• viljaa

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • SweetCA
    Stenbocken93 skrev 2020-06-29 13:39:08 följande:

    Kontrollen är nästa vecka den 8/7! 

    Kul att han tog flaskan, det är guld värt! Efter bara en månad kände jag "hoppas detta halvåret går fort för nu är jag less på att känna mig bunden till barnet konstant med amning som enda matningsmetod". Sen återupptäckte jag amningspumpen som vi använde de första 2 veckorna och nu står en fylld flaska i kylen över tiden. Vi har även introducerat ersättning den senaste veckan då jag var borta lite för länge en dag och sonen behövde två mål. Jag har kunnat vara hemifrån 1-2h och utföra ärenden utan att känna någon oro över att inte vara hemma. Tror även min man får en boost av att kunna hantera bebisen till 100 %  Dock är vi lite oroliga att ersättningen skulle kunna stöka till hans mage ytterligare så vi försöker i första hand enbart använda bröstmjölk. 

    Ni som använder flaska, vilka märken har ni haft störst glädje av? Är det marginell skillnad? Vi har använt oss av flaskor vi fått gratis (Mam Anti-Colic, Philips Avent) och en inköpt Medela Calma som nu bebisen vägrar använda (troligtvis för att min mjölk forsar som niagarafallen vid amning...). Köpte igår en NUK Nature Sense för att kunna jämföra med de andra flaskorna. 


    Pumpar också, har använt de gratis flaskor med och ska nu pröva calma. Men det är för att det går för snabbt för honom att sätta i sig maten.

    När pumpar du? Får ut mest på morgonen men det stör sömnen en del. Blir stressad av att veta att jag ska pumpa. Men samtidigt går det snabbare att få ut 80-90ml. Så himla svårt men så skönt att ha det, även om det inte funkar med lugnet efter.
  • HejsanJenny

    Så himla avis på alla som har så mycket mjölk att de kan pumpa ut hela flaskor. Min flicka kämpade ju med vikten, och när hon vid en månad fortfarande inte att hade kommit upp i sin födelsevikt så var vi inne en vända på sjukhuset då vi kände oss oroliga. Jag har ammat sedan dag ett men det var ju tydligen inte nog så vi fick börja komplettera med ersättning efter varje amning. Självklart är det viktigaste att hon är nöjd och glad och framför allt mätt, vilket vi upplever att hon nu är - hon väger äntligen över fyra kilo! - men jag känner en sådan sorg i mitt mammahjärta för nu har hon vant sig vid att få flaskan med ersättning, hon vet att det kommer efter jag ammat henne. Long gone är dagarna av långa mysiga amningsstunder. Nu hetsar hon igenom amningen och tar endast bröstet en kort kort stund för att sedan nöjt slurpa i sig flaskan. Vilket har lett till att min mjölkproduktion inte alls flödar som den gjorde tidigare. Pumpar jag får jag ut typ 10, max 20 ml. Så himla trist och önskar att det jag har att erbjuda var nog att mätta mitt barn. :(

  • Andreaaaa

    Jag är nyfiken på en grej: Kan ni lägga ner era bebbar en stund på typ en filt eller i soffan/sängen, och så ligger de och är nöjda och kollar typ? I så fall, hur länge?

    Min tjej är nöjd i max 2 min om man lägger ner henne OM hon är pigg och mätt, sedan börjar hon protestera (skrika). Hon är 5,5v nu. I sittern kan hon dock vara nöjd lite längre (hon kan somna själv i den också ibland, men helst ska man vippa henne).

    Min son var likadan, och LÄNGE. Det var först när han kunde börja leka med saker som han accepterade att ligga själv. Han var öht rätt grinig och missnöjd länge, men så hade han himla ont i magen också...och nu oroar jag mig för att det verkar bli detsamma med dottern. :-S

  • Andreaaaa
    HejsanJenny skrev 2020-06-29 20:07:01 följande:

