• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-12-09 12:24:41 följande:
    Din favoritspråkfel? 

    Tomte
    klyban skrev 2021-12-09 12:11:56 följande:

    Det berättar väl en hel del vad de vill också, och när de vägrar ämnet och vill diskutera stavfel eller andra fel som smugit sig in istället för ämnet.
    Sånt är så extremt talande att du stött på en öm punkt med fakta, som ska ignoreras igen.


    Men jag bara antar det inte var så roligt längre och prata om Omikron, för satans vad tyst det blev.
    Eller kanske de förstod att fakta inte är inne riktigt än om Omikron, och vi ser nu att de trillar in världen över och hur man berättar att Omikron inte belastar sjukvården på samma sätt som innan, och mindre behöver tydligen hjälp med att andas också.


    Och innan var omikron slutet för människorasen mer eller mindre, tänk vad fakta kan ändra saker snabbt och man istället tittar på fakta än saker som inte existerar.



    "...satans vad tyst det blev"? Jag skrev senast igår om vad WHO just då rapporterade om omikron men då höll du på att mala om att "vi" skulle vänta med att prata om det. 

    Ingen här har vare sig skrivit eller på annat sätt gett uttryck för att omikron skulle vara slutet för människorasen. Du hittar i vanlig ordning bara på. 
    Sorry, såg bara o-nickets svar.

    Mm, min favorit, bland många - och då har jag inte räknat in sådana där en någotsånär språkvan person på goda grunder kan förstå orsaken till felet.

    Trist för oss vaccinerade att vi förmodligen kommer att bli smittade (igen) - men så var det ju redan i viss mån för deltavarianten. Omikron verkar ju ha fördelen att den varianten ger lindriga symptom.
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2021-12-09 12:38:22 följande:
    Det blev lätt pinsamt om Omikrons extrema farlighet berättar mer än ett land nu.
    Du och jag har väldigt skilda uppfattningar om vad som är pinsamt och inte. Vi har därtill skilda uppfattningar om vad det innebär att förekomma något. Du gör för övrigt det hela tiden samtidigt som du uppmanar andra att låta bli trots att det inte överhuvudtaget är vad de/vi gör. Det är i mitt tycke pinsamt, särskilt efter dina mödosamma och misslyckade försök att raljera kring sådant du inte ens förstått. 
    Anonym (Slanggurka) skrev 2021-12-09 14:39:42 följande:

    Ingen som vet varför det rekommenderas munskydd i kollektivtrafiken?
    Vad skulle det hjälpa???


    Myndigheten har väl vid något eller några tillfällen motvilligt och nedlåtande uttryckt att munskydd möjligen kan ha något symbol- eller signalvärde. I allt övrigt är det förstås helt onödigt, enligt myndigheten.
  • Anonym (Slanggurka)
    Pope Joan II skrev 2021-12-09 14:54:30 följande:
    Myndigheten har väl vid något eller några tillfällen motvilligt och nedlåtande uttryckt att munskydd möjligen kan ha något symbol- eller signalvärde. I allt övrigt är det förstås helt onödigt, enligt myndigheten.
    Precis, här i Sverige hjälper ju inte munskydd har vi fått lära, därför undrar jag varför de håller på och fånar sig med symbol- och signalvärden.

    Är det för att de inte ska kunna bli ifrågasatta av omvärlden där munskydd anses bromsa smittspridning? 
  • FDFMGA
    Anonym (Slanggurka) skrev 2021-12-09 15:06:06 följande:
    Precis, här i Sverige hjälper ju inte munskydd har vi fått lära, därför undrar jag varför de håller på och fånar sig med symbol- och signalvärden.

    Är det för att de inte ska kunna bli ifrågasatta av omvärlden där munskydd anses bromsa smittspridning? 
    Hmm, för oss som inte besväras av guldfiskminne så är det inte första gången under pandemin som FHM inför rekommendationer om munskydd i kollektivtrafiken vid trängsel.

    Munskydd tycks för övrigt fungera utmärkt i andra länder, såtillvida att smittan sprids alldeles utmärkt - men de funkar väl samtidigt som en talisman för de troende.

    Själv ser jag ingen anledning att ifrågasätta munskyddsbärare - var och en får bli salig på sin tro.
  • Anonym (Slanggurka)
    FDFMGA skrev 2021-12-09 15:46:39 följande:
    Hmm, för oss som inte besväras av guldfiskminne så är det inte första gången under pandemin som FHM inför rekommendationer om munskydd i kollektivtrafiken vid trängsel.

    Munskydd tycks för övrigt fungera utmärkt i andra länder, såtillvida att smittan sprids alldeles utmärkt - men de funkar väl samtidigt som en talisman för de troende.

    Själv ser jag ingen anledning att ifrågasätta munskyddsbärare - var och en får bli salig på sin tro.
    Jag vet att de höll på och fånade sig fr o m januari 2021 också då de helt plötsligt började rekommendera munskydd i kollektivtrafiken som de uppenbarligen inte ens tror på själva. Så varför rekommenderas det är fortfarande min fråga. Om det bara är en talisman för troende.

    Det var iaf  knappt någon som använde munskydd på tågen eller bussarna då, och det kommer inte vara det nu heller. 
  • klyban
    Anonym (Slanggurka) skrev 2021-12-09 14:39:42 följande:
    Ingen som vet varför det rekommenderas munskydd i kollektivtrafiken?
    Vad skulle det hjälpa???

    I forcerade situationer så säger man att det kan fungera, men att avstånd är bäst.
    Och varför det rekommenderas är väl för vi är i en pandemi och att smittläget ökar och detta är en åtgärd man kört innan och tar nog ingen större diskussion för det beslutet.


     


    Om det hjälper eller inte, det ser vi skiljer sig världen över, där vi har katastrofiska smitthärder med munskydd, och andra där man ser ut att minskat smittan.
    För de tär vad solfjädern av forskning berättar om munskydd.


    Anonym (Slanggurka) skrev 2021-12-09 15:06:06 följande:
    Precis, här i Sverige hjälper ju inte munskydd har vi fått lära, därför undrar jag varför de håller på och fånar sig med symbol- och signalvärden.

    Är det för att de inte ska kunna bli ifrågasatta av omvärlden där munskydd anses bromsa smittspridning? 

    Det är inte alls vad någon har lärt oss här.
    Munskydd fungerar rent tekniskt, det är sen problemen startar med användaren verkar det som, men få vet riktigt då forskningen är som en solfjäder.


    Pope Joan II skrev 2021-12-09 14:54:30 följande:
    Du och jag har väldigt skilda uppfattningar om vad som är pinsamt och inte. Vi har därtill skilda uppfattningar om vad det innebär att förekomma något. Du gör för övrigt det hela tiden samtidigt som du uppmanar andra att låta bli trots att det inte överhuvudtaget är vad de/vi gör. Det är i mitt tycke pinsamt, särskilt efter dina mödosamma och misslyckade försök att raljera kring sådant du inte ens förstått. 

    Myndigheten har väl vid något eller några tillfällen motvilligt och nedlåtande uttryckt att munskydd möjligen kan ha något symbol- eller signalvärde. I allt övrigt är det förstås helt onödigt, enligt myndigheten.

    Mödosamma misslyckande?????????????


    Det är ju bland annat WHO som samlar in fakta, kanske det är mödosamt tt samla in denna, men misslyckat kommer det aldrig bli med fakta  


     


    Dock är det så att jag njuter fullt ut av denna SKRÄMSEL över mutationer som endast en enda gång var minirätt.
    Ett gott råd till er som vill förekomma fakta, så här går det då.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2021-12-09 12:11:56 följande:

    Det berättar väl en hel del vad de vill också, och när de vägrar ämnet och vill diskutera stavfel eller andra fel som smugit sig in istället för ämnet.
    Sånt är så extremt talande att du stött på en öm punkt med fakta, som ska ignoreras igen.


    Men jag bara antar det inte var så roligt längre och prata om Omikron, för satans vad tyst det blev.
    Eller kanske de förstod att fakta inte är inne riktigt än om Omikron, och vi ser nu att de trillar in världen över och hur man berättar att Omikron inte belastar sjukvården på samma sätt som innan, och mindre behöver tydligen hjälp med att andas också.


    Och innan var omikron slutet för människorasen mer eller mindre, tänk vad fakta kan ändra saker snabbt och man istället tittar på fakta än saker som inte existerar.


    Nu var det ju din polare FDosv som började dra upp språkfel, menar du alltså att han vägrar att diskutera ämnet?

    Apropå språkfel undrar jag över din användning av ordet fakta. Du skriver att fakta inte är inne riktigt än. Det finns alltid fakta, hela tiden. Ibland ger den nuvarande faktan inte en heltäckande bild av något, men det är fortfarande fakta som finns just då. Fakta kan vara att man inte känner till allt om tex omikronvarianten. 
    Antar att du menar något annat när du skriver fakta. 
  • FuckGoggleAskMe
    Dr Nail skrev 2021-12-09 10:42:53 följande:
    Vår "expertmyndighet" har genomgått en episk och djupt personlig resa här. Vi såg dem växa. Det var både läskigt och spännande.
    FDFMGA skrev 2021-12-09 11:37:32 följande:
    Grammatiska fel är vare sig läskiga eller upprörande.

    Min favoritspråkfel i den här tråden är "statistikerna" som pluralform för statistik - "dem" om en myndighet i stället för "den" är i sammanhanget vardagspotatis.
    Är det svårt att förstå? Först nämns en myndighet (den), sedan syftas till människorna på myndigheten (dem). Inget språkfel på det sätt det använts. 

  • FDFMGA
    Anonym (Slanggurka) skrev 2021-12-09 16:00:55 följande:
    Jag vet att de höll på och fånade sig fr o m januari 2021 också då de helt plötsligt började rekommendera munskydd i kollektivtrafiken som de uppenbarligen inte ens tror på själva. Så varför rekommenderas det är fortfarande min fråga. Om det bara är en talisman för troende.

    Det var iaf  knappt någon som använde munskydd på tågen eller bussarna då, och det kommer inte vara det nu heller. 
    Munskyddsrekommendationer eller tvång är väl så mycket mer än politisk fråga än en smittskyddsåtgörd, tycker jag.

    Jag gissar att det förra gången var efter påtryckningar från regeringen som FHM gick ut med rekommendationer.

    Nu har vi en ny statsminister och en ny gd för FHM, jag tycker det märks - på gott och på ont.
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-12-09 23:35:54 följande:
    FDFMGA skrev 2021-12-09 11:37:32 följande:
    Grammatiska fel är vare sig läskiga eller upprörande.

    Min favoritspråkfel i den här tråden är "statistikerna" som pluralform för statistik - "dem" om en myndighet i stället för "den" är i sammanhanget vardagspotatis.
    Är det svårt att förstå? Först nämns en myndighet (den), sedan syftas till människorna på myndigheten (dem). Inget språkfel på det sätt det använts. 

    Nej, det är inte svårt att förstå - precis som det inte är svårt att förstå någon som använder "statistikerna" som pluralformGlad
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-12-09 23:30:35 följande:
    Nu var det ju din polare FDosv som började dra upp språkfel, menar du alltså att han vägrar att diskutera ämnet?
    Ja, det brukar bara så bland kycklingar, den som inte deltar i hackandet är lierad med den de hackar påSkrattande

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin