Vems ansvar att lära klockan?
Barnet går i trean och har ännu inte lärt sig klockan. Vi försöker, men varje gång vi tror hen kopplat så får hen panik och blandar ihop allt gång på gång.
Är inte det här skolans ansvar att lära?
Barnet går i trean och har ännu inte lärt sig klockan. Vi försöker, men varje gång vi tror hen kopplat så får hen panik och blandar ihop allt gång på gång.
Är inte det här skolans ansvar att lära?
Nej det är inte skolans ansvar eftersom klockan inte är något kunskapskrav. Inte ens i matematik finns det något kunskapskrav att man måste kunna klockan för att få godkänt i matematik så det är inte skolans ansvar, det är ert föräldraansvar.
www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRMAT01%26tos%3Dgr%26p%3Dp&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f#anchor4
Har ni testat olika spel där man kan träna klockan? Jag kan tipsa er om elevspel.se annars om ni inte har suttit där redan.
Nej det är inte skolans ansvar eftersom klockan inte är något kunskapskrav. Inte ens i matematik finns det något kunskapskrav att man måste kunna klockan för att få godkänt i matematik så det är inte skolans ansvar, det är ert föräldraansvar.
www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRMAT01%26tos%3Dgr%26p%3Dp&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f#anchor4
Har ni testat olika spel där man kan träna klockan? Jag kan tipsa er om elevspel.se annars om ni inte har suttit där redan.
Det enda jag kan hitta om tid i kunskapskraven för matematik årskurs 3 är detta:
"eleven kan göra enkla mätningar, jämförelser och uppskattningar av längder, massor, volymer och tider och använder vanliga måttenheter för att uttrycka resultatet"
men det är ju inget som står att eleven måste kunna klockan (?) utan jag tolkar det mer som att kunna uppskatta en ungefärlig tid. Men jag vet inte. Vad säger läraren?
Men är det själva avläsningen av klockan som brister eller är det tidsuppfattningen? För det är ju två olika delar.
Är barnet normalbegåvat i övrigt?
Det man får tänka på är, vad är viktigast för barnet? Antagligen att hon eller han lär sig klockan.
Då är det bättre att fortsätta försöka lära ut klockan, snarare än att börja klaga på skolan. Ansvaret spelar mindre roll när det handlar om vad som är bäst för barnet.
Men är det själva avläsningen av klockan som brister eller är det tidsuppfattningen? För det är ju två olika delar.
Är barnet normalbegåvat i övrigt?
Centralt innehåll utifrån Lgr11 som är aktuellt i arbetsområdet.
Kunskapskrav kopplade till det centrala innehållet i ämnet utifrån Lgr11.
Kunskapskrav för åk. 1-3, arbetsområde klockan, ur LGR11:
Centralt innehåll för åk. 1-3, arbetsområde klockan, ur LGR11:
Det man får tänka på är, vad är viktigast för barnet? Antagligen att hon eller han lär sig klockan.
Då är det bättre att fortsätta försöka lära ut klockan, snarare än att börja klaga på skolan. Ansvaret spelar mindre roll när det handlar om vad som är bäst för barnet.
Självklart ska ni fortsätta att träna klockan hemma. Det är ingenting ovanligt att man inte kan klockan i årskurs 3 så det är ju ingen panik som ni måste känna över det. Träna hemma då och då, på tex elevspel, och tänk sedan att det kommer "klicka" en dag framöver.