• Anonym (Våldet)

    Vikigaste jämställdhetsfrågan

    Om ni bara får välja EN.

  • Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan
  • KlantSmurfen
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-17 00:25:23 följande: #326
    pyssel skrev 2019-09-16 07:55:52 följande:

    Medelålders. Så jämställd den kan bli ifråga om respekt, frihet, omsorger, beslut och vardaglig planering och fördelning. Sett till vissa andra mätbara faktorer så är förutsättningarna olika för oss två. Han har fått en mkt allvarlig sjukdom som påverkar bl a försörjning men även på hemmaplan. Dock har han inte ställt om mentalt till vad den tillåter utan att förvärra hans tillstånd. Skulle säga att han är mkt påverkad av normen att inte oja sig och att det ytterligare förstärkts av en mobbande och misshandlade far som är död sedan decennier. Det är mkt som pågår "från andra sidan graven" i människors liv.


    En får beklaga. Du har själv erfarenheter av dåliga föräldrar, om jag inte missminner mig?

    På vilket kan han inte "bara få vara" utifrån sina förutsättningar, och vad var det som fick dig intresserad för honom? (Ber om ursäkt för ev. off topic).
    Jag gissar på detta:
    More Questions About the Inner Critic | Psychology Today
    www.psychologytoday.com/us/blog/stop-caretaking-the-borderline-or-narcissist/201411/more-questions-about-the-inner-critic

  • pyssel
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-17 17:29:22 följande:

    Ja, det sägs att allt fler tjejer/kvinnor gillar dessa män men har inte märkt av det själv. Vad är bättre? Min erfarenhet är att åtminstone tjejer, med hål i själen, oftare söker trygghet och någon som kan "rädda" dem från det elände de varit med om tidigare.


    Bättre att fastna "för" någons sällskap av alla de rätta skälen, än "i" det av alla de dåliga.

    Eller har ännu större tendenser att ta hand om någon trasigare.

    Det är många kvinnor som dras till någon annan än den som tar plats mitt i rummet. Elaka män verkar dock vara jämnt fördelade i hela rummet, är min erfarenhet. Det är alltså inte ett dugg givet att de blyga eller tillbakadragna männen är snällare på något vis än andra.
    Alla hästar hemma
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-17 18:57:41 följande: #340
    Det första stämmer men inte den sista delen.
    vilket/vilka nummer är det som inte stämmer?
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-09-17 19:11:37 följande:

    vilket/vilka nummer är det som inte stämmer?


    Styckena helt på slutet som rör hur man ska hantera eller känna igen personer som göder ens dysfunktionella självbild. Det finns alltså inga toxiska eller triggande personer runt honom som ger näring till den inre rösten. Alltså den yttre faktorn som skulle kunna ge ytterligare svar på varför man inte "bara får vara" . ("Stop Caretaking the Borderline or Narcissist", som är ju det övergripande namnet på artikelserien).
    Alla hästar hemma
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-17 19:30:42 följande: #342
    Styckena helt på slutet som rör hur man ska hantera eller känna igen personer som göder ens dysfunktionella självbild. Det finns alltså inga toxiska eller triggande personer runt honom som ger näring till den inre rösten. Alltså den yttre faktorn som skulle kunna ge ytterligare svar på varför man inte "bara får vara" . ("Stop Caretaking the Borderline or Narcissist", som är ju det övergripande namnet på artikelserien).
     Jag tog första bästa länken som förklarade "inner critic" (istället för att länka klipp), att det där som gör att man inte "bara får vara" skapades under uppväxten och tog för givet att det är underförstått att det inte säger något om någons personlighet, livssituation eller hur de i personens omgivning är.

    Namnet på artikelserien är inte relevant men det är omöjligt att undvika ämnet om man ska ge exempel på hur den inre rösten blir skapad av en narcissistisk förälder.


  • KlantSmurfen

    Detta kan också påverka


    Avoidant Attachment: Understanding Insecure Avoidant Attachment

    Children identified as having an avoidant attachment with a parent tend to disconnect from their bodily needs. Some of these children learn to rely heavily on self-soothing, self-nurturing behaviors. They develop a pseudo-independent orientation to life and maintain the illusion that they can take complete care of themselves. As a result, they have little desire or motivation to seek out other people for help or support.

    www.psychalive.org/anxious-avoidant-attachment/
  • Anonym (Men alltså)
    Missermajser skrev 2019-09-17 17:55:45 följande:

    Lika lön för lika arbete oavsett vem eller vad hen är!

    Alla ska få skörda efter hur de sår oavsett om de är män, kvinnor, högutbildade eller lågutbildade, etnicitet, klass.


    Utbildning påverkar allt, missat det?
  • Anonym (Men alltså)
    Anonym (Man) skrev 2019-09-17 18:19:33 följande:

    Ja jag tror nog att män föredrar män eftersom man vill ha någon som man vet passar in. Det är viktigt att ha människor dom passar in eller inte är obekväma på ett företag. Man vill inte ha in någon som riskerar att skjuta det mesta i sank. Kvinnor är mästare på att förstöra en bra företagsanda.

    Jag tycker att vill ett företag bara anställa enbart av ett kön så är det helt upp till företaget. Om jag nu har ett företag och bara skulle vilja anställa kvinnor så skulle jag bli asförbannad om staten ska tvinga mig att anställa män bara för att liksom.


    Ja, det är en stor utmaning det där - hur man inför jämställdhet utan att tömma på friheten och att det känns som att det sker "uppifrån".
Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan