• Anonym (Kotte)

    Hur Sverige hanterar Corona/ Covid19

    Hur tycker ni att Sveriges styrande myndigheter och regering handskas med corona-epidemin?

    Jag kan inte påstå att jag känner förtroende för dem. De agerar för lite, för sent.

    Och saknar samordnad beredskap för hur sjukvård mm ska agera. Samt saknar sjukvårdsmaterial. Och tar inte till sig de förmaningar andra smittade länder ger oss.

    Corona kommer sprida sig över hela landet. De tar inte längre tester på misstänkt smittade eller smittspårar, vilket tyvärr ändå har fungerat bristfällig ända från början. Till råga på detta ska folk fortsätta gå till jobb och skola och därmed utsätta sig och andra för smitta. Vilket är extra farlig för de i riskgrupper som verkligen borde få stanna hemma.

    De som tillhör riskgrupper bör om de har möjlighet isolera sig själva. Jag börjar undra om inte de styrande ser coronavågen som en utrensning av ekonomisk krävande grupper, dvs äldre och sjuka. Vilket också med största sannolikhet kommer märkas när dessa prioriteras bort till de få intensivvårdsplatser landet har.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-08 23:50
    Idag är 8 maj. Corona har funnits i Sverige ett tag nu! Många dör varje dag! Sett till antalet folkmängd har vi fler döda än i USA.
    Vårdpersonalen gör ett fantastiskt jobb och kämpar för att rädda smittade som blivit svårt sjuka. Men det har saknats skyddsutrustning.

    De riskgrupper samt deras samboende, som inte kan arbeta hemifrån, väntar fortfarande på att regeringen ska bli färdiga med beslut om ersättning. Så de kan isolera sig utan att gå under ekonomiskt.
    Det är dessa grupper, samt äldre, som råkar mest illa ut när de blir smittade. VARFÖR har inte Sverige skyddat dessa? Det borde vara prioritet 1!
    De har ordnat ekonomisk ersättning till företag och till kulturen, men inte till människor som kan dö om de blir smittade. Människor som kanske inte ens kommer få intensivvård om de behöver, för att de kan komma att sorteras bort till dem.

    Barn som tillhör riskgrupp eller bor ihop med någon i riskgrupp, ska fortsätta gå till skolan. Fast de sällan blir allvarligt sjuka, så får de i stort sett lika stor mängd virus som vuxna när de blir smittade och kan givetvis smitta sin familj som de såklart har nära kontakt med under längre tid. Och sina lärare.

    Äldreboenden och hemtjänst får in viruset, för att det saknas coronatester och skyddsutrystning till personal. Och att det saknas tydliga regler för hur de ska minska smittspridning, som att införa att en grupp personal blir tilldelad en grupp äldre. Så det blir färre personal som träffar enskilda äldre.

    Det glömdes bort att vi har många utlandsfödda som inte talar svenska, och som behöver information om viruset på sitt språk. För att kunna skydda sig och sin familj, och för att minska smittspridningen.

    Vi saknar en samordnad hjälp till de som sitter isolerade, men det har andra länder kunnat införa. Tex kan de anmäla sig via internet om att få hjälp med tex matinköp.
    Här är det som tur är, underbara frivilliga som ställer upp och handlar och hämtar mediciner till isolerade. Om det finns på den ort man bor, vill säga.

    Sjukhus sorterar bort folk till intensivvårdsplatser, även folk som skulle fått intensivvård innan corona. Och detta fast det inte ens är överbelagt.

    Viruset kan smitta innan man fått symptom, har de nu kommit fram till. Men Sverige har inte infört nya restriktioner med denna nya info.
    Men Coronakonstaterad vårdpersonal ska fortsätta jobba om de inte har symptom, vad hemskt när de smittar sjuka patienter, friska kollegor, och sin egen familj, som sedan kan sprida det vidare! Smittar de tex i kollektivtrafiken, i affären? I andra länder ska smittade sätta sig i karantän!

    Det är mycket i Sveriges hantering av detta virus som skulle kunna hanteras effektivare! Att vi har så många döda är ett bevis på att vår sk taktik inte är bättre än övriga världens taktik.
    Min känsla är att Sveriges styrande inte ser människoliv i dödssiffrorna, utan de ser bara siffror. För ser man människoliv som försvinner, borde man göra ALLT för att så få som möjligt blir smittade och dör!

  • Svar på tråden Hur Sverige hanterar Corona/ Covid19
  • AndreaBD
    Anonym (asdf) skrev 2020-05-16 22:49:07 följande:
    Men vilka riskgrupper menar du skall få stanna hemma med ersättning? Alla med diabetes? Alla med högt blodtryck? Alla rökare? Alla med övervikt? Alla män?
    Håller med. Beroende vem som räknas med där så kan det bli halva befolkningen. Lite överdrift nu, men det blir i alla fall många. Det har staten inte råd med, så är det....
  • Anonym (Va?)
    Anonym (hj) skrev 2020-05-16 23:12:36 följande:
    Man kan ju börja med de som står listade som riskgrupper. Män, rökare och överviktiga räknas inte dit, även om de har sämre utsikter att klara sig lika bra.

    Eller så kan man höra med sin läkare vad denne tror.
    Du har inte tänkt på att pengarna måste räcka?
  • Anonym (hj)
    Anonym (Va?) skrev 2020-05-17 00:25:58 följande:
    Du har inte tänkt på att pengarna måste räcka?
    Det är inte min idé. återigen. En sådan ersättning ska införas. Men det dröjer.
  • Kermit1561
    Pope Joan II skrev 2020-05-16 12:57:11 följande:

    Jag är för invandring men emot coronanationalism när den leder till att man inte tillåts vara kritisk mot myndigheter, delar av krishanteringsstrategi, beredskap och så vidare. 


    Men det är ju tillåtet att vara kritisk, massor av människor är det, inte minst här. Men det är tillåtet att vara kritisk mot kritiken också och det är väl där skon klämmer för dig. Det var väl därför ni ville ha en egen tråd där alla tycker likadant...
  • Pope Joan II
    Kermit1561 skrev 2020-05-17 08:34:03 följande:
    Men det är ju tillåtet att vara kritisk, massor av människor är det, inte minst här. Men det är tillåtet att vara kritisk mot kritiken också och det är väl där skon klämmer för dig. Det var väl därför ni ville ha en egen tråd där alla tycker likadant...
    Jag har redan, och dessutom flera gånger, förklarat vad jag ville ha den tråd jag startade till men det vare sig går in eller accepteras av er coronanationalister. 
  • Kermit1561
    Pope Joan II skrev 2020-05-17 08:41:10 följande:

    Jag har redan, och dessutom flera gånger, förklarat vad jag ville ha den tråd jag startade till men det vare sig går in eller accepteras av er coronanationalister. 


    Oavsett så kvarstår att det är fritt fram att vara kritisk men man får naturligtvis räkna med att bli kritiserad själv.
  • Pope Joan II
    Kermit1561 skrev 2020-05-17 09:58:32 följande:

    Oavsett så kvarstår att det är fritt fram att vara kritisk men man får naturligtvis räkna med att bli kritiserad själv.


    Om det är vad du kallar det coronanationalisterna ägnar sig åt så visst, det får man uppenbarligen räkna med.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-05-16 12:57:11 följande:
    Jag är för invandring men emot coronanationalism när den leder till att man inte tillåts vara kritisk mot myndigheter, delar av krishanteringsstrategi, beredskap och så vidare. 
    Men det är tillåtet att vara kritisk - eller vem/vilka är det som hindrar dig och andra att framföra kritik?

    Vad man däremot inte kan begära är att andra ska hålla med eller underlåta att svara på kritiken.

    Jag tycker att de som ingår i ditt kluster i tråden du startade är mycket kritiska, allt från att Sveriges agerande är kriminellt och att de ansvariga borde ställas till svars inför domstol till personen som anser sig kunna tala med de döda och lockas av allehanda konspirationsteorier.

    Möjligen skulle man kunna påstå att ditt kluster spretar åt lite olika håll - men detsamma gäller ju de som anser att Sveriges strategi är ett verklighetsanknutet sätt att förhålla sig till pandemin.

    Nåja, du är inte den första på Familjeliv som vill förbehålla dig rätten att inte få dina åsikter kritiserade eller alternativt att vilja bestämma formerna för hur din kritik får kritiseras. Du kommer heller inte att bli den sista heller som kör varianten att man inte får säga vad man tycker.

    Dessutom finns det ju slutna diskussionsgrupper här på FL - startar man en sådan så kan man dels avgöra vilka som får delta och dels utesluta sådana som trots allt visade sig ha åsikter man inte vill möta. Det borde vara ett kassaskåpssäkert att skapa konformitet i sitt eget universum.
  • KillBill

    När man jämför antal döda i corona per land så är det bra att känna till att det verkar finnas stora mörkertal i många städer/länder som troligen beror på att man klassar dödsfall i covid-19 som dödsfall av andra orsaker.


    The New York Times har undersökt skillnader mellan hur många som i genomsnitt har dött i olika städer /länder tidigare år under mars - april och jämfört detta med hur många som har dött i år under samma tidsperiod respektive  hur många dödsfall som under samma tidsperiod har registrerats som dödsfall i covid -19. För vissa städer/länder så är skillnaderna mycket stora.


    I städer/länder som Jakarta, Ecuador, Peru, Brasilien, Moskva och Portugal kan dödligheten i Covid-19 vara mer än dubbelt så hög som officiell statistik visar


    I Nederländerna, Österrike, Istanbul, Italien, Tyskland kan dödligheten i covid-19 vara mer än 50 % högre än vad officiell statistik visar.


    I Storbritannien, Schweiz, Frankrike, Spanien och New York kan dödligheten i covid-19 vara mer än 20 % - 46 % högre än vad officiell statistik visar.


    Även i Sverige finns det en skillnad mellan normalt antal döda och antal registrerat antal döda i covid -19 men här är differensen lägre (10 %). 


    https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Heppsson)
    Anonym (asdf) skrev 2020-05-16 23:29:46 följande:

    Man har inte några tydliga riskgrupper. Man har sett att det verkar finnas en ökad risk för allvarlig sjukdom om man har minst två kroniska sjukdomar (se nedan) men samtidigt går det ofta tillsammans med högre ålder, och det är svårt att skilja ut vad som egentligen utgör en risk. Denna lista är inte heller absolut, utan revideras ständigt med ökad kunskap. De som har cancersjukdom, Parkinson, MS, och ALS har troligtvis nära kontakt med läkare, som kan sjukskriva vid behov.

    Jag tror inte vi kommer få se någon ersättning till att övriga skall kunna vara hemma med ersättning.

    Fetma med ett BMI över 40. Cancersjukdom eller med pågående eller nyligen avslutad behandling för cancersjukdom. Neuromuskulära sjukdomar som Parkinson, MS och ALS med påverkad muskelfunktion. Intellektuell funktionsnedsättning och rörelsenedsättning (flerfunktionsnedsättning).  Personer med minst två av följande sjukdomar: hjärt-kärlsjukdom (kärlkramp, hjärtsvikt, stroke), hypertoni, diabetes med komplikationer, kronisk njursjukdom och njursvikt, kronisk lungsjukdom (annan än astma) eller kronisk leversjukdom. Personer med andra allvarliga sjukdomar som immunbristsjukdomar, sjukdomar eller resttillstånd efter sjukdomar som allvarligt påverkar viss organfunktion, ryggmärgsskada med behov av kontinuerligt andningsstöd samt behandling som kan försämra kroppens försvar mot virusinfektioner.


    Jag har MS och frågade min läkare hur det står till, eftersom MS finns bland riskgrupperna. Svaret var att jag inte har någon förhöjd risk att bli extra dålig i covid-19. Samma gäller för flera andra riskgrupper. Det är olika från person till person.
Svar på tråden Hur Sverige hanterar Corona/ Covid19