• hoolabandoola88

    Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

    Det kan väl inte ha undgått någon att högerpopulismen är på frammarsch över hela världen. Invandringskritik (ibland hat), antiglobalism, protektionism, nationalism osv har varit frågor som dominerat världspolitiken de senaste fem åren och globalt har vi fler högerpopulistiska stats- eller regeringschefer än på mycket länge (Modi i Indien, Bolzonaro i Brasilien, Trump i USA, osv).

    Samtidigt som detta händer har vänstern inte vunnit mark alls utan snarare gått bakåt. Färre personer tycks ansluta sig till vänstergrupperingar, motståndet mot nätverk åt vänster som exempelvis antifa är stort också bland organisationer som inte är höger (t.ex. anonymous) och färre vill befatta sig med frågor som lyfts fram av vänstern (transpersoners rättigheter exempelvis).

    Detta syns tydligt också på internet. På Youtube (världens näst mest besökta hemsida/app) har högerpopulismen dominerat de senaste åren. Den mest kända och populäraste högerpopulisten, Steven Crowder, har 4 miljoner följare på Youtube. Den mest populära vänsterinfluensern, ContraPoints har drygt 700 000 följare, vilket är färre än exempel den mer extrema Paul Joseph Watson. Den enda sidan som vänstern har ett någorlunda stort inflytande är Reddit, men det har ändå långt ifrån samma dignitet som Youtube.

    Så vad har vänstern gjort för fel? Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

  • Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?
  • Anton Chigurh
    Anonym (J) skrev 2019-08-15 13:13:48 följande:

    Vad förväntar man sig av en person som i en annan tråd hyllat Lenin och tyckte att Pol Pots grundtanke var god även om hans medel för att nå målen var sk suboptimala.


    Jag förväntar mig mig faktiskt ingenting alls längre från Klyban. Det har ju spårat TOTALT.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Embla twopointoh

    Därför att politiska strömningar (bland annat) går i en pendelrörelse. Nu har vi haft pendeln långt åt Vänster ett bra tag, folk tröttnar på det och pendeln börjar svänga till Höger. När den sedan varit längst åt Höger ett tag, kommer folk att tröttna på det och så kommer den att röra sig mer åt Vänster. Det verkar inte ligga i mänsklighetens natur att stanna någonstans i mitten.

  • Anton Chigurh
    klyban skrev 2019-08-15 14:33:02 följande:

    Har redan svarat på dom två frågorna, men skoj du tror annat.

     

    Höger och vänsterextrema är ett stort problem, vad mer behöver man?


    Du har inte citerat ETT.....JÄVLA....DUGG,

    av ALLT du anklagar mig (och många andra) för.

    Det borde vara den enklaste saken i VÄRLDEN, Klyban. Men du fixar inte det....!

    Undras varför !!!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Embla twopointoh
    hoolabandoola88 skrev 2019-08-04 12:54:19 följande:

    Det kan väl inte ha undgått någon att högerpopulismen är på frammarsch över hela världen. Invandringskritik (ibland hat), antiglobalism, protektionism, nationalism osv har varit frågor som dominerat världspolitiken de senaste fem åren och globalt har vi fler högerpopulistiska stats- eller regeringschefer än på mycket länge (Modi i Indien, Bolzonaro i Brasilien, Trump i USA, osv).

    Samtidigt som detta händer har vänstern inte vunnit mark alls utan snarare gått bakåt. Färre personer tycks ansluta sig till vänstergrupperingar, motståndet mot nätverk åt vänster som exempelvis antifa är stort också bland organisationer som inte är höger (t.ex. anonymous) och färre vill befatta sig med frågor som lyfts fram av vänstern (transpersoners rättigheter exempelvis).

    Detta syns tydligt också på internet. På Youtube (världens näst mest besökta hemsida/app) har högerpopulismen dominerat de senaste åren. Den mest kända och populäraste högerpopulisten, Steven Crowder, har 4 miljoner följare på Youtube. Den mest populära vänsterinfluensern, ContraPoints har drygt 700 000 följare, vilket är färre än exempel den mer extrema Paul Joseph Watson. Den enda sidan som vänstern har ett någorlunda stort inflytande är Reddit, men det har ändå långt ifrån samma dignitet som Youtube.

    Så vad har vänstern gjort för fel? Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?