    Så himla avis på alla som har så mycket mjölk att de kan pumpa ut hela flaskor. Min flicka kämpade ju med vikten, och när hon vid en månad fortfarande inte att hade kommit upp i sin födelsevikt så var vi inne en vända på sjukhuset då vi kände oss oroliga. Jag har ammat sedan dag ett men det var ju tydligen inte nog så vi fick börja komplettera med ersättning efter varje amning. Självklart är det viktigaste att hon är nöjd och glad och framför allt mätt, vilket vi upplever att hon nu är - hon väger äntligen över fyra kilo! - men jag känner en sådan sorg i mitt mammahjärta för nu har hon vant sig vid att få flaskan med ersättning, hon vet att det kommer efter jag ammat henne. Long gone är dagarna av långa mysiga amningsstunder. Nu hetsar hon igenom amningen och tar endast bröstet en kort kort stund för att sedan nöjt slurpa i sig flaskan. Vilket har lett till att min mjölkproduktion inte alls flödar som den gjorde tidigare. Pumpar jag får jag ut typ 10, max 20 ml. Så himla trist och önskar att det jag har att erbjuda var nog att mätta mitt barn. :(


    Det är kanske en klen tröst men amningsstunderna är inte nödvändigtvis mysiga bara för att mjölken mättar...Mina barn har båda legat och vridit sig och grimaserat vid bröstet, skriker till och blir ledsna. Går upp fint i vikt men med jätteont i magen. Som jag nämnt förr blev sonen en glad bebis först när jag till slut bytte till ersättning, och det ser ut som att det kan komma att sluta likadant för dottern nu, trots stadig viktökning...

    Som sagt är det kanske en klen tröst, men försök att inte ta åt dig för mycket. Du kanske kan hitta en annan mysig rutin för att kompensera för den närhet som du upplever går förlorad? En daglig stund av babymassage med olja och mysig musik?
  • Söderlund
    Andreaaaa skrev 2020-06-29 21:12:18 följande:

    Det är kanske en klen tröst men amningsstunderna är inte nödvändigtvis mysiga bara för att mjölken mättar...Mina barn har båda legat och vridit sig och grimaserat vid bröstet, skriker till och blir ledsna. Går upp fint i vikt men med jätteont i magen. Som jag nämnt förr blev sonen en glad bebis först när jag till slut bytte till ersättning, och det ser ut som att det kan komma att sluta likadant för dottern nu, trots stadig viktökning...

    Som sagt är det kanske en klen tröst, men försök att inte ta åt dig för mycket. Du kanske kan hitta en annan mysig rutin för att kompensera för den närhet som du upplever går förlorad? En daglig stund av babymassage med olja och mysig musik?


    Åh det låter precis som mina amningsstunder med sonen! Det är inte alltid men ofta på eftermiddagarna och kvällen krånglar det väldigt. Han ligger och sparkar/vevar med armarna, krystar och skriker/blir ledsen, släpper bröstet sen tar tag osv. Han har jätteproblem med magen och vi har misstänkt kolik , även om det har blivit lite bättre nu med mindre gallskrik så har vi ganska besvärligt med amningen. Han ser ut att ta ett bra tag men man hör tydligt att han sväljer luft så jag får göra pauser och rapa honom annars börjar han knösa direkt. Jag får lätt sår på bröstvårtorna och eftersom han släpper taget så ofta far det ut mycket mjölk och ibland suger han så frenetiskt när han blir sådär upprörd att han får världens kallsup och blir såklart ledsen för det... Inte är det lätt att amma inte! Men visst är det mysigt de gånger det inte krånglar och han somnar nöjt vid bröstet..
  • Daphodil

    "Glad" att fler nämner missnöjda tuttsnuttare. Senaste veckan känns det som min kille inte gillar att ammas. Hostar, sätter i halsen, skriker, släpper. Amningen är verkligen inte ett dugg mysig just nu, vi våndas båda två. Jag hoppas det går över.

  • Daphodil
    Andreaaaa skrev 2020-06-29 20:53:44 följande:

    Jag är nyfiken på en grej: Kan ni lägga ner era bebbar en stund på typ en filt eller i soffan/sängen, och så ligger de och är nöjda och kollar typ? I så fall, hur länge?

    Min tjej är nöjd i max 2 min om man lägger ner henne OM hon är pigg och mätt, sedan börjar hon protestera (skrika). Hon är 5,5v nu. I sittern kan hon dock vara nöjd lite längre (hon kan somna själv i den också ibland, men helst ska man vippa henne).

    Min son var likadan, och LÄNGE. Det var först när han kunde börja leka med saker som han accepterade att ligga själv. Han var öht rätt grinig och missnöjd länge, men så hade han himla ont i magen också...och nu oroar jag mig för att det verkar bli detsamma med dottern. :-S


    Nja, oftast inte. Igår överraskade han med att ligga vaken i en stillastående vagn och vara nöjd säkert 30 min, men vanligtvis krävs någon slags stimulans i form av gungning eller mänsklig interaktion.