• Anonym (Inte lat!)

    Arbetslivet passar inte mig

    Hej!


    Jag hittade en gammal tråd av en som inte känner att hen kunde/ville/orkade arbeta. Att hen provat olika arbeten och olika anställningsformer, olika tider på dygnet etc. Men inte funnit sin plats utan hatar att arbeta.


    Jag känner lite likadant. Jag är inte gjord för detta samhälle och denna arbetskultur som skapats. Hela jag känner att detta är fel och jag mår dåligt av det. Jag trivs allra bäst hemma och mår bäst där. Jag är ingen ensamvarg utan är snarare ganska social, däremot trivs jag med att vara själv också. Jag mår på riktigt dåligt av att arbeta och det krävs så otroligt mycket energi av mig att göra det och när jag gör det så orkar jag ingenting annat och behöver mycket återhämtning, vilket betyder att all kraft och energi läggs på jobb och sedan finns ingenting kvar av mig..


    Det handlar inte om att jag är lat. Tvärtom! Jag vill så himla mycket men klarar det inte. Min dröm är att vara hemmafru och hemma med barn (en viktigare "uppgift" kan jag inte tänka mig), och att starta eget någon gång, vara min egen chef. Det ställs så orimligt höga och konstiga krav i dag och jag upplever att få vara människa är ingenting som räknas, knappt ens i andra hand.


    Man förväntas att ställa upp när och hur som helst och man ses bara som en produkt och inget annat, och gör man inte det möts man med kalla handen. Hela tiden krav på att leverera men det finns inget motsvarande krav på att chefen/arbetsplatsen ska leverera, det är väl jävligt märkligt?. Jag klarar inte det här och känner samtidigt en stor jävla stress och press ändå eftersom jag behöver pengar.


    Hur svårt är det egentligen för vad som verkar vara majoriteten av detta (hjärntvättade) samhälle att förstå att vi fungerar olika och har olika behov? Att alla inte är gjorda för detta klimatet. Ni som känner likadant, hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Arbetslivet passar inte mig
  • sextiotalist
    Bjoer skrev 2019-11-07 14:44:57 följande:

    Absolut, men då har du ju den pressen och ansvaret istället/också. Att utveckla strategier som gör att du klarar av vardagen och inte går in i väggen. Jag menar, läs det högt för dig själv. Man måste idag utveckla strategier för att begränsa antalet beslut man gör för att inte drabbas av mental ohälsa. Det betyder också att du nu har ett ansvar för din egen mentala hälsa och mår du dåligt, tja, då är det ditt fel som hade fel strategier.

    Kolla gärna det TED Talk jag länkade till. Det tar upp en del av det här."... ett medvetet val", ja. Ännu ett val. Valet att inte välja. Och vilka val kan jag låta bli att välja i? Vilka är så viktigt att jag måste informera mig? Bara för att kunna ta det beslutet måste jag informera mig.

    Man kan ju också helt enkelt skita i det. Men det finns en press från samhället idag att man ska vara informerad, bildad och medveten. Dessutom, om alla sket i det så skulle de kriser vi har med planeten idag, och det är många, vara långt mycket värre.

    Kontentan är att samhället idag lägger en mycket större belastning på gemene man än det gjorde för hundra år sedan. Inte i form av fysiskt arbete, men mentalt. Detta är en delorsak till att folk bränner ut sig.


    Oj, har man inte problem så skapar man problem.
  • Anonym (Mm)
    Bjoer skrev 2019-11-07 14:44:57 följande:

    Kolla gärna det TED Talk jag länkade till. Det tar upp en del av det här."... ett medvetet val", ja. Ännu ett val. Valet att inte välja. Och vilka val kan jag låta bli att välja i? Vilka är så viktigt att jag måste informera mig? Bara för att kunna ta det beslutet måste jag informera mig.

    Man kan ju också helt enkelt skita i det. Men det finns en press från samhället idag att man ska vara informerad, bildad och medveten. Dessutom, om alla sket i det så skulle de kriser vi har med planeten idag, och det är många, vara långt mycket värre.

    Kontentan är att samhället idag lägger en mycket större belastning på gemene man än det gjorde för hundra år sedan. Inte i form av fysiskt arbete, men mentalt. Detta är en delorsak till att folk bränner ut sig.


  • Siden
    Bjoer skrev 2019-11-07 14:44:57 följande:

    Absolut, men då har du ju den pressen och ansvaret istället/också. Att utveckla strategier som gör att du klarar av vardagen och inte går in i väggen. Jag menar, läs det högt för dig själv. Man måste idag utveckla strategier för att begränsa antalet beslut man gör för att inte drabbas av mental ohälsa. Det betyder också att du nu har ett ansvar för din egen mentala hälsa och mår du dåligt, tja, då är det ditt fel som hade fel strategier.

