• Anonym (Hemmafru)

    Min man kräver att jag arbetar!

    Jag är hemmafru, och har varit i ca 10 år. Min man och jag har varit gifta i ca 11 år, och kommit överens om att jag ska vara hemmafru. Vi har 3 barn ihop i åldrarna 6, 3 år och en liten på 3,5 månad. Allt bra så långt och trots att jag är hemma har vi gott ställt, bor stort och har det bra. Men nu helt plötsligt tycker min man att jag ska börja arbeta efter att minsta skolats in på förskolan vid ca 1,5 års ålder. Jag känner att jag trivs med det livet vi har. Men hans motivering är att han vill ha mer tid med barnen och kunna vara hemma mer. Jag förstår inte varför han tycker det är så viktigt nu. Hur skulle ni gjort i min sits? Är så ledsen att min man vill ändra en så bra livsstil..

  • Svar på tråden Min man kräver att jag arbetar!
  • nihka
    Anonym (Lfldldld) skrev 2019-10-11 21:45:21 följande:
    Ni förstod mig nog fel. Fattar du väl själv
    Om du menar något annat än det du skriver, skriv så istället.

    Svårt att veta om du tänker fel eller skriver fel, inget man alls fattar om man inte känner dig väl eller har telepatiska förmågor.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Lfldldld) skrev 2019-10-10 15:19:30 följande:
    Vadå kan ni inte byta, Så du jobbar och han är hemma ett tag med? Varför ska bara du ha det så? Snacka om att du är lat. Och taskig mot din kille med för den delen. Om du inte har nåt hinder som gör att du inte kan jobba får du väl göra det dom alla andra.
    Ditt första inlägg: "Snacka om att du är lat."
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Lfldldld) skrev 2019-10-10 15:19:30 följande:
    Vadå kan ni inte byta, Så du jobbar och han är hemma ett tag med? Varför ska bara du ha det så? Snacka om att du är lat. Och taskig mot din kille med för den delen. Om du inte har nåt hinder som gör att du inte kan jobba får du väl göra det dom alla andra.
    Ditt första inlägg: "Snacka om att du är lat."
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Lfldldld) skrev 2019-10-11 21:49:07 följande:
    Har inte sagt hon är lat men jag tycker det är fel att klaga om han ändrar åsikt och vill hon också jobbar. Är hon inte sjuk eller något eller inte klarar av det av någon annan anledning så okej. Men det verkar ju bara vara att hon inte vill. Det har jag nog sagt 100ggr i denna tråden nu. Det är det enda jag irriterar mig på. Tycker man inte likadant som mig så okej men det är min åsikt och jag orkar inte ens förklara mig mer gånger nu och varflr ska du sitta och säga till mig att jag har fel? Alla tycker olika.
    Har du visst! I ditt första inlägg: "Snacka om att du är lat."

    Hur kan man säga något sådant till en människa man aldrig har träffat och som man inte har en aning om vad den gör om dagarna? Tänk om man skulle ifrågasätta alla som lönearbetar på samma sätt: jag vet inte vad du gör och drar därför slutsatsen att du är lat.

    DET tycker jag är störande. Det är ingen åsikt utan det är en fördom.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Lfldldld) skrev 2019-10-11 21:49:58 följande:

    Blir faktiskt riktigt ledsen. Så du vet det. Min åsikt bara klankas ned på. Inte så kul på ett forum. Alla har väl rätt att säga vad man tycker. Men tydligen inte. Det är som vanligt på detta forumet.


    Bra! Då vet du hur TS förmodligen kände sig när du kallade henne för lat.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Calle)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-11 19:33:55 följande:

    Nej man behöver inte arbeta alls om man har ekonomi för det. Men att gnälla när ens man tycker att hon ska hjälpa till det är bara löjligt. Och det är skitlöjligt med alla som försöker få det till att det är ett arbete att vara hemmafru för isådana fall dubbelarbetar alla andra människor.


    Jag vände mig emot ditt "kanske det var ett heltidsarbete i början av 1900-talet, men inte längre". Det är ett påstående för sig och har inget med ts situation att göra. Självklart är det ett arbete att vara hemmafru(men inte att vara hollywoodfru). Att säga annat är att trampa på mamma- och mormorsgenerationen. Det är också mycket föraktfullt och kvinnohatande att så till den milda grad förringa det klassiskt kvinnliga.

