcg kan hoppa vid X? Vill bara ha tydlig sänkning nu så vi kan börja om ):


    Men du har ju ökat massa eftersom cb står 2-3 veckor. Om det blir 3+ om några dagae måste ju.ökningen va normal litar inte et dugg på vanliga streck. Mina såg mycket mysko ut första veckorna men cb ökade som de skulle. O jag har min son :)
  • melissa8601
    Mect skrev 2019-02-16 12:21:26 följande:

    Du borde be om att få komma till kliniken för att ta blodprov och kolla med ultraljud... Jag har två utomkveds i bagaget.


    Jag förde det på tal flera gånger igår när de ringde upp. Men de tog inte oron på allvar utan 'det är sååå ovanligt' och 'du känner om det sitter fel snart' . Så fick jag ett vul om 2,5 v... Lite beroende på hur testen ter sig under början av veckan kanske jag får ringa igen och be om blodprov. Testerna går ju inte att utläsa något av egentligen.

    Ser man ens något på vul så här tidigt?
  • melissa8601
    jooo skrev 2019-02-16 12:47:51 följande:

    Men du har ju ökat massa eftersom cb står 2-3 veckor. Om det blir 3+ om några dagae måste ju.ökningen va normal litar inte et dugg på vanliga streck. Mina såg mycket mysko ut första veckorna men cb ökade som de skulle. O jag har min son :)


    Det vågar jag inte ens hoppas på (:

    Jag håller mer tummarna för att jag ska slippa operera bort en äggledare. Bästa vore om bara kroppen kunde ta hand om det själv. Vad det än är, mf, ma eller x.

    Blir att testa imorgon, sen varannan/var tredje dag.
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019