• Anonym (Varför?)

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

  • Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
  • Anonym (döh)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-16 18:12:32 följande:

    Det är klart att det finns en gräns för vad som är möjligt, men självfallet gäller det alla, inklusive både män och kvinnor. Det är också ett faktum att i lägen där vissa väljer abort väljer vissa andra, i samma lägen, inte abort. De har helt enkelt olika värderingar, och mannens värderingar är självklart jätteviktiga. Exakt vad jag kan offra beror väl på situationen. Det kan jag väl inte generellt säga.

    Det beror på läget. Men tex har jag för länge sedan varit i en situation där jag var 22 år och hade gått första året på högskolan och trodde att det kanske blivit 2 streck. Det hade det inte, men jag misstänkte det i en veckas tid, och då var jag i a f beredd att lägga om mina studie- och yrkesplaner och göra på annat sätt än jag tänkt, pga vad jag själv trodde att jag kanske varit en del i att orsaka.


    Du verkar själv inte vara beredd att offra hur mycket som helst för någon annan. Du verkar ha någon sorts gräns verkar det som.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-07-16 18:38:35 följande:

    Du pratar som en person som skulle vilja se en lag emot abort.
    Du använder "chock" för döda foster ska ju inget göra.
    Saken är att du har inte med att göra vad som dessa kvinnor har för anledning till abort.
    Eftersom du upprepar döda foster så ofta, så tror jag inte heller på dig.

    Inser det är nått som du inte berättar för oss.


    Jag är inte så intresserad av den juridiska diskussionen, för det viktigaste i sig är vad som händer i verkligheten, inte vad som står på ett papper. Jämför med djurfrågan. Jag är vegan och en radikal djurrättsaktivist, men jag tror ju inte att lagstiftning är svaret på hur kött- o fisk-konsumtionen skall falla, utan förnyade vanor, värderingar och efterfrågemönster. På samma sätt ser jag ordet "efterfrågan" som nyckelordet vad gäller aborter. Om aborter inte efterfrågas görs de inte, hur lagliga de än är.


    Sedan finns det väldigt många olika tänkbara abortlagstiftningar, allt ifrån nästan totalförbud till fri abort i 9 månader, och hur många möjliga mellanting som helst däremellan. Men den debatten får andra ta.


     


    En  abort efter vecka 8 är definitionsmässigt att döda ett foster. Fr. o . m. vecka 9 säger man foster. Jag är för att tala klarspråk, och det jag skriver är inte sämre för det, men om du vill kan jag använda andra ord. Innehåller är viktigare än formen.


    Vad vill du att jag ska berätta ? I den meningen att jag inte skall gå på personer och till exempel ringa eller ringa på hos dem o säga "du ska inte göra abort" så har jag inte med det att göra, men i en offentlig debatt där det är frivilligt att läsa mina inlägg är det helt OK att skriva. Du kör med exakt samma argument som de som inte gillar när jag skriver för djurens sak -att jag inte har med det att göra- men även där är det ju frivilligt att läsa vadj som skrivs i en offentlig debatt. Ingen måste läsa min text.

  • Anonym (A)
    Mella-Bella skrev 2019-07-16 14:11:01 följande:
    Om män tvingar sig på kvinnor så hoppas jag verkligen att de blir anmälda för våldtäkt.
    Verkligen
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-07-16 21:48:07 följande:
    Du verkar själv inte vara beredd att offra hur mycket som helst för någon annan. Du verkar ha någon sorts gräns verkar det som.

    En sak är att vilja, men e annan sak är vad som är möjligt. Jag är ingen trollkarl. Jag skrev också att vad som var möjligt satte gränser. Så är det förståss för dig med.


    Berätta vad du vill jag ska offra och vad du själv kan offra. Jag var i a f i beskrivet läge beredd att offra mer än vad många andra skulle ha gjort om det varit skarpt läge.


    Jag minns hur en kompis sade till mig : "det finns ju abort", men jag svarade att jag inte ville var en del i detta.