    En arbetande människa dubbelarbetar och ska dessutom ofta hinna med mycket på väldigt lite tid. Väldigt ofta stressas det och allt som önskas hinns inte med. För att inte tala om hur barnen från låg ålder också sätts i arbete - för dagens förskolemiljöer är att jämföra med ett arbete. Den stora skillnaden mellan en dubbelarbetande yrkesarbetande och en hemmafru är att den yrkesarbetande inte har ansvar för sina barn under en stor del av dagen. Och barnen ser ofta sina pedagoger mer än sina föräldrar.

    Jag skulle däremot inte säga att jag dubbelarbetar. Jag har mitt arbete och vissa grejer i hemmet som är mina. Övrig tid är jag ledig och är helt tillgänglig för min fru och våra barn. En vanlig vardag är jag kommer hem finns 4-7 timmar för tid enbart med barn och fru. Maten står på bordet, vanligen är allt gjort och barnen är inte utmattade och griniga efter en lång dag på förskola.
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-11 20:37:35 följande:

    Det är inte så mycket jobb med att ha barn hemma. Dom är väl inte galna och klättrar på vägarna. Hon får väl uppfostra dom. Hon får väl isådana fall vara dagmamma och ha 11 ungar till då är det ett jobb.


    Det är hyfsat mycket jobb. Göra frukost, städa undan. Göra lunch, städa undan. Borsta tänder och klä på. Byta blöjor. Mellanmål. Leksaker och annat som dras fram av barnen. De vanliga hushållssysslorna som tvätt och städ. OCH se till att barnen kommer ut, spela spel odyl med dom etc, för barnen ska väl inte bara förvaras hemma? Man ska väl ta hand om dom också och se till att de får den utveckling och stimulans de behöver? En dag går rätt fort på det sättet....
  • korngryn
    Anonym (Calle) skrev 2019-10-12 04:46:19 följande:

    Jag vände mig emot ditt "kanske det var ett heltidsarbete i början av 1900-talet, men inte längre". Det är ett påstående för sig och har inget med ts situation att göra. Självklart är det ett arbete att vara hemmafru(men inte att vara hollywoodfru). Att säga annat är att trampa på mamma- och mormorsgenerationen. Det är också mycket föraktfullt och kvinnohatande att så till den milda grad förringa det klassiskt kvinnliga.

    En arbetande människa dubbelarbetar och ska dessutom ofta hinna med mycket på väldigt lite tid. Väldigt ofta stressas det och allt som önskas hinns inte med. För att inte tala om hur barnen från låg ålder också sätts i arbete - för dagens förskolemiljöer är att jämföra med ett arbete. Den stora skillnaden mellan en dubbelarbetande yrkesarbetande och en hemmafru är att den yrkesarbetande inte har ansvar för sina barn under en stor del av dagen. Och barnen ser ofta sina pedagoger mer än sina föräldrar.

    Jag skulle däremot inte säga att jag dubbelarbetar. Jag har mitt arbete och vissa grejer i hemmet som är mina. Övrig tid är jag ledig och är helt tillgänglig för min fru och våra barn. En vanlig vardag är jag kommer hem finns 4-7 timmar för tid enbart med barn och fru. Maten står på bordet, vanligen är allt gjort och barnen är inte utmattade och griniga efter en lång dag på förskola.


    Fast grejen är ju att det ÄR INTE klassiskt kvinnligt att bara gå hemma! Om du ska jämföra ts med hennes mormor så ser du hur skev jämförelsen blir. Behöver ts handmjölka kor? Kärna smöret själv? Handtvätta blöjorna? Spinna garnet och sticka alla tröjor själv? Bruka åkermarken? Hämta vatten i tunga hinkar ur brunnen? Hugga och bära veden? Tvätta på bryggan i ån? Göra dagsverken på herrgården? Utfordra kor, gris och höns?

    Anledningen till att _lantbrukarkvinnor_ var hemma förr var ju för att det verkligen behövdes. 24 timmar räckte inte på långa vägar för allt arbete som behövde göras. Därför fanns ofta 1-2 pigor också. OCH -inte att förglömma- mannen var också hemma.

    Detta gäller alltså på landet. I stan var det _långa_ dagar i olika fabriker. Att påstå att mormorsgenerationen hade det ungefär som ts är väl däremot väldigt kvinnoföraktande.

