• Anonym (Varför?)

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

  • Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
  • Iarwain
    Anonym (M) skrev 2019-07-11 01:01:36 följande:
    Jag tycker det är såna som dig som har en låg nivå och noll moral som anser att det är ok med selektivt mord.
    Att avsiktligt avstanna ett hjärtslag är mord. Punkt och slut. Sen kan du kalla det abort för att det låter bättre och rumsrenare, det är ändå mord. Klart du blir arg när du blir konfronterad med den nakna sanningen, den som sticker dig i ögonen.
    Så hur ser du på denna fråga jag ställt dig tidigare i tråden;
    Tycker du att mödrar ska ha donationsplikt efter att barnet är fött?
  • Iarwain
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-10 20:34:34 följande:

    I o f s är det väl mera landstingen, men frågan är bra. Som skattebetalare vill jag inte att mina skattepengar går till att döda foster, utom i extremfall. Ett medicinskt nödfall, där inte 2 liv går att rädda, räknar jag som ett extremfall.


    Jag betalar gärna skatt till sjukvård, men graviditet i normalfallet är inte en sjukdom. Jag ser det inte som skattebetalarens uppgift att bidra till aborter generellt.


    Sedan vad gäller abortfrågan tycker jag att det är synd att den etiska debatten aldrig hörs, utan bara den juridiska  - om regler och lagar. Jag vill bidra till ett klimat med sådana värderingar hos enskilda män o kvinnor så att de i sin tur bidrar till att aborter helt enkelt inte efterfrågas även om de är lagliga, alltså helt oberoende av lagstiftning.


    Och privat finansiering av aborter skulle jag föredra framför i huvudsak offentligt finansierade - även om jag allra helst inte ser några aborter alls. Dit kommer vi i o för sig inte över en natt, men på sikt är det en vision inom denna sektorn.


    Så låt oss ha en diskussion med etiskt fokus.
    Hur menar du att etiken gör att någon eller något har rätt till en annan människas kropp?
  • Anonym
    Iarwain skrev 2019-07-11 10:02:23 följande:
    Så hur ser du på denna fråga jag ställt dig tidigare i tråden;
    Tycker du att mödrar ska ha donationsplikt efter att barnet är fött?
    Vad menar du ska doneras?
  • Iarwain
    Anonym skrev 2019-07-11 10:21:34 följande:
    Vad menar du ska doneras?
    Vad barnet skulle kunna behöva för att överleva, blod, njure, lever etc..
  • Anonym
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-10 22:29:32 följande:

    Det är jag inte så säker på. Jag har hört betydligt starkare abortkritik från tjejer än från killar. Sedan kan man göra mer än rösta. Man kan också på andra sätt påverka bla beslutsfattare.


    Var har jag skrivit ordet "aborträtt" ? Däremot skrev jag att jag vill verka för sådana värderingar att aborter inte efterfrågas, helt oberoende av lagstiftningen. Det är ett faktum att i likadana situationer som en del väljer att göra abort väljer andra, med andra värderingar, att inte göra abort.


    Varför skall man ta livet av sig ?


    Vad menar du med "gälla" ? Jag skrev om värderingar + att jag också nämnde att jag inte vill bidra till aborter, men jag skrev inget om lagstiftningen. Jag kan jämföra med djurrättsfrågor. Jag är vegan och djurrättsaktivist, men jag föreslår inte statlig tvingande lagstiftning mot animaliekonsumtion. Däremot verkar jag för sådana värderingar att animalier inte efterfrågas och därmed, på lång sikt, för en avvecklig av uppfödning av produktionsdjur..


    Jag tillhör inget parti alls..


    Du har rätt, man kan absolut göra mer än att bara rösta.
    Jag såg så många seminarier under Almedalsveckan, om allt tänkbart. Det är ju också en väg att gå för att påverka.
    Såg dock inga som tog upp just detta ämne.
    Inte så konstigt kanske?

    Nej, du har faktiskt inte skrivit om aborträtten. Fast när man är helt inne på den så var det nog lätt att förbise det. Jag läser nu och ser att dina tankar går åt ett helt annat håll.
    Din tanke är på sitt sätt god, frågan är bara hur du skulle kunna nå ditt mål.

    "Varför ska man ta livet av sig"? Jadu, du kan ju inte fråga dem som gjort det av den här anledningen... men de finns.
    Både aktiva självmord och kvinnor som dött under/efter illegala aborter där de fått t ex långa pinnar uppkörda i underlivet, in i livmodern. Den smärtan går inte att föreställa sig ens som kvinna, hur ska då en man kunna förstå?

    Om man är beredd till det, då borde även du förstå hur viktig aborten är för dessa kvinnor. Eller?
    Vad menar du skulle fått dem att bara ändra sig?

    Du har inget val till om du vill bidra till aborter eller inte. Det är bara att "gilla läget". Däremot kan du propagera för att införa gratis preventivmedel. Aborttalets ev minskande efter ett sånt införande har jag ingen jättekoll på men lite borde det minska iallafall.
    Jag har ju nu förstått att du är en sk "pro-lifer".

