• viljaa

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Heliena

    Det är två bekräftade fall av corona på min sambos jobb, så jag är mest rädd att han ska komma hem och smitta mig innan förlossningen. Vill verkligen inte vara sjuk, febrig och hostig under förlossningen! Mardröm om man måste skiljas från barnet också för att inte smitta eller att vi måste vårdas på två olika avdelningar :/ Men nåt positivt är iaf att sjukhuset i vår stan tillåter EN (och samma) anhörig till mig under förlossningen, BB och efterbesöken.

  • Daphodil

    Nån mer som känner sig lite snuvad på slutsträckan av sin graviditet? Mycket ändras snabbt nu och jag hinner inte med. Såg fram emot att börja avsluta på jobbet och sen börja förbereda inför bäbis ankomst, men nu är jag mest bara stressad och förvirrad.

  • HejsanJenny

    Träffade min bm igår och hon förklarande förtvivlat att de får NOLL information från sjukhusen. De nya riktlinjerna i Göteborg är bara en tidsfråga tills de når Stockholm också, menade hon. Hon sa också att man kanske ska börja förbereda sig mentalt på att ens partner inte kommer få vara med alls under förlossningen. Satt och grät och grät inne hos henne en lång stund.

  • Söderlund
    HejsanJenny skrev 2020-03-18 06:45:06 följande:

    Träffade min bm igår och hon förklarande förtvivlat att de får NOLL information från sjukhusen. De nya riktlinjerna i Göteborg är bara en tidsfråga tills de når Stockholm också, menade hon. Hon sa också att man kanske ska börja förbereda sig mentalt på att ens partner inte kommer få vara med alls under förlossningen. Satt och grät och grät inne hos henne en lång stund.


    Fast jag har SÅ svårt att tro att dom kommer att göra så. Var också hos min barnmorska igår och ja, jag vet att läget ser helt annorlunda ut i Göteborg/Stockholm jämfört med uppe i Västerbotten, men hon pratade om hur otroligt viktigt det är att partnern får vara med under förlossningen och att det kommer vara den ABSOLUT sista tänkbara åtgärden som sätts in och ingenting hon kunde tänka sig, det strider liksom mot allt som vill uppnå. Sen BB-tiden efteråt, ja det är en annan sak... Men jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att det inte blir någon konstig ändring. Jag kan inte tänka mig att gå igenom en förlossning utan min man. Det finns inte. Så jag förstår paniken.
  • Daphodil
    HejsanJenny skrev 2020-03-18 06:45:06 följande:

    Träffade min bm igår och hon förklarande förtvivlat att de får NOLL information från sjukhusen. De nya riktlinjerna i Göteborg är bara en tidsfråga tills de når Stockholm också, menade hon. Hon sa också att man kanske ska börja förbereda sig mentalt på att ens partner inte kommer få vara med alls under förlossningen. Satt och grät och grät inne hos henne en lång stund.


    Jag tänker också att det ska mycket till för att en frisk partner ska portas från förlossningen. Det ställer ju ökade krav på barnmorskorna, och det tror jag inte de mäktar med. Vi får försöka hålla modet uppe.
  • SweetCA
    HejsanJenny skrev 2020-03-18 06:45:06 följande:

    Träffade min bm igår och hon förklarande förtvivlat att de får NOLL information från sjukhusen. De nya riktlinjerna i Göteborg är bara en tidsfråga tills de når Stockholm också, menade hon. Hon sa också att man kanske ska börja förbereda sig mentalt på att ens partner inte kommer få vara med alls under förlossningen. Satt och grät och grät inne hos henne en lång stund.


    Fast partnern får vara med på förlossningen, i alla fall på salgrenska 

    BB-avdelningen 2020-03-13

    Förlossningsvården på Sahlgrenska Universitetssjukhuset har nu tagit beslut att endast nyförlöst och nyfödd får vistas på BB-avdelningen. Det betyder att närstående är med på förlossning som vanligt men när nyförlöst och barn går över till BB får partner eller närstående gå hem. 

  • HejsanJenny
    SweetCA skrev 2020-03-18 09:56:30 följande:

    Fast partnern får vara med på förlossningen, i alla fall på salgrenska 

    BB-avdelningen 2020-03-13Förlossningsvården på Sahlgrenska Universitetssjukhuset har nu tagit beslut att endast nyförlöst och nyfödd får vistas på BB-avdelningen. Det betyder att närstående är med på förlossning som vanligt men när nyförlöst och barn går över till BB får partner eller närstående gå hem. 


    Ja det vet jag. :) Skrev bara vad min barnmorska och hennes kollegor pratat om som kan komma att hända.
  • Bettan84

    Hej alla fina mammor

    Var på tillväxtultraljud idag. (Vecka 31 går in i 32 om 2 dagar )

    Han väger 2600 kg och är 44 cm lång , verkar ligga perfekt på tillväxtkurvan.

    Håll ut alla fina mammor för ute och ta hand om er

  • Trostar

    Jag tror inte heller att partner kommer att portas från förlossningen. Här så får partner vara med på förlossning (finns ingen information om BB ännu) om den inte har luftvägssymptom. Jag trodde faktiskt inte att pappan fick stanna på BB efter förlossningen även i "normala" tider så där har jag ingen riktig åsikt.

    Jag försöker tänka positivt. Har BF om 7 veckor och mycket kan hända på den tiden. Såklart att det kan bli sämre också, men förhoppningsvis stoppas den värsta smittspridningen.

    Något trist är att alla KUB-ultraljud har ställts in och alla föräldragrupper. KUB gjorde vi i höstas och jag var inte så sugen på föräldragrupperna, men hade åtminstone velat få möjligheten att gå. 

    Tycker än så länge vården sköter detta bra. Mitt län har inte så många sjukdomsfall ännu, men har dragit i bromsen för ALLA besök som inte är absolut nödvändiga för att minska smittspridningen. De ska också testa alla gravida i vecka 38+0 för Corona om de visar tecken på att luftrörssymptom. Så det känns tryggt att vården tar det på stort allvar så att det förhoppningsvis är ett bättre läge i maj när man ska föda.

    Ska mycket till innan partnern portas från förlossningen för det hade krävts så otroligt mycket mer resurser av vården och barnmorskorna.

  • SweetCA
    HejsanJenny skrev 2020-03-18 10:11:20 följande:
    Ja det vet jag. :) Skrev bara vad min barnmorska och hennes kollegor pratat om som kan komma att hända.
    Aha, då hoppas jag att det inte blir så!!!