  • klyban
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-17 17:00:31 följande:

    Jag är inte så intresserad av den juridiska diskussionen, för det viktigaste i sig är vad som händer i verkligheten, inte vad som står på ett papper. Jämför med djurfrågan. Jag är vegan och en radikal djurrättsaktivist, men jag tror ju inte att lagstiftning är svaret på hur kött- o fisk-konsumtionen skall falla, utan förnyade vanor, värderingar och efterfrågemönster. På samma sätt ser jag ordet "efterfrågan" som nyckelordet vad gäller aborter. Om aborter inte efterfrågas görs de inte, hur lagliga de än är.


    Sedan finns det väldigt många olika tänkbara abortlagstiftningar, allt ifrån nästan totalförbud till fri abort i 9 månader, och hur många möjliga mellanting som helst däremellan. Men den debatten får andra ta.


     


    En  abort efter vecka 8 är definitionsmässigt att döda ett foster. Fr. o . m. vecka 9 säger man foster. Jag är för att tala klarspråk, och det jag skriver är inte sämre för det, men om du vill kan jag använda andra ord. Innehåller är viktigare än formen.


    Vad vill du att jag ska berätta ? I den meningen att jag inte skall gå på personer och till exempel ringa eller ringa på hos dem o säga "du ska inte göra abort" så har jag inte med det att göra, men i en offentlig debatt där det är frivilligt att läsa mina inlägg är det helt OK att skriva. Du kör med exakt samma argument som de som inte gillar när jag skriver för djurens sak -att jag inte har med det att göra- men även där är det ju frivilligt att läsa vadj som skrivs i en offentlig debatt. Ingen måste läsa min text.


    Men nu svarar jag, saken är att du försöker lägga skuld på dessa kvinnor, just för du har inte en egen åsikt, utan en hybris som får dig att tro det är din rätt och göra så.


    En kvinnas kropp är hennes egen, stigmatisera dom, är inte en sund "åsikt", utan en sjuk.
    Förstår inte hur du kan få den hybrisen, men så är det med agendor, det är sällan logik bakom.


    hur många meter var det?
  • Anonym (döh)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-17 17:10:49 följande:

    En sak är att vilja, men e annan sak är vad som är möjligt. Jag är ingen trollkarl. Jag skrev också att vad som var möjligt satte gränser. Så är det förståss för dig med.

    Berätta vad du vill jag ska offra och vad du själv kan offra. Jag var i a f i beskrivet läge beredd att offra mer än vad många andra skulle ha gjort om det varit skarpt läge.

    Jag minns hur en kompis sade till mig : "det finns ju abort", men jag svarade att jag inte ville var en del i detta.


    Tycker inte att du ska offra någonting. Tycker det är bättre att ge. Så gör jag i alla fall.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-17 17:10:49 följande:

    En sak är att vilja, men e annan sak är vad som är möjligt. Jag är ingen trollkarl. Jag skrev också att vad som var möjligt satte gränser. Så är det förståss för dig med.


    Berätta vad du vill jag ska offra och vad du själv kan offra. Jag var i a f i beskrivet läge beredd att offra mer än vad många andra skulle ha gjort om det varit skarpt läge.


    Jag minns hur en kompis sade till mig : "det finns ju abort", men jag svarade att jag inte ville var en del i detta.


    Vad hade du offrat om testet visat 2 streck när du var 22 år för det var ju inte du som var gravid och du hade likt alla andra som blir pappor när de studerar bara kunnat fortsätta studera 
  • Anonym (kvinna35)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-17 17:00:31 följande:

    Jag är inte så intresserad av den juridiska diskussionen, för det viktigaste i sig är vad som händer i verkligheten, inte vad som står på ett papper. Jämför med djurfrågan. Jag är vegan och en radikal djurrättsaktivist, men jag tror ju inte att lagstiftning är svaret på hur kött- o fisk-konsumtionen skall falla, utan förnyade vanor, värderingar och efterfrågemönster. På samma sätt ser jag ordet "efterfrågan" som nyckelordet vad gäller aborter. Om aborter inte efterfrågas görs de inte, hur lagliga de än är.