    Kolla gärna det TED Talk jag länkade till. Det tar upp en del av det här."... ett medvetet val", ja. Ännu ett val. Valet att inte välja. Och vilka val kan jag låta bli att välja i? Vilka är så viktigt att jag måste informera mig? Bara för att kunna ta det beslutet måste jag informera mig.

    Man kan ju också helt enkelt skita i det. Men det finns en press från samhället idag att man ska vara informerad, bildad och medveten. Dessutom, om alla sket i det så skulle de kriser vi har med planeten idag, och det är många, vara långt mycket värre.

    Kontentan är att samhället idag lägger en mycket större belastning på gemene man än det gjorde för hundra år sedan. Inte i form av fysiskt arbete, men mentalt. Detta är en delorsak till att folk bränner ut sig.


    Det är inget nytt fenomen, Thoreau sa att människan riskerar att bli sina verktygs verktyg redan på artonhundratalet. Man måste ta ansvar själv över sitt liv.
  • Bjoer
    Anonym (Ann) skrev 2019-11-07 14:52:03 följande:
    Om man medvetet ställer sig lite vid sidan om och downshiftar, så förbrukar man per automatik mindre än någon som springer i ekorrhjulet.

    Man behöver ju inte en massa prylar, man behöver ju inte följa normen i allt. Och bryr du dig så mycket om klimatet, då faller ju många val bort för dig per automatik.

    Så ta av dig offerkoftan och ta kommandot över ditt eget liv.
    Jag har ingen offerkofta på mig. Jag påtalar bara en skillnad mellan dagens samhälle och tidigare. Dagens samhälle är mindre fysiskt krävande och mer mentalt krävande. Det leder till att färre får förslitningsskador men fler som blir utbrända, fler som drabbas av depressioner och andra mentala problem. Att säga till dessa att "ta av sig offerkoftan och ta kommandot över sitt liv" hjälper liksom inte.
  • Bjoer
    Siden skrev 2019-11-07 15:12:13 följande:
    Det är inget nytt fenomen, Thoreau sa att människan riskerar att bli sina verktygs verktyg redan på artonhundratalet. Man måste ta ansvar själv över sitt liv.
    Absolut. Livet på 1800-talet var nog mer komplicerat än hundra år tidigare, eller femhundra år tidigare.
  • Anonym (Ann)
    Bjoer skrev 2019-11-07 15:12:15 följande:
    Jag har ingen offerkofta på mig. Jag påtalar bara en skillnad mellan dagens samhälle och tidigare. Dagens samhälle är mindre fysiskt krävande och mer mentalt krävande. Det leder till att färre får förslitningsskador men fler som blir utbrända, fler som drabbas av depressioner och andra mentala problem. Att säga till dessa att "ta av sig offerkoftan och ta kommandot över sitt liv" hjälper liksom inte.
    Vad hjälper då?

    Hur hjälper man människor som är utbrända om de inte vill hjälpa sig själv? Om man är utbränd, så är något fel, ofta är det en kombination av arbetsliv och privatliv. Då måste man ändra på något, man kan inte fortsätta som vanligt.  Men väldigt många är inte intresserade av att ändra på något. De vill inte gå ner i arbetstid för då tjänar de för lite, men de har råd att vara sjukskrivna...
  • Anonym (f)
    Kjell2 skrev 2019-11-07 14:35:15 följande:
    Så ditt liv är helt fixerat och utstakat för lång tid framåt? Du kan inte påverka jobb, bostadsort, partner mm? Skulle du kunna släppa allt och åka till Australien för att skörda frukt?

    Jag tror det finns många som inte trivs med sin livssituation men inte är beredda att ge upp saker, offra något för att få en bättre situation, ändra levnadsmönster, chansa. Om du tillhör den gruppen kan jag inte svara på. Det finns en liten grupp som sitter mer eller mindre fast, ofta beror det på sjukdom eller liknande.
    Partner har jag inte. Fungerar heller inte så bra i relationer och är glad att jag tog mig ur min förra relation.

    Jag har ju studerat rätt länge och är inriktad på ett område där jobben finns mest runt större städer, samtidigt som det är vad jag vill göra. Självklart var det ett val, men det är också begränsat vad jag verkligen KAN göra.

