• MikeThinker

    Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor

    Jag är ett före detta Jehovas vittne. Uppvuxen i religonen och en gång troende. Lämnade religonen i 30-års ålder efter att ha kommit till "nya" insikter.

    Ställ dina frågor om sådant du undrar över.

  • Svar på tråden Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor
  • kt h
    Anonym (Gud) skrev 2020-03-06 23:12:51 följande:
    Präster anmäler pedofili när de ser eller känner till att en annan präst begår brottet. Ja. Det anmäler man. Alla brott som man känner till begås i nuet eller planeras anmäler man. Det är vad man gör, ja. Vet man att någon har sex med ett barn här och nu så är det ens skyldighet att få brottet att upphöra och få våldet att sluta så ja det anmäler man.
    Enligt Pyssel så anmäler inte präster pedofili, eftersom dom har tystnadsplikt:
    pyssel skrev 2020-03-07 07:57:00 följande:
    Präster har absolut tystnadsplikt,

  • pyssel
    kt h skrev 2020-03-07 11:31:42 följande:

    Varför tror du att präster har absolut tystnadsplikt?


    kt h skrev 2020-03-07 11:33:55 följande:

    Enligt Pyssel så anmäler inte präster pedofili, eftersom dom har tystnadsplikt:


    Klarar du inte att läsa innantill från förstahandskällor? Det gäller bikt och enskild själavård om du hade frågat mig ordentligt. Så lägg ner dina sekteristiska lögner.
    #inteensamaldrigglömd
  • kt h
    pyssel skrev 2020-03-07 11:41:40 följande:
    kt h skrev 2020-03-07 11:33:55 följande:

    Enligt Pyssel så anmäler inte präster pedofili, eftersom dom har tystnadsplikt:


    Klarar du inte att läsa innantill från förstahandskällor? Det gäller bikt och enskild själavård om du hade frågat mig ordentligt.
    Varför tror du att präster har absolut tystnadsplikt när det gäller bikt och enskild själavård?

    Varför anmäler inte präster pedofili till polisen?
  • pyssel
    kt h skrev 2020-03-07 11:43:42 följande:

    Varför tror du att präster har absolut tystnadsplikt när det gäller bikt och enskild själavård?

    Varför anmäler inte präster pedofili till polisen?


    Varför tror du ens att en ateist tycker att det är en önskvärd ordning?
    #inteensamaldrigglömd
  • kt h
    pyssel skrev 2020-03-07 11:46:51 följande:
    Varför tror du ens att en ateist tycker att det är en önskvärd ordning?
    Ingen aning, förklara vad du menar och tycker att det ska vara.
  • pyssel
    kt h skrev 2020-03-07 11:49:54 följande:

    Ingen aning, förklara vad du menar och tycker att det ska vara.


    Jag anser inte att det gagnar offer, inte heller förövare som väljer att berätta under bikt/själavård, att det finns ett ämbete med absolut tystnadsplikt. Då stöder jag självklart varken sekter eller klansystem med alternativ hantering av brott mot bl.a barn.

    Har du något problem med min inställning eller?
    #inteensamaldrigglömd
  • kt h
    pyssel skrev 2020-03-07 11:54:42 följande:
    Jag anser inte att det gagnar offer, inte heller förövare som väljer att berätta under bikt/själavård, att det finns ett ämbete med absolut tystnadsplikt. Då stöder jag självklart varken sekter eller klansystem med alternativ hantering av brott mot bl.a barn.

    Har du något problem med min inställning eller?
    Jag vet inte vad din inställning är, eftersom du inte ha kommit med alternativa förslag. Är du för ett lagförslag där man är tvingad att rapportera brott? Och om man inte rapporterar brott så ska man lagföras?
  • pyssel
    kt h skrev 2020-03-07 13:13:51 följande:

    Jag vet inte vad din inställning är, eftersom du inte ha kommit med alternativa förslag. Är du för ett lagförslag där man är tvingad att rapportera brott? Och om man inte rapporterar brott så ska man lagföras?


    Vad jag anser om tystnadskulturen i JV framgår redan. Här kommer ditt yxskaft tillbaka: Har du något emot att vissa ämbeten har anmälningsplikt? Tycker du att man ska avskaffa absolut tystnadsplikt?
    #inteensamaldrigglömd
  • kt h
    pyssel skrev 2020-03-07 15:06:11 följande:
    Vad jag anser om tystnadskulturen i JV framgår redan. Här kommer ditt yxskaft tillbaka: Har du något emot att vissa ämbeten har anmälningsplikt? Tycker du att man ska avskaffa absolut tystnadsplikt?
    Du svarar inte på frågan, tycker du att man ska införa allmän anmälningsplikt för brott?

    Tror du det finns en orsak att man inte infört allmän anmälningsplikt i Sverige?
  • kt h
    pyssel skrev 2020-03-07 15:06:11 följande:
     Har du något emot att vissa ämbeten har anmälningsplikt? 
    Jag bryr mig inte, politiker får göra som dom vill.

    Men att man infört anmälningsplikt i skolor t.ex. tror jag förvårar ett förtroligt förhållande mellan skolpersonal och elever. Jag tror många elever drar sig för att prata med skolpersonal som det är nu, och söker sig till andra att prata med.
    pyssel skrev 2020-03-07 15:06:11 följande:
    Tycker du att man ska avskaffa absolut tystnadsplikt?

    Återigen, jag bryr mig inte om politik och vad andra gör i sina församlingar.

    Men jag ser en fördel i att människor kan prata med någon för rådgivning eller bara att prata ut, utan att riskera att prästen/äldste är tvungna att dra igång ett maskineri med polis och åklagare på grund av en lag.


Svar på tråden Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor