• Anonym (om kvinnan får välja)

    Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

    Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

    Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

    Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

    Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

    Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

    Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

    Vad tror ni?

    Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

  • Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • KlantSmurfen
    Trz12 skrev 2019-11-25 18:44:05 följande: #145

    Jag (man) kan inte yttra mig helt och hållet på denna punkt men har ändå åsikter om varför jag tror att det blivit som det blivit. 


    Om vi först kollar på hur samhället har bestämt att sexualitet ska uttryckas har tyvärr kvinnor alltid varit nedtryckta. Där det är extremt mycket mer okej för en man att vara "översexuella", eller söka multipla partners för njutning medans en kvinna som säkert har minst lika stort driv inte får uttrycka detta i rädsla för att ses som en dålig människa eller "lösaktig".


    Om vi sen kollar på hur sex-drivet fungerar hos män och kvinnor, (en grov generalisering), så tror jag att det är enklare för en man att få sin "på-knapp" påslagen av det rent visuella medans en kvinna blir mer attraherad och kåt från hjärnan (där fantasier och situationer regerar och driver sexlusten). Detta betyder ju absolut att en man kanske blir kåtare "lättare", det räcker med att man ser en attraktiv kvinna i tight klänning eller kanske lite naket lår och genast så börjar det hända något och man är redo att sätta igång, medans en kvinna kanske behöver tid att fantisera, drömma och fundera ut scenarion som gör henne tänd och redo.

    Som sagt, detta gäller självklart inte för alla.

    Förspelet för en kvinna börjar ofta redan i början av dejten, flirtandet, komplimangerna, kanske en lite snuskig kommentar (vid rätt tillfälle SJÄLVKLART, man får ha fingertoppskänsla), lite oskyldig beröring på lite intimare delar av kroppen för att bygga upp lusten, medans en man ofta är redo relativt snabbt. Tror det är en vanlig tanke hos många män att förspelet endast börjar när man ligger avklädda på sängen och fysiskt "värmer upp" för sex. Glöm inte att lusten börjar i hjärnan, man kan tänka till sig en orgasm (ni har säkert gjort det i sömnen någongång) och då är verbal kommunikation som backas upp av små lätta fysiska detaljer en väldigt stor grej.

    Med detta sagt tror jag att sex-drivet hos män och kvinnor är lika högt (kvinnor är nog kåta minst lika ofta) men det fungerar lite olika som i kombination med samhälleliga "skammen" över kvinnors lust efter "meningslöst" sex kanske gör att det blir mycket stress kring ämnet i kvinnors hjärnor som gör att denna lust blir "blockerad" eller nedtryckt ibland.


    Sen kommer vi till ytterligare en faktor. Män är ofta egoistiska och ganska enformiga älskare, vilket fungerar bra från deras perspektiv för de kommer och sedan är de alldeles slut och nöjda. En kvinna kan få multipla orgasmer och komma på flera olika sätt, och jag kan garantera att om man får sin kvinna att komma på nya spännande och exploderande sätt kommer hon att tråna efter mer och mer. Det är vårt ansvar som moderna män att lära oss hur kvinnorna fungerar för att maximera deras orgasmer och därav ge tillbaka sexlusten som stulits av vårt kön under tusentals år av förtryck och skambeläggning i hopp om att kontrollera dem.


    Långdragen analys. 

    <3


    Jag är för lat för att leta en artikel
    Australian sex therapist Bettina Arndt talks at the Happiness Conference about mismatched sexual desire.




    "Om vi först kollar på hur samhället har bestämt att sexualitet ska uttryckas har tyvärr kvinnor alltid varit nedtryckta."
    Det där är kvinnor väldigt bra på själva och är det något som det tjatats om överallt så är det kvinnlig sexualitet så det är nog lite svårt att avgöra vad samhället har bestämt och inte.

    är du den där moderna omtänksamma mannen som kan maximera kvinnors orgasmer?
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-11-26 09:34:35 följande:
    Rätt tolkning är:
    Män är mer ute efter sex, kvinnor mer efter relation.
    Det beror också lite på hur gammal man är, och i vilken fas i livet man är. Ibland ser man hur olika det kan vara när det gäller en person. En bekant till mig som aldrig ville ha en relation, bara växlande affärer och kk-relationer, har plötsligt gift sig. Han är över 60, det kanske inte funkar så bra längre att ragga upp kvinnor på krogen. 
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2019-11-25 22:31:37 följande:

    När män som saknar sex i sitt förhållande skriver här är bilden så gott som alltid identisk. Kvinnan vill inte ha sex, hon vill inte kommunicera om det, hon ser det inte som ett problem. Mannen däremot är beredd att göra nästan vad som helst av det du skriver, överraska, variera, kommunicera och vill inget hellre än att få input om vad deras kvinna tänder på. Sådant kan ju förändras över tid, det hon älskade för tio år sedan måste inte vara det hon vill ha nu.

    För felet är inte att kvinnan saknar lust, hon saknar bara lust till sin man. Att då som du lägga allt ansvar på mannen för att få igång sexlivet är dömt att misslyckas. Kvinnan måste ta ansvar för deras gemensamma sexliv, var beredd att kommunicera, öppna upp sig och verkligen rannsaka sig själv om vad HON behöver för att få en nytändning. Män är inte tankeläsare och de kan inte trolla fram attraktion som dött.

    Men i allmänhet vill inta kvinna göra något av det ovan, attraktionen till maken är borta. Han är en god vän och medarbetare i projektet familjen men duger inte längre som älskare - till henne. När viljan både till sex och kommunikation saknas hos ena parten hjälper dina förslag inte långt. Det enda du gör är att skuldbelägga mannen


    Jag håller med om att det kan vara så som du beskriver. Att kärleken är slut, men att man vill stanna i relationen pga omsorg om barnen, omsorg om varandra, rädsla för framtiden, ekonomiska och praktiska problem, och ja då kan inte något samtal i världen ändra lusten. Visst kan en vänskaplig, kollegial värme och vänskap ändå finnas. Det typiska för denna situation är att kvinnan i denna situation inte heller är intresserad av annan närhet. Hon vill liksom inte ta emot ickesexuella smekningar och hålla om sin man heller. En vänskaplig kram kan funka, samt "hälsningspussar", men i värsta fall inte ens det.

    Om man är i detta läget finns bara en sak att fundera över och det är om relationen ändå är värd att stanna i, och det bör båda fundera på. Inte sällan kanske någon av dem väntar på något, som tex att barnen ska bli äldre, eller så skjuter man hela tiden fram tankar på skilsmässa till något tillfälle då det är bättre.... Vilket aldrig finns. Den som inte vill ha sex, i detta fall kvinnan, kanske kommer fram till att det minst jobbiga är att stanna, trots den obefintliga närheten, och hon stannar tills i så fall mannen ger upp. Det betyder inte att hon trivs med att leva utan sex, bara att alternativet skilsmässa är ett sämre alternativ.

    Vad man som man kan göra i detta fall är att "lägga korten på bordet" och säga som det är "jag klarar inte av att leva i en relation utan sex och närhet" "vad ska vi göra? ". Det kan finnas situationer som går att lösa om man plötsligt möter varandra och inte gömmer sig för varandra i familjelivets vardag, men för det mesta är det nog kört. Vissa kanske kan acceptera någon typ av diskret öppen relation, men för det mesta är det nog bara ett steg mot slutet.

    Jag vill dock backa bandet, för alla kvinnor som inte vill ha sex känner inte så här lite för mannen. Någonstans börjar det och det finns givetvis lägen då känslorna inte dött men lusten ändå uteblir, och då kan man komma till rätta med det, men sannolikt behöver man komma åt vilka känslor som gör att man inte vill ha sex.

    Jag är rätt kåt av mig men till och med jag skulle tacka nej till sex mer än hälften av alla gånger om jag visste att det vi gjorde måste leda till att jag blev kåt. Då skulle jag nog svara "nej det funkar inte i dag", men eftersom att sex bara är en del av annan njutning, behöver jag varken säga ja eller nej till sex, utan i så fall bara till exakt det som sker. Min man kan alltså tom smeka utanpå mitt kön, utanpå de yttre blygdläpparna, och jag behöver inte ens då bestämma mig att svara på om jag vill ha sex eller inte. Kanske blir det inte mer än så alls, eller så blir det allt möjligt, eller så blir han kåt men inte jag och då tillfredställer jag honom, eller så blir bara jag kåt och han tillfredställer mig. Många kvinnor säger nej på en gång för de känner förväntan på att bli kåta och de tror, på riktigt, inte att de kan. Om man tror att man måste bli kåt kan det låsa sig av bara den "förväntan". Vet man dessutom att mannen blir tjurig och besviken ökar den inre pressen vilket sätter ytterligare käppar i hjulet. Har man dessutom svårt att komma och sex inte är så lätt att få skönt minskar ju förutsättningarna ännu mer.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-11-26 09:55:05 följande: #182
    Det beror också lite på hur gammal man är, och i vilken fas i livet man är. Ibland ser man hur olika det kan vara när det gäller en person. En bekant till mig som aldrig ville ha en relation, bara växlande affärer och kk-relationer, har plötsligt gift sig. Han är över 60, det kanske inte funkar så bra längre att ragga upp kvinnor på krogen. 
    "Eli" diskuterar precis som sura oskulder på forumet brukar göra. "Män är ihop med kvinnor för att få knulla" brukar nämnas för att det är så de ser på kvinnor.
    Om man påstår att män har förhållanden för att få sex kan man begränsa det till att prata för sig själv.

  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-11-26 10:11:03 följande:
    "Eli" diskuterar precis som sura oskulder på forumet brukar göra. "Män är ihop med kvinnor för att få knulla" brukar nämnas för att det är så de ser på kvinnor.
    Om man påstår att män har förhållanden för att få sex kan man begränsa det till att prata för sig själv.
    Okej, du menar hen var lite väl extrem där? Visst. Det är sällan så extremt. 
  • Anonym (Silverhätta)

    Killar på flashback som diskuterar kvinnors sexvanor är killar som hittar sina "fakta" bland trådar på incelforum och wikiincel, själva har de i princip noll erfarenhet av kontakt med kvinnor än mindre kvinnors sexvanor.

  • Anonym (.)
    Anonym (Silverhätta) skrev 2019-11-26 10:37:27 följande:
    Killar på flashback som diskuterar kvinnors sexvanor är killar som hittar sina "fakta" bland trådar på incelforum och wikiincel, själva har de i princip noll erfarenhet av kontakt med kvinnor än mindre kvinnors sexvanor.
    Flashback är Sveriges största forum. Många av familjelivarna är också på just Flashback. 
    Du visar att du är precis lika oupplyst som de du pratar om.
    Ett gott råd: kasta inte sten i glashus.
  • Anonym (Kvinnan)

    Jag lever i en sån relation.

    Mina känslor för mannen är döda, likaså min attraktion. Jag lider inte av själva bristen på sex, däremot lider jag av hur relationen har utvecklat sig. Jag stannar för barnens skull, samt att jag innerst inne önskar att han kunde ta sig i kragen och styra upp sig själv.

    Han klagar över bristen på sex, men inser inte att han är orsaken till att jag inte vill. Detta trots att jag har talat om det otaliga ggr. Det går inte in.

    Han sitter framför datorn och spelar WOW all tid han inte sover eller jobbar. Allt man ser av honom är ryggtavlan, pratar man med honom så hör han inte pga hörlurar. Äter godis och pizza framöver datorn och duschar 2 ggr i veckan. Tar inte hand om sin kropp. Vad finns det att attraheras av? Han är som en tonårskille.

  • Anonym (Yo-Yo)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2019-11-26 12:16:36 följande:

    Jag lever i en sån relation.

    Mina känslor för mannen är döda, likaså min attraktion. Jag lider inte av själva bristen på sex, däremot lider jag av hur relationen har utvecklat sig. Jag stannar för barnens skull, samt att jag innerst inne önskar att han kunde ta sig i kragen och styra upp sig själv.

    Han klagar över bristen på sex, men inser inte att han är orsaken till att jag inte vill. Detta trots att jag har talat om det otaliga ggr. Det går inte in.

    Han sitter framför datorn och spelar WOW all tid han inte sover eller jobbar. Allt man ser av honom är ryggtavlan, pratar man med honom så hör han inte pga hörlurar. Äter godis och pizza framöver datorn och duschar 2 ggr i veckan. Tar inte hand om sin kropp. Vad finns det att attraheras av? Han är som en tonårskille.


    Har själv varit i samma situation för några årsen.

    Fick höra? du vill ju bara umgås för att knulla? bla.

    Jag blev sårad och la fram mina argument till varför jag heller umgås med polarna via datorn än henne och jag tror ett ljus gick upp för vår relation blev mycket bättre.

    Hur kul är det att umgås med någon som sitter med sin tele hela tiden? Hur kul är det att varje lördagkväll bestämma att man ska kolla på film och så ser hon 15 min sen säger att hon vill sova.

    Även vi män tröttnar till slut och hittar andra saker att göra när vi vet hur det slutar.

    Jag sa att jag spenderar mycket hellre tid med henne än framför datorn så länge hon faktiskt är med mig den tiden istället för att messa med sina vänner för då är hon inte med mig anser jag.

    Sen kan jag inte uttala mig om eran situation men det jag vill säga är att det kan finnas bakomliggande orsaker till att han inte är med dig istället för med polarna.
  • adina01
    Anonym (.) skrev 2019-11-26 12:13:45 följande:

    Flashback är Sveriges största forum. Många av familjelivarna är också på just Flashback. 

    Du visar att du är precis lika oupplyst som de du pratar om.

    Ett gott råd: kasta inte sten i glashus.


    Och är man på båda forumen så vet man att de som har en massa idéer om kvinnors sexliv hha
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?