• Anonym (om kvinnan får välja)

    Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

    Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

    Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

    Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

    Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

    Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

    Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

    Vad tror ni?

    Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

  • Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • KlantSmurfen
    Mimosa86 skrev 2019-12-03 23:09:51 följande: #377
    Såklart en förklaring är patriarkala strukturer. Hade det varit lika socialt accepterat för kvinnor att ta för sig sexuellt på samma sätt som män ( erövrat, liggs runt och kallats drottning efter ett ligg samt att antalet sexpartners hade varit meriterande för ett äktenskapstycke) så hade väl kvinnor tränat upp sin sexualitet, orgasmförmåga och kunskaper om sin kropp på ett helt annat sätt än vad som är läget idag.

    Slampa, madrass, hora, hål, slit och släng, töm och glöm, luder, orre. Ja det är titlar män tilldelat kvinnor som varit sexuella. Vilket är lite ironiskt med tanke på allt gnäll om att tjejer inte vill ligga. Undrar hur ni vill ha det egentligen.
    Såklart en förklaring är osynliga strukturer...

    "Ja det är titlar män tilldelat kvinnor som varit sexuella."
    #InteBaraMän
    Matildas 33 | mina33anledningar - Varför feminism behövs.

    1. För jag hatar min kropp för att den inte faller inom ramen för hur en tjejs kropp ?bör se ut?

    9. För att jag fortfarande slutshamar kvinnor i min omgivning om de bär korta kjolar, mycket smink, tydlig urringning.

    mina33anledningar.com/2013/06/04/matildas-33/
    Flickors mobbning stärker deras sexuella attraktion

    Enligt forskarna var däremot mobbning och kränkningar ett sätt för fickor att stärka sin egen sexuella och fysiska attraktion genom att begränsa motståndarnas möjligheter. Det skedde genom ryktesspridning, skvaller och uteslutande på offentliga platser, via telefoner och internet. Så förutom att fickor var mer vana vid att kränka mer indirekt och socialt hade dessa handlingar ytterligare ett syfte. Det primära syftet var att stärka fickornas sexuella status och därigenom också tillgången till de mest attraktiva pojkarna. Att vinna social status genom att stärka sin position som sexualobjekt stämmer också överens med vedertagna genusteorier. Ofta är målen för dessa handlingar desamma för pojkar och fickor, även om medlen för att nå målen kan variera. Studien beskriver däremot inte om detta är ett heterosexuellt spel enbart bland heterosexuella eller om det är så att alla fickor och pojkar "tvingas" ingå i ett heterosexuellt spel för att vinna status i klassen

    www.skolverket.se/download/18.1d7693d81684bec9282e6d/1548919325566/Flickor-pojkar-krankningar.pdf
    Vilket är lite ironiskt med tanke på allt gnäll om att tjejer inte vill ligga. Undrar hur ni vill ha det egentligen.
  • KlantSmurfen
    New Dawn skrev 2019-12-03 23:23:57 följande: #380
    Ja, men snälla. Du valde att endast fokusera på radikalfeministers eventuella tankar, trots alla länkar så jag undrar om du ens om du läst det du länkar till...

    Vad är din åsikt om länkarna?

    Varför får kvinnor mer sällan orgasm än män tror du?
    "Du valde att endast fokusera på radikalfeministers eventuella tankar"
    BS, det är du som har valt att endast fokusera på när jag har kritiserat feminism, är det en öm tå?
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-12-03 23:03:47 följande:

    Du har helt fel i vad du tror. Jag har alltid, både nu och förr, tagit mycket initiativ, men jag måste känna att mannen är intresserad, annars tappar jag lusten. Jag tappar lusten om jag måste upprepade gånger måste be om saker. Det funkar inte för min lust. Då "slaknar" jag och får svårt att komma.

    I min förra relation funkade samlag bättre och att jag då smekte mig, för då stimulerade jag min själv, och det funkade lite bättre även om hans engagemang var sisådär.

    Så då ligger allt ansvar på dig alltså. Varför väljer du då inte att trycka ner din kvinnas huvud mot din kuk oftare, som du föreslog för mig att göra?

    Jag ser det som ett gemensamt ansvar att både jag och man njuter av sex och trivs, så jag håller inte med dig. Jag känner ansvar för min mans njutning... Tänk det du....


    Åter igen så tolkar du det som skrivs på ett felaktigt sätt.

    Att ta för sig under sex betyder inte att man kan göra det jämt. Att visa och ta initiativ är som att utbilda din partner men det innebär inte att man gör samma sak varje gång.

    Du har ju gnällt tidigare i tråden om att män är så själviska och vi kvinnor får aldrig komma.

    Jag hävdar att vill ni komma så får man också engagera sig för det.

    Jag tycker samma som dig att sex är ett gemensamt ansvar för njutning, men jag skulle aldrig klandra min Partner för att jag inte kan komma. De är mitt ansvar
  • Anonym (Avstår helst)
    Anonym (Pelle) skrev 2019-12-03 22:10:12 följande:

    Vart letar du ? Är du tydlig inför den du dejtar att du inte är intresserad av sex i en relation?


    Jag dejtar på nätet. Nja det beror hur långt man har kommit i dejtandet, slänger ju inte ur mig det de första jag gör om man säger så. Men jag avbryter kontakten när killen börjar prata sex och verkar intresserad av det.
  • New  Dawn
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 23:46:23 följande:

    "Du valde att endast fokusera på radikalfeministers eventuella tankar"

    BS, det är du som har valt att endast fokusera på när jag har kritiserat feminism, är det en öm tå?


    Försök inte slingra dig.

    Du har inte skrivit något annat om orgasmglappet, med egna ord. Det är anmärkningsvärt. Om nu alla länkar verkligen intresserat dig borde du kunna skriva något mer om själva ämnet. Länkarna innefattas av flera olika teorier, fakta och tankar, men när du väljer att uttrycka dig med egna ord blir ämnet tydligen inte så intressant alls. Varför dela massa länkar?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    blueblue skrev 2019-12-04 06:13:43 följande:

    Åter igen så tolkar du det som skrivs på ett felaktigt sätt.

    Att ta för sig under sex betyder inte att man kan göra det jämt. Att visa och ta initiativ är som att utbilda din partner men det innebär inte att man gör samma sak varje gång.

    Du har ju gnällt tidigare i tråden om att män är så själviska och vi kvinnor får aldrig komma.

    Jag hävdar att vill ni komma så får man också engagera sig för det.

    Jag tycker samma som dig att sex är ett gemensamt ansvar för njutning, men jag skulle aldrig klandra min Partner för att jag inte kan komma. De är mitt ansvar


    Nej jag har ALDRIG någonsin gnällt över att män är själviska. Det är inte min åsikt och jag skriver aldrig så. Jag tror faktiskt sällan det handlar om själviskhet, även om det så klart finns själviska män, precis som det finns själviska kvinnor.

    Det handlar väldigt lite om utbildning till sin partner för min del. Det är sällan problemet varit teknik. Det som avgör är andra saker. Känslor bakom som tex kälek och engagemang. Svårigheter kan uppstå att jag känner mig stessad, eller tappar lusten pga ointresse, eller om jag känner att jag borde bli kåt snabbare, oftare, eller komma snabbare, eller helt enkelt annan irritation, minskad kärlek och omtanke. (Ja, jag sa till mitt ex att jag ibland kände mig stessad men då sa han, lite irriterat, att jag inte behövde vara stessad) Ibland kan jag inte komma fast jag vill, även fast stimulansen och känslorna är exakt rätt. Kroppen svarar inte som man vill ibland. Ibland är det tex bra om det går några dagar mellan sex, men ibland kan jag komma flera dagar i rad. Svårt att säga ibland. Det som gör det lättare för mig att komma oftare, lättare och framför allt skönare, nuförtiden, är min nuvarande mans inställning till mig som person, min njutning, och kravlösheten som vi båda står för.

    Tråkig inställning til orgasm du har. Kanske var det exakt så mitt ex tänkte. Att min orgasm var mitt ansvar. Jag, personligen tycker det tänket är bedrövligt lustdödande. Om min nuvarande man skulle resonera så skulle sexlivet dö. Jag engagerar mig så klart lika mycket i hans njutning och det händer att han ibland tror att han inte kan komma, men genom mitt sätt att vara kan jag ändra förutsättningarna för det och genom mitt sätt att agera kan jag öka både hans lust och njutning. Det kan inte han råda över, för det handlar om mitt intresse. Inget han kunde be om. Om han skulle be mig att suga honom är inte lika upphetsande och skönt som när jag det av eget initiativ, för att jag vill och tycker om det.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • KlantSmurfen
    New Dawn skrev 2019-12-04 07:58:06 följande: #385
    Försök inte slingra dig.

    Du har inte skrivit något annat om orgasmglappet, med egna ord. Det är anmärkningsvärt. Om nu alla länkar verkligen intresserat dig borde du kunna skriva något mer om själva ämnet. Länkarna innefattas av flera olika teorier, fakta och tankar, men när du väljer att uttrycka dig med egna ord blir ämnet tydligen inte så intressant alls. Varför dela massa länkar?
    Slingra mig? nepp, men jag vill gärna ha ett svar på hur kom du fram till "Du valde att endast fokusera på radikalfeministers eventuella tankar"? innan jag svarar på något annat


  • Anonym (Janna)
    KlantSmurfen skrev 2019-12-04 08:54:23 följande:

    Slingra mig? nepp, men jag vill gärna ha ett svar på hur kom du fram till "Du valde att endast fokusera på radikalfeministers eventuella tankar"? innan jag svarar på något annat


    Du är väldigt tråkig att diskutera med. Du är snål med att dela med dig av dina egna tankar, hänvisar bara till länkar. Jag är besviken på dig klantsmurfen! /Smurfelina
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-12-04 08:24:04 följande:

    Nej jag har ALDRIG någonsin gnällt över att män är själviska. Det är inte min åsikt och jag skriver aldrig så. Jag tror faktiskt sällan det handlar om själviskhet, även om det så klart finns själviska män, precis som det finns själviska kvinnor.

    Det handlar väldigt lite om utbildning till sin partner för min del. Det är sällan problemet varit teknik. Det som avgör är andra saker. Känslor bakom som tex kälek och engagemang. Svårigheter kan uppstå att jag känner mig stessad, eller tappar lusten pga ointresse, eller om jag känner att jag borde bli kåt snabbare, oftare, eller komma snabbare, eller helt enkelt annan irritation, minskad kärlek och omtanke. (Ja, jag sa till mitt ex att jag ibland kände mig stessad men då sa han, lite irriterat, att jag inte behövde vara stessad) Ibland kan jag inte komma fast jag vill, även fast stimulansen och känslorna är exakt rätt. Kroppen svarar inte som man vill ibland. Ibland är det tex bra om det går några dagar mellan sex, men ibland kan jag komma flera dagar i rad. Svårt att säga ibland. Det som gör det lättare för mig att komma oftare, lättare och framför allt skönare, nuförtiden, är min nuvarande mans inställning till mig som person, min njutning, och kravlösheten som vi båda står för.

    Tråkig inställning til orgasm du har. Kanske var det exakt så mitt ex tänkte. Att min orgasm var mitt ansvar. Jag, personligen tycker det tänket är bedrövligt lustdödande. Om min nuvarande man skulle resonera så skulle sexlivet dö. Jag engagerar mig så klart lika mycket i hans njutning och det händer att han ibland tror att han inte kan komma, men genom mitt sätt att vara kan jag ändra förutsättningarna för det och genom mitt sätt att agera kan jag öka både hans lust och njutning. Det kan inte han råda över, för det handlar om mitt intresse. Inget han kunde be om. Om han skulle be mig att suga honom är inte lika upphetsande och skönt som när jag det av eget initiativ, för att jag vill och tycker om det.


    Personligen är jag av den inställningen att går man in i ett nytt förhållande så är det bättre att vara lite överaktiv från båda parter och extra tydlig med vad man gillar så att man får bästa möjliga utgångsläge.

    Sedan är jag helt i linje med dig när det kommer till kravlöst sex, händer att jag enbart tillfredsställer min partner och ibland kommer hon inte alls. För mig handlar det mer om att man är mer intim och nära än bara att knulla.
  • New  Dawn
    Anonym (Janna) skrev 2019-12-04 10:06:41 följande:

    Du är väldigt tråkig att diskutera med. Du är snål med att dela med dig av dina egna tankar, hänvisar bara till länkar. Jag är besviken på dig klantsmurfen! /Smurfelina


    exakt
    Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?