• Anonym (Villkorslös)

    Vad är "sexliv på dina/bådas villkor" för en man?

    Läser på https://www.expressen.se/halsoliv/9-skal-att-skiljas--eller-borja-kampa/

    "Du känner att ert sexliv inte längre är på dina villkor. ... det viktigaste är att ni känner att sexlivet är på bådas villkor."

    Är texten skriven med kvinnor som tappat lusten i åtanke, eller kan ni hjälpa mig begripa vad ovanstående konkret skulle betyda för en man?

    Under våra 20 år kan jag inte påstå att jag någon gång upplevt att sexlivet skulle ha varit "på mina villkor" (och förstår alltså inte hur jag skulle kunna bedöma om det inte längre är det).

  • Svar på tråden Vad är "sexliv på dina/bådas villkor" för en man?
  • Anonym (Less)

    Jag anser att det är mest på tjejens villkor, det mesta av egen erfarenhet är att det är fokus på tjejens njutning , leksaker , lekar ,sex med flera så är det tjejen som får mest fokus och behöver inte ge så mycket tillbaka, som vid penetration, hur mycket lägger tjejen ner i det , eller mest står på fyra eller ligger på rygg, kanske skulle ge tillbaka till killen samma som han lägger ner på er , ånej jag va inte pk nu men sån är sanningen, killen lägger ner mer energi och tid på er än va ni ger tillbaka

  • Anonym (Yv)
    Anonym (Less) skrev 2020-02-07 13:52:00 följande:

    Jag anser att det är mest på tjejens villkor, det mesta av egen erfarenhet är att det är fokus på tjejens njutning , leksaker , lekar ,sex med flera så är det tjejen som får mest fokus och behöver inte ge så mycket tillbaka, som vid penetration, hur mycket lägger tjejen ner i det , eller mest står på fyra eller ligger på rygg, kanske skulle ge tillbaka till killen samma som han lägger ner på er , ånej jag va inte pk nu men sån är sanningen, killen lägger ner mer energi och tid på er än va ni ger tillbaka


    Jag känner inte igen mig alls. Vad menar du då att tjejer ska göra som vi inte gör?
  • Anonym (Man med fru)

    Jag kan bara gratulera de par som har ett sexliv som är på bådas villkor. Jag tror att det är extremt sällsynt. Det vanligaste är att kvinnan vill mindre än mannen men det finns motsatsen också. Det är inte alltid den som vill ha minst sex som får det på sina villkor. Vanligt är väl att en man mer eller mindre tvingar sig till sex genom bli odräglig (som nån skrev om här).

    Och jag tror att det i många relationer är så att ingen känner att sexlivet är på deras villkor. Båda är missnöjda. Den som vill mer eller vill nåt sm den andre inte vill känner sig åsidosatt och frustrerad och den som vill mindre känner sig obekväm och pressad och därför vill ännu mindre.

    Men det är åndå många som ändå håller ihop och är bittra över att man inte längre har ett bra sexliv. Alternativet känns för jobbigt. Själv lever jag i ett sånt förhållande. jag har funderat mycket över detta och jag har till slut, efter att ha tvekat länge, bestämt mig för att ta ännu ett snack med min fru ocn hur vi kan få nån ordning på detta.

    Risken är ju överhängande att jag trillar dit om tillfället uppstår, om jag träffar en kvinna som jag blir handlöst förälskad i, att jag är otrogen. Inget jag vill eller planerar, men är man tillräckligt utsvulten så blir omdömet sämre.

    Så om inte det leder nån vart den här gången heller så får jag nog dra in ett djupt andetag och ta snacket om skilsmässa istället. Trist, men jag märker mer och mer hur mitt eget mående bara blir sämre och jag har svårt att känna nån som helst glädje i nåt. Jag presterar sämre på jobbet.

    Jag har inte valt att ha den sexdrift jag har. Den känns ofta som en förbannelse, och då är min sexdrift ändå inte tokhög. Sex 2-3 ggr/veckan skulle göra mig själaglad. Men då ska jag veta och känna att det också är nåt som min fru vill. Klarar inte av när hon "ställer upp". Då blir allt fel och jag känner mig smutsig, känner det som att jag begår ett övergrepp på henne.

    Nej, "sex på bådas villkor", det är inte så vanligt.

  • Anonym (Njutaren)
    Anonym (Less) skrev 2020-02-07 13:52:00 följande:

    Jag anser att det är mest på tjejens villkor, det mesta av egen erfarenhet är att det är fokus på tjejens njutning , leksaker , lekar ,sex med flera så är det tjejen som får mest fokus och behöver inte ge så mycket tillbaka, som vid penetration, hur mycket lägger tjejen ner i det , eller mest står på fyra eller ligger på rygg, kanske skulle ge tillbaka till killen samma som han lägger ner på er , ånej jag va inte pk nu men sån är sanningen, killen lägger ner mer energi och tid på er än va ni ger tillbaka


    Sorry! Men förstår inte alls hur du tänker här ?

    Känner inte alls igen mig i det du skriver, du kanske har haft otur ? men får ändå inte ihop ditt tänk ?

    Så du menar att du inte njuter vid penetration, tar henne bakifrån osv ? eller är det för att du får jobba mer som det är orättvist ?

    Likaså med övriga exempel du tar upp, njuter du inte lika mycket, eller är det ?arbetsinsatsen? som är orättvis ? men vill du ha penetration så får du nog finna dig i att det inte finns så många varianter där du slipper anstränga dig.

    Själv njuter JAG väldigt mycket av att bara se min partner njuta och har inget emot några svettpärlor i pannan, och självklart bidrar ju hon på dom sätt som är möjliga.

    Trevlig kväll!
  • Anonym (?)
    Anonym (Att klaga på orgasm glapp är inte likas vilkor) skrev 2020-02-05 15:04:33 följande:

    Kvinnor som klagar på orgasm glapp är inte okej och inte bådas vilkor då man bara har rätt till sin sexualitet


    Visst. Men då får ju killar sluta klaga på att tjejer avstår sex och vida lite förståelse. Får man inte orgasm eller har svårt att få så blir det ju inte lockande eller givande i längden för en kvinna att ligga. När chansen till en svampinfektion blir större än chansen till njutning så är det ju givet att hon prioriterar annat.
  • Anonym (?)
    Anonym (Man 41år) skrev 2020-02-06 20:29:17 följande:

    Förstår precis vad du menar och håller med till fullo.

    Har varit ihop med en vacker och smart kvinna i 18år, vi matchar varandra väldigt bra på alla sätt förutom just sexuellt.

    Jag har mycket större behov av sex och av att experimentera/hitta på något nytt. Har tagit upp detta för diskussion många gånger, att det inte enbart ska vara mitt ansvar att vi ska ha ett sexliv som båda tycker är ok. Men inget händer.

    Resultatet blir med andra ord att vårt sexliv inte är på bådas villkor utan endast på hennes villkor.

    Handlar egentligen inte om att hon inte vill ha sex (tror jag), för hon brukar för det mesta uppskatta det när jag tar initiativet. Men det är bara på mitt initiativ och hon kommer aldrig med förslag eller idéer om vad vi kan hitta på tillsammans.

    Älskar henne och vi har en underbar familj, men ett par gånger per år börjar tankarna cirkulera kring otrohet/skilsmässa. Då får man bita ihop och tänka att man inte kan förstöra allt bra för en sån sak som tråkigt sexliv.

    Men inte fan har vi sex på bådas villkor.....


    Fast problemet här är ju att ni är för olika. Det handlar ju om att hitta en nivå som passar båda.

    Ingen ska behöva göra våld på sig själv sexuellt. DET är skadligt eftersom sex är en så otroligt intim handling.

    Att säga att det är på hennes villkor för att hon inte vill göra saker hon inte tycker om känns lite märkligt.

    Låt säga att hennes sexuella dröm och längtan är att se dig bli penetrerad av diverse män. Du vill inte detta. Känner dig väldigt obekväm med tanken och tycker inte detta hör hemma i ert sexliv. Är då sexet i er relation på dina villkor för att du motsätter dig detta?
  • Anonym (Njutaren)
    Anonym (?) skrev 2020-02-07 22:48:04 följande:

    Visst. Men då får ju killar sluta klaga på att tjejer avstår sex och vida lite förståelse. Får man inte orgasm eller har svårt att få så blir det ju inte lockande eller givande i längden för en kvinna att ligga. När chansen till en svampinfektion blir större än chansen till njutning så är det ju givet att hon prioriterar annat.


    Har träffat många kvinnor som har väldigt !! svårt att få orgasm, och säger att dom alltid haft det, men njuter likväl av sexet och VIILL ha sex ofta ! det är ju inte bara själva orgasm som är njutningen.

    Vad har svampinfektion med detta att göra ?
  • Anonym (W)
    Anonym (Tjej 37) skrev 2020-02-04 00:02:32 följande:

    För mig innebär det bla att båda får tillfredsställelse i sexlivet. Båda måste kunna ge och ta. Alla vill inte ha eller ge oralsex tex. Men om den ena bara får och den andra aldrig får tillbaka så är det definitivt inte på bådas villkor. Hade min man aldrig velat slicka mig hade jag aldrig stått ut då jag själv ofta gärna suger av honom. Det hade känts grymt frustrerande. Likaså att båda tar initiativ till sex. Det ska inte bara ligga på den ena att ta första steget. Sånt dödar lusten för mig ialla fall.


    Bara för att man själv gillar något betyder det inte att den andra gör det. Jag suger gärna kuk men vill ogärna att mannen går ner på mig. Ett ex blev sur ibland men han kan ju inte tvinga sig på mig direkt...
  • Anonym (Man 41år)
    Anonym (?) skrev 2020-02-07 22:56:56 följande:

    Fast problemet här är ju att ni är för olika. Det handlar ju om att hitta en nivå som passar båda.

    Ingen ska behöva göra våld på sig själv sexuellt. DET är skadligt eftersom sex är en så otroligt intim handling.

    Att säga att det är på hennes villkor för att hon inte vill göra saker hon inte tycker om känns lite märkligt.

    Låt säga att hennes sexuella dröm och längtan är att se dig bli penetrerad av diverse män. Du vill inte detta. Känner dig väldigt obekväm med tanken och tycker inte detta hör hemma i ert sexliv. Är då sexet i er relation på dina villkor för att du motsätter dig detta?


    Du missförstod mitt inlägg.

    Poblemet är inte att jag vill göra saker i sängen som hon inte vill prova. Problemet är att hon ALDRIG tar initiativet till sex eller kommer med hintar/förslag på vad hon vill göra, förutom någon enstaka gång när hon är full och kåt.

    Har tagit upp detta med henne flera gånger under våra 18år ihop men det känns mer eller mindre menlöst att fortsätta föra det på tal då det ändå inte leder till någon förändring.

    Om du alltid är den som ska ta initiativ till sex så känner du dig till slut både oattraktiv och påträngande.

    Som exempel så hade vi precis sex, på mitt initiativ som vanligt. Jag bestämmer ställningar (som vanligt) och efteråt när vi myser i sängen så säger jag att nästa gång får hon bestämma vad vi ska göra, att jag uppskattar om hon tar initiativet ibland och visar hur hon vill ha det för att det ska bli skönt för henne. Då blir hon sur och säger att hon inte uppskattar att hon ska ha den pressen på sig.

    Men att jag har och har haft pressen på mig att hålla liv i vårt sexliv i snart tjugo år är alltså inget som räknas?

    Förklarar också att jag känner mig oattraktiv och påträngande när det alltid är jag som ska ta initiativet, något som besvaras med ett mmm innan lampan släcks.

    Älskar min fru men att leva livet och se att jag missar en så viktig del som ett bra sexliv är faktiskt skit. Vårt sexliv är helt på hennes villkor då hon alltid går i försvarsposition och "känner sig pressad" oavsett hur försiktig jag är och vilket sexrelaterat ämne det än gäller. Vi kan med andra ord aldrig komma vidare från det vi har idag...

    Som sagt, tankar om otrohet och separation har förekommit i många år men det har alltid stannat vid just tankar.
  • Anonym (Man med fru)
    Anonym (Man 41år) skrev 2020-02-08 01:12:00 följande:
    Du missförstod mitt inlägg.

    Poblemet är inte att jag vill göra saker i sängen som hon inte vill prova. Problemet är att hon ALDRIG tar initiativet till sex eller kommer med hintar/förslag på vad hon vill göra, förutom någon enstaka gång när hon är full och kåt.

    Har tagit upp detta med henne flera gånger under våra 18år ihop men det känns mer eller mindre menlöst att fortsätta föra det på tal då det ändå inte leder till någon förändring.

    Om du alltid är den som ska ta initiativ till sex så känner du dig till slut både oattraktiv och påträngande.

    Som exempel så hade vi precis sex, på mitt initiativ som vanligt. Jag bestämmer ställningar (som vanligt) och efteråt när vi myser i sängen så säger jag att nästa gång får hon bestämma vad vi ska göra, att jag uppskattar om hon tar initiativet ibland och visar hur hon vill ha det för att det ska bli skönt för henne. Då blir hon sur och säger att hon inte uppskattar att hon ska ha den pressen på sig.

    Men att jag har och har haft pressen på mig att hålla liv i vårt sexliv i snart tjugo år är alltså inget som räknas?

    Förklarar också att jag känner mig oattraktiv och påträngande när det alltid är jag som ska ta initiativet, något som besvaras med ett mmm innan lampan släcks.

    Älskar min fru men att leva livet och se att jag missar en så viktig del som ett bra sexliv är faktiskt skit. Vårt sexliv är helt på hennes villkor då hon alltid går i försvarsposition och "känner sig pressad" oavsett hur försiktig jag är och vilket sexrelaterat ämne det än gäller. Vi kan med andra ord aldrig komma vidare från det vi har idag...

    Som sagt, tankar om otrohet och separation har förekommit i många år men det har alltid stannat vid just tankar.
    Känner sååå väl igen detta! Jag har många gånger funderat på varför det är så. Min fru har också sagt att hon är för osäker på om jag vill ha sex så hon vågar inte ta initiativet. Va?!! Hon vet ju att jag aldrig i livet skulle avvisa henne om hon tog initiativet till sex.

    Och vad det gäller annat också, inte bara sexlivet, som är svårt eller jobbigt att föra på tal så gör hon det aldrig utan det ligger på mig. När jag märker att det är nåt som skaver så blir det inte utrett förrän jag frågat henne vad det är. Jag känner det så att hon är för bekväm eller självisk. Hon skiter i att ta sitt ansvar i relationen.
Svar på tråden Vad är "sexliv på dina/bådas villkor" för en man?