• viljaa

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Bettan84
    LinneaWookie skrev 2019-11-15 10:29:19 följande:

    Ja det är det Ditt med? <3 


    Ne, det är min andra . Har en dotter på 5 år :)
  • Lustablong

    Tog vaccinet för fyra årsedan och blev dösjuk. Spydde, feber, ont i kroppen, hosta ja you name it. Tre veckor låg jag helt helt pall..

    Blir också osäker på hur jag ska göra.. här börja vaccinering nästa vecka.. usch hemsk vånda inför detta.


    Stenbocken93 skrev 2019-11-15 15:33:49 följande:

    Är också kluven kring vaccinering mot influensa. Jag tycker vaccin i grunden är bra men vissa känns mer nödvändiga än andra. Vissa personer blir ju riktigt dåliga av vaccineringen så jag vet inte hur jag ska tänka kring det. Riskera att bli riktigt dålig av vaccinet eller riskera att få det på riktigt i vinter. Har bara haft influensa när jag var 12 men det betyder inte att jag inte får det i vinter nu när man bär på ett barn och immunförsvaret är något sämre. 

    Vill gärna höra fler berätta som har tagit vaccinet tidigare år.


  • Habba

    Har tagit vaccinet varje år. Tar det absolut i år också eftersom det är en rekommendation från folkhälsomyndigheten till gravida.

  • LinneaWookie
    Habba skrev 2019-11-16 07:05:46 följande:

    Har tagit vaccinet varje år. Tar det absolut i år också eftersom det är en rekommendation från folkhälsomyndigheten till gravida.


    Har själv varit lite osäker eftersom jag aldrig själv haft riktigt svår och ihärdig influensa, jag har svårt att se att det är en "grej". Har aldrig tagit t.ex svininfluensa-vaccin då det bara känts som en skrämselgrej då läkemedelsföretagen vill tjäna pengar på den rädslan. Men självklart är jag generellt för vaccin, är absolut inte anti! Lär ta detta eftersom det rekommenderas starkt till gravida.. tänker att jag gör det både för barnets skull och för andra runt och kring mig. Förhoppningsvis blir jag inte sjuk av vaccinet.
  • Aryzza
    LinneaWookie skrev 2019-11-16 08:38:23 följande:

    Har själv varit lite osäker eftersom jag aldrig själv haft riktigt svår och ihärdig influensa, jag har svårt att se att det är en "grej". Har aldrig tagit t.ex svininfluensa-vaccin då det bara känts som en skrämselgrej då läkemedelsföretagen vill tjäna pengar på den rädslan. Men självklart är jag generellt för vaccin, är absolut inte anti! Lär ta detta eftersom det rekommenderas starkt till gravida.. tänker att jag gör det både för barnets skull och för andra runt och kring mig. Förhoppningsvis blir jag inte sjuk av vaccinet.


    Jag kommer också absolut vaccinera mig. Förutom att man själv kan bli inlagd och behöva respirator om man blir sjuk har forskning visat att risken för fosterdöd ökar med upp till 50 % om man får influensan och risken kvarstår även efter man blir frisk. Vet att det inte är fullgott skydd men bättre än inget.
  • Daphodil
    2020bebis skrev 2019-11-16 10:21:57 följande:

    Är det 16 fullgångna veckor man ska gått när man vaccinerar sig? Dvs 17+0 tidigast?


    Det rekommenderas efter fullgångna 16 v ja, alltså 16+0.
  • 2020bebis
    Daphodil skrev 2019-11-16 10:27:13 följande:

    Det rekommenderas efter fullgångna 16 v ja, alltså 16+0.


    Tack! Menade 16+0 skyller på trötthet, haha!
  • Andreaaaa
    Aryzza skrev 2019-11-16 09:16:14 följande:

    Jag kommer också absolut vaccinera mig. Förutom att man själv kan bli inlagd och behöva respirator om man blir sjuk har forskning visat att risken för fosterdöd ökar med upp till 50 % om man får influensan och risken kvarstår även efter man blir frisk. Vet att det inte är fullgott skydd men bättre än inget.


    Ökar med 50%, som i att risken går från typ 1% till 1,5% eller att det är 50% risk att fostret dör om man får influensa? Stor skillnad, det första känns försumbart och det andra rätt galet..?