    Sedan finns det väldigt många olika tänkbara abortlagstiftningar, allt ifrån nästan totalförbud till fri abort i 9 månader, och hur många möjliga mellanting som helst däremellan. Men den debatten får andra ta.


     


    En  abort efter vecka 8 är definitionsmässigt att döda ett foster. Fr. o . m. vecka 9 säger man foster. Jag är för att tala klarspråk, och det jag skriver är inte sämre för det, men om du vill kan jag använda andra ord. Innehåller är viktigare än formen.


    Vad vill du att jag ska berätta ? I den meningen att jag inte skall gå på personer och till exempel ringa eller ringa på hos dem o säga "du ska inte göra abort" så har jag inte med det att göra, men i en offentlig debatt där det är frivilligt att läsa mina inlägg är det helt OK att skriva. Du kör med exakt samma argument som de som inte gillar när jag skriver för djurens sak -att jag inte har med det att göra- men även där är det ju frivilligt att läsa vadj som skrivs i en offentlig debatt. Ingen måste läsa min text.


    Jag vet inte om jag håller med dig, men jag uppfattar då inget skuldbeläggande eller hybris i dina inlägg, varken direkt eller indirekt. Man måste kunna diskutera sakligt utan att misstänkliggöra varandra och måla på dolda motiv.

    Du har ju varit öppen om vem du är och din kristna tro och värderingar. Men jag undrar om du inte är lite naiv, du verkar tro att allt är godhet och kärlek och icke-våld (om jag förstått dig?) . Det står ju rätt stränga saker i bibeln, tex. om vilket straff den ska få som orsakar en kvinna att förlora sitt foster, liv ska ges för liv osv. (och massor av grymma beskrivningar vad gäller annat också) Men å andra sidan även att Gud är förlåtande osv. Vad gäller egentligen, för någon som tror som du?
  • Anonym (anonym)

    Häpnadsväckande att den övervägande delen av de som är högljuddast mot abort är män, kvinnor där barnafödandets tid är sedan länge sedan  förbi samt de som aldrig varit gravida.Allra mest stötande är det av den som aldrig varit gravid eller upplevt en svårare graviditet anser att adoption är en lösning vid oönskade graviditeter. Bara att fråga kvinnor som tillbringat en stor del av graviditeten med att kräkas, de med så svår foglossning att de varit sjukskrivna och sängliggande eller de som fått havandeskapsförgiftning om de skulle kunna tänka sig att genomgå detta för att adoptera bort barnet

  • klyban
    Anonym (kvinna35) skrev 2019-07-18 11:21:14 följande:
    Jag vet inte om jag håller med dig, men jag uppfattar då inget skuldbeläggande eller hybris i dina inlägg, varken direkt eller indirekt. Man måste kunna diskutera sakligt utan att misstänkliggöra varandra och måla på dolda motiv.

    Du har ju varit öppen om vem du är och din kristna tro och värderingar. Men jag undrar om du inte är lite naiv, du verkar tro att allt är godhet och kärlek och icke-våld (om jag förstått dig?) . Det står ju rätt stränga saker i bibeln, tex. om vilket straff den ska få som orsakar en kvinna att förlora sitt foster, liv ska ges för liv osv. (och massor av grymma beskrivningar vad gäller annat också) Men å andra sidan även att Gud är förlåtande osv. Vad gäller egentligen, för någon som tror som du?

    Som att man dödar foster och den skuldbeläggning, är det den du glömde?
    Även den med följande stigmatiseringen som man försöker sig på.

    Och gud har ingen bestämmande rätt över andra människor, den som inbillar sig detta HAR hybris.


     


    Jag är abortmotståndare, men bara för mig själv, för vem inbilla sig nått annat och att man kan ha åsikter om nått man inte ens har med att göra, inte ens på nått sätt.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?