• Nathaliesol

    Har jag rätt att veta min killes saldo?

    Vi har en bebis tillsammans, och bor lite trångt. Vet att han inte har någon stor summa så men vill gärna tänka lite inför framtiden.

    Har själv lite och vill se vad det blir ihop och om vi har möjlighet att spara till lgh tillsammans.

    Frågar honom vad han har men han säger att det inte angår mig och att han sparade till sig själv innan vi träffades .

    Vad är det för tänk?

    Nu utmålar han mig som nån guldgrävare som bara vill ha hans pengar

    Jag har fött vårat barn och undrar vad vi har för framtid bara .

    Har jag rätt att veta vad han har?

  • Svar på tråden Har jag rätt att veta min killes saldo?
  • nytt eller gammalt

    De flesta köper ju lägenhet tillsammans och har någorlunda insyn i den andres ekonomi.

    Men jag vet en man som köpte hus med sin fru med helt separata ekonomier. De köpte verkligen 50% av huset var, hade egna lån, egna kontaktinsatser osv. De hade aldrig gemensamma möten med banken, inget gemensamt lånelöfte eller liknande utan varsitt av allt och ingen insyn i den andres ekonomi. (Det var frun som ville ha det så eftersom hon hade det bra ställt med pengar från sina föräldrar. Nu är de skilda, också på hennes initiativ förstås.)

    Så det kan också fungera att köpa lägenhet ihop med totalt separat ekonomi. Men ni måste ändå prata om hur mycket han kan tänka sig att betala för 50% av lägenheten så ni vet vilka objekt ni ska titta på förstås. Och din ekonomi måste då räcka till 50% av lägenheten helt på egen hand utan inblandning av hans ekonomi. 

    Det viktigaste är att båda i paret känner sig ok med lösningen som man väljer, tycker jag. 

  • Noname00

    Varför måste man veta exakt hur mycket tillgångar ens sambo har på kontot.
    Brukar ni själv ställa frågan när ni träffar någon?

  • Jamesdio
    Noname00 skrev 2020-05-08 12:27:51 följande:

    Varför måste man veta exakt hur mycket tillgångar ens sambo har på kontot.
    Brukar ni själv ställa frågan när ni träffar någon?


    Nej, det undrar jag med.

    Men det kan ju vara bra att stämma av att man har råd att köpa ett boende tillsammans när det börjar bli aktuellt. Vilket var en sak som jag missade en gång eftersom jag trodde det var självklart att man inte var med och planerade och tittade på gemensamt hus och till och med skrev på köpekontraktet om man inte hade ekonomin för det. Slutade ganska illa för min del.
  • Hanky Panky

    Tycker inte du har rätt att se hans saldo. Men däremot har du rätt att fråga honom om han har råd med halva insatsen till en lägenhet.

    Var arg över hans ovilja att planera er framtid, inte över att du inte får veta exakt hur mycket pengar han har.

  • annabellelee
    Noname00 skrev 2020-05-08 12:27:51 följande:

    Varför måste man veta exakt hur mycket tillgångar ens sambo har på kontot.

    Brukar ni själv ställa frågan när ni träffar någon?


    Nej. Det är inget som dyker upp på första dejten. Men när det blir aktuellt med barn eller flytta ihop börjar man väl diskutera hur man vill göra med ekonomin, var man ska bo och hur det ska finansieras osv.
  • Hanky Panky
    annabellelee skrev 2020-05-08 15:24:17 följande:
    Nej. Det är inget som dyker upp på första dejten. Men när det blir aktuellt med barn eller flytta ihop börjar man väl diskutera hur man vill göra med ekonomin, var man ska bo och hur det ska finansieras osv.
    Klart man gör det. Men det är ju inte samma sak som att berätta exakt hur mycket pengar man har eller att behöva visa ens saldo?

    För att förtydliga, jag är öppen med min ekonomi här hemma, men anser inte att man måste vara det. Jag vet tex inte exakt hur mycket pengar min fästman har, bara att det är mindre än vad jag har.
  • Noname00
    annabellelee skrev 2020-05-08 15:24:17 följande:
    Nej. Det är inget som dyker upp på första dejten. Men när det blir aktuellt med barn eller flytta ihop börjar man väl diskutera hur man vill göra med ekonomin, var man ska bo och hur det ska finansieras osv.
    Ja precis men det innebär inte att man måste avslöja exakt vad man har på sina konton.
  • EpicF
    Nathaliesol skrev 2020-05-07 16:06:34 följande:

    Vi har en bebis tillsammans, och bor lite trångt. Vet att han inte har någon stor summa så men vill gärna tänka lite inför framtiden.

    Har själv lite och vill se vad det blir ihop och om vi har möjlighet att spara till lgh tillsammans.

    Frågar honom vad han har men han säger att det inte angår mig och att han sparade till sig själv innan vi träffades .

    Vad är det för tänk?

    Nu utmålar han mig som nån guldgrävare som bara vill ha hans pengar

    Jag har fött vårat barn och undrar vad vi har för framtid bara .

    Har jag rätt att veta vad han har?


    Nej, du har ingen rätt till att få veta vad han har av pengar.
  • Amfitrite2

    Juridiskt - nej. Inte eftersom ni inte är gifta. 
    Moraliskt - ja. Överhuvudtaget så måste man veta mera om varandra, och harpratat igenom allting inför framtiden, INNAN man börjar tänka på att skaffa barn. 

  • Faile
    Noname00 skrev 2020-05-08 12:27:51 följande:

    Varför måste man veta exakt hur mycket tillgångar ens sambo har på kontot.
    Brukar ni själv ställa frågan när ni träffar någon?


    Förmodligen är den enda föräldraledig med mindre inkomst än normalt, så det vanliga är att man vet om varandras inkomster ja, för att veta vem som förlorar vad på att vara föräldraledig. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Har jag rätt att veta min killes saldo?