    Slutligen: att du inte gör något hushållsarbete på kvällen säger en del om dig, men de innebär ju inte att det inte finns arbete som måste göras! Hushållsarbete är nämligen Sisyfosarbete (det hade du känt till om du hade prövat). Att plocka undan och diska efter middagen (bara ett exempel) kan ju inte göras under dagen. Hårtvätt och tandborstning på barnen är t ex ingen bra ide att göra förrän det är dags att lägga sig. Glödlampor som slocknar måste bytas även på kvällen. Tvätt måste läggas i tvättkorgen när man byter till pyjamas osv. För att inte tala om nattjouren för barn som ska ammad, tröstas, kissa osv - tänker du att din fru har klarat av även den under dagen (får nämligen en känsla av att du inte gör något där heller)?
  • Anonym (Calle)
    korngryn skrev 2019-10-12 08:25:15 följande:

    Fast grejen är ju att det ÄR INTE klassiskt kvinnligt att bara gå hemma! Om du ska jämföra ts med hennes mormor så ser du hur skev jämförelsen blir. Behöver ts handmjölka kor? Kärna smöret själv? Handtvätta blöjorna? Spinna garnet och sticka alla tröjor själv? Bruka åkermarken? Hämta vatten i tunga hinkar ur brunnen? Hugga och bära veden? Tvätta på bryggan i ån? Göra dagsverken på herrgården? Utfordra kor, gris och höns?

    Anledningen till att _lantbrukarkvinnor_ var hemma förr var ju för att det verkligen behövdes. 24 timmar räckte inte på långa vägar för allt arbete som behövde göras. Därför fanns ofta 1-2 pigor också. OCH -inte att förglömma- mannen var också hemma.

    Detta gäller alltså på landet. I stan var det _långa_ dagar i olika fabriker. Att påstå att mormorsgenerationen hade det ungefär som ts är väl däremot väldigt kvinnoföraktande.

    Slutligen: att du inte gör något hushållsarbete på kvällen säger en del om dig, men de innebär ju inte att det inte finns arbete som måste göras! Hushållsarbete är nämligen Sisyfosarbete (det hade du känt till om du hade prövat). Att plocka undan och diska efter middagen (bara ett exempel) kan ju inte göras under dagen. Hårtvätt och tandborstning på barnen är t ex ingen bra ide att göra förrän det är dags att lägga sig. Glödlampor som slocknar måste bytas även på kvällen. Tvätt måste läggas i tvättkorgen när man byter till pyjamas osv. För att inte tala om nattjouren för barn som ska ammad, tröstas, kissa osv - tänker du att din fru har klarat av även den under dagen (får nämligen en känsla av att du inte gör något där heller)?


    Med klassiskt kvinnligt menar jag vd en hemmafru gör. Dvs barnavård och hushållsskötsel. Att se ner på detta och se det som ingenting värt

    är rent kvinnoförakt. Oftast frn kvinnor som kallar sig feminister...

    Arbetet i ett hem ser idag annorlunda ut ja,men rollen är den samma som på mormors tid. Dessa mormödrar som vi älskar och som har varit med och byggt upp Sverige. De förtjänar all respekt och det gör också dagens hemmafruar som gör ett svårare val när de väljer att vara hemma.

    Att jag generellt inte gör något hushållsarbete på kvällen, vad säger det om mig? Att jag har en duktig fru som redan fått undan allt. Att vi hellre umgås. Att jag har mina uppgifter och hon har sina. Att jag har mitt jobb och hon sitt.

    Varför tror du att jag inte prövat att utföra hushållsarbete? Jag har bitt själv och hade ingen hemhjälp. Och vem tror du sköter markservicen när frun är sjuk? Diska undan innan maten går i ett nafs, vi har ju diskmaskin. Att sedan car och en sköljer av sin tallrik och ställer i diskhon/diskmaskinen tar tio sekunder. Torka av bordet tar cirka lika kort tid. Sedan en fri kväll för samvaro! Läggning av barn är ingen syssla, våra barn är inget hushållsarbete. Att lägga dem är att umgås både med dem och varandra. Och dina glödlampor måste gå ofta om du känner att det är ett relevant exempel... Du kan få hur många känslor du vill, att du ser umgänge och skötsel av barn som en syssla får stå för dig....
  • nihka
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-11 18:16:28 följande:

    Lustigt vad många som jämför att vara hemmafru med att arbeta. Ni vet väl att det är 2019 och utvecklingen har gått framåt. Kanske det var ett heltidsarbete i början av 1900 talet men nu är det inte det.


    I början av 1900-talet hade "hemmafrun" 8-12 barn som inte skulle skjutsas på aktiviteter utan som passade sina småsyskon och jobbade i hemmet och på torpet/gården och sedan tog hand om sina sjuka och åldrade föräldrar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Min man kräver att jag arbetar!