    Jag har rest en hel del, men ser inte hur det skulle betala ett års studier som jag behöver klara om jag åkte till australien med två barn och skördade frukt.
  • Bjoer
    Anonym (Ann) skrev 2019-11-07 15:29:06 följande:
    Vad hjälper då?

    Hur hjälper man människor som är utbrända om de inte vill hjälpa sig själv? Om man är utbränd, så är något fel, ofta är det en kombination av arbetsliv och privatliv. Då måste man ändra på något, man kan inte fortsätta som vanligt.  Men väldigt många är inte intresserade av att ändra på något. De vill inte gå ner i arbetstid för då tjänar de för lite, men de har råd att vara sjukskrivna...
    Det här är iofs. ett helt annat ämne, men det handlar inte om att de inte vill hjälpa sig själva, det handlar om att det inte bara är att ta kommandot över sitt liv.

    Men som sagt, det är off topic. Min poäng var att belysa att det inte handlar om att ens SYN på livet är problematisk, som något skrev tidigare, utan att det finns reella faktorer bakom som påverkar ens utmattning.
  • Anonym (Bea)
    Bjoer skrev 2019-11-07 14:19:22 följande:
    Fast svaret var riktat så som om jag pratade om informationssamhället. Det gjorde jag inte.

    Det jag pratade om var alltså inte mobiler, serier och annat digitalt. Utan vardagliga beslut.

    - Jag behöver olivolja, det finns 10 olika märken och varianter. Vilka är miljövänliga? Vilka har bra arbetsvilkor för sina bönder? Var kommer den ifrån? Använder de återanvänt glas i flaskan?

    - Vilka fonder ska jag spara i? Vilka går bra, vilka går dåligt? Vilka är etiska? Behöver jag kolla upp alla företag?

    - Jag behöver kläder. Använder den här kedjan barnarbete? Är färgningen är kläderna miljövänlig? Hur hanterar de sina utsläpp?

    - Jag behöver sätta mitt barn i en skola/på dagis. Har de utbildad personal? Rätt pedagogik? Använder de vetenskapligt bekräftade metoder?

    - Jag behöver ett par nya hörlurar. Vilka är bäst? Har de bra bas? Är de prisvärda? Klarar de trådlös uppkoppling? Går de sönder ofta?

    - Jag är stressad och behöver koppla av. Vilken metod fungerar? Meditation? Mindfullness? Kampsport? Är klubben bra, ansvarsfull?

    - Jag vill ge något till välgörenhet. Är organisationen bra? Hur mycket pengar går till de behövande och hur mycket går till organisationen i sig? Använder de olagliga metoder för sina protester (om de har några)? Är deras metoder effektiva?

    Etc. etc. etc. Det här är bara några exempel på vardagliga beslut. Sen finns det massor med annat som man "bör" vara informerad om. Livet idag är helt enkelt mycket mer komplicerat och har högre kvar på att invånarna är informerade. Att man dessutom spammas med reklam och desinformation vart man än går, så man måste sålla mellan det som är äkta och det som är falskt, källgranska och vara kritisk i allt gör inte saken lättare.

    Kolla gärna på "The Paradox of Choice", ett 19 minuter långt TED Talk av Barr Schwarz som ligger lite på ämnet.

    https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice?language=en

    Det här tycker jag stjäl väldigt mycket energi från livet. Jag shoppar inte särskilt mycket  och vi har nog en rätt sparsam livsstil, men man måste ju ändå ha koll på räntor, försäkringar, avgifter, sparande, investeringar, pension, plus alla tider hos läkare, tandläkare, bilbesiktning och allt annat. För att inte prata om allt som går sönder eller måste underhållas i en bostad. Fler saker att researcha och hålla reda på. Det tar mycket energi och ger inte särskilt mycket.

  • Anonym (Ann)
    Bjoer skrev 2019-11-07 15:38:29 följande:
    Det här är iofs. ett helt annat ämne, men det handlar inte om att de inte vill hjälpa sig själva, det handlar om att det inte bara är att ta kommandot över sitt liv.

    Men som sagt, det är off topic. Min poäng var att belysa att det inte handlar om att ens SYN på livet är problematisk, som något skrev tidigare, utan att det finns reella faktorer bakom som påverkar ens utmattning.
    Jag tror det är både och. Vissa utbrända har reella problem, men många andra har en konstig syn på livet. Jag har jobbat i många år och stött på många olika typer av människor. Och många människor kan faktiskt ganska enkelt ändra sina liv, om de hade velat. Men de lever hellre kvar i ett stressat liv och gnäller än gör förändringar.
Svar på tråden Arbetslivet passar inte mig