• Anonym (Kvinna86)

    Nygift och otrogen

    Vet att det varit en liknande tråd innan som försvann men det var inte jag!!

    Jag lever med en man och en fyraårig dotter. I mars gifte vi oss, ett väldigt enkelt bröllop men väldigt fint för mig och det betydde mycket. I juni fick jag reda på (kollade hans mobil) att han fyra-fem gånger i april hade haft sex med en kvinna på hans gym. När jag fick reda på det hade dom avslutat sin relation och när jag konfronterade honom kom det fram att han hade sån ångest och inte vågar berätta av rädsla för att förlora mig.

    Jag har valt att stanna. Kanske stoppar jag huvudet lite i sanden. Istället har vi börjat prata om ett till barn och att flytta. Jag behöver pepp.. hur många av er har förlåtit er partner och faktiskt klarat av att gå vidare efter otrohet?

  • Svar på tråden Nygift och otrogen
  • Anonym (hffyj)

    Min tanke är att nästan alla anser att otrohet är fel och att det är ett enormt svek. Det tycker jag med. Men på ett sånt här forum utgår de flesta från det de själv varit med om och har nån inte varit med om otrohet så utgår man från hur man tror man skulle reagera. De flesta som sedan blivit bedragna kan titta tillbaka och inse att de inte alls agerade så som de trodde de skulle göra innan de själv blev utsatta. Varje förhållande är unikt, varje individ likaså. Varje otrohet har sina omständigheter och alla tänker och känner utifrån sina erfarenheter. Det finns verkligen inget rätt och fel.... man måste inte skiljas för att andra säger att otrohet är vidrigt och därför är det slut. Man ska i så fall skilja sig för att man själv landar i att det är rätt väg. Det kommer du veta. Inte nu som det verkar.. men kanske längre fram. Det finns inget rätt och fel och du behöver inte försvara ditt val för någon. Att separera är för många en lång process. Inget fel i det!

    Så lyssna inåt och mindre på folk med bestämda åsikter på FL. Vi vet inget om just er situation.. och även om vi gjorde det är det ditt beslut och inget är som sagt rätt eller fel. Huvudsaken du tar hand om ditt mående.

  • Jw83
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-18 16:05:06 följande:

    Jag läste det här igår och har funderat på det. Du kommer med många bra synpunkter. Jag tycker nog inte jag förenklar hans otrohet, jag har förstått att det finns väldigt många anledningar till otrohet och jag tror inte det var så enkelt att han fick känslor för en annan. Jag förstår att han trodde det och förklarade det så. Det jag försökt göra är att försöka förstå honom. Jag ville försöka förstå hur han tänkte och det r det jag försökt förmedla. Det är inte samma sak som att jag köpt det han sagt (även om jag förstå att det verkat som det ibland). Däremot - om vi ska kunna försöka som ett par igen - måste jag på något sätt acceptera det han säger.

    Därför blir hans förklaring om att han hade känslor för henne kanske inte lika relevant, även om han så klart tyckte om henne. Det var inte de känslorna som drev honom till otrohet utan de nu identifierade problemen i vårt förhållande. Du har rätt i att han hade kontakt med henne på vår bröllopsdag, vilket inte är så konstigt eftersom dom var vänner. Hade dom inte haft sex hade ingen tyckt det var konstigt att dom hade kontakt då. Så klart har han förstört vår dag, det kommer ju alltid finnas något väldigt jobbigt kopplat till vår bröllopsdag och tiden därefter. Förhoppningsvis bleknar det med tiden när nya minnen skapas.

    Ja jag kommer ibland ha svårt att han ska umgås med andra kvinnor osv. Nu är det upp till honom att bevisa att han kan det. Just nu är det ju mycket fokus på henne, inte andra kvinnor (hos mig). Kanske bleknar det också med tiden... det finns ju liksom inte så många andra alternativ än att försöka...


    Nu kontaktade han inte en kompis på er bröllopsdag. Han kontaktade en kvinna som han var kär i och ville ha sex med. Det är stor skillnad. Även om han inte valt att ha sex med henne flera gånger efteråt så hade nog dom flesta sett det som ett enormt svek att han tänkte på Kvinnan han var kär i på er bröllopsdag. (Kvinnan ma är kär i brukar vanligtvis vara samma kvinna som man gifter sig med.)
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Linda) skrev 2020-05-18 16:28:20 följande:

    Fast han fick en chans i och med att han gifte sig med dig och lovade trohet. Han sabbade den chansen tre veckor senare..


    Jag ser kanske inte vårt förhållande/giftemål som en chans men ja han dumpade det big timme och har bidragit med den värsta smärtan i mitt liv men att ge honom en chans till är ju ett egoistiskt val - jag vill testa och se om det går att laga.
  • Anonym (Kvinna86)
    molly50 skrev 2020-05-18 16:50:20 följande:

    Men om han kände sig ensam i er relation så borde han väl ha pratat med dig om det istället för att vara otrogen?

    Jag tror att bristen på kommunikation är en stor orsak till att otrohet sker.


    Det borde han verkligen. Det var fegt och egoistiskt att istället söka sig till henne och knulla henne. Det tror jag också... men eftersom jag inte upplevde något problem i vårt förhållande så var ju bollen hos honom att ta upp det.
  • Anonym (Kvinna86)
    molly50 skrev 2020-05-18 16:59:41 följande:

    Ja,man får ta det i små steg,

    För mig tig det 3 år innan jag överhuvudtaget kunde börja dejta igen efter mitt ex otrohet.

    Efter 5 år träffade jag min nuvarande man.

    Så det tar tid. 1 år är egentligen ingenting.

    Men vi är alla olika och hanterar kriser på olika sätt.


    Nej ett år är ingenting i det stora hela men samtidigt är kanske det år vi har bakom oss det allra tuffaste året i den här processen.
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (hffyj) skrev 2020-05-18 17:56:05 följande:

    Min tanke är att nästan alla anser att otrohet är fel och att det är ett enormt svek. Det tycker jag med. Men på ett sånt här forum utgår de flesta från det de själv varit med om och har nån inte varit med om otrohet så utgår man från hur man tror man skulle reagera. De flesta som sedan blivit bedragna kan titta tillbaka och inse att de inte alls agerade så som de trodde de skulle göra innan de själv blev utsatta. Varje förhållande är unikt, varje individ likaså. Varje otrohet har sina omständigheter och alla tänker och känner utifrån sina erfarenheter. Det finns verkligen inget rätt och fel.... man måste inte skiljas för att andra säger att otrohet är vidrigt och därför är det slut. Man ska i så fall skilja sig för att man själv landar i att det är rätt väg. Det kommer du veta. Inte nu som det verkar.. men kanske längre fram. Det finns inget rätt och fel och du behöver inte försvara ditt val för någon. Att separera är för många en lång process. Inget fel i det!

    Så lyssna inåt och mindre på folk med bestämda åsikter på FL. Vi vet inget om just er situation.. och även om vi gjorde det är det ditt beslut och inget är som sagt rätt eller fel. Huvudsaken du tar hand om ditt mående.


    Vilket fint inlägg. Ja jag tror ingen tycker otrohet är rätt, det tycker inte min man heller. Och jag tror att personer som förlåtit otrohet och det fungerar sällan söker sig till liknande forum. Och hade jag läst den här tråden (om jag själv aldrig varit utsatt) skulle jag också undrad hur kvinnan var funtad som ens övervägde att förlåta ett sådant svin. Och som du skriver en separation är en lång och jobbig process. Att ge sig in i något sådant utan att ha försökt laga livet känns dumt. Tack snälla!
  • Anonym (Kvinna86)
    Jw83 skrev 2020-05-19 06:31:17 följande:

    Nu kontaktade han inte en kompis på er bröllopsdag. Han kontaktade en kvinna som han var kär i och ville ha sex med. Det är stor skillnad. Även om han inte valt att ha sex med henne flera gånger efteråt så hade nog dom flesta sett det som ett enormt svek att han tänkte på Kvinnan han var kär i på er bröllopsdag. (Kvinnan ma är kär i brukar vanligtvis vara samma kvinna som man gifter sig med.)


    Men nu är vi ju där - han sökte sig till henne av en anledning. Absolut att han kan ha haft äkta känslor för henne (det tror jag) men anledningen till otrohet generellt är ju oftast mer komplext. Vi har pratat i terapin och för lite närhet och behovet av bekräftelse. Vi tog varandra för givna och sov varje natt med en dotter mellan oss. Hade sex ca 1 gång varannan månad. Det gav honom utrymme att förälska sig i en annan person som bekräftade honom. Sedan tycker jag att han borde tagit det med mig om han nu kände så innan han knullade en annan. Han hävdar att han inte förstod att han kände så innan han redan varit med henne. Och att han fantiserade om henne på vårt bröllop äcklar mig men jag tror på honom när han säger att där och då trodde han aldrig att dom faktiskt någonsin skulle ha sex. Han visste ju inte ens vad hon kände då...
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-19 18:21:03 följande:

    Men nu är vi ju där - han sökte sig till henne av en anledning. Absolut att han kan ha haft äkta känslor för henne (det tror jag) men anledningen till otrohet generellt är ju oftast mer komplext. Vi har pratat i terapin och för lite närhet och behovet av bekräftelse. Vi tog varandra för givna och sov varje natt med en dotter mellan oss. Hade sex ca 1 gång varannan månad. Det gav honom utrymme att förälska sig i en annan person som bekräftade honom. Sedan tycker jag att han borde tagit det med mig om han nu kände så innan han knullade en annan. Han hävdar att han inte förstod att han kände så innan han redan varit med henne. Och att han fantiserade om henne på vårt bröllop äcklar mig men jag tror på honom när han säger att där och då trodde han aldrig att dom faktiskt någonsin skulle ha sex. Han visste ju inte ens vad hon kände då...


    Vad den andra kvinnan ville spelar ingen roll i sammanhanget.

    Poängen var att han själv ville ha henne och tänkte sexuella tankar om henne. Vilket han tyckte var fullt normalt? Han hade hellre sex med henne i sina fantasier än att ha sex med dig som ändå fanns där. Han avstod sex med dig för att prioritera fantasier och förhoppningar om att hon ville ha honom. Till och med på er bröllopsdag... Fick ni ens nån bröllopsnatt? Och vart var hans tankar då kan man undra...?

    Han är inte dum i huvudet. Klart han fattade vad han höll på med redan innan han låg med henne. Ert bröllop måste givetvis ha skavt ordentligt för honom när han firade er lycka samtidigt önskade att han var i famnen hos henne.

    Han hade hundratals möjligheter att stoppa redan innan de hade sex. Men han gjorde inte det. Han fortsätter att skylla det på henne... Hennes vilja gjorde att han ville.. Skitsnack. Han hade bestämt sig för länge sedan innan hon ens sa något.
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Linda) skrev 2020-05-19 18:49:09 följande:

    Vad den andra kvinnan ville spelar ingen roll i sammanhanget.

    Poängen var att han själv ville ha henne och tänkte sexuella tankar om henne. Vilket han tyckte var fullt normalt? Han hade hellre sex med henne i sina fantasier än att ha sex med dig som ändå fanns där. Han avstod sex med dig för att prioritera fantasier och förhoppningar om att hon ville ha honom. Till och med på er bröllopsdag... Fick ni ens nån bröllopsnatt? Och vart var hans tankar då kan man undra...?

    Han är inte dum i huvudet. Klart han fattade vad han höll på med redan innan han låg med henne. Ert bröllop måste givetvis ha skavt ordentligt för honom när han firade er lycka samtidigt önskade att han var i famnen hos henne.

    Han hade hundratals möjligheter att stoppa redan innan de hade sex. Men han gjorde inte det. Han fortsätter att skylla det på henne... Hennes vilja gjorde att han ville.. Skitsnack. Han hade bestämt sig för länge sedan innan hon ens sa något.


    Du skriver att han inte är dum i huvudet och det stämmer, men den mannen du beskriver här över är det. Känslor är komplexa, ja jag tror att han hade känslor för henne men det betyder inte att han inte hade känslor för mig. Att påstå att han under hela vår bröllopsdag fantiserade om henne är direkt elakt och också falskt. Jag VET att han var lycklig på vår dag och att hans absolut största fokus på hos mig. Men ja att han visste vad han höll på med och att han var över gränsen innan han låg med henne håller jag med om. Deras sex uppstod ju inte i ett vacuum. Men nej, jag tror inte han hade ?bestämt sig? däremot ville han. De var två om sexet, inte så att han bestämt sig för något och våldförde sig på henne. Så klart det fanns en attraktion mellan dem och båda ville, men ATT det skedde var inte planerat första gången.

    Sen skriver du om vilket svin han är som fantiserat om henne och ja, det är äckligt. Men att någon gång fantisera om andra i ett långvarigt förhållande är inte unikt. Att det sedan ledde till faktiskt handling är en annan femma...
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-19 18:11:04 följande:
    Det borde han verkligen. Det var fegt och egoistiskt att istället söka sig till henne och knulla henne. Det tror jag också... men eftersom jag inte upplevde något problem i vårt förhållande så var ju bollen hos honom att ta upp det.
    Ja,precis. Du kan ju inte hjälpa till att lösa ev problem om han inte säger något om det.
    Så ja,bollen låg hos honom.
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-19 18:12:23 följande:
    Nej ett år är ingenting i det stora hela men samtidigt är kanske det år vi har bakom oss det allra tuffaste året i den här processen.
    Ja,så kan det säkert vara. Men det kan koma svackor igen när du känner dig nere och börjar älta igen. Det ska du komma ihåg. Och han med,för den delen.
Svar på tråden Nygift och otrogen