• Anonym (Hen)

    Förskola vid resa?

    Om den ena föräldern ska resa bort, får den som är hemma med barnen ändå ha dem på förskola då?

  • Svar på tråden Förskola vid resa?
  • Anonym (Hen)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-12-07 22:39:14 följande:

    Är ena föräldren ledig ska barnet vara hemma, det är lagstadgat och man kan mista sin plats. Herregud, lös det. Idag är det såååå jobbigt att ha barn och allt... Det finns föräldraansvar. Förskolan är inte barnpassning. Tänk på personalen som går bara för din unge ska vara där... Kanske de vill vara ledig men måste vara på plats...

    Hoppas innerligen att du förstår.


    Det går inte att lösa på annat sätt och vi har bestämt att låtsas som ingenting.
  • Anonym (Hen)
    hammarhajen skrev 2019-12-07 22:03:17 följande:

    Fast det är ju skillnad på sådant du beskriver och på en planerad nöjesresa med kompisar. Hade din man inte fått semester hade han säkert tagit en sjukvecka, eller hur?

    Samhället betalar för barnomsorg vid arbete, studier och vid akuta kriser (typ nedbrunna hus), men inte för att golfa eller shoppa i solen med kompisarna. 


    Det här är inte heller någon ?planerad nöjesresa med kompisar?.
  • Ess
    Anonym (Älgen) skrev 2019-12-07 18:57:06 följande:
    Håller med om att det är orättvist att mamman får skit, men, det är stor skillnad på nöjesresa och älgjakt.
    Även om älgjakt är en hobby så är den ju nödvändig, någon måste ju jaga för att det inte ska bli för många älgar, och därför kan man ju även se jakten som jobb.
    Dagens sämsta argument till att ett nöje går före ett annat. Golfaren tycker garanterat att golfen är viktigare än en älgjakt.
  • Ess
    Anonym (Hen) skrev 2019-12-08 10:54:46 följande:
    Det går inte att lösa på annat sätt och vi har bestämt att låtsas som ingenting.
    Det gör ni rätt i.
  • Anonym (Älgen)
    Ess skrev 2019-12-08 10:59:40 följande:

    Dagens sämsta argument till att ett nöje går före ett annat. Golfaren tycker garanterat att golfen är viktigare än en älgjakt.


    Jag menar att alla tjänar på att älgjakten genomförs. Vi måste ju hålla nere antalet älgar för att bl a förhindra viltolyckor och att skogen förstörs.

    Jag är inte jägare själv och känner ingen jägare, men att inte förstå att älgjakt är nödvändigt och inte bara en hobby tycker jag är konstigt.

    Om ingen jagade älg, hur skulle vi få ner antalet älgar menar du?
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-12-07 22:39:14 följande:
    Är ena föräldren ledig ska barnet vara hemma, det är lagstadgat och man kan mista sin plats. Herregud, lös det. Idag är det såååå jobbigt att ha barn och allt... Det finns föräldraansvar. Förskolan är inte barnpassning. Tänk på personalen som går bara för din unge ska vara där... Kanske de vill vara ledig men måste vara på plats...
    Hoppas innerligen att du förstår.
    Håller med
  • Anonym (hanna)
    Anonym (Älgen) skrev 2019-12-08 12:55:56 följande:

    Jag menar att alla tjänar på att älgjakten genomförs. Vi måste ju hålla nere antalet älgar för att bl a förhindra viltolyckor och att skogen förstörs.

    Jag är inte jägare själv och känner ingen jägare, men att inte förstå att älgjakt är nödvändigt och inte bara en hobby tycker jag är konstigt.

    Om ingen jagade älg, hur skulle vi få ner antalet älgar menar du?


    Man kan ju motivera ledighet hur som helst men faktum kvarstår att rätten till barnomsorg är reglerad i lag och barn bara har rätt till förskola för att föräldrarna ska kunna arbeta, studera och söka arbeten.
  • Elin P
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-12-07 22:39:14 följande:

    Är ena föräldren ledig ska barnet vara hemma, det är lagstadgat och man kan mista sin plats. Herregud, lös det. Idag är det såååå jobbigt att ha barn och allt... Det finns föräldraansvar. Förskolan är inte barnpassning. Tänk på personalen som går bara för din unge ska vara där... Kanske de vill vara ledig men måste vara på plats...

    Hoppas innerligen att du förstår.


    Stämmer det verkligen att man kan mista platsen vid fusk? Tror jag inte, kommunen ska erbjuda barnomsorg. Tror inte fsk kan göra så mycket mer åt en förälder som fuskar än att ta ett samtal med denne. Så länge man betalar avgiften får man behålla platsen.
  • Anonym (Älgen)
    Anonym (hanna) skrev 2019-12-08 13:33:58 följande:
    Man kan ju motivera ledighet hur som helst men faktum kvarstår att rätten till barnomsorg är reglerad i lag och barn bara har rätt till förskola för att föräldrarna ska kunna arbeta, studera och söka arbeten.
    Nu var det ju inte det jag svarade på utan på att en mamma fick skit för nöjesresa medan en pappa inte fick skit för älgjakten (båda lämnade barn på förskolan) och jag skrev då att det är ju en viss skillnad på nöje och något som är nödvändigt.

    Sedan finns det faktiskt förskolor som låter barnen vara där vid älgjakten.
  • Anonym (hanna)
    Anonym (Älgen) skrev 2019-12-08 13:42:56 följande:

    Nu var det ju inte det jag svarade på utan på att en mamma fick skit för nöjesresa medan en pappa inte fick skit för älgjakten (båda lämnade barn på förskolan) och jag skrev då att det är ju en viss skillnad på nöje och något som är nödvändigt.

    Sedan finns det faktiskt förskolor som låter barnen vara där vid älgjakten.


    Älgjakt är en hobby.
Svar på tråden Förskola vid resa?