• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • vårsommarhöstvinter
    Dhalia skrev 2020-12-18 15:04:17 följande:

    Är inte så jätteinsatt men tror inte det är dåligt om den är tjockare, min var 17 mm vid ET blev gravid men slutde upp i ett MA.


    Intressant, tack! Då verkar det inte vara ett hinder för transfer.
  • vårsommarhöstvinter
    bellis2 skrev 2020-12-18 15:17:45 följande:
    Om den skulle bli för tjock börjar man blöda men då pratar vi 40 mm och ovanlighet om jag har förstått det rätt. Blir den för tjock så avbryter de, precis som de bör göra om den är för tunn, under 7 mm.
    Oj, 40 mm?? Vet du om gränsen går vid 40 för att avbryta?
  • vårsommarhöstvinter
    Wonderstruck skrev 2020-12-18 18:07:42 följande:

    Min var 18,8mm när jag gjorde transfer. Är gravid  i v.10 nu så det funkade bra.Glad


    Låter bra! Verkar inte som att jag behöver bekymra mig så mycket då för att min har varit lite åt det tjockare hållet.
  • bellis2
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-12-19 16:07:14 följande:
    Oj, 40 mm?? Vet du om gränsen går vid 40 för att avbryta?
    Ingen aning tyvärr. Men visst körde du på Olga-kliniken? De är riktigt bra på det där med slemhinna och de kollar det ordentligt, annars avbryter de. Alltså att den ska vara normal vid insättning.
  • vårsommarhöstvinter
    bellis2 skrev 2020-12-19 16:11:01 följande:
    Ingen aning tyvärr. Men visst körde du på Olga-kliniken? De är riktigt bra på det där med slemhinna och de kollar det ordentligt, annars avbryter de. Alltså att den ska vara normal vid insättning.
    Ja, vi går hos Olga. Har också fullt förtroende för att de gör allt rätt. =)
  • vårsommarhöstvinter

    Fick svar från min läkare att de siktar på en slemhinna som är 8-14 mm, vet inte om det gällde mig specifikt eller i allmänhet, dock. Men tänkte att det kunde vara intressant att veta.

  • bellis2
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-12-31 11:27:49 följande:

    Fick svar från min läkare att de siktar på en slemhinna som är 8-14 mm, vet inte om det gällde mig specifikt eller i allmänhet, dock. Men tänkte att det kunde vara intressant att veta.


    Rätt allmänt hos Olga men till mig sa de 7 mm. Vid insättningen så hade jag 10 mm och då har jag haft stora problem tidigare med att få till en tjock slemhinna så de lyckades verkligen med det.
  • PeeWee44

    Gott nytt år! Lycka till ni som kämpar och ni som lyckats under 2020. Ge inte upp hoppet se på oss, det gick tillslut.

  • GrodanS77

    Ang slemhinnan så undrar jag om ni inte pratar om olika tillfällen. Man brukar mäta den innan man bestämmer datum för befruktning eller återföring och sen vid insättning. Om slemhinnan är tunnare än 7 mm vid första kollen så brukar man avbryta, allt köra medicinerna ett par dagar till. Från första kollen till återföringen så brukar den ha tjockat till sig nån eller några mm till. När man pratar om 7-14 mm så är det alltså vid första kollen. 7 mm vid insättning är för tunt.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020