• viljaa

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Andreaaaa
    Aryzza skrev 2019-11-16 09:16:14 följande:

    Jag kommer också absolut vaccinera mig. Förutom att man själv kan bli inlagd och behöva respirator om man blir sjuk har forskning visat att risken för fosterdöd ökar med upp till 50 % om man får influensan och risken kvarstår även efter man blir frisk. Vet att det inte är fullgott skydd men bättre än inget.


    Ökar med 50%, som i att risken går från typ 1% till 1,5% eller att det är 50% risk att fostret dör om man får influensa? Stor skillnad, det första känns försumbart och det andra rätt galet..?
  • Aryzza
    Andreaaaa skrev 2019-11-16 12:48:28 följande:

    Ökar med 50%, som i att risken går från typ 1% till 1,5% eller att det är 50% risk att fostret dör om man får influensa? Stor skillnad, det första känns försumbart och det andra rätt galet..?


    Nu hittade jag så klart inte den sidan jag läste det igen men en annan där det stod att risken dubblades. Så då rimligtvis från 1% till 2% eller vad man nu har för risk från början. Iofs försumbart men för mig personligen en onödig risk att ta.
  • Fladdriga svansen

    Vaccin är ju ingen garanti att man inte insjuknar i det. Man kan bli lika dålig ändå, men de kan hjälpa en att ha en chans att slippa undan som är värt att ta.

    Jag har så pass dåligt immunförsvar så jag blir alltid väldigt sjukt av vaccin så slutade ta allt de för många år sedan av rekommendation från läkare. Men vaccinerar självklart banen i hela programmet plus de som erbjuds sen efteråt. Allt utom rota då de smittar av sig på mig tyvärr.

  • Andreaaaa
    Aryzza skrev 2019-11-16 14:58:55 följande:

    Nu hittade jag så klart inte den sidan jag läste det igen men en annan där det stod att risken dubblades. Så då rimligtvis från 1% till 2% eller vad man nu har för risk från början. Iofs försumbart men för mig personligen en onödig risk att ta.


    Pfeew, det lät bättre Fast det gör ju samtidigt valet svårare, annars hade det varit en no-brainer. Usch jag tycker det är svårt att bestämma mig, brukar inte få influensa och är så sjukt hängig och trött ändå nu så jag är så osugen på ev biverkningar.
  • Stenbocken93

    Tack för era inlägg om vaccinering. I slutändan tror jag man finner det bästa svaret "hos sig själv". Har ett par veckor på mig att nå till 16 fullgångna veckor samt bli frisk från denna förbannade förkylningen innen beslut behöver fattas.

  • Habba

    Vaccinet skyddar även det nyfödda barnet

    Om du är vaccinerad kan även ditt barn få ett visst skydd mot influensa under de första månaderna efter födseln.

    Det beror på att dina antikroppar förs över till fostret under graviditeten. Dessutom minskar risken att du blir sjuk i influensa och smittar ditt nyfödda barn.

    Biverkningarna är milda

    Influensavaccin kan ge biverkningar, men nyttan med att vaccinera sig är större än riskerna. De vanligaste biverk- ningarna är milda och går över snabbt (se nästa spalt).

    Man kan inte få influensa av vaccinet. Det finns inte något samband mellan säsongsinfluensavaccin och narkolepsi.

  • josefin2017

    Hej! Fattar verkligen inte familjeliv ???? hur som helst är jag ute efter att komma med i en fb-grupp för bf maj 2020 (jag har bf 1/5). Vill någon snäll själ hjälpa mig! ??

  • Daphodil

    Tror mer och mer att det är bäbisen jag känner, eftersom det ofta är samma ställen och tider. Skulle inte ta gift på det, men misstänker starkt.
    Ni andra som känt rörelser, blir det tydligare för er med?

  • Andreaaaa
    Daphodil skrev 2019-11-18 11:35:32 följande:

    Tror mer och mer att det är bäbisen jag känner, eftersom det ofta är samma ställen och tider. Skulle inte ta gift på det, men misstänker starkt.
    Ni andra som känt rörelser, blir det tydligare för er med?


    Jag tycker att jag kände något för första gången för en vecka sedan (är 13+2 idag) och nämnde det när jag var på kub, bm svarade utan att tveka: -Ja du är ju omföderska så det är mycket möjligt. Då kände jag typ en spark, alltså en enskild rörelse, nu tycker jag att jag har känt lite mer runtbökande som känns bekant Du känner säkert bebis!
  • Daphodil
    Andreaaaa skrev 2019-11-18 13:53:38 följande:
    Jag tycker att jag kände något för första gången för en vecka sedan (är 13+2 idag) och nämnde det när jag var på kub, bm svarade utan att tveka: -Ja du är ju omföderska så det är mycket möjligt. Då kände jag typ en spark, alltså en enskild rörelse, nu tycker jag att jag har känt lite mer runtbökande som känns bekant Du känner säkert bebis!
    Wow, tidigt! Ja, mysigt är det.