    Det är bra att du är djurrättsaktivist! Jättebra! 
    Jag pratade bland annat med "Djurens Rätt" i Almedalen, väldigt intressant.
    Jag är dock inte vegan, inte heller vegetarian men jag äter aldrig "rött kött", väldigt sällan kyckling och skaldjur. Dock fisk. Det har jag inget försvar för. 

    Tycker du att det är lika illa att äta kaviar/rom som att äta fisk?
    Är det lika illa att äta ägg (från frigående, lösa och lyckliga hönor) som att äta kyckling?
    Är det lika illa med skinnet tillvarataget om ett djur dött naturligt som att ha läderskor?

    Svara gärna på ot-frågorna också. Jag är uppriktigt intresserad av hur du resonerar.
    Och, jag sågar inte din tanke om aborterna heller. Jag håller med om att om någon skulle ändra sina värderingar och inte göra abort, ja det vore bra.

    Det är inte så att jag står och klappar händerna åt alla aborter som sker. JAg skulle också önska att antalet sjönk.
  • Anonym (anonym)
    Anonym skrev 2019-07-11 10:21:34 följande:
    Vad menar du ska doneras?
    Det som ett barn med behov kan behöva som blod, benmärg, en njure eller en bit av levern 
  • Anonym
    Iarwain skrev 2019-07-11 10:27:02 följande:

    Vad barnet skulle kunna behöva för att överleva, blod, njure, lever etc..


    Intressant fråga. Väntar också på svaret.

    Är man som förälder donationsskyldig under hela livstiden, eller bara i samband med födseln... Intressant som sagt.
  • Anonym (Bra fråga)
    MaryEllen skrev 2019-07-11 07:22:58 följande:

    Ni som inte vill att era skattepengar ska gå till att döda foster:

    Hur mycket av era skattepengar är ni beredda att lägga på sexualundervisning, så att folk faktiskt lär sig hur barn blir till och hur man kan undvika det om man inte önskar bli förälder just då?

    Hur mycket av era skattepengar får gå till subventionering av preventivmedel, så att folk kan ha ett aktivt sexliv utan oönskade graviditeter?

    Vad tycker ni är de viktigaste åtgärden för att minska antalet oönskade graviditeter?

    För ni inbillar er väl ändå inte att alla graviditeter kommer att vara önskade bara för att aborträtten inskränks/tas bort?


    Jag kan naturligtvis inte göra upp en budget på kronan, men såklart att sexualundervisning och billigare preventivmedel kan vara bar saker. 


    Dock krävs det minst 3 ben för att en pall skall stå. Vad gäller ett abortförebyggande arbete värt namnet, som inte finns i Sverige från offentligt håll, är dessa 3 ben som måste kombineras följande:


    A) Förebygga graviditeter. Dock tror jag inte att det stora problemet är tillgänglighet på preventivmedel eller kunskap i Sverige. Båda är höga. Det är bra att sådant finns , men det räcker inte ensamt för att förebygga aborter. Födelsetalen i världen måste gå ned, framför allt i länder med de högsta talen, men det finns andra sätt än, aborter. Aborter av redan existerande foster sser jag inte som familjeplanering.


    B) Alternativ till abort när graviditet redan är ett faktum. Vad det är är olika i individuella fall. I vissa fall är det så att en oplanerad graviditet förvandlas till en önskad när livet på något eller flera sätt förändras. Jag tycker det är bättre att eliminera hinder än att eliminera foster.


    C) Ett diskusions- och värdeklimat där enskilda män och enskilda kvinnor får förnyade värderingar, en annan syn på livet och prioriteringar, det materiella osv.


    Jag är inte så intresserad av lagändringar som jag är av just punkt C. JAg vill arbeta för mer av sådana värderingar i samhället att män och kvinnor (för i vissa fall är det mannen som initierar aborten) helt enkelt inte efterfrågar abort, även om en abort vore laglig. 


    Nyckelordet vad gäller aborter tror jag är just detta ordet : "efterfrågan"!


     


     

  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-11 09:42:34 följande:
    Där aborter är svåra att få ökar inte antalet barn eftersom det istället görs illegala aborter däremot ökar antalet döda barn dels genom att bebisar aktivt dödas när de föds och dels genom passivt dödande genom vanvård. 
    När Rumänien införde graviditetskontroller fick landet enorma mängder barn som hamnade på barnhem många med en massa skador för att det gjorts försök att framkalla missfall för inte ens i ett land där kvinnor tvingades föda oönskade barn gick det att tvinga dem att ta hand om det födda barnet
    Men åter igen slår du väl in öppna dörrar, och svarar på något helt annat än det jag skriver om.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-11 09:42:34 följande:
    Där aborter är svåra att få ökar inte antalet barn eftersom det istället görs illegala aborter däremot ökar antalet döda barn dels genom att bebisar aktivt dödas när de föds och dels genom passivt dödande genom vanvård. 
    När Rumänien införde graviditetskontroller fick landet enorma mängder barn som hamnade på barnhem många med en massa skador för att det gjorts försök att framkalla missfall för inte ens i ett land där kvinnor tvingades föda oönskade barn gick det att tvinga dem att ta hand om det födda barnet
    Förtydligande : Jag skrev inte ett ord om att tvinga juridiskt.
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?