• Svar på tråden Råd till incels
  • Anonym (No disco)

    Snälla någon hjälp mig. Vilka egenskaper ska en incel ha för att kunna kalla incel förutom att han inte kan få ha sex?

  • Tecum
    Anonym (No disco) skrev 2020-01-08 19:24:21 följande:
    Snälla någon hjälp mig. Vilka egenskaper ska en incel ha för att kunna kalla incel förutom att han inte kan få ha sex?
    Enligt Wikipedia räcker det med att inte få ha sex, alltså att leva i ofrivilligt celibat. Allt annat, om våldstendenser, isolering och kvinnohat, har hittats på av andra. 
  • Anonym (Eh)
    Tecum skrev 2020-01-08 19:30:37 följande:

    Enligt Wikipedia räcker det med att inte få ha sex, alltså att leva i ofrivilligt celibat. Allt annat, om våldstendenser, isolering och kvinnohat, har hittats på av andra. 


    "Hittats på av andra"

    Nej, det är inget påhitt utan en varning från SÄPO.
  • Anonym (Eh)
    Tecum skrev 2020-01-08 19:30:37 följande:

    Enligt Wikipedia räcker det med att inte få ha sex, alltså att leva i ofrivilligt celibat. Allt annat, om våldstendenser, isolering och kvinnohat, har hittats på av andra. 


    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7366942

    "Flera terrordåd i USA och Kanada har riktats direkt mot kvinnor, och enligt Säpo finns den så kallade incel-rörelsen också i Sverige.

    ? Det som är nytt och som vi pratar mer om är den så kallade incel-rörelsen, det handlar om mäns rätt till sex och kvinnans makt att kunna välja, säger Ahn-Za Hagström, senior analytiker på Säpo.

    Ahn-Za Hagström talar om våldsbejakande extremism på ett seminarium i Göteborg. Hon pratar om ensamma män som lever i ofrivilligt celibat, och som drivs av hat mot både kvinnor och samhället i stort.

    Männen möts i olika forum på nätet och kallar sig själva för incels, involuntary celibacy, ofrivilligt celibat, och är en rörelse som växer enligt säkerhetspolisen.

    Det finns ingen som kan säga hur många personer det handlar om men rörelsen har anhängare även i Sverige, konstaterar Säpochefen Klas Friberg.

    ? Att det finns personer som följer den här rörelsen och delar dess ideologi är solklart, säger Klas Friberg.

    Det finns exempel på flera terrordåd i USA och Kanada från de senaste åren, direkt riktade mot kvinnor och där männen haft kopplingar till incel-rörelsen. Det handlar oftast om ensamma gärningsmän och dåd som är svåra att förutse.

    Rörelsen kräver ökad uppmärksamhet från Säpo, konstaterar Klas Friberg.

    ? Vi har sett ett antal tragiska exempel ute i världen där individer utifrån den här rörelsens ideologi har begått grova våldsbrott, och den är sannolikt växande. Därför är den besvärande för oss i Sverige, och i hela västvärlden.

    Från scenen förklarar Ahn-Za Hagström hur mäns hat mot kvinnor växer till en frustration mot hela samhället.

    ? Samhället uppmuntrar till jämställdhet och kvinnans rätt att välja, och därför ska också samhället straffas."
  • Anonym (Eh)

    omni.se/sapo-de-ensamma-mannen-utgor-ett-vaxande-terrorhot/a/P92zn7

    "Män som lever i ofrivilligt celibat kräver en ökad uppmärksamhet från Säkerhetspolisen. Det säger Säpochefen Klas Friberg på ett seminarium i Göteborg, rapporterar Ekot. Under de senaste åren har flera terrordåd i världen utförts av personer med kopplingar till den så kallade incelrörelsen.

    ? Den är sannolikt växande. Därför är den besvärande för oss i Sverige, och i hela västvärlden, säger Friberg.

    Eftersom männen ofta är ensamma blir dåden extra svåra att förutse. Enligt Ahn-Za Hagström, som är senior analytiker på Säpo, utvecklas männens hat mot kvinnor till en frustration mot hela samhället."

  • pyssel
    Tecum skrev 2020-01-08 19:00:21 följande:

    Tack för ursäkten, det uppskattas! Givetvis förstår jag att du har och haft goda erfarenheter av relationer, jag insinuerade inget. Jag menade bara att du har mer erfarenhet av den andra sidan än gemene man.

    Jag minns inte mordet i gångtunneln men jag reagerar mot att man klistrar på epitetet incel på personer som i huvudsak är "drop outs" som vi sa förr, enstöringar med extrem livs-och samhällssyn, ofta med psykiska problem i bagaget. Wennberg stoppade raskt in Breivik i incelfacket för att riktigt hamra in hur farliga de är. Men han var inte särskilt intresserad av kvinnor öht även om han också benämndes som antifeminist . Hans drivkraft var extrem nationalism, rasism, våldsfixering och samhällshat. De flesta massmördare är enstöringar och udda utan att vara incels.

    Däremot vill jag minnas att vid vissa skolskjutningar i andra länder har gärningsmannen haft incel-tendenser.


    Jag skulle tippa på att behovet att definiera den här gruppen kommer av utvecklingen av den här "strömningen" till att vara mindre diffus och potentiellt farligare än man trott. En oro att fler enstöringar kan tippa över genom den suggerering som kan äga rum när många likasinnade får kontakt och göder eller planterar onda uppsåt. Det går att beskriva aktiviteten och idéerna i tecken, i mönster, i retorik och i begrepp. Incelforumen har sitt eget värdesystem och en egen terminologi. Men i detta ingår vanligtvis också andra ljusskygga idéer, antingen parallellt eller starkt sammanlänkat med retoriken om kvinnor. Man hatar t.ex invandrare, gärna i kombination med beskyllningar mot kvinnor som ligger med *rasistiskt tillmäle*, djurliknelse eller något annat trevligt. Och det kokar då ner till att värst i även detta är kvinnor, som både "släppt in dem i landet" och "ligger med dem" så det blir ännu mindre över till andra. Kanske därför man funderar över mördare som haft uttalade rasistiska motiv och i övrigt passar in på "enstöringen utan relationer", som vid en del skolskjutningar. Vet inte hur det var i Trollhättan, men skulle kunna vara så, liksom dåd i Finland och Nordamerika. Det är ju inget som kartläggs särskilt ingående om någon redan uttryckt motivet som rasistiskt, "försmådd kärlek", utanförskap eller tidigare mobbning.

    Mordet som skedde hösten 2018 begicks av en 28-årig autistisk man med en 14-årig kompis. En 14-åring han övertalade att våldta. Tror detta finns bland tv3s "I huvudet på en mördare".
    #inteensamaldrigglömd
  • Tecum
    Anonym (Eh) skrev 2020-01-08 19:33:06 följande:
    "Hittats på av andra"
    Nej, det är inget påhitt utan en varning från SÄPO.
    Du gör samma fel som många andra gjorde i början av tråden, blandar ihop begreppet incel med incel-rörelsen. Det senare är en nätbaserad våldsbenägen och kvinnofientlig rörelse med ursprung i USA och det är den som SÄPO varnar för. Att sätta likhetstecken mellan incel och incel-rörelsen är som att göra detsamma mellan muslimer och IS.
  • Rudbeckius
    Tecum skrev 2020-01-08 19:55:54 följande:

    Du gör samma fel som många andra gjorde i början av tråden, blandar ihop begreppet incel med incel-rörelsen. Det senare är en nätbaserad våldsbenägen och kvinnofientlig rörelse med ursprung i USA och det är den som SÄPO varnar för. Att sätta likhetstecken mellan incel och incel-rörelsen är som att göra detsamma mellan muslimer och IS.


    Bra skrivet. Instämmer. Mycket lätt att inte separara dessa dock pga benämningar och att begreppet och rörelsen är så fasta. Många, särskilt äldre, har ju levt i ofrivilligt celibat tidigare med. Det är verkligen ett stort mänskligt problem.
  • Bananböjaren

    Vad är det du tycker är bra i den krönikan ts? Jag tyckte inte den var särskillt välskriven och genomtänkt nämligen.
    Slutsatsen som krönikören drar, att incells bara ska ta och ge upp och leva som singlar resten av livet var mest bara korkad. Tvåsamheten är starkt inrotad i människan, det hjälper knappast att nån utomstående besservisser förklarar läget.

    Ungefär som att säga åt en som lider av depression att rycka upp sig. Vad skulle det hjälpa? Krönikören gör nog bort sig lite, och inte så lite heller.

  • Anonym (Sebben)
    Bananböjaren skrev 2020-01-09 07:57:31 följande:

    Vad är det du tycker är bra i den krönikan ts? Jag tyckte inte den var särskillt välskriven och genomtänkt nämligen.
    Slutsatsen som krönikören drar, att incells bara ska ta och ge upp och leva som singlar resten av livet var mest bara korkad. Tvåsamheten är starkt inrotad i människan, det hjälper knappast att nån utomstående besservisser förklarar läget.

    Ungefär som att säga åt en som lider av depression att rycka upp sig. Vad skulle det hjälpa? Krönikören gör nog bort sig lite, och inte så lite heller.


    Jag instämmer. Men vi ser detta genomgående när breda strukturella samhällsproblem tas upp - t ex metoo, pappografi, nätberoende osv - att man gärna stuntar i antalet berörda/drabbade, man lägger rejält med personlig skuld på dessa och man ondgör sig över de extrema yttringar som ett ytterst litet fåtal av dessa sysslar med. Det är också populärt att lägga både bevisfråga och krav på lösningar på oss som ser och bryr oss om våra medmänniskor.

    Lustigast är de som slår sig för bröstet och säger att de varken känner till eller har någon som är ensamt olycklig i deras egen familj, minsann... de är sådana bra människor...
Svar på tråden Råd till incels