Themis skrev 2019-01-14 20:38:09 följande:
Men det där håller ju inte om man är feminist utan skeva glasögon.
Samma sak har kunnat sägas till kvinnor i minst 25 år, men ändå har vi inte lika många kvinnliga som manliga ingenjörer, till exempel.
Att en stor majoritet kvinnor undervisar i grundskolan måste ha någon påverkan, det är oundvikligt. Kanske ser de inte killar på samma sätt, kanske är deras kommunikation snabbare så att en del, främst killar, inte hänger med? Eller vad det nu beror på. Men något har hänt, för killarnas betyg har försämrats och de har förmodligen inte fått lägre medfödd IQ sedan 1980, tror jag inte.
Det är vår uppgift att ta det på allvar och skapa en skola som ger pojkar och män samma möjligheter till goda resultat.
Jag tycker absolut att detta är en viktig fråga. Jag jobbar inom skola, och detta är min erfarenhet: Många flickor pluggar hårt och sliter, och får ofta problem med stress och prestationsångest. I motsats är pojkarna lite för lata, pluggar inte och får inte de betyg de skulle kunna få.
I pojkgruppen "ska" man inte plugga, utan skryter med hur lite man förberett sig. Det är okej att få bra resultat, men man får inte ha jobbat för dem. Man ska vara smart i sig själv, att plugga är töntigt och absolut inget man vill erkänna.
Min (och andras) tolkning är att det handlar om mansnormen. Pojkar vill inte identifiera dig med eller se upp till den ofta kvinnliga läraren, och visar sin manlighet genom att ta avstånd för de ideal hon står för.
Man har gjort framgångsrika projekt med "pappa-son-läsning", alltså där pappor läser böcker med sina söner för att visa att man kan läsa som man, och att det är "manligt" att läsa.
Min tolkning är alltså att två saker måste ändras 1. Mansidealet 2. Skolan. Att ändra mansidealet är förstås långsiktigt viktigt, men tar tid och motarbetas avlånga som tycker att "män ska få vara män". Skolan bör förstås också ändras, genom att ta hänsyn till att pojkar mognar långsammare rent biologiskt (kanske ska pojkar börja skolan ett år senare, eller undervisningen läggas om så att mer fysisk rörelse och aktivitet läggs in) och genom att ha fler manliga lärare som kan vara akademiska förebilder för pojkarna. Här stöter vi dock på moment 22, för vi kan bara locka fler män att bli lärare om mansbild ändras.
Nåja, dags att ändra mansnormen alltså! Heja feminismen!