    Det är intressant att du väljer att skriva Högerpopulist, men motsvarande åt Vänster benämner du Vänsterinfluencer. Det är ett tydligt tecken på att "populist" numera bara är ett negativt invektiv som klistras på meningsmotståndare i ett försök att avfärda dem. Liknande invektiv är "fob", "rasist" och "intolerant", ord som förlorat sin mening eftersom de används utan urskiljning, och ofta av människor som inte har någon aning om vad de egentligen betyder.
  • hoolabandoola88
    Embla twopointoh skrev 2019-08-15 18:31:15 följande:

    Det är intressant att du väljer att skriva Högerpopulist, men motsvarande åt Vänster benämner du Vänsterinfluencer. Det är ett tydligt tecken på att "populist" numera bara är ett negativt invektiv som klistras på meningsmotståndare i ett försök att avfärda dem. Liknande invektiv är "fob", "rasist" och "intolerant", ord som förlorat sin mening eftersom de används utan urskiljning, och ofta av människor som inte har någon aning om vad de egentligen betyder.


    När jag säger "vänsterinfluencer" pratar jag om influerade, exempelvis Contrapoints. Det finns samma motsvarigheter på högersidan som Steven Crowder och PJW. I övrigt existerar det självklart vänsterpopulister men de är färre än högernsdito. Så nej, jag ärinte partisk i den här debatten.
  • Embla twopointoh
    hoolabandoola88 skrev 2019-08-15 19:37:51 följande:
    När jag säger "vänsterinfluencer" pratar jag om influerade, exempelvis Contrapoints. Det finns samma motsvarigheter på högersidan som Steven Crowder och PJW. I övrigt existerar det självklart vänsterpopulister men de är färre än högernsdito. Så nej, jag ärinte partisk i den här debatten.
    Varför kallade du då Steven Crowder för populist och inte för influencer? Vad är det för skillnad, enligt dig, på en populist och en influencer?
  • hoolabandoola88
    Embla twopointoh skrev 2019-08-15 20:00:05 följande:

    Varför kallade du då Steven Crowder för populist och inte för influencer? Vad är det för skillnad, enligt dig, på en populist och en influencer?


    Ja båda är populister men båda är också influencers. Jag skrev så utan att lägga någon tanke bakom. Så nu är det löst. Kan vi diskutera sakfrågan?
  • Anonym (Tom)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-08-15 01:12:23 följande:

    Fast folk baserar sin otrygghet på vad SD och andra påstår. För fakta är att det är tryggare än vad det varit på länge. 


    Detta stämmer ju inte överhuvudtaget, till och med BRÅ säger att otryggheten växer i Sverige. Bara vänstern som vill gömma faktan för att få politiska poäng.

    www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.html

    ?Under 2017 utsattes 24,7 procent av befolkningen i åldern 16?84 år för någon eller några av de brottstyper som i Nationella trygghetsundersökningen (NTU) kallas för brott mot enskild person: misshandel, hot, sexualbrott, personrån, fickstöld, försäljningsbedrägeri, kort-/kreditbedrägeri, trakasserier eller nätkränkning. Det är en ökning från 2016, då andelen var 23,1 procent. Några av brottstyperna tillkom vid mätningen av utsatthet 2016 och därför kan det sammantagna resultatet för brott mot enskild person inte jämföras med resultatet från åren före 2016. Av kvinnorna i befolkningen (16?84 år) är det 26,6 procent som utsattes för något brott mot enskild person 2017, vilket är en större andel än bland männen som hade 22,6 procent utsatta. Skillnaden beror främst på att det är en större andel bland kvinnor än män som uppger att de utsattes för sexualbrott och trakasserier.?
  • klyban
    Anton Chigurh skrev 2019-08-15 18:26:22 följande:
    Du har inte citerat ETT.....JÄVLA....DUGG,
    av ALLT du anklagar mig (och många andra) för.

    Det borde vara den enklaste saken i VÄRLDEN, Klyban. Men du fixar inte det....!

    Undras varför !!!

    Ledsen för dig, men jo, frågorna är besvarade.


     


    Det är inte första gången du skrivit nått på detta ställe, tänk på det.


    hur många meter var det? 88-ägd
  • klyban
    Embla twopointoh skrev 2019-08-15 18:31:15 följande:
    Det är intressant att du väljer att skriva Högerpopulist, men motsvarande åt Vänster benämner du Vänsterinfluencer. Det är ett tydligt tecken på att "populist" numera bara är ett negativt invektiv som klistras på meningsmotståndare i ett försök att avfärda dem. Liknande invektiv är "fob", "rasist" och "intolerant", ord som förlorat sin mening eftersom de används utan urskiljning, och ofta av människor som inte har någon aning om vad de egentligen betyder.

    Ja, så brukar det även vara i pm'en.

    Man gör en extremt klar och distinktivt skillnad mellan höger och vänster, där dagens högerpolitik är mot extremism och rensa ut invandring.
    Om någon berättar att dom har fel i nått, så letar extremisten upp nått som inte är fel, och berättar detta och sen agerar som allt är fel.
    Ett vanligt sätt för en högerextrem att diskutera, där sak, forskning och fakta är de värsta fienden som finnes.


    hur många meter var det? 88-ägd
Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?