• Anonym (Inte lat!)

    Arbetslivet passar inte mig

    Hej!


    Jag hittade en gammal tråd av en som inte känner att hen kunde/ville/orkade arbeta. Att hen provat olika arbeten och olika anställningsformer, olika tider på dygnet etc. Men inte funnit sin plats utan hatar att arbeta.


    Jag känner lite likadant. Jag är inte gjord för detta samhälle och denna arbetskultur som skapats. Hela jag känner att detta är fel och jag mår dåligt av det. Jag trivs allra bäst hemma och mår bäst där. Jag är ingen ensamvarg utan är snarare ganska social, däremot trivs jag med att vara själv också. Jag mår på riktigt dåligt av att arbeta och det krävs så otroligt mycket energi av mig att göra det och när jag gör det så orkar jag ingenting annat och behöver mycket återhämtning, vilket betyder att all kraft och energi läggs på jobb och sedan finns ingenting kvar av mig..


    Det handlar inte om att jag är lat. Tvärtom! Jag vill så himla mycket men klarar det inte. Min dröm är att vara hemmafru och hemma med barn (en viktigare "uppgift" kan jag inte tänka mig), och att starta eget någon gång, vara min egen chef. Det ställs så orimligt höga och konstiga krav i dag och jag upplever att få vara människa är ingenting som räknas, knappt ens i andra hand.


    Man förväntas att ställa upp när och hur som helst och man ses bara som en produkt och inget annat, och gör man inte det möts man med kalla handen. Hela tiden krav på att leverera men det finns inget motsvarande krav på att chefen/arbetsplatsen ska leverera, det är väl jävligt märkligt?. Jag klarar inte det här och känner samtidigt en stor jävla stress och press ändå eftersom jag behöver pengar.


    Hur svårt är det egentligen för vad som verkar vara majoriteten av detta (hjärntvättade) samhälle att förstå att vi fungerar olika och har olika behov? Att alla inte är gjorda för detta klimatet. Ni som känner likadant, hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Arbetslivet passar inte mig
  • VackraFlicka
    Anonym (arbetsskygg av en anledning) skrev 2019-11-06 13:29:28 följande:

    Vet ju att antibidragsklubben kommer att dra igång i denna tråden med sitt fula tryne och sina korsförhör. Orkar inte diskutera med såna människor längre eftersom de har noll empati för människor som inte är som dem eller klarar samhällshjulets alla krav.


    Alltså, antibidragsklubben... Kan inte hålla tyst här.

    Klart människor som inte passar in i arbetslivet måste få hitta andra vägar i livet. MEN, jag som arbetar hårt, och levererar en hel del skatt, vill inte att de pengarna ska försörja de som inte vill arbeta. Gravt handikappade och sjuka, sjukvård, skola, polis o försvar, jajamen, dit betalar jag gärna skatt. Men inte till de som inte vill bidra till samhället. 

    Men som sagt, hitta egna vägar i livet uppmuntrar jag, men förvänta er inte att samhället ska försörja er. Flytta ut i ett tält i skogen och lev av naturen, kör hårt!
    Det är inte jag som är omogen, det är du som är en bajskorv!
  • Bjoer
    hammarhajen skrev 2019-11-08 05:33:46 följande:
    Men alla de beslut du skriver om har ju med privatlivet att göra. TS klagar på att arbetslivet. 

    Jag kan hålla med om att det är många val och mycket information som snurrar i samhället, men man måste kunna skilja på det hela - att det är jobbigt att välja olivolja är inte chefens fel, att det är jobbigt att välja förskola betyder inte att "arbetsmarknaden inte är anpassad efter riktiga människor".
    Visst och hur många beslut du behöver ta under arbetsdagen beror helt på vilket arbete du har. De flesta arbeten idag är mycket mer beslutsbaserade än tidigare. Allt eftersom den industriella revolutionen har ersatt fysiskt arbete så har andra arbetsuppgifter tagit över. Väldigt få sysslar med jordbruk idag jämfört med tidigare, t.ex. (1800-talets början var det ca. 50% av befolkningen. Idag är det 3%.)

    Men oavsett så var min huvudsakliga poäng när jag svarade på ditt inlägg första gången att jag anser att det inte har speciellt mycket med vilken syn man har på vad som är normalt att göra, utan att det är en faktisk skillnad i det mentala arbete man måste göra för att ta sig igenom vardagen idag.
  • Elin P

    Det är väl inget tvång alls på att jobba heltid eller att båda i ett förhållande ska jobba. Man kan ju välja att leva väldigt enkelt t.ex. bo mindre/flytta ut på landet och avstå bekvämlighet/prylar för att kunna jobba så lite som möjligt. Det är ju absolut ett val som var och en gör. Bara för att dina bekanta jobbar heltid TS så är det ingen som tvingar dig att göra samma. Däremot får man ju väldigt lite pengar om man inte jobbar eller jobbar väldigt lite, och det är ju helt rätt. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Väljer man att vara hemmaförälder är det ju också upp till var och en. Men det kan ju vara bra att tänka på hur man klarar sig vid en ev. separation. Inte OK att behöva gå till soc då för att man inte tänkt innan.

  • Anonym (Anita)

    Medborgarlön !..så får var individ göra det den klarar av vad gäller sysselsättning.. 

  • Bjoer
    Anonym (Anita) skrev 2019-11-08 10:38:15 följande:

    Medborgarlön !..så får var individ göra det den klarar av vad gäller sysselsättning.. 


    Medborgarlön kommer vara ett krav för att vi inte ska få extrem ekonomisk segregation inom en relativt kort framtid (säg, 50 år eller så).


    ">

  • Anonym (dream on)

    Intressant att beskriva en ökad andel hemmaföräldrar som en mer "hållbar framtid". Vem ska försörja alla dessa hemmaföräldrar? 

    Folk får göra vad de vill men inte förvänta sig att bli försörjda av samhället för att "arbete inte passar dom". Tror de inte att vi andra är trötta när vi kommer hem? Tror de inte att vi egentligen hellre skulle drälla runt hemma i större utsträckning? 

  • Anonym (Y)
    Anonym (Anita) skrev 2019-11-08 10:38:15 följande:

    Medborgarlön !..så får var individ göra det den klarar av vad gäller sysselsättning.. 


    Varifrån tar man pengarna till medborgarlön om det blir frivilligt att arbeta och individen bestämmer vad de klarar av när det gäller sysselsättning ?
  • Bjoer
    Anonym (Y) skrev 2019-11-08 11:07:39 följande:
    Varifrån tar man pengarna till medborgarlön om det blir frivilligt att arbeta och individen bestämmer vad de klarar av när det gäller sysselsättning ?
    Automatisering.
  • Anonym (Anita)
    Anonym (Y) skrev 2019-11-08 11:07:39 följande:

    Varifrån tar man pengarna till medborgarlön om det blir frivilligt att arbeta och individen bestämmer vad de klarar av när det gäller sysselsättning ?


    Helt frilligt bör det ju inte vara, anpassat efter individen mer än vad samhall är i dag..medborgarlönerna bör ju förstås var högre för de som presterar mer, men de som presterar lite ska inte stå helt utan lön..vart pengarna ska tas ifrån är en oviktig fråga vad gäller medborgarlöner..
  • Anonym (Generation)

    Hade varit lite roligt om en omröstning hade gjorts.
    Vilket årtal är dessa personer som inte klarar/orkar med ett jobba?
    Ganska säker på vilken årtionde men vore kul att få det bekräftat.

Svar på tråden Arbetslivet passar inte mig