• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-01 11:39:23 följande:
    Läser man fler rapporter så verkar SARS vara mer smittsamt än covid19 var i Kina. Så får inte riktigt ihop det.

    Att det är mer det det höga antalet människor med asymptomatisk smitta och smitta innan sjukdom bryter ut som covid19 har som verkar vara de stora problemen. Verkar som även SARS har asymptomatisk smitta i väldigt få fall, smittar även eventuellt via avföring.

    Covid19 blev eventuellt mer smittsamt av en mutation i Italien, men det verkar lite mer osäkert.
    Ja, jag inte. Det var så de sa. Kanske kan vi inte lita på att Kina ger oss all information....
  • Anonym (***)
    Anonym (man) skrev 2020-04-30 23:18:47 följande:
    Och jag blir mörkrädd när jag ser folk använda kommunisk som ett patetsikt argument. Trodde sån idioti dött med kalla kriget, men tydligen finns den kvar. Tragiskt.

    Om du tar av dig kommunisthatar glasögonen så ser du kanske att det finns andra exempel på demokratiska länder som lyckats väl, vissa av dem ganska nära oss... typ våra grannar.
    Om du bemödat dig med att läsa inlägget jag svarade på, så var det en skribent som hyllade diktaturen Kina. Trior du på allvar att man kan göra samma saker i demokratiska länder som man gör i diktaturer? Det Danmark och Norge gjort är inte i närheten av vad Kina gjort.

    Ja, det är märkligt att man nu hylla diktaturer, ropar på farbror staten osv, när man i januari satt på FL och dissade vänstern. 
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-01 13:19:35 följande:

    Karantän vid inresa hade varit en annan bra ide.


    Visst, men hur skulle man ha hittat dessa personer? Alla kanske inte flög direkt från Norra Italien. Några kan ha åkt bil. 
  • Monkii
    jeanette02 skrev 2020-05-01 13:11:33 följande:

    Jo jag förstår hur du menar tror jag, men viruset kommer inte sluta finnas. Människor får ju även lov att gå ut i länder med väldigt strikta restriktioner till typ apotek och handla det innebär ju ändå att viruset kan spridas omkring (man kan ju vara smittad med milda symtom alt. vara smittbärare) och när nu alla människor ska ut igen som inte träffat på viruset så finns det ju ändå i omlopp i dessa länder. Stor boom skrev jag. Måste inte bli extrem.

    Men detta nya coronavirus är ju här och det får vi leva med. I vågor tills det blir normaliserat och de flesta har viss immunitet och det finns förhoppningsvis fungerande vaccin. Det kommer ta tid. År.


    Jag bor i UK och vi har haft lockdown i nästan 6 veckor. Du förstår väl att det är färre sjuka just nu i UK än det hade varit om man hade fått röra sig fritt? Om man skulle ta bort lockdown nu skulle det alltså ändå vara färre sjuka pga det även om det blev en ny ökning för att man tar bort lockdown.
  • StevenDiese
    AndreaBD skrev 2020-05-01 13:35:57 följande:

    Visst, men hur skulle man ha hittat dessa personer? Alla kanske inte flög direkt från Norra Italien. Några kan ha åkt bil. 


    Alla kan man inte hitta men går man ut brett med informationen om att alla ska sätta sig själva i karantän så har det nog en hyfsad effekt
  • Anonym (M.J)

    Största problemet är väl att Sverige fortfarande håller på och mesar med "rekommendationer". Inför lagar och konsekvenser om de inte följs, då kanske folk börjar sköta sig. Eller ännu bättre, stäng alla restauranger, cafeer, museer och klädaffärer så det inte går att tränga ihop sig. Var finns det konsekventa handlandet hos de som styr?

  • AndreaBD
    StevenDiese skrev 2020-05-01 14:25:08 följande:
    Alla kan man inte hitta men går man ut brett med informationen om att alla ska sätta sig själva i karantän så har det nog en hyfsad effekt
    Det skulle jag egentligen också tro...
  • Tecum
    jeanette02 skrev 2020-05-01 04:57:35 följande:
    Hur då?
    Vad gör de när nästa smittvåg kommer? Har de någon som helst immunitet bland befolkningen? Eller är det lockdown som gäller tills man har ett möjligt vaccin?
    Nästa gång är de beredda och vet vad som ska göras. Kanske vaccinet kommer före nästa smittomgång. Är det så har de räddat en massa liv genom sin lockdown.
  • Tecum
    Anonym (***) skrev 2020-05-01 13:35:31 följande:
    Om du bemödat dig med att läsa inlägget jag svarade på, så var det en skribent som hyllade diktaturen Kina. Trior du på allvar att man kan göra samma saker i demokratiska länder som man gör i diktaturer? Det Danmark och Norge gjort är inte i närheten av vad Kina gjort.

    Ja, det är märkligt att man nu hylla diktaturer, ropar på farbror staten osv, när man i januari satt på FL och dissade vänstern. 
    Vad är det för trams, jag "hyllade" inte någon diktatur utan undrade bara varför Kina, med väldigt dåliga yttre förutsättningar pga stor och tättbebodd befolkning, kunde stoppa smittan. Och Sydkorea är ett demokratiskt land. Det jag tog upp var olika metoder att hantera smittan. Vi vet inte vad som är bäst förrän det hela är över, men vad de som agerar snabbt och beslutsamt gjort är att de köpt sig tid. Kanske kommer ett vaccin, kanske tappar smittan kraft.
  • Anonym (Attanpattan)
    Monkii skrev 2020-05-01 14:02:58 följande:

    Jag bor i UK och vi har haft lockdown i nästan 6 veckor. Du förstår väl att det är färre sjuka just nu i UK än det hade varit om man hade fått röra sig fritt? Om man skulle ta bort lockdown nu skulle det alltså ändå vara färre sjuka pga det även om det blev en ny ökning för att man tar bort lockdown.


    En lockdown har olika effekter beroende på i vilken sorts samhälle och i vilken fas av epidemin man inför lockdown.

    Tänk dig ett samhälle med relativt stor spridning och stora hushåll. En lockdown skulle få väldigt liten effekt eftersom de som insjuknar ändå smittar alla (10?) i sitt hushåll.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin