• Litenmenhård

    Här är vi alla vänner.

    Hej och välkommen.

    Slå dig ner och känn dig som hemma.

    Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

    Kom ihåg att hålla god ton!


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Anonym (Play)
    flygrl skrev 2023-06-14 17:03:29 följande:
    fultextad användarhandbok skrev 2023-06-13 18:04:08 följande:
    Människan kan romantisera allt möjligt, en grundregel är att man har det på tryggt avstånd och har kontrollen. Vi kan tycka om att få höra en skräckberättelse, gärna i relativt mörker, då ett av våra sinnen inte har lika bra kontroll, synen alltså. Vi kan tycka om att läsa om hjältedåd och en del roas av att se på våld på teve. Så länge vi kan tända en lampa, slippa det som hjältedådens upphovsmän genomgick och kan byta kanal om något blir för påtagligt, så går det ändå bra att romantisera. Det här ska ses översiktligt och lite som en metafor. Det samma gäller ju andra socialgrupper, etniska grupper, allt från arbetarklassromantik till den ädle vilden. Jag bor själv i en storstad, men inte i någon utsatt förort och jag har aldrig bott i någon heller. Men man hör och läser och tar reda på, ibland vill man ha reda på mer och olika ämnen vävs in i varandra.

    Jovisst, jag har också mina sätt hantera svåra sidor av livet och skräckfilm är ett sånt sätt. Man konfronteras med skrämmande saker men ändå under kontrollerade former. Precis som man kan utforska andra känslor och tankar osv. genom film, böcker, musik, ren fantasi. 


    Har du provat spel? Finns fantastiska spel som känns filmiska, och det blir nåt helt annat när man själv är engagerad och "styr" karaktären. Klassiker som Resident Evil och Silent Hill t ex.
  • Anonym (Play)
    Anonym (Play) skrev 2023-06-14 17:44:13 följande:
    Har du provat spel? Finns fantastiska spel som känns filmiska, och det blir nåt helt annat när man själv är engagerad och "styr" karaktären. Klassiker som Resident Evil och Silent Hill t ex.






  • fultextad användarhandbok
    flygrl skrev 2023-06-14 17:03:29 följande:
    Oj, det va alltså den nerkortade versionen...fast nu har jag läst igenom det flera gånger och måste säga det är bra förklarat och jag tror jag fattar. Men det är ju väldigt avancerat iom det rör själva existensen och därför svårt ställa sig utanför och iaktta. Vi är en del av det vi tittar på och försöker få grepp om. 😮

    Hur tänker du dig att ex. skogars medvetande funkar? Att dom är levande och faktiskt släkt med oss människor genom evolutionen är en sak men är dom medvetna om att dom finns och va dom är? 
    fultextad användarhandbok skrev 2023-06-13 18:04:08 följande:
    Människan kan romantisera allt möjligt, en grundregel är att man har det på tryggt avstånd och har kontrollen. Vi kan tycka om att få höra en skräckberättelse, gärna i relativt mörker, då ett av våra sinnen inte har lika bra kontroll, synen alltså. Vi kan tycka om att läsa om hjältedåd och en del roas av att se på våld på teve. Så länge vi kan tända en lampa, slippa det som hjältedådens upphovsmän genomgick och kan byta kanal om något blir för påtagligt, så går det ändå bra att romantisera. Det här ska ses översiktligt och lite som en metafor. Det samma gäller ju andra socialgrupper, etniska grupper, allt från arbetarklassromantik till den ädle vilden. Jag bor själv i en storstad, men inte i någon utsatt förort och jag har aldrig bott i någon heller. Men man hör och läser och tar reda på, ibland vill man ha reda på mer och olika ämnen vävs in i varandra.

    Jovisst, jag har också mina sätt hantera svåra sidor av livet och skräckfilm är ett sånt sätt. Man konfronteras med skrämmande saker men ändå under kontrollerade former. Precis som man kan utforska andra känslor och tankar osv. genom film, böcker, musik, ren fantasi. Det är bra att man kan göra det men det blir ju inte bra när svåra samhällsproblem ska diskuteras och lösas och människor då håller fast vid romantiska, idealiserade och falska bilder av ex. livet i förorten. Människor som uppenbarligen har dåligt grepp om hur det faktiskt ser ut. :/


    Sen sitter förstås inte jag heller på nån allsmäktig sanning och patentlösning typ så även jag måste förstås lyssna på andra och försöka va ödmjuk. Just den ädle vilden är väl nåt som gärna vi i orten ska passas in i. Lite som när en användare störde sig på att jag inte stämde med hennes fördomar du vet. 😮

    (Nu vill jag inte fortsätta den trådens komplexa diskussion här så vi kanske ska lämna det.)


    Skogar är medvetna på så vis att de kan läsa av omgivningarna och både reagera och agera därefter. Det tycker jag verkar som ett medvetande. Kort förklarat alltså. 

    Just så, det är en form av egenterapi kanske. Man får försöka hitta sådana kanaler. Dessutom kan det ge fina upplevelser! Man får nog försöka byta ut sådana bilder mot mer pragmatiska förhållningssätt ibland. 

    Nä, vem sitter på patentlösningar på komplexa problem egentligen. Jo precis, det hade varit ett tufft jobb att försöka leva upp till andra fördomar. Bättre att strunta i dem istället. 

    Ja visst, jag vill inte heller ta över tråden med sådant som kanske inte intresserar de andra, därav mitt lite slätstrukna svar i det här inlägget.
  • flygrl
    Anonym (Play) skrev 2023-06-14 17:44:13 följande:
    Har du provat spel? Finns fantastiska spel som känns filmiska, och det blir nåt helt annat när man själv är engagerad och "styr" karaktären. Klassiker som Resident Evil och Silent Hill t ex.
    Har aldrig riktigt fastnat för spel och dom jag ändå kört har vart rätt snälla som Sims och Settlers back in da day. Du menar jag borde testa mörkare spel som Resident Evil och Silent Hill? 
    Jag kanske ska göra det. Se om jag kan känna igen mig i dom världarna  i mörkret. 😔
  • SweeneyTodd
    flygrl skrev 2023-06-14 23:10:41 följande:
    Har aldrig riktigt fastnat för spel och dom jag ändå kört har vart rätt snälla som Sims och Settlers back in da day. Du menar jag borde testa mörkare spel som Resident Evil och Silent Hill? 
    Jag kanske ska göra det. Se om jag kan känna igen mig i dom världarna  i mörkret. 😔
    Hej flygirl!Glad

    Ett tips: Desperate housewives spelet. Själv älskar jag det spelet, dock så har det spelet dålig replayability. 
    There lies no justice in the multiverse. Only chaos.
  • Anonym (Play)
    flygrl skrev 2023-06-14 23:10:41 följande:
    Har aldrig riktigt fastnat för spel och dom jag ändå kört har vart rätt snälla som Sims och Settlers back in da day. Du menar jag borde testa mörkare spel som Resident Evil och Silent Hill? 
    Jag kanske ska göra det. Se om jag kan känna igen mig i dom världarna  i mörkret. 😔
    Jag tycker det finns många spel som är riktiga upplevelser, dom är spännande och roliga att spela. Apropå märker och skogar så måste jag nämna spelet Alan Wake.

    ">Alan Wake - Official Launch Trailer | HD - YouTube
  • Eurydike
    flygrl skrev 2023-06-13 21:18:32 följande:

    Jo, jag gillar ju verkligen den här tråden och alla trevliga, snälla, intressanta människor som hänger i den. Men jag har tyvärr svårt få grepp om den och hur jag ska kunna hantera den utan att typ drunkna. Va ju med i tråden nästan i början men sen blev det liksom för mycket och jag drog mig undan. Sen har jag vart tillbaka några vändor som alltid slutat med jag behövt dra mig undan igen. Kanske är det min ADD, jag vet inte men det blir bara en enda röra i min skalle och så intensivt. 😮😔

    (ADD är alltså typ som ADHD fast UTAN hyperaktivitet. Jag är en lugn och blyg person irl. Om nån undrar.)


    Måste PM:a dig. :/
    Tack för dina vänliga ord! Uppskattar din vänliga och omtänksamma attityd! ❤️


    Ja, det vore kul om du kan stanna! Mitt tips är att inte svara på så mycket, utan försök att välja ut några inlägg som du verkligen vill svara på. Då blir det inte lika intensivt 😊

    Det kan ju bero på din ADD. Jag är inte så insatt i den diagnosen, men om den innebär att man har svårt att sortera eller stänga ute intryck, så förstår jag verkligen om tråden kan kännas överväldigande.

    Tack för ditt PM och dina vänliga ord! ❤️
  • Anonym (Trevlig)
    flygrl skrev 2023-06-13 18:37:27 följande:
    Ok, då håller vi tummarna att du snart kan få va tillbaka i din lägenhet. 😉
    Renoveringen av huset ska pågå i ett halvår så nu har jag fått en tillfällig  soc lägenhet från 1 juli så nu är det dags att köpa nya möbler på IKEA 
  • flygrl
    Mortiscia80 skrev 2023-06-14 17:43:56 följande:
    Ja det blev väldigt mysigt =) Dessvärre hittade någon fågel ändå in (inte 100 % tätt) så jag fick göra rent igen. I brist på gamla CD-skivor (finns någonstans) satte jag upp aluminiumfolie tills vidare. Får se om det hjälper. Vi hade frukost där ute i morse! Hjärta

    Ja, många har en sådan där vågig kant men man kan ha "platt" tyg också som liksom veckar sig på ett helt naturligt sätt. Båda är ju superenkla att göra egentligen :) Får se sedan vad jag har för tyger! Har ingenstans att förvara dem just nu så de ligger i kartonger :s

    Nej, jag kör inte boots och hatt däremot. Boots brukar se så klumpigt ut och både boots och hatt blir snabbt varmt, plus att man inte kan röra sig så bra med hatt, iaf om den är på huvudet. Men jag har en svart cowboyhatt som jag köpte på Big Meet när jag var dit år 2000 :)

    Jäkla fågel! 😡 Du behöver en katt som kan hålla ordning i ditt uterum. 😺


    Men...mysigt med uterummet som ni förhoppningsvis kan använda mycket närmaste månaderna. Som till frukost t.ex. 

    Din klänning blir nog fin till slut. Och superenkelt om man som du vet va man gör. Till skillnad från mig haha. 😉

    Jag fattar varför du inte har hatt och boots. 😉Cowboyboots är snyggt men nog jobbigt dansa i. Inget jag skulle villa ha när jag dansar street/hiphop iaf haha.


    Fast kombon jeans, blus/skjorta, cowboyboots och cowboyhatt är coolt måste jag medge. Iaf om man bodde i dom delarna av USA där det är vanligt. Fast jag skulle villa ha en ljus hatt tror jag. 😊

Svar på tråden Här är vi alla vänner.