• Sylta34

    Ska vår dotter heta Ester eller Sigrid?

    Jag är gravid och väntar en flicka. Har sedan tidigare 4 pojkar. Har i 10år "vetat" att en eventuell dotter ska heta Ester. Nu känns det som att min man tvekar. Det känns jobbigt, men överväger att fundera på andra namn.

    Nu har jag kommit fram till att det enda namn jag kan tänka mig i så fall är Sigrid.

    Hur känner ni rent spontant?

    Ska jag ge upp Ester för Sigrid?

    Tacksam för tankar i ämnet.

    Ps. Min man vill att hon ska heta Klara...men kan ju tänka sig andra namn, fler än vad jag kan...

  • Svar på tråden Ska vår dotter heta Ester eller Sigrid?
  • Inezzzen

    Jag gillar båda namnen. Välj det namn som ni tycker känns bäst.

  • Rebecca1987

    Ha båda namnen med i tankarna till förlossningen och känn efter vad tösen ser ut om hon är en Ester, Sigrid eller kanske till och med en Klara

  • Sylta34

    Stort tack för era tankar.

    Ja, vi kan ha det ena som tilltalsnamn och det andra som mellannamn...det enda är att med tanke på att detta blir min enda dotter så finns det redan några släktnamn på lager till de där mellannamnen.

    Ester är visserligen också ett släktnamn, det är inte Sigrid. Till mellannamn har vi Ida, Anna och eventuellt Agnes...

    Mina söner har ett mellannamn från var sida av släkten. Alltså 3 namn var.

  • stor grön drake

    Ester

    För Sigrid är väldigt vanligt just nu, vi känner 5 st som vi träffar varje vecka på aktiviteter. Som uppväxt med landets typ vanligaste 80-tals namn (Linda) så skulle jag inte medvetet ge mitt barn ett populärt namn

  • Barbro45

    Både Ester och Sigrid är namn som signalerar styrka och självständighet, liksom alla flicknamn som avslutas med en konsonant. De allra flesta flicknamn avslutas med en vokal vilket ger ett gulligt och sött intryck. Förutom dessa två namn så finns ju Karin, Kerstin och min absoluta favorit Ingrid. Men vi är bara människor som tycker till i ett forum, ta det för vad det är. Som någon skrev ovan, vänta till dess ni fått er lilla tjej och känn efter vilket namn som verkar passa, samt att det passar med efternamnet såklart, lycka till.

  • Aamon

    Vänta och se. Tror att det blir lättare när ni ser vem hon ser ut att vara.

    Bestämde typ innan förlossningen att sonen skulle heta Edvin. Ut kom en kille som inte alls såg ut att heta det, så vi fick tänka om.

  • Jag är bara jag

    Båda namnen är fina, men Ester smäller lite högre för mig personligen. Vad småbarn heter överlag har jag ingen aning om. Välj det ni tycker blir bäst.

  • fluu

    Båda är vackra, bra, enkla och klassiska. Egentligen gillar jag Sigrid mer pga att det är nordiskt, men det kan komma med en del tråkiga smeknamn. "Essy/Essa" är å andra sidan söta smeknamn på Ester.

    Testa namnen på barnet och se vad som passar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    stor grön drake skrev 2019-12-06 09:19:03 följande:

    Ester

    För Sigrid är väldigt vanligt just nu, vi känner 5 st som vi träffar varje vecka på aktiviteter. Som uppväxt med landets typ vanligaste 80-tals namn (Linda) så skulle jag inte medvetet ge mitt barn ett populärt namn


    Ester har både fler bärare och ligger högre upp på topplistorna än Sigrid.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fyrasnartfem

    Sigrid var högst upp på vår lista om tjejnamn (om trean i magen nu skulle bli tjej), men ska få en lillebror. Men tycker båda är fina, och kanske är bättre att ha båda i åtanke och vänta tills bebisen är ute och se vad som känns rätt då?

  • Sylta34

    Tack för ert engagemang.

    Många bra och intressanta sätt att tänka på.

    Himla intressant det där med att båda namnen signalerar styrka och att de slutar på konsonanter vilket ger mer tyngd i namnet. Det stämmer ju faktiskt!

    Estrid är en bra kompromiss, men ändå tror jag inte att just jag faller för det namnet då just Ester är så vackert i sig liksom Sigrid.

    Hade en favoritbok när jag var liten där huvudpersonen hette Essan. Ja, bokens titel är just Essan. Det har jag alltid tänkt kan vara smeknamn på Ester.

    Smeknamn på Sigrid...blir det Sigge då eller vad annat kan det bli?

    Vår son nr 2 döpte vi till ett smeknamn direkt, han heter Ville.

    Har även en John, en Mattis och lillen heter Björn.

    Alltså har vi en blandning av namn...följer väl ingen bestämd linje.

    Dock vill jag gärna att min enda dotter blir just självständig och stark. Så ja, dessa två namn är bra...

    Inser själv att jag nog måste träffa henne först...så här det ju faktiskt varit med pojkarna.

    Valde på Björn eller Olof till minstingen. Det tog 6 veckor innan han hette Björn.

    Jag upplever själv att Ester blivit mycket vanligare än för 10år sedan. Sigrid också, men vi måste ju ändå välja ett namn som vi tycker om...men visst är det ju kul om inte alla ungar heter samma sak...

  • LoveRain

    5400 personer har Ester som förnamn och nästan 6000 har Sigrid som förnamn.

    2018 låg Sigrid som nr 32 bland de 100 mest populära förnamnen på nyfödda flickor. Namnet hade klättrat från plats 36 året innan. 350 flickor fick namnet Sigrid år 2018. Sigrid är med på listan över de namn som ökat mest mellan år 2017 och 2018 (ökning på drygt 11%)

    Placering på namntoppen

    2014: 50

    2015: 48

    2016: 35

    2017:36

    2018:32

    Ester låg samma år på plats 27 och hade klättrat en placering sedan året innan. 415 flickor fick namnet Ester.

    Placering på namntoppen

    2014:32

    2015: 26

    2016: 29

    2017: 27

    2018:26

    Ester har funnits med på namntoppen varje år sedan 2003 och blivit lite populärare nästan varje år.

    Sigrid kom in på plats 100 år 2007 men kom inte in på topplistan igen förens 2011 och har sedan dess stadigt blivit mer populärt.

    Sigrid är något vanligare bland befolkningen i stort medan Ester är betydligt vanligare bland nyfödda och yngre barn än vad Sigrid är.

  • Sylta34

    Tack så mycket för utförlig statistik.

    Då förstår jag egentligen att båda namnen är på uppgång, men Ester är snäppet före...mmm...det tål att tänka på...men det är ett så fint namn. Tyvärr verkar inte mina 2 äldsta söner gillavarken Ester eller Sigrid. Givetvis bestämmer inte dom vad deras syster ska heta, men ändå...

  • trollhona

    Ester är jättevackert. 
    Min tanke är att om du tänkt dig det namnet på en framtida dotter så länge så kommer du ångra dig om du väljer ett annat nu.
    Kanske ni kan döpa henne till Ester Klara [Efternamn] så får ni bägge som ni vill.

    Hur gjorde ni när ni döpte pojkarna? Hade n namn ni tänkt på innan där med?

  • Sylta34

    Hej och Tack!

    Jag tror att du har rätt i att Jag skulle ångra mig om jag inte väljer Ester nu...ska verkligen försöka få min man att tycka att det är det bästa namnet.

    Med pojkarna så visste vi inte att de 3 första var pojkar och då hade vi både pojk och flicknamn...d v s Ester...

    Pojknamnen var inte spikade, men jag visste att Mattis stod högst på listan.

    När nr4 kom visste vi ju att det var en pojke och jag ville Björn, min man ville Lars eller Olof.

    Mina söner ville Erik och Olle.

    Han heter Björn Erik Olof...det blev kanon till slut.

    Tror att namnet på flickan kommer lösa sig till slut och att jag ska hålla fast vid Ester som tilltalsnamn.

Svar på tråden Ska vår dotter heta Ester eller Sigrid?