• Anonym (om kvinnan får välja)

    Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

    Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

    Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

    Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

    Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

    Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

    Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

    Vad tror ni?

    Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

  • Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • KlantSmurfen
    Anonym (Eli) skrev 2019-11-25 10:43:32 följande: #67

    Det är ju bara kolla på hur det ser ut i samhället. Jag tror att i princip alla tjejer kan När Som Helst få sex, bara dom har tillräckligt låga krav. För killar är det Verkligen inte så. Dom är överrepresenterad på typ alla dejting appar, krogar osv. Utbudet på kuk är ju enormt mycket större än utbudet på fitta. Hur kan någon ens tvivla på att det är så?


    Och jag menar, jag har relativt hög drift själv för att vara kvinna, men jag tror ju inte för den sakens skull att det skulle vara relativt jämnt mellan könen - för det är det inte.


    "Jag tror att i princip alla tjejer kan När Som Helst få sex, bara dom har tillräckligt låga krav."
    Det är så sura oskulder brukar resonera men de kan också få ligga om de har tillräckligt låga krav men eftersom de har en tendens att överskatta sig själva ganska kraftigt så har de nog ganska höga krav själva och skulle inte vilja ligga med någon som är på deras egna nivå.
    Anonym (Eli) skrev 2019-11-24 20:02:17 följande: #20

    Jag tror att det handlar om något så enkelt som obegränsad tillgång på kuk. Det finns var som helst, när som helst, hur som helst. Vill jag bli knullad inom ett par minuter kan jag ordna det liksom.


    Förut tror jag det var lite mer bristvara så det gällde att passa på när tillfälle gavs liksom.


    Och ni som gnäller på att den kvinnliga orgasmen inte är lika viktig som mannen får nog ta och se över vilka män ni träffar och vad ni kommunicerar. Jag har aldrig haft problem med det och tro mig, jag har en Låååång lista på killar jag legat med...


    Sexual Economics är pseudovetenskap och bör inte tas seriöst.


  • AndreaBD
    Trz12 skrev 2019-11-25 23:04:14 följande:

    Tack för ditt svar! Alltid trevligt med en diskussion så man förhoppningsvis kan lära sig lite nya infallsvinklar! 


    Det jag skrev, även om det blev ganska långdraget var en kort sammanfattning om vad jag tror har hänt när det kommer till att kvinnor ses som mindre "sexuellt drivna" än män som tråden ville diskutera.


    Ute som singel är en sak, där är det en uppenbar samhällelig skillnad mellan tjejers sexuella frihet och mäns (med undantag), det tror jag de flesta kan hålla med om. Vi kan nog anta att det finns många kvinnor därute som drömmer om minst lika galna one-night stand upplevelser som män bara att de inte riktigt kan leka ut de tankarna lika lätt eller ofta i praktiken. 


    Men ser vi till relationer som har passerat 5 år finns det självklart par som har en kvinna som vill ligga hela tiden medan mannen är understimulerad och inte är sugen. Men det är inte riktigt det scenariot jag ville ta upp utan mer fokusera på originella frågeställningen, hur ser kvinnors sex-lust egentligen ser ut idag! 

    Svaret hänger nog på väldigt många faktorer. Dels att fortsätta hålla romansen vid liv med enkla saker som "överraskningar" och lite nya sexleksaker osv. Men också en i min åsikt mycket viktigare ståndpunkt, nämligen jobba hårt på "jaget" i en relation. Jag tror att det alltför ofta blir till att par sammansmälter i någon slags boll efter åren går. Och jag tror inte att det finns någonting osexigare för varken en man eller kvinna än en partner som är helt i beroendeställning till dig på ett socialt/umgängesplan. Jag vet väldigt många killar/män som gav upp sina vänner (kanske inte hade så många till att börja med) och la allt fokus på nya livet med sin partner.

    Och där ligger ju en annan rot till problemet, mäns sorgliga oförmåga att ha många nära vänner runt sig. Detta är ju återigen, precis som skuldbeläggningen av kvinnors sexlust, samhällets fula åsikter. Vi som män vågar inte vara sårbara och visa känslor till andra män, som ofta är en inkörsport till djupare, livslånga vänskaper mellan två män. Det är verkligen jättesorgligt och bidrar nog till oändlig smärta hos många ensamma män runt oss.


    Det låter väl kanske som ett fint uppoffrande i teorin (att ge upp sina vänner) men det är viktigt, för att hålla intresset vid liv, att man ser till att man tar hand om sig själv. Man utmanar sig själv, växer på sin arbetsplats, får ansvar, träffar vänner vid sidan om relationen, vad det nu än må vara. Alla dessa små pusselbitar kombinerat med vad jag skrev i texten innan är nog grunden till att hålla sin kvinnas sexlust levande. Jag säger inte att kvinnor bara kan ligga hemma och inte göra ett skit och allt hänger på oss män, men jag tror att det kanske är lättare för en man i många lägen att bli ganska "nöjd" med sin situation och finna sig i den, medans kvinnor tänker, reflekterar, drömmer och diskuterar med sina vänner mycket mer. Detta är bara så som det ser ut (i min åsikt), och man kan ju ha tankar om det eller så försöker man att finna sig i verkligheten och göra det bästa man kan för att må bra i den.


    Ingen av sakerna jag rabblat upp som jag tycker män ska göra är ju tråkiga saker. Det handlar om spontanitet, vara modig, visa känslor, ta hand om sig själv, utforska sexuella marker och kommunicera. Det är ju definitivt verktyg för att skapa en ny sexuell spänning med din partner, men i grunden handlar det ju bara om att du ska öppna upp dig själv som man och må så bra som du kan, för gör du det så kommer människor att dras till dig, kvinnor som män.


    Jo, jag tror du har en poäng där. En partner är mer "spännande" om han fortfarande har ett eget liv och om man inte hänger ihop hela tiden och gör allt tillsammans. Även om man förstås uppskattar närheten och det man tillsammans, men det kan tillföra något också om han ibland gör något tillsammans med egna vänner. Det är lite som om han då har ny energi, impulser, intryck - vad man nu vill kalla det för. 
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-11-25 11:16:03 följande: #76
    Precis. Behoven matchar inte helt och hållet.
    Läste du vad du svarade på?
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-11-25 11:16:03 följande: #76
    Anonym (Eli) skrev 2019-11-25 11:12:37 följande:

    För att sex är gött?


    Det är ju olika från person till person så klart. Så det är väl en deal som båda parter får göra. Män är ihop med kvinnor för att få knulla, och kvinnor knullar för att få vara ihop med män - om jag förstår dig rätt?


    Även om det kanske inte är riktigt så jag ser det dock...


    Precis. Behoven matchar inte helt och hållet.
    Läste du vad du svarade på?
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-11-26 08:56:40 följande:
    De kanske kände sig pressade att ha sex med sin man för att slippa hamna på sinnessjukhus.

    Läkartidningen - När kvinnors vantrivsel klassades som sjukdom
    www.lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/Kultur/2013/05/Nar-kvinnors-vantrivsel-klassades-som-sjukdom/
    Skrämmande! Jo, det fanns mycket då som avskräckte kvinnor ifrån att ens erkänna ifall de var olyckliga. Förresten så var det också så på 50-/60-talet att kvinnor som försökte jobba på sexlivet, som försökte förklara för sina män att de också skulle kunna njuta av sex, om man bara anpassar lite till kvinnans behov också - många män tog det inte alls bra. De kunde rentav anse att bara horor njöt av sex. Vilket är idiotiskt, för det måste ju vara tvärtom så att de inte gör, men...
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-11-26 09:20:04 följande:
    Läste du vad du svarade på?
    Jo, jag tolkar det som: Män är mer ute efter sex, kvinnor mer efter relation, så behoven matchar inte helt. 

    Sen är det så att en del kompromissar, andra gör inte det. 
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-11-26 09:25:13 följande: #176
    Jo, jag tolkar det som: Män är mer ute efter sex, kvinnor mer efter relation, så behoven matchar inte helt. 

    Sen är det så att en del kompromissar, andra gör inte det. 
    Rätt tolkning är:
    Män är mer ute efter sex, kvinnor mer efter relation.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-11-26 09:23:15 följande: #175
    Skrämmande! Jo, det fanns mycket då som avskräckte kvinnor ifrån att ens erkänna ifall de var olyckliga. Förresten så var det också så på 50-/60-talet att kvinnor som försökte jobba på sexlivet, som försökte förklara för sina män att de också skulle kunna njuta av sex, om man bara anpassar lite till kvinnans behov också - många män tog det inte alls bra. De kunde rentav anse att bara horor njöt av sex. Vilket är idiotiskt, för det måste ju vara tvärtom så att de inte gör, men...
    jag tror att de som experimenterade med människor hade psykopatiska/sadistiska drag.
  • New  Dawn
    Anonym (Emma) skrev 2019-11-25 13:48:27 följande:

    Ärligt talat så handlar det nog för många om kvalitet på själva sexet. Bara det faktum att smeksex och när en kvinna får oralsex betraktas som "förspel", men en avrunkning/avsugning ses som sex tyder ju på att något står fel till i huvudet på många. .


    Den här meningen är faktiskt rätt tankvärd.

    Jag blir upprörd och irriterad av ordet "förspel" därför att det så tröttsamt trist tanke. Ibland läser man att vissa skriver att kvinnan får orgasm under "förspelet"...

    Det säger egentligen väldigt mycket om synen på sex. Hur extremt styrd den är av samlag och mannens sexualitet.

    Ibland läser man tom om folk som skriver att "kvinnan kommer efter sexet"... Sexet är alltså slut ? Mannen bara utför ett jobb "efteråt". Jag tror många skulle vinna på att inte tänka så mycket "efter och före" och mer fokusera på njutning.

    Ja, nu kommer säkert kvinnor att svara att de VILL komma under samlag och att de gillar samlag och ja, självklart kan båda könen gilla det. Vill kvinnan komma under samlaget bör ju inte mannen komma före kvinnan, det är sant, men alla människor behöver inte ha der upplägget.

    Vi brukar faktiskt kalla samlaget för förspel ibland, för det kan vara något vi gör som en upphetsande och skön del. Sedan avslutar vi sexet med smek och oralsex för båda och sexet pågår lika mycket hela tiden.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Mig mekar man inte med)
    blueblue skrev 2019-11-26 06:30:50 följande:
    Jag håller med om detta.

    Finns inte lusten så är det något i relationen som inte står rätt till och i detta läget är ju frågan om vad som inte står rätt till efter som det sexuella behovet försvinner.

    I min ungdom blev jag själv bedragen och det gick inte att lösa hur jag än ville och vi försökte under flera månader. Det var som att knäppa på fingrarna med mig. Ena dagen kåt som ett djur och nästa totalt ointresserad.

    Där visste vi var problemet var och då avslutade jag relationen.

    Men jag slutade ju ändå inte att ta på mig själv under den tiden och jag önskade att jag kunde glömma så vi kunde ha en sexuell relation igen då den var riktigt bra fram till otroheten.
    Otrohet kan vara just en sådan sak som tar död på sexlusten  till partnern trots att sexet med denne rent tekniskt är bra. Lever man ihop funkar det som sagt inte att bara zooma in på sexet i sig och tro att det måste vara just det som är felet om inte lusten finns .
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?