• emphz

    Letrozol - följas åt?

    Hej.

    Vi ska precis påbörja letrozol behandling igen för att försöka få ett syskon till vår dotter - född 17.

    Npgon som vill följas åt? Behöver givetvis inte vara syskonförsök.

  • Svar på tråden Letrozol - följas åt?
  • Mikkans
    amandakollb skrev 2020-07-04 15:15:34 följande:

    Kul du måste uppdatera oss varje test :)))


    Det kommer jag!
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-04 15:16:44 följande:
    Hm men jag läste nånstans att mensen inte kan komma så länge man tar lutinus? Det stämmer inte alltså?

    Sen tänkte jag på dosen, jag tar ju 200mg per dag och såg ni tar mkt mindre, är det för mkt med 200?!
    Med tanke på vad gyn rekommenderar (och vad som står på Fass) så är det nog inte jättevanligt. :) Annars hade man nog satt in Lutinus eller liknande istället för P-piller om det var så lätt, för de som vill undvika graviditet.

    När jag ska ta mina lutinus så kommer min dos ligga på 300mg per dag (standard vid IVF), så du kan vara lugn. ;) 
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • amandakollb
    Mikkans skrev 2020-07-04 15:28:09 följande:

    Din dos med lutinus är helt normal!:)


    Okej bra! Alltså blir nojig över minsta lilla!! Jag har beställt massa tester så ska göra blodprov på måndag och kolla tsh, järnvärde, blodstatus, njurar, hjärta, ev vitaminbrist osv osv haha!

    Bra att du uppdaterar oss :) vad säger din sambo?:D
  • amandakollb
    Amidina skrev 2020-07-04 15:31:55 följande:

    Med tanke på vad gyn rekommenderar (och vad som står på Fass) så är det nog inte jättevanligt. :) Annars hade man nog satt in Lutinus eller liknande istället för P-piller om det var så lätt, för de som vill undvika graviditet.

    När jag ska ta mina lutinus så kommer min dos ligga på 300mg per dag (standard vid IVF), så du kan vara lugn. ;) 


    Okej vad bra, då kör jag på till fredag eller lördag och tar ett test då, och efter det utvärderar om jag ska fortsätta eller inte :)

    Justja vissa tar tre tabletter lutinus! När ska du börja med dina? :)
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-04 15:34:50 följande:
    Okej vad bra, då kör jag på till fredag eller lördag och tar ett test då, och efter det utvärderar om jag ska fortsätta eller inte :)

    Justja vissa tar tre tabletter lutinus! När ska du börja med dina? :)
    Det låter som en bra plan! Har du någon gyn eller bm du kan bolla med förresten?

    Ja, precis! Jag går och grunnar på det där.. Jag fick dem utskrivna när vi blev beviljade IVF (utan att vi ville det, och utan en klar utredning), så då hämtade jag ut dem för jag vet att de kan vara bra att ha och kan vara svåra att få på recept annars. Övervägt om jag ska testa nu i sommar medan vi kör letrozol plus naturliga försök, eller om jag ska spara dem till hösten när det blir insemination om vi inte lyckas själva. Med tanke på historiken vi har så lutar det mest åt det senare. :) 
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Mikkans
    amandakollb skrev 2020-07-04 15:33:22 följande:

    Okej bra! Alltså blir nojig över minsta lilla!! Jag har beställt massa tester så ska göra blodprov på måndag och kolla tsh, järnvärde, blodstatus, njurar, hjärta, ev vitaminbrist osv osv haha!

    Bra att du uppdaterar oss :) vad säger din sambo?:D


    Förstår dig helt!! Börjat äta folsyra å B-vitamin nu igen..

    Han är glad men vi är väldigt försiktiga att ropa hej ännu ;)
  • amandakollb
    Amidina skrev 2020-07-04 15:38:44 följande:

    Det låter som en bra plan! Har du någon gyn eller bm du kan bolla med förresten?

    Ja, precis! Jag går och grunnar på det där.. Jag fick dem utskrivna när vi blev beviljade IVF (utan att vi ville det, och utan en klar utredning), så då hämtade jag ut dem för jag vet att de kan vara bra att ha och kan vara svåra att få på recept annars. Övervägt om jag ska testa nu i sommar medan vi kör letrozol plus naturliga försök, eller om jag ska spara dem till hösten när det blir insemination om vi inte lyckas själva. Med tanke på historiken vi har så lutar det mest åt det senare. :) 


    Min klinik stängde i onsdags så kan inte bolla med någon därifrån nu :/

    Okej men kan ni inte använda dem både nu och vid insemination i höst?:) ni lär väl få nya i höst?
  • amandakollb
    Mikkans skrev 2020-07-04 16:21:12 följande:

    Förstår dig helt!! Börjat äta folsyra å B-vitamin nu igen..

    Han är glad men vi är väldigt försiktiga att ropa hej ännu ;)


    Förstår de, men jag tror på ett plus! Ovitrelle brukar väl gå ut efter 10 dagar, är det inte det man brukar säga? :)
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-04 16:37:13 följande:
    Min klinik stängde i onsdags så kan inte bolla med någon därifrån nu :/

    Okej men kan ni inte använda dem både nu och vid insemination i höst?:) ni lär väl få nya i höst?
    Aha, lite samma som här då. Inte säker på att jag får nya, har ju bytt gynekolog och han har semester nu så kan inte fråga heller. Obestämd Men har legat på hyfsat bra progesteronnivåer det senaste året utan medicinering ändå, så tror inte det ska vara så akut egentligen. :)
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • amandakollb
    Amidina skrev 2020-07-04 17:02:29 följande:

    Aha, lite samma som här då. Inte säker på att jag får nya, har ju bytt gynekolog och han har semester nu så kan inte fråga heller.  Men har legat på hyfsat bra progesteronnivåer det senaste året utan medicinering ändå, så tror inte det ska vara så akut egentligen. :)


    Åh alltså jag vet ju inte heller om jag har dåliga progesteronnivåer eller inte, kan man kolla upp de?! De är min egen analys då jag får spotting flera dagar innan bim, samt seg tempökning efter äl.
Svar på tråden Letrozol